• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak nie wybudowano skrzyżowania na Spacerowej

Michał Stąporek
6 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prokurator zawiesił ściganie prezydenta
Zjazd z ulicy Spacerowej w Gdańsku do CH Osowa. Wiemy już czemu w tym miejscu nie ma drugiej nitki ul. Spacerowej, ale wciąz nie wiemy, czy i kiedy powstanie tu skrzyżowanie bezkolizyjne. Zjazd z ulicy Spacerowej w Gdańsku do CH Osowa. Wiemy już czemu w tym miejscu nie ma drugiej nitki ul. Spacerowej, ale wciąz nie wiemy, czy i kiedy powstanie tu skrzyżowanie bezkolizyjne.
To nie wina Gdyni, że nie usprawniono skrzyżowania ul. Spacerowej przy centrum handlowym Osowa - przyznają władze Gdańska. I wciąż liczą na to, że uda je się zbudować przy udziale właściciela centrum.

Wczorajsza konferencja prasowa w urzędzie miasta Gdańska, poświęcona trwającemu od kilku dni zamieszaniu z ulicą Spacerową i centrum handlowym Osowa, zaczęła się nietypowo. - W imieniu Pawła Adamowicza przepraszam prezydenta Gdyni, pana Wojciecha Szczurka za to, że niesłusznie oskarżyliśmy władze tego miasta o zatrzymanie tej ważnej dla Gdańska inwestycji - ogłosił Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.

Okazało się, że oskarżenia wobec Gdyni sformułowano przez... pomyłkę. Prezydent Adamowicz mylnie zinterpretował wyjaśnienia jednego ze swoich urzędników. - Do rozbudowy skrzyżowanie nie doszło nie dlatego, że Gdynia nie chciała wydać pewnej decyzji, ale dlatego, że nie pozwalało jej na to prawo - tłumaczył zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski.

O co dokładnie chodziło?

Część gruntu przy ulicy Spacerowej na wysokości hipermarketu Real (dawniej Geant) należy do Gdyni. Władze Gdańska wraz z inwestorem centrum handlowego chciały na tym terenie wybudować kilkusetmetrową drugą nitkę ulicy. Chodziło o to, by kierowcy jadący z Oliwy do Osowy i w drugą stronę, nie byli zatrzymywani przez wjeżdżających i wyjeżdżający z centrum handlowego.

Okazało się jednak, że prawo nie pozwala na budowę drogi przez las w tym miejscu. Tylko odpowiedni zapis w lokalnym planie zagospodarowania przestrzennego pozwoliłby podjąć decyzję o wylesieniu, a następnie o wycince drzew. Takiego zapisu nie było w żadnym z planów dotyczących tego terenu.

Inwestor - czyli Geant i władze Gdańska - mógłby wystąpić do władz Gdyni o opracowanie nowego planu, jednak tego nie uczynił. Dlaczego? Co najmniej z dwóch powodów.

Pierwszy powód podaje Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury UM: - Uchwalanie planu miejscowego dla obszaru leśnego trwa kilka lat. To procedura często oprotestowywana, w takim wypadku najczęściej przez ekologów. Zdarzało się, że taki plan powstawał nawet przez sześć lat.

Urzędnicy nie mówią tego wprost, ale między słowami dają znać, że ich zdaniem gra - czyli wieloletnie zmagania z nowym planem miejscowym - nie była warta świeczki - czyli poszerzenia Spacerowej.

Po drugie uznano, że budowa drugiej nitki ulicy już wtedy (w 2003 roku, czyli pięć lat po otwarciu hipermarketu) nic by nie dała.- Zdaliśmy sobie sprawę, że jedynym rozwiązaniem problemu korków w tym miejscu jest budowa bezkolizyjnego skrzyżowania. Rozpoczęto więc projektowanie - tłumaczy Romuald Nietupski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Przystąpiono więc do projektowania bezkolizyjnego skrzyżowania, a miasto zwolniło inwestora od konieczności budowy drugiej nitki Spacerowej. Dlaczego jednak nie zobligowano go umową do partycypowania w kosztach budowy skrzyżowania według nowego projektu?

Wbrew pozorom to nie takie proste. Ustawa o drogach publicznych mówi jedynie, że za budowę drogi prowadzącej do inwestycji (domu, centrum handlowego) odpowiada inwestor. Nie określa jednak jakiego rodzaju musi być ta droga, ani jaką musi mieć przepustowość. Szczegółowe warunki ustalane są w porozumieniu z zarządcą drogi, czyli prezydentem miasta.

W 2003 roku Gdańsk ustalił z Geantem, że przebudowa skrzyżowania ma być wykonana do 2006 roku. Gdy jesienią 2006 roku prace nawet się nie rozpoczęły, gdańscy urzędnicy zapytali właściciela sklepu o tę inwestycję. Odpowiedziano im, że Geant nie jest już właścicielem centrum handlowego Osowa, a jego następcą jest właściciel sieci Real. Ten z kolei stwierdził, że sklep przynosi niewielki dochód nie ma zamiaru angażować się w modernizację skrzyżowania.

Co dalej? Władze Gdańska nie poddają się. Pokazują gotowy projekt skrzyżowania zakładający likwidację świateł i budowę tunelu pod ulicą Spacerową, z którego korzystaliby kierowcy wjeżdżający do CH. Osowa od strony Gdańska i wyjeżdżający w Stronę Osowy. Cały czas wierzą, że uda im się namówić właściciela centrum handlowego do wyłożenia pieniędzy na przebudowę skrzyżowania. Dziewięć lat po otwarciu sklepu.

Opinie (76) ponad 10 zablokowanych

  • Zamiast tunelu RONDO !!!

    Wybudujcie rondo bedzie to taniej, szybciej to do realizacji.

    • 0 0

  • No cóż, wybudowanie drugiej nitki Spacerowej jest absolutnie niemożliwe ze względu na potencjalne protesty ekologów i musimy się z tym pogodzić. Za to jestem pewien, że już niedługo doczekamy się przejść podziemnych w centrum Wrzeszcza przy Manhatanie i budowy dużego ronda w miejscu wysepki ze sklepem "ESC" przy Galerii Bałtyckiej

    • 0 0

  • zawsze łatwiej było szukac winnych dookoła siebie: ekolodzy, mieszkancy, Gdynia, podwładny co źle zreferował

    a co będzie na Spacerowej?
    WIELKIE NIC

    • 0 0

  • Klapa

    Proponuję sie wybrać do Gdyni, tamtejsi urzędnicy wiedzą jak przekonać skutecznie inwestorów, aby przebudowywali układ komunikacyjny w takim stopniu żeby nowa inwestycji nie powodowała paraliżu istniejących ulic.
    A jako kolejne klapy dodałbym przebudowywane skrzyżowanie, Słowackiego-Grunwaldzka, planowane skrzyżowanie w jednym poziomie Łostowicka-Kartuska oraz wprowadzenie linii tramwajowej na Chełm bez dostosowania do tego skrzyżowań. Poza tym już linia ta powinna być budowana do Ujeściska, bo z Oruni ludzie godzinę jadą do Śródmieścia.

    • 0 0

  • Problemy z CH ?? A co z Galeria Baltycka (1)

    Jak mozliwe by centrum ktore otwierane jest warunkowo nie dopelnilo zobowiazan ...
    A co np. z Galeria Baltycka ???
    Pelno niedorobek, wlacznie z zagrazajacym zyciu, brak drogi ewakuacyjnej. Wczoraj wyjazd ok godziny 21.00 zajal nam niemalze 1,5h - SKANDAL.
    Korki na okolicznych swiatlach.. KTO ZA TO WZIAL W LAPE !!!!!

    • 0 0

    • przecież widać !

      przecież widać kto wziął w łapę ! po co to pytanie ? ja bym pytał gdzie jest prokurator ? skoro widać kto wziął a nic z tego nie wynika !!!!!!!

      • 0 0

  • zgadzam się z tym głosem..

    który w domyśle ukazuje prymitywizm myślenia naszej "waadzy" i zaściankowość Gdańska.I Spacerowa i Kartuska i wiele innych "małomiasteczkowych"inwestycji naszej PO i jej wodza PA .Za to stoimy w korkach gdzie jakiś ynżynier ruchu zapomniał wyodrębnić pas do skrętu w lewo.Słychac tylko megalomańskie hasła PO a wszędzie wiocha.Tak rządzą ci panowie.Jedźcie do Lodzi Lublina Katowic i zobaczcie jak się rozwijają te miasta pod względem infrastruktury.Ale u nas przy dworcu ,dwa miesiące PO oddaniu do użytku są koleiny w zatoczkach autobusowych.A u nich -nie ma.

    • 0 0

  • a kto tam jeszcze coś kupuje? (1)

    W całym "3C" jest tyle sklepów i ten sam towar. Po kiego grzyba dymać w korku na Osowę, nie mogę pojąć. Z tego "centrum" powoli zaczynają wynosić się sklepy, które dzierżawią pow. Za 2-3 lata pozostanie wspomnienie i nie będzie trzeba ładować kasę w skrzyżowanie ! rzekłem
    Do U.M w Gdańsku: poczekajcie i nie dajcie się!

    • 0 0

    • Kto? JA np.

      Zdarza mi sie tam podjechac po cUs i nie gnije w korku bynajmniej. Dojazd z Gdyni jest OK.

      • 0 0

  • Sparawa jest prosta

    Albo Real płaci za budowę albo niech spada na drzewo - chętnych na otworzenie tam innego sklepu na pewno sie znajdzie. To miasto robi łaskę Realowi, że moga tam mieć sklep a nie odwrotnie.

    • 0 0

  • Karygodny blad popelnily wladze Gdanska i Gdyni, ktore daly pozwolenie na budowe, bez odpowiednich dojazdow, a tylko na zasadzie "to sie zrobi pozniej"

    Adamowicz i Szczurek za to odpowiadaja osobiscie.

    • 0 0

  • "Inwestycje" w Trójmieście..

    Panie Szczurek, a co się dzieje od 7 - 8 lat na Redłowskiej Polance????.
    Czy w Sea Towers będzie kawiarnia dostępna dla mieszkańców tak jak to było w pozwoleniu???. Tego tematu nie da się już zamieść pod dywan.
    Co Pan zamierza "stworzyć" w Orłowie przy Orłowskiej?. Witawę II???. Będziemy Wam (Ciomkowi też) bardzo dokładnie patrzeć na ręce.
    Panie Adamowicz, czy na Wyspie Spichrzów można już przenocować w hotelu, który tam "załatwił" Posadzki? Co on teraz robi???.
    Czy Carffour na Morenie nie miał wybudować basenu przy kompleksie handlowym?? Jak to było???.
    O Karnowskim, NDI i Kaczmarku można było poczytać w Gazecie Polskiej. Włos na głowie się jeży. Ale patrząc do oszołomstwo w wykonaniu człowieka bez grzebienia nie dziwię się.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane