• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów

Krzysztof Koprowski
2 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu. Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu.

Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.



Jak oceniasz nowe drogi rowerowe w Trójmieście?

Prace nad dokumentem "Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg" trwały już w 2019 r., jednak dopiero teraz doczekał się on pełnej publikacji (treść dokumentu dostępna jest pod artykułem).

Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


"Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS. "Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS.

Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach



- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
  • unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
  • prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
  • dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
  • prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
  • wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
  • stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
  • montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu. Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu.

Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii



Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.

- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.

Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające. Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające.
Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej from Trojmiasto.pl


Miejsca

Opinie (126) 1 zablokowana

  • koniec ddr - pas rowerowy. Zawsze (2)

    Po prostu zjazd na ulice nie powinien się odbywać prosto pod koła samochodów. Także koniec ddr nie powinien przechodzić w chodnik, albo w nicość. Tak 20 metrów pasa rowerowego dalej już ulica wspólna dla samochodów i rowerów, skoro już ddr musi się skończyć.

    • 2 2

    • było by fajnie :)

      Szkoda, że zwykle nie ma nawet zjazdu, droga dla rowerów kończy się na chodniku i dalej należy się teleportować.

      • 3 1

    • Jak chcesz wdychac spaliny to nikt ci niezabrania jechac ulicą!Ale do swojej głupoty nie zmuszaj innych!

      • 0 1

  • Czy w wytycznych ktoś w końcu zauważył, żeby ścieżki rowerowe były prowadzone w sąsiedztwie ulicy a chodniki bliżej posesji? (3)

    Bo przy ścieżce pod samym płotem wyjeżdżający z posesji czy parkingu kierowca mocno ryzykuje, że uszkodzi rowerzystę. Tak jest przy Wydziale Ekonomii UG w Sopocie przy Armii Krajowej, gdzie chodnik jest przy ulicy a ścieżka rowerowa pod samym płotem.

    • 6 2

    • notoryczne miejsce

      to tam jadąc tą śmieszką, wyrżnąłem głową w plakat wyborczy Sellina
      który powiesili dokładnie na tych dwóch zakrętach po 90 stopni,
      koło przystanku autobusowego

      zdjęło mnie z roweru i zgasiło światło. bliznę mam do teraz. i jak tu głosować na pisiarnię?

      a to wszystko naprzeciw centralnej miejskiej psiarni.... niedaleko do hyclowa.... brrr....

      sopot jest pokraczny rowerowo, jak oni mają doradzać np. Rumi, to
      !widzę ciemność, ciemność widzę!

      • 1 1

    • Ta trasa powinna być zdelegalizowana w trybie natychmiastowym (1)

      Nie spełnia to żadnych standardów.
      Ja tam jeżdżę jezdnią. Nie będę siebie i innych narażał.

      • 1 0

      • To mnie właśnie tam haltował policjant na motocyklu
        za jazdę jezdnią. Tylko chciał pouczyć.
        To ja od pouczenia się odwołałem i zawlokłem policję przed sąd,
        by coś wygrać dla nas wszystkich. To dla mnie pro bono wygrał z nimi pan adw. T.Złoch

        A oni wtedy po prostu zmienili "prawo powielaczowe",
        żeby nikt więcej ... Polska? To zona na wschód od zachodu.

        Ziobryzacja, falandyzacja itd... tu i tak jest bezprawie.
        Jeździsz jezdnią, to bądź zawsze gotów do ucieczki, any time,
        z czystym sumieniem. Nie łamiesz zasad bardziej niż oni.

        t

        • 0 0

  • (1)

    Hmm, ciekawe czy ktoś przytulił jakąś kasę za opracowanie tego podręcznika czy opracowali go sami urzędnicy w ramach obowiązków służbowych pro publico bono. Ciekawi mnie to dlatego, że moim zdaniem dokument jest kompletnie zbędny, gdyż w 2019 Ministerstwo Infrastruktury zleciło opracowanie dokumentu "Wytyczne bezpiecznego ruchu rowerowego" który jest bezpłatnie dostępny na stronie ministerstwa. Po co zatem omggs publikuje własny?

    • 2 4

    • ponieważ duża część wytycznych opracowanych w ministerstwie

      została opracowana nie po to, by ułatwić ruch rowerowy i zwiększyć jego skalę, ale by rowerzyści "nie zakłócali płynności ruchu samochodów".

      • 3 0

  • (2)

    Poradniki, a miasta nadal budują chodniki rowerowe

    • 3 1

    • a co konkretnie proponujesz? pasy w jezdni, po której poruszają się kierowcy (1)

      lekceważąc nagminnie limity prędkości? Jak sobie wyobrażasz samodzielne dojazdy do szkoły swojej wnuczki, gdy zda na kartę rowerową i skończy 10 lat? Wtedy będzie miała obowiązek korzystania z jezdni, jeśli przy niej nie będzie drogi dla rowerów wygospodarowanej z chodnika.

      • 1 2

      • z takim podejściem to zawsze u nas będzie u nas jak w Rosji.

        Bardzo prosto sobie wyobrażam. Szeroki chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego dla wolno jadących rowerzystów. Dla pozostałych jezdnia. Jak jest miejsce to z pasem osobnym dla rowerów. Proste. nic nie trzeba na siłę "wygospodarowywać" z chodnika bo prawie zawsze wychodzi z tego bubel. Do tego drogi bubel.

        Owszem jak jest miejsce i kolizji będzie niewiele to można pokusić się o prawdziwą drogę dla rowerów. Czyli prosto prowadzoną wzdłuż jezdni odseparowaną (także od chodnika) trasę. Nie ma problemu ale to co się u nas robi ( paski na chodniku w formie slalomu ) to po prostu niewygodne, niebezpieczne i powolne gnioty które mają jedynie za zadanie usunąć rowerzystów z jezdni. Nic więcej.

        • 1 1

  • Przede wszystkim wyznaczanie pasów rowerowych w jezdni (2)

    tak jak na Jana Pawła czy Gronostajowej.
    Pełna segregacja od ruchu pieszego na drogach o prędkości dopuszczalnej do 50 km/h.

    • 2 2

    • na jp2.0 nie ma pełnej separacji
      bo jest pas dla rowerów
      ORAZ chodnik z dopuszczeniem ruchu pieszych

      wg. mnie to lepsze rozwiązanie niż pełny apartheid
      bo cykory od razu nie wjadą ze mną
      na ostrokole, rozglądając się jak dzięcioł krętogłów
      na jezdnię
      razem z tymi bandytami, przez których takie OC

      • 2 0

    • Przedewszystkim niepoto dzbanie jade rowerem by wdychac spaliny dlatego nie jade ulicami i pasami w ulicy

      • 0 1

  • Wiem jak nie pojektować (z doświadczeń z DDR-ów trójmiejskich)

    - nie robić skrętów DDR pod kątem prostym,

    - nie robić kolizji z chodnikiem co 100 metrów "bo tak było wygodniej",

    - nie robić niebezpiecznych barierek tuz przy DDR,

    - nie odchylać DDR od jezdni przed skrzyżowaniem bo to stwarza dla kierowcy błędne wrażenie, ze rowerzysta skręca.

    • 4 0

  • Przedewszystkim to nie poto jeżdzimy rowerami by wdychac spaliny!!Wiec zadnych pasów rowerowych w jezdni ! (2)

    Dlatego kazda droga rowerowa gdzie jest możliwość a jest w większości powinna być jak najdalej od ulicy albo od separowana pasem zielni.

    • 0 3

    • (1)

      taaa na środku zatoki budować należy :D

      • 0 1

      • jak widać, głąby są nie tylko wśród furmankowych

        • 0 1

  • Ścieżki rowerowe

    Zlikwidować ulice i chodniki. Pozostawić tylko ścieżki rowerowe.

    • 0 2

  • Polecam sobie poszukać dokument pod nazwą "Gdański Standard Ulicy Miejskiej"

    Można się wzruszyć czytając go....tak pięknie tam wszystko jest.
    Żadna jeszcze "ulica" nie powstała według tych wytycznych i pewnie nie powstanie ale czy to ważne.
    Ważne że ktoś kasę za to wziął.

    • 0 2

  • Szosy poza miastami zabijają rowerzystów.

    Brak alternatywy na bezpieczne podróżowanie między miastami powoduje, że rodziny zamiast wsiadać na rowery od razu przy swoim domu zmuszone są jeździć samochodami a rowery ew. na dachu. Potrzebne są drogi rowerowe łączące poszczególne mniejsze miasta naszego województwa. Potrzebne jest sieć bezpiecznych rowerowych połączeń Trójmiasta z Wejherowem, Puckiem, Żukowem, Kartuzami Kościerzyną, Skarszewami Starogardem Gd., Malborkiem czy Kwidzyniem. To wielkie wyzwanie ale z pewnością łatwiej byłoby wytyczyć takie trasy niż ścieżki w Trójmieście. Taka sprawna i kompletna infrastruktura mogłaby zmienić podejście do turystyki w naszym województwie bo jak wiemy, cała wielka aglomeracja trójmiejska otoczona jest naprawdę pięknymi terenami w łatwym, rowerowym zasięgu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane