• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak (nie)działają podwójne przystanki tramwajowe

Jakub Knera
10 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W kilku miejscach widnieją informacje o podwójnym przystanku, jednak nie zawsze mogą się tam zatrzymać  dwa tramwaje naraz. W kilku miejscach widnieją informacje o podwójnym przystanku, jednak nie zawsze mogą się tam zatrzymać  dwa tramwaje naraz.

Chociaż w Gdańsku jest zaledwie kilka przystanków, na których mogą zatrzymywać się dwa tramwaje naraz, motorniczy niechętnie korzystają z tej możliwości.



- Stoję na przystanku przed dworcem, na który podjeżdża tramwaj. Za nim nadjeżdża kolejny, ale zamiast podjechać na przystanek, staje tuż przed nim. Tam czeka, aż pierwszy odjedzie - napisał pan Wojtek w mailu do redakcji.

Pani Anna: - Chciałam się przesiąść przed dworcem, ale mój tramwaj zatrzymał się przed przystankiem, choć było na nim miejsce na drugi skład. Zwróciłam uwagę motorniczemu, żeby podjechał na przystanek, ale powiedział mi, że doskonale wie, kiedy może a kiedy nie może podjechać na przystanek

Nasi czytelnicy już parokrotnie pisali do nas w tej sprawie. Postanowiliśmy więc sprawdzić, na jakich zasadach funkcjonują podwójne przystanki tramwajowe.

Podwójne przystanki są:

- Podwójne przystanki mają zapewnić szybszą wymianę pasażerów i umożliwić im przesiadkę między dwoma tramwajami - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

W Gdańsku jest pięć przystanków, z których mogą równocześnie korzystać dwa tramwaje. Podwójne przystanki w obu kierunkach znajdują się przed Dworcem Głównym, na al. Armii Krajowej (między Okopową i ul. 3 Maja) i przy pl. Zebrań Ludowych (przystanek "Brama Oliwska"). Przedłużone są także przystanki Nowe Ogrody w kierunku al. Armii Krajowej, oraz Opera Bałtycka w kierunku al. Hallera i ul. Klinicznej. W tym ostatnim przypadku na przystankach mogą zatrzymywać się wszystkie tramwaje z wyjątkiem dwóch Pes 12NaG naraz.

Jednak bardzo często zatrzymanie się za innym tramwajem zależy od decyzji motorniczego.

- Przystanki podwójne nie są dla nas obowiązkowe. To, czy dwa tramwaje mogą bezpiecznie zatrzymać się w tym samym czasie, zależy od wielu czynników - tłumaczy Marek Kapiński, motorniczy który obsługuje m.in. linie 6 i 11. - Musimy zachować odpowiednią odległość, a czasem wpływ na to ma pogoda. Ale pojawiają się też względy praktyczne. Oto przykład. Stoję jako drugi tramwaj na przystanku przy Dworcu PKP, w kierunku Wrzeszcza. Gdy odjeżdża pierwszy tramwaj ja także mógłbym ruszyć. Pasażerowie cały czas jednak dobiegają, więc na nich czekam. Wolę stać na przystanku jako pierwszy tramwaj, by ludzie nie musieli biegać - tłumaczy pan Marek.

Zobacz także: Wszystkie Pesy jeżdżą już po Gdańsku

Zobacz paradę Pes w Gdańsku, która odbyła się po przyjeździe ostatniego, 35. tramwaju z Bydgoszczy.

Miejsca

Opinie (121) ponad 10 zablokowanych

  • podwójne

    Moim zdaniem przystanki na dwa składy są niezbędne w miejscach gdzie zbiegają się różne tory. Faktem jest, że to wymaga biegania, ale gdy ktoś ma oczy na miejscu i myśleć potrafi - jakoś korzysta z tego układu. Biegających o których wspomina Pan Motorniczy nigdy nie zabraknie :)

    • 7 0

  • Wczoraj, po raz pierwszy od dwóch lat, jechałem gdańskim tramwajem z Wrzeszcza na Uniwerek (1)

    Ja na drogę zawsze biorę gazetę do czytania, bo nie lubię gapić się na otaczający mnie lud roboczy miast i wsi. Dopiero jak wysiadłem, to do mnie dotarło, że mogłem czytać i nic nie trzęsło, co np. w eskaemce jest nie do pomyślenia. Nie powiem - czysto, godzina 13 i niezbyt tłoczno, ciepło... to lubię rzekłem, to lubię. Plus dla Gdańska. A z tymi podwójnymi przystankami, to lekka przesada jest i tyle. Są ludzie, że im nie dogodzisz.

    • 6 1

    • chłopie, lud urzędniczy miał dobry pomysł

      z podwójnymi przystankami, zaś lud motorniczy powinien się zastosować do dobrych pomysłów.

      • 1 3

  • Zgadzam się z ankietą

    Gdyby obowiązywała jedna, jasna i przejrzysta zasada, za każdym razem stosowana, to by nie było problemu. Nikt, ani pasażerowie, ani motorniczy, nie miałby wątpliwości i wszystko działałoby sprawnie

    • 4 0

  • Mam wrażenie

    Że tylko w Gdańsku takie problemy- ktoś instaluje tablicę,motorniczy swoje,ktoś instaluje system wyświetlania odjazdów,motorniczy decyduje czy włączy tego swojego gpsa.Ja rozumiem,macie ciężką pracę,ale ktoś tam na górze po prostu jasno nie konkretyzuje swoich decyzji stąd chaos i bałagan.

    • 4 2

  • Dla mało doinformowanych...

    ... podwójny przystanek drodzy czytelnicy i redaktorzy portalu, musi działać w zgodzie z sygnalizacją świetlną. Oba tramwajemuszą mieć możliwość przejazdu na jednym zielonym świetle! Nie sztuką jest linczować motorniczych, oni w oczach Gdańszczan są całemu złu tego świata winni... Najlepiej ponarzekać ale zastanowić się...to juz ciężej. A jeżeli chodzi o przeskok z jednego tramwaju do drugiego ...to nie każde linie mają skomunikowanie!

    • 8 1

  • Podwójne przystanki miałyby sens (1)

    gdyby część numerów zatrzymywała się zawsze w jednej części a pozostała część - w drugiej. Tak jak jest to zrobione w przypadku autobusów pod dworcem. Tam jest 5 czy 6 wiat a każda dla określonych kierunków/linii.

    • 4 1

    • Przystanki przesiadkowe mają jedyny sens działania wtedy gdy mamy do dyspozycji 2 równoległe tory (jak przy Operze w kierunku Wrzeszcza/Klinicznej) lub na większości pętli tramwajowych.

      Komunikowanie połączeń poprzez stawanie tramwajem jeden za drugim jest całkowicie bezsensowne bo:
      1. Wędrówki tłumu ludzi na zatłoczonym przystanku - istne szaleństwo w godzinach szczytu.
      2. "Drugi" tramwaj ZAWSZE będzie "za daleko" żeby ludzie z tunelu do niego dobiegali po odjeździe pierwszego tramwaju (tramwaje nie mogą ruszać równocześnie!)
      3. W przypadku niesprzyjającej pogody sam manewr "komunikacji" jest bardzo niebezpieczny i bardzo czasochłonny.
      4. Skomunikowane tramwaje muszą zjawić się "w tym samym czasie" na przystanku, co w warunkach naszego miasta jest już samo w sobie wyczynem.

      • 3 0

  • Jak (nie) działają podwójne przystanki tramwajowe

    powinna być spacja po (nie).

    • 4 1

  • za www.zkm.pl

    T.B. - przewodnicząca Rady nadzorczej i Skarbnik Gdańska ;)

    Oto przyczyna nieudolności komunikacji w Gdańsku

    • 2 1

  • ankieta... (1)

    Czy naprawdę tak trudno jest ułożyć sensowną anketę? ostatnia odpowiedź nijak sie ma do zadanego pytania...

    • 2 1

    • gdzie w tym zdaniu logika

      "Podwójne przystanki są ważne, by obowiązywała jedna zasada, a nie dowolność, bo nie wiadomo, czego się spodziewać"

      • 0 0

  • "Podwójne przystanki w obu kierunkach znajdują się przed Dworcem Głównym, "

    jasneeeee... już tam z osiem razy proboałąm się przesiąść ale zawsze motorniczy czeka ...to po co te napisy ze przystanek podwójny... robią fałszywą nadziję!!!

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane