• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów

Krzysztof Koprowski
2 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu. Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu.

Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.



Jak oceniasz nowe drogi rowerowe w Trójmieście?

Prace nad dokumentem "Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg" trwały już w 2019 r., jednak dopiero teraz doczekał się on pełnej publikacji (treść dokumentu dostępna jest pod artykułem).

Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


"Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS. "Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS.

Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach



- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
  • unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
  • prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
  • dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
  • prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
  • wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
  • stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
  • montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu. Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu.

Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii



Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.

- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.

Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające. Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające.
Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej from Trojmiasto.pl


Miejsca

Opinie (126) 1 zablokowana

  • Autorzy opracowania dają gwarancję spokoju. Z pewnością nic się nie zmieni. A jest duża szansa że będzie gorzej. (1)

    • 1 2

    • jakieś argumenty?

      trwanie w malkontectwie źle wpływa na zdrowie

      • 2 1

  • W Gdańsku oficer rowerowy ma 5 zastepców tyle siedzi u niego przy biurkach poco oni tam są? (1)

    • 0 2

    • po to, by starannie przygotowywać projekty przekształcania infrastruktury miejskiej

      i dbać również o interesy pieszych. Warto zauważyć, że dzięki ich pracy znakomicie poprawiła się jakość rozwiązań skrzyżowań korytarzy ruchu rowerowego na wylotach wielu ulic w Gdańsku: na przykład ulicy Bema z Kartuską lub ulicy Budapesztańskiej z Bulońską. Tam zachowano niweletę chodnika i drogi dla rowerów. Można by mnożyć wiele przykładów dobrych rozwiązań w wielu innych miejscach.

      • 0 0

  • go

    infrastrukture rowerowa nalezy projektowac jak do tej pory . Mianowicie raz z lewej strony chodnika , a raz z prawej . A to wszystko po to , by nikt sie nie pomylil jaka strona raz ma isc z prawej , czy z lewej lub jechac rowerem . gratulacje oby tak dalej bo to przecież bardzo nam to wszystko ułatwia przemieszczanie .

    • 0 1

  • jak? na pewno nie po gdańsku.

    Osoby odpowiedzialne za gdanskie ścieżki rowerowe chyba nie jeździly rowerem w życiu, w miejscach gdzie ścieżkę przecina jezdnia albo wyjazd z posesji bardzo częste chamskie krawężniki, powinno być plasko..

    • 4 1

  • Spaliny!!!!! (1)

    Trasy rowerowe powinny być przede wszystkim z dala od zatłoczonych ulic - spaliny smog itp. Należałoby przed wytyczeniem ścieżek rowerowych przeprowadzać badania zanieczyszczeń powietrza i budować ścieżki tam, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest najmniejsze. Jazda rowerem wśród spalin jest koszmarem . Wytyczać ścieżki przez lasy parki ( nie muszą przebiegać wzdłuż ulic) wtedy to dopiero będzie korzystne dla zdrowia i przyjemne..

    • 1 6

    • nie da sie tak

      pamietaj że trasy rowerowe w mieście mają pełnić głównie cele komunikacyjne, a nie rekreacyjne. Nikogo nie bedzie interesowac jazda na około. To raz. Dwa cele podrózy przeważnie są przy głównych ciągach komunikacyjnych. chcesz sie relaksowac to jedz sobie do lasu.

      • 4 0

  • Przecież w Gdańsku to nawet nie ma jak centrum przejechać rowerem

    Jedyną opcją są brukowane deptaki.. w sezonie dodatkowo z kramami ogródkami restauracyjnymi i milionami turystów!!!!
    To z czym do ludzi?

    • 2 1

  • Brukowane ulice w Środieściu Gdańska to zmora dla rowerów (3)

    W Śródmieściu Gdańska przy okazji rewitalizacji przywracany jest bruk. Wygląda to świetnie,ale dla rowerzystów to zmora. Mieszkam od niedawna w Śródmieściu i często rezygnuję z jazdy rowerem na zakupy bo można wybić zęby. Ciekawe czy jest na świecie sposób na rewitalizację w wersji bike friendly? Może ktoś coś wie?

    • 4 1

    • oczywiście jest sposób, wdrażany w wielu miastach (2)

      Podstawowym warunkiem jest obecność kobiet w zespołach projektujących infrastrukturę: nawierzchnię deptaków z dopuszczonym ruchem rowerów w historycznych centrach miast. Dzięki temu tworzone są m.in. szerokie szpilkostrady, po których wygodnie poruszają się rowerzystki, oraz panie w obuwiu na wysokich obcasach, nie mówiąc o hulajnogowcach czy pieszych z bagażem typu walizki na kółkach. Mniej hałasu, większa wygoda. Sprawdzone nie tylko w Mediolanie, ale również we Wrocławiu, Katowicach i Krakowie.

      • 0 0

      • (1)

        Takie cywilizowane rzeczy są niestety niemożliwe przy naszym obecnym konserwatorze zabytków :(

        • 2 0

        • koń serwator bruków powinien być koń sekwentny

          jak szaleć to szaleć

          skoro chce nawierzchnie z czasow trakcji konnej
          powinien zadbać o końskie odchody, które wygładzały
          nierówności historycznych nawierzchni i czyniły je rownie
          aromatycznymi, jak woń korupcji wokoł urzędu
          konia

          • 0 1

  • bedzie dobrze dopiero jak bedzie generał rowerowy

    i admirał hulajnogowy

    • 5 0

  • ddr nie powinien być przecinany wyjazdem z posesji

    to wyjazd z posesji powinien być przecięty przez ddr - krawężniki prostopadle do obecnych. Jakby to wyglądało, gdyby wyjazdy z posesji eychodziły z krawężnikami do połowy ulicy, vbo mieszkaniec może chcieć wyjechać swym autem w lewo?

    • 3 1

  • Między wioskami- po obu stronach, albo tylko po jednej

    Obecna tendencja - zaczynamy po prawej, żeby skłonić rowerzystów do skorzystania z ddr, w połowie zmieniamy stronę, żeby Ci z przeciwka, w tej drugiej wsi też zaczynali po prawej. Nie da się nie zauważyć przejazdu na lewo . Może tak zmieniać stronę ulicy- samochody skręcają pod kątem prostym, przejeżdżają przez ddr i znów zakręcają, żeby jechać wzdłuż ddr po drugiej stronie. I koniecznie STOP przed przejazdem przez ddr. Na pewno się kierowcy ucieszą że zadbano o ich wygodę.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane