• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak nie wybudowano skrzyżowania na Spacerowej

Michał Stąporek
6 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prokurator zawiesił ściganie prezydenta
Zjazd z ulicy Spacerowej w Gdańsku do CH Osowa. Wiemy już czemu w tym miejscu nie ma drugiej nitki ul. Spacerowej, ale wciąz nie wiemy, czy i kiedy powstanie tu skrzyżowanie bezkolizyjne. Zjazd z ulicy Spacerowej w Gdańsku do CH Osowa. Wiemy już czemu w tym miejscu nie ma drugiej nitki ul. Spacerowej, ale wciąz nie wiemy, czy i kiedy powstanie tu skrzyżowanie bezkolizyjne.
To nie wina Gdyni, że nie usprawniono skrzyżowania ul. Spacerowej przy centrum handlowym Osowa - przyznają władze Gdańska. I wciąż liczą na to, że uda je się zbudować przy udziale właściciela centrum.

Wczorajsza konferencja prasowa w urzędzie miasta Gdańska, poświęcona trwającemu od kilku dni zamieszaniu z ulicą Spacerową i centrum handlowym Osowa, zaczęła się nietypowo. - W imieniu Pawła Adamowicza przepraszam prezydenta Gdyni, pana Wojciecha Szczurka za to, że niesłusznie oskarżyliśmy władze tego miasta o zatrzymanie tej ważnej dla Gdańska inwestycji - ogłosił Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska.

Okazało się, że oskarżenia wobec Gdyni sformułowano przez... pomyłkę. Prezydent Adamowicz mylnie zinterpretował wyjaśnienia jednego ze swoich urzędników. - Do rozbudowy skrzyżowanie nie doszło nie dlatego, że Gdynia nie chciała wydać pewnej decyzji, ale dlatego, że nie pozwalało jej na to prawo - tłumaczył zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski.

O co dokładnie chodziło?

Część gruntu przy ulicy Spacerowej na wysokości hipermarketu Real (dawniej Geant) należy do Gdyni. Władze Gdańska wraz z inwestorem centrum handlowego chciały na tym terenie wybudować kilkusetmetrową drugą nitkę ulicy. Chodziło o to, by kierowcy jadący z Oliwy do Osowy i w drugą stronę, nie byli zatrzymywani przez wjeżdżających i wyjeżdżający z centrum handlowego.

Okazało się jednak, że prawo nie pozwala na budowę drogi przez las w tym miejscu. Tylko odpowiedni zapis w lokalnym planie zagospodarowania przestrzennego pozwoliłby podjąć decyzję o wylesieniu, a następnie o wycince drzew. Takiego zapisu nie było w żadnym z planów dotyczących tego terenu.

Inwestor - czyli Geant i władze Gdańska - mógłby wystąpić do władz Gdyni o opracowanie nowego planu, jednak tego nie uczynił. Dlaczego? Co najmniej z dwóch powodów.

Pierwszy powód podaje Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury UM: - Uchwalanie planu miejscowego dla obszaru leśnego trwa kilka lat. To procedura często oprotestowywana, w takim wypadku najczęściej przez ekologów. Zdarzało się, że taki plan powstawał nawet przez sześć lat.

Urzędnicy nie mówią tego wprost, ale między słowami dają znać, że ich zdaniem gra - czyli wieloletnie zmagania z nowym planem miejscowym - nie była warta świeczki - czyli poszerzenia Spacerowej.

Po drugie uznano, że budowa drugiej nitki ulicy już wtedy (w 2003 roku, czyli pięć lat po otwarciu hipermarketu) nic by nie dała.- Zdaliśmy sobie sprawę, że jedynym rozwiązaniem problemu korków w tym miejscu jest budowa bezkolizyjnego skrzyżowania. Rozpoczęto więc projektowanie - tłumaczy Romuald Nietupski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Przystąpiono więc do projektowania bezkolizyjnego skrzyżowania, a miasto zwolniło inwestora od konieczności budowy drugiej nitki Spacerowej. Dlaczego jednak nie zobligowano go umową do partycypowania w kosztach budowy skrzyżowania według nowego projektu?

Wbrew pozorom to nie takie proste. Ustawa o drogach publicznych mówi jedynie, że za budowę drogi prowadzącej do inwestycji (domu, centrum handlowego) odpowiada inwestor. Nie określa jednak jakiego rodzaju musi być ta droga, ani jaką musi mieć przepustowość. Szczegółowe warunki ustalane są w porozumieniu z zarządcą drogi, czyli prezydentem miasta.

W 2003 roku Gdańsk ustalił z Geantem, że przebudowa skrzyżowania ma być wykonana do 2006 roku. Gdy jesienią 2006 roku prace nawet się nie rozpoczęły, gdańscy urzędnicy zapytali właściciela sklepu o tę inwestycję. Odpowiedziano im, że Geant nie jest już właścicielem centrum handlowego Osowa, a jego następcą jest właściciel sieci Real. Ten z kolei stwierdził, że sklep przynosi niewielki dochód nie ma zamiaru angażować się w modernizację skrzyżowania.

Co dalej? Władze Gdańska nie poddają się. Pokazują gotowy projekt skrzyżowania zakładający likwidację świateł i budowę tunelu pod ulicą Spacerową, z którego korzystaliby kierowcy wjeżdżający do CH. Osowa od strony Gdańska i wyjeżdżający w Stronę Osowy. Cały czas wierzą, że uda im się namówić właściciela centrum handlowego do wyłożenia pieniędzy na przebudowę skrzyżowania. Dziewięć lat po otwarciu sklepu.

Opinie (76) ponad 10 zablokowanych

  • foorgo ma całkowitą rację

    krótka piłka powinna byś ze szwabami z metro, przecież oni mają tyle kasy, że jeśli im się to nie opłaca to powinni zamknąć. A może to po prostu "kreatywna księgowość" ?

    • 0 0

  • Pytanie? (1)

    Jakim cudem URZAD MIASTA GDANSKA zgodzil sie na zaplacenie przez GEANT sumy 400 000 zl skoro wybudowanie 1 km drogi w tym przypadku 900 metrow kosztuje przecietnie ok 5 000 000 euro!!!Kto podjol taka decyzje?Cos tu wyraznie smierdzi!!!

    • 0 0

    • NIe no, trochę przesadziłeś z tą kwotą ;) 5 mln euro to kosztuje kilometr, ale autostrady, a nie 650 mterów zwykłej jezdni. Dla porównania powiem ci, że remont skrzyżowania Grunwaldzka, Słowackiego, Kościuszki kosztował ok. 27 mln zł, czyli 6 mln euro, ale ze wszystkim: jezdnie, torowisko, przepusty, instalacje, kotwu pod przyszłą estatkadę itd. Sądzę, ze te 650 metrów w tym miejscu kozsztowałoby dziś ok. 5 mln, ale złotych

      • 0 0

  • Ciekawe kwoty:

    Jak podał oficjalnie UM, fontanna przy ul.Grunwaldzkiej, której architektura kojarzy się z awarią wodociągową a nie elementem ozdoby miasta, kosztowała ponad 500 tys. Na urodziny Grassa miasto wydało 300 tys. A za kawał drogi UM zażyczył sobie tylko 400 tys. Pytanie brzmi: Kto wziął resztę?

    • 0 0

  • Cały problem korków w tym miejscu rozwiązałoby zwykłe rondo

    Natomiast liczba wydanych oświadczeń, wykonanych planów i rozmiar całej awantury wygląda jakby chodziło o budowę wielopoziomowego węzła o przepustowości miliona samochodów na godzinę.

    Co więcej, zamiast usiąść i coś konkretnie ustalić, to zacznie się szukanie winnych i przerzucanie się oskarżeniami. A potem wszystko ucichnie, a kierowcy dalej będą stać w korkach

    • 0 0

  • Rondo??? (1)

    To zobacz co się stało gdy zrobili rondo w Pruszczu Gdański przy zjeździe z obwodnicy, korek już od Pałacu Chińskich Zupek:/

    walnąć 6 pasmówkę i spokój z korkami do 2099. Wydawało by się, że na wschodzie bieda, a taki Lublin w centrum miasta ma po 4 pasy w każdą stronę...

    • 0 0

    • Tak, właśnie rondo. W tym miejscu byłoby idealne, bo optymalnie rozładowywałoby ruch

      Do tego: każdy musi zwolnić przed przejazdem przez rondo, nie trzeba czekać na zezwolenie bezmyślnego sygnalizatora, do zapamiętania jest jedna prosta reguła: ustąpić temu z lewej. Tyle

      A to, że na krajowej "1" są korki koło Rusocina, to wina projektanta, ew. zatwierdzającego.. bo nie rozumiem, jak można na drodze o takim natężeniu i rodzaju ruchu postawić mikroskopijne, osiedlowe wręcz rondo, na którym większe ciężarówki muszą się niemal zatrzymywać, żeby się zmieścić?

      • 0 0

  • stalo sie, ale co dalej ze Spacerowa?

    Ekipa Adamowicza zaprzepascila szanse na droge.
    Co bylo przyczyna (balagan, niegospodarnosc czy moze lapowka) w tym momencie jest nieistotne.

    Najwazniejsze jest, ze nie ma wezla, ktory mogl wplynac na rozladowanie ruchu na jednej z bardziej ruchliwych ulic Gdanska.

    Mysle, ze Gdanszczanom i Ekipie Prez. Szczurka nie wystarczy powiedziec przepraszam.
    Teraz zapropnujcie rozwiazanie problemu!

    • 0 0

  • na kolanach do gdyni pchajac zabe przed soba

    i sytuacji nawet nie zmieni "afera" z dzialka na witominie pod stacje paliwowa, opylona po 250 zl za m2

    • 0 0

  • co to za bajki, ze miasto namowi Real do budowy drogi...kiedy nic ich do tego niezobowiazuje.

    • 0 0

  • PODZIĘKUJCIE PO-paprańcom rządzącym w trójmieście

    PIS już dawno zrobiłby z tym porządek

    • 0 0

  • PO by żyło się lepiej! Adamowicz mordo ty moja!

    PO by żyło się lepiej! Adamowicz mordo ty moja!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane