• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali

Krzysztof Koprowski
24 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę". Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę".

Dotarliśmy do wewnętrznego dokumentu ZKM, który pokazuje jak często zawodzą hamulce w tramwajach i jak firmowi mechanicy nieumiejętnie je naprawiają.



Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki. Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki.
By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris. By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris.
Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej. Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej.
Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma. Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma.
Mieliśmy w rękach Książkę Usterek Pojazdu jednego ze składów tramwajowych. Książka to dokument, w który motorniczowie wpisują awarie i usterki, jakie odkryli podczas swojej zmiany. Po zjeździe do zajezdni oddają ją mechanikom, którzy muszą zareagować na zgłoszenie motorniczego. Czytaj: usunąć awarię.

Dokument, do którego dotarliśmy, obejmuje okres 9 miesięcy 2008 roku. W tym czasie ekipa naprawcza cały czas walczy z tymi samymi usterkami. Przez całą dokumentację, niemal na każdej kartce, pojawiają się uwagi motorniczych o braku hamulców postojowych. Mimo że mechanik za każdym razem potwierdza usunięcie usterki, kolejnego dnia znów wpisywany jest ten sam błąd. Na 31 wypełnionych stron, aż 18 dotyczy problemów z hamowaniem.

- To nie jest żaden wyjątek, wiele książek wygląda tak samo. Mechanicy wpisują naprawę, choć często w ogóle jej nie przeprowadzają. Z mojej praktyki wynika, że w zajezdni Wrzeszcz nieraz w ogóle nie są wpisywane, nawet poważne usterki. Powody są dwa: szefostwo uważa, że nie ma sensu wpisywać takich "drobnostek". Drugi powód to przekonanie wielu kierujących, że i tak usterki nie zostaną usunięte - informuje nas motorniczy, z którym spotkaliśmy się przy zajezdni Wrzeszcz.

- Tramwaje rozpoczynające obsługę linii komunikacyjnej mają sprawne wszystkie układy hamulcowe. Zakres i czas prac związanych z naprawą, zależny jest od typu pojazdu. - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jeżeli tak się rzeczywiście dzieje, to naprawy w warsztatach ZKM niewiele dają. Książka pokazuje to czarno na białym: 5, 8, 11, 21 i 25 sierpnia oraz 8, 16, 23, 24 września 2008 roku motorniczowie wciąż sygnalizują problemy z hamulcami szczękowymi. Mimo to tramwaj zawsze wyjeżdża na trasę.

Co jeszcze przeszkadza motorniczym w pracy? Motorniczowie piszą o: problemach z zasilaniem między wagonami, problemach ze współpracą wagonów, ogrzewaniem, niesprawną komunikacją radiową (m.in. potrzebną do wzywania pomocy w razie wypadku). Kilka razy powtarzają się wpisy o problemach z drzwiami oraz z kasownikami. Jesienią natomiast kierujący skarżą się na... przeciekający dach i wodę lejącą się wprost na motorniczego.

Dziś pierwszy wagon z opisywanego składu wciąż jest w ruchu, ale służy jako pojazd do szkolenia przyszłych motorniczych. Przeszedł drobny lifting, zaślepiono także dziurę w dachu nad kabiną motorniczego. Pozostałe wagony zostały wycofane z ruchu.

Gros zarzutów wobec stanu technicznego taboru ZKM odnosi się do tramwajów, ale nawet znacznie nowsze autobusy budzą obawy kierowców przewoźnika.

- Często mechanicy zaklejają kontrolki sygnalizujące niesprawności lub po prostu wyjmują z nich żarówki. Czasami robią tak sami kierowcy, by światło kontrolek "nie raziło w oczy". Jeśli autobus jest w stanie wyjechać za bramę bazy i jest w stanie zamknąć/otworzyć drzwi (nawet jeśli nie za pierwszym razem) to znaczy, że nadaje się do jazdy - czytamy w wiadomości od kierowcy.

- Podobne "naprawia się" system ABS i ASR. Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi - dodaje.

Piątek, linia nr 6, odcinek między Oliwą a Jelitkowem.

Opinie (340) ponad 20 zablokowanych

  • A co na to Pan Prezydent Miasta? (14)

    Czy go to obchodzi?
    Czy korzysta z komunikacji miejskiej?

    • 120 8

    • budyń ma to w d.upie (4)

      on ma ważniejsze sprawy na głowie, czyłi budowę ECS miejsca pracy dla siebie i swojej ferajny

      • 25 2

      • (3)

        ale potrzebne jest nam ECS - będziemy do niego dokładać co roku tylko 17 mln zł na utrzymanie.

        • 19 1

        • a co tam

          stać nas .ale dziury w drogach moga być , tramwaje mogą się rozwalać ...

          • 4 1

        • (1)

          pi********* o tym ECS jak stare komuch ,niech będzie ,Tobie może się nie przydać ,ale następnym pokoleniom owszem.

          • 1 15

          • a do czego konkretnie się przyda i jakie z tego korzyści będą miały te kolejne pokolenia? czy będzie im się lepiej i dostatniej żyło?

            • 7 1

    • pan prezydent nawet ani razu nie zabrał głosu w tej sprawie, ma to bardzo gdzieś. (2)

      ciekawe jak się pulchna mordka uśmiechnie jak przegra wybory

      • 28 2

      • Pulchna mordka się uśmiechnie

        ale z powodu WYGRANYCH wyborów. Pełno wokół oszołomów z PO, którzy tylko ze względów ideologicznych na niego zagłosują. I będzie, jak do tej pory

        • 2 3

      • Potwierdzam

        Pan Prezydent korzysta z komunikacji miejskiej - ostatnio przejechał się tramwajem z Chełmu do Centrum jak otworzyli linie na Chełm w 2007 r.

        • 25 2

    • zrezygnujcie z mowienia pan (1)

      nie jest panem bo nigdy nad niczym nie panowal
      po prostu adamowicz

      • 7 4

      • Po prostu nie ogarniający niczego BUDYŃ

        • 2 3

    • a ja pamiętam ,co pan prezydent obiecywał na zakończeniu eksploatacji Ikarusów w Gdańsku , byłem światkiem rozmowy prezesa zkm i pana prezydenta. obiecywali ,planowali i przede wszystkim rozmawiali na temat "najnowszego" taboru autobusowego w Polsce.

      • 6 0

    • Oczywiscie ze nie korzysta z komunikacji (2)

      Wozi tlusty tylek sluzbowym samochodem i sieje propagande sukcesu w mediach (czyt. pali glupa). A tak apropos, czy ktos wie kto placi za te spoty propagandowo-wyborcze w tv regionalnej? "Gdansk w UE" czy cos takiego?

      • 20 4

      • Polscy podatnicy

        i częściowo europejscy podatnicy (współfinansowanie)

        • 0 0

      • oczywiście że nie korzysta, bo chodzi do pracy na piechotę. codzienie go widać.

        • 5 2

  • ZKM żartuje z pasażerów. (9)

    Dzisiaj - po raz kolejny od kiedy temperatura wzrosła powyżej zera - jechałam ogrzewanym tramwajem. Nie byłoby w tym nic dziwnego - wszak trwa okres grzewczy - gdyby nie fakt, iż całą mroźną zimę ze świecą można było szukać ciepłego pojazdu komunikacji miejskiej.
    Panowie - ja rozumiem, że nagrzanie kaloryferków w tramwaju nie jest łatwą sprawą, ale w takim razie zacznijcie rozgrzewkę już we wrześniu!

    Pozdrawiam decydentów ZKM.

    • 9 4

    • a może zrzuć jeden ciuszek z siebie to będzie chłodniej:}

      • 1 1

    • a może zrzuć jeden ciuszek z siebie to będzie chłodniej:}

      • 0 1

    • a może zrzuć jeden ciuszek z siebie to będzie chłodniej:}

      • 0 2

    • a może zrzuć jeden ciuszek z siebie to będzie chłodniej:}

      • 0 2

    • a może zrzuć jeden ciuszek z siebie to będzie chłodniej:}

      • 0 2

    • a może zrzuć jeden ciuszek z siebie to będzie chłodniej:}

      • 0 2

    • a może zrzuć jeden ciuszek z siebie to będzie chłodniej:}

      • 0 2

    • chyba grzejników, kaloryfery masz w mieszkaniu

      • 0 1

    • poniewaz jak jest minus 10 to nie odczuwasz tego ciepła w tramwaju a jak jest plus 10 to juz jest o 100% odwrotnie nie?

      • 0 1

  • Debile ,pomyślcie trochę a potem piszcie GŁUPOTY !!!

    • 5 4

  • (8)

    Ciekawe jak długo nowe tramwaje za 200 milionów będą się do czegoś nadawać.

    • 8 2

    • (4)

      Ciekawe jak długo nowe tramwaje będą miały nieporysowane szyby i niepopisane wnętrze.

      • 3 0

      • przez pierwszy tydzień z czego 6 dzionków spędzonych na zajezdni hehehe

        • 0 0

      • przez pierwszy tydzień z czego 6 dzionków spędzonych na zajezdni hehehe

        • 0 0

      • przez pierwszy tydzień z czego 6 dzionków spędzonych na zajezdni hehehe

        • 0 0

      • przez pierwszy tydzień z czego 6 dzionków spędzonych na zajezdni hehehe

        • 0 0

    • po 10 latach nędzie można kasowac nowe tramwaje :) (2)

      Miasto po 10 latach da znowu kasę na nowy tabor i będzie git

      • 1 2

      • Nie, miasto zaciągnie kolejny kredyt na nowe tramwaje (1)

        a ludzie nawet nie będą wiedzieć, że coś spłacają.

        • 2 2

        • w między czasie podrożeją bilety :D

          i będziemy spłacać kredyt

          • 3 2

  • (1)

    Dlaczego niewyobrażalne skutki? Moim zdaniem bardzo wyobrażalne. Jak sobie wyobrażam tramwaj wtaczający się na ruchliwe skrzyżowanie bez hamulców w skutek czego wyobrażam sobie nawet kilka zgonów.

    • 6 2

    • a ile do tej pory było z winy niesprawnego taboru?

      • 0 0

  • Powtórzę jeszcze raz - wymienić mechaników na nową kadrę, jak również dyrekcję. (1)

    Chyba, że plecy już mają takie, że to co widać - Władze Miasta ich nie ruszają.

    • 14 6

    • a ja proponuję wymienić też wszystkich mieszkańców gdańska,następnie polski i na końcu świata będzie super

      • 1 2

  • (2)

    Pomijając już fakt takiego a nie innego stanu sprzętu to jak można walić w swoje gniazdo ... Jutro ktoś wpadnie na pomysł likwidacji i taki jełop zostanie na bruku . W sumie durne kapusie . Niektórzy kierowcy w ZKM to nigdy nie grzeszyli rozumem .

    • 7 9

    • zdażają sie i tacy...niestety

      • 1 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • bla bla bla i tak można jeszcze długo a i tak większość jutro wsiądzie do tramwaju (autobusu) i jak jeden nie przyjedzie bo

    motorniczy zjedzie do zajezdni na naprawę to znowu będą narzekania na komunikację...i tak do końca świata albo jeszcze dłużej ludziom nigdy nie dogodzisz no chyba,żę będziesz ich nosił na plecach:)mały przykładzik...ostatnio jechałem tramwajem coś sie z nim działo zaczął niespodziewanie szarpać motorniczy zatrzymał go na przystanku i poprosił o opuszczenie pojazdu ale ludziom się jakoś nie chciało ktoś zaczął mu ubliżać,ktoś chciał jechać bo mu to nie przeszkadzało i tak z 5min pewnie byłoby dłużej ale nadjechał drugi uff :)

    • 6 3

  • A co robi ZTM Gdańsk? (3)

    Dlaczego ZTM Gdańsk nie kontroluje tramwajów?

    • 12 1

    • układzik rączka rączke myje (1)

      • 2 0

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • A dlaczego nowoczesny tabor jest tak zawodny? (3)

    • 8 1

    • Oryginalnie nie jest zawodny... (1)

      ale dostał się w ręce specjalistów z Gdańska

      • 3 0

      • nasi wszystko "poprawią" ;-)

        • 0 0

    • bo to nie nowoczesny tabor tylko złom kupiony z niemiec , a nam sie wciska że to nowoczesny tabor, a kase wzieli jak za nowe do

      kieszonki

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane