• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Krzysztof Koprowski
10 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Już samo zejście do tunelu odstrasza swoim wyglądem.
  • Wnętrze tunelu zdobi graffiti związane z żużlem i Gdańskiem.
  • Rampa z kałużą, która jest praktycznie nie do ominięcia przez osobę niepełnosprawną lub rodzica z wózkiem dziecięcym.
  • Liczba butelek wskazuje, że fragment rampy upodobali sobie amatorzy napojów alkoholowych.
  • Potencjalne miejsce na wykonanie chodnika w stronę nowego przejścia.
  • Ślady na śniegu jasno wskazują sposób, w jaki piesi pokonują skrzyżowanie.

Czy okolice Bramy Żuławskiej długo jeszcze będą skazane na podziemne przejścia dla pieszych? Remont trasy tramwajowej na Przeróbkę to najlepszy moment na zmianę tego miejsca, tym bardziej, że już teraz można zrobić to bez straty dla kierowców.



Choć węzeł Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska ma zaledwie 20 lat, to już dzisiaj należy do miejsc, które odpychają. Przy jego projektowaniu skupiono się niemal wyłącznie na potrzebach kierowców, zaś pieszym zaproponowano podziemny tunel do przystanku tramwajowego. Co ciekawe, po obu stronach wykonano rampy, ale na perony prowadzą strome schody.

Życie zweryfikowało projektowanie zza biurka, bo w śniegu lub trawie bez problemu dostrzec można ścieżki, z których korzystają piesi. Wydeptane są praktycznie wszystkie możliwe relacje wokół skrzyżowania, a po stronie stadionu żużlowego wyrwana jest nawet barierka, która miała uniemożliwić przechodzenie w inny sposób niż tunelem.

Okazuje się nawet, że istniejąca sygnalizacja świetlna pozwala na udostępnienie poziomu jezdni pieszym bez większej szkody dla kierowców.

Z przystanku tramwajowego w stronę ul. Długie Ogrody można bez problemu przejść przy istniejącym ustawieniu sygnalizacji świetlnej.



Piesi z przystanku tramwajowego w stronę ul. Długie Ogrody wbrew wizjom projektantów chętniej korzystają z nielegalnego przejścia niż tunelu. Piesi z przystanku tramwajowego w stronę ul. Długie Ogrody wbrew wizjom projektantów chętniej korzystają z nielegalnego przejścia niż tunelu.
Od ul. Długie Ogrody przystanek tramwajowy oddzielają zaledwie dwa pasy ruchu. Są to pasy ruchu wykonana głównie z myślą o kierowcach z Przeróbki oraz tych, którzy jadą ul. Długie Ogrody w stronę Śródmieścia. Ci pierwsi muszą i tak oczekiwać na swoje światło, gdy "uwalniany" jest ruch z ul. Długie Ogrody. Jednocześnie jednak kierowców z tego rejonu miasta jest na tyle mało, że na pozostałych wylotach w stronę Podwala Przedmiejskiego (np. przez ul. Łąkową zobacz na mapie Gdańska) nie ma żadnych świateł. Główny ruch w relacji do Śródmieścia jest niesiony bezkolizyjnie przez estakadę.

Gdy dodamy do tego jeszcze fazy świateł od strony ul. Elbląskiej, okazuje się, że można swobodnie przejść z przystanku tramwajowego w stronę ul. Długie Ogrody. W przypadku naszych obserwacji czas, gdy nie jedzie tędy żaden samochód, wynosi ok. 40 sekund. W tym momencie istnieje wprawdzie możliwość wyjazdu samochodu z ul. Długie Ogrody w stronę Podwala Przedmiejskiego, ale jak już wspomniano, takich kierowców jest niewielu.

Dodatkowo dla większego bezpieczeństwa, można potencjalne przejście przesunąć bliżej skrzyżowania i dać pieszym azyl między pasami na wprost a pasem do skrętu z ul. Długie Ogrody w stronę Podwala zobacz na mapie Gdańska.

Ruch w stronę Przeróbki jest wstrzymany przez sygnalizatory. Jedynie w stronę ul. Elbląskiej należałoby ustawić dodatkowy sygnalizator.

Wyrwa w barierkach pozwalająca przejść na skrawek zieleni oddzielający pasy ruchu w stronę ul. Siennickiej i Długie Ogrody od ul. Elbląskiej. Wyrwa w barierkach pozwalająca przejść na skrawek zieleni oddzielający pasy ruchu w stronę ul. Siennickiej i Długie Ogrody od ul. Elbląskiej.
Tak mógłby wyglądać rejon Bramy Żuławskiej po wprowadzeniu przejść naziemnych. Docelowo należałoby również pomyśleć o wykonaniu przejść w kierunku północnym, aby lepiej zintegrować obszar ul. Siennickiej z przystankiem tramwajowym. Tak mógłby wyglądać rejon Bramy Żuławskiej po wprowadzeniu przejść naziemnych. Docelowo należałoby również pomyśleć o wykonaniu przejść w kierunku północnym, aby lepiej zintegrować obszar ul. Siennickiej z przystankiem tramwajowym.

Czy w obrębie Bramy Żuławskiej należy wytyczyć przejścia naziemne?


W kierunku przeciwnym, tj. z przystanku tramwajowego w stronę stadionu żużlowego oraz nowego marketu spożywczego, który jest znacznym generatorem ruchu pieszego w tym rejonie, nie ma problemu, by już dzisiaj zezwolić pieszym na przejście z przystanku na skrawek zieleni dzielący pasy do jazdy w stronę Mostu Siennickiego i ul. Długie Ogrody od tych w stronę ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska, bowiem tu kierowców światło czerwone wstrzymuje na ok. 40 sekund.

Problematyczny pozostaje jedynie skręt w stronę ul. Elbląskiej, po pokonaniu którego kierowcy i tak często wstrzymywani są przez następne światła - na skrzyżowaniu ul. Elbląskiej z Głęboką oraz Zawodników zobacz na mapie Gdańska. Ponadto w tym miejscu można zamontować sygnalizację wzbudzaną na guzik (przynajmniej w pierwszym etapie). Warto też dodać, że kierowcom ufundowano kosztem ponad 1 miliarda złotych nową drogę wyjazdową w kierunku Elbląskiej i Warszawy - Południową Obwodnicę Gdańską.

Z punktu widzenia powiązania przystanku tramwajowego z nowymi przejściami problemem pozostaje poprowadzenie chodnika z peronu wschodniego (po stronie stadionu żużlowego). Istniejący odstęp między torem a tunelem wydaje się zbyt wąski dla osoby niepełnosprawnej lub rodzica z wózkiem dziecięcym zobacz na mapie Gdańska.

Mimo to, sądząc po wydeptanej ścieżce i śladach w śniegu, piesi chętnie z niego korzystają. Dlatego warto je udostępnić, ale jednocześnie należy dać alternatywę w postaci przejścia przez tory na drugą stronę przystanku, gdzie miejsca pod estakadą jest w nadmiarze. W tym kierunku, z racji umiejscowienia budynków mieszkalnych, i tak zmierza przeważająca część pasażerów.

A jaki plan dla przystanku mają włodarze miasta? W ramach modernizacji torowiska na Przeróbkę planuje się dalsze podtrzymanie istnienia tunelu, który zyska m.in. nową izolację, zadaszenie schodów, nowe poręcze i odnowione balustrady na schodach. Na przystanku pojawią się też nowe wiaty oraz ekrany Systemu Informacji Pasażerskiej.

Czytaj też: Miasto wytnie kasztanowce, by budować tramwaj na Przeróbkę

- Projekt nie obejmuje montażu wind. Zmianie nie ulegną też podstawowe parametry tunelu - monitoring i oświetlenie zadaszenia zostanie zamontowane na nowej konstrukcji - dodaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za projekt remontu trasy tramwajowej.

Jak informuje Zarząd Dróg i Zieleni, w tym miejscu na razie nie planuje się wytyczenia przejść naziemnych. By je wdrożyć niezbędne jest przeprowadzenie analiz ruchu, a te gotowe będą już po rozpoczęciu prac budowlanych przez GIK.

- Jeśli z analiz tych wyniknie, ze można zastosować takie rozwiązania [tj. wykonanie przejść naziemnych - dop. red.] zostaną one wprowadzone w życie. W tym roku planujemy dokonać obserwacji ruchu oraz być może także ich analiz. Ewentualne działania podejmiemy najwcześniej w 2015 r. - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.

W podobnym tonie wypowiada się również Biuro Rozwoju Gdańska, które do czasu przedstawienia analizy ZDiZ nie chce w tej sprawie zajmować stanowiska.

- Wyniki tej analizy określą warunki i skutki ewentualnych zmian. Natomiast z punktu widzenia obowiązującego planu zagospodarowania dla tego miejsca, nie ustalono sposobu przekraczania ulicy przez pieszych. Tym samym możliwe do realizacji są zarówno przejścia naziemne, jak i w dwóch poziomach - mówi Marek Piskorski, dyrektor BRG.

Czy Brama Żuławska potrzebuje przejść naziemnych?

Dariusz Słodkowski, przewodniczący Komisji Rewitalizacji Rady Miasta Gdańska:

Przejścia naziemne w tym miejscu powinny być wytyczone już teraz - wraz z remontem torów tramwajowych. Czekanie ponad rok na analizy ZDiZ , czyli gdy prace budowlane GIK-u będą już mocno zaawansowane, obnaża brak komunikacji i wzajemnej współpracy pomiędzy tymi jednostkami miasta.

Dotychczasowe analizy wskazują, że otwarcie Południowej Obwodnicy Gdańska odciążyło Podwale Przedmiejskie, ale tylko na krótko. Kierowcy widząc, że korki się zmniejszyły, znowu zaczęli jeździć przez centrum miasta.

Utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Żuławskiej oraz przy pozostałych tunelach powinno nastąpić możliwie najszybciej, abyśmy nie zaprzepaścili ogromnej szansy dla Śródmieścia, jaką dają nam wielomiliardowe inwestycje w układ drogowy.

Piotr Dwojacki, jeden z animatorów projektu Ekometropolia:
Ucywilizowanie tego miejsca i oddanie go pieszym nie powinno stanowić problemu. Ruch drogowy nie jest bowiem intensywny na poziomowe "zerowym" węzła, zaś główny wjazd do miast odbywa się i tak bezkolizyjnie estakadą.

Problematyczny może być jedynie prawoskręt w stronę ul. Elbląskiej, gdzie kierowcy będą musieli zachować szczególną ostrożność po długim bezkolizyjnym odcinku, na którym często rozpędzają się dużo więcej ponad przepisową prędkość.

Remont torowiska tramwajowego na Przeróbkę to dobry moment, by wprowadzić wreszcie nową jakość przy Bramie Żuławskiej - niekoniecznie rozumianą jako estetyzacja tunelu, ale całkowitą metamorfozę tego miejsca.

Opinie (169) 6 zablokowanych

  • Ja proponuję zrobienie tam portali. Pyk i na drugiej stronie, a dodatkowo jaka atrakcja:)
    A tak na poważnie o artykule to są lepsze i gorsze pomysły. Ten raczej zalicza się do tej drugiej grupy.

    • 4 2

  • Znowu o tych tunelach! (15)

    Widzę, że Redaktor nie może spać, bo śnią mu się potworne tunele straszące dzieci i staruszki.
    IMHO są bardzo wygodne i bezpieczne,tak dla pieszych,jak i dla rowerzystów. Często jeżdżę rowerem przez te tunele (są zjazdy dla wózków i przemieszczam się szybko i wygodnie).
    Jak zlikwidują, będą przejścia/przejazdy -zapewne 2-fazowe, na których stracę dobre 2-3 minuty.
    Wystarczy 'tylko' zadbać o nie, a mogą być wizytówką tej części Gdańska (piszę to naprawdę, bez ironii- Podwale to tiutaj jedyny porządny fragment infrastruktury miasta, wszędzie obok totalny syf i ruiny). Niby dokąd mają prowadzić te przejścia?

    • 75 49

    • ja już dawno odkryłem, że ten pan redaktor ma jakąś fobię antysamochodową (3)

      • 13 5

      • pewnie biedaczek chodzi pieszo (2)

        co najwyżej rowerkiem zapieprza. Stąd ten uparty bój z kierowcami i pojazdami. - zazdrośnik ;)

        • 8 4

        • naprawde sadzicie, ze posiadanie dowolnego samochodu jest jeszcze wyznacznikiem boagctwa?

          Musze zasmucic. Nie jest.

          • 1 1

        • To święta wojna

          Nie sądzę by mieli samochody i mieszkali bliżej jak 10km od tego tunelu, nie powinni się wypowiadać. Czemu nikt nie zapyta mieszkańców?

          • 5 0

    • tunele (4)

      są obrzydliwe, śmierdzące, zaszczane, wypełnione menelami, rzygami i potłuczonym szkłem. Ściany wilgotne, pobazgrane, zgniłe i obleśne. Schody śliskie, łeb można sobie rozbić. poręcze obdrapane i wysmarowane smarkami meneli. Ciemno i paskudnie, narkotyzujące się nastolatki, zużyte prezerwatywy, brudasy wyłudzające kasę. Zasypać to paskudztwo!

      • 19 12

      • boisz się tuneli czy naoglądałęś się filmów amerykanskych, że takie bzdury wypisujesz, że niby młodzież wciąga albo pali coś w tunelu albo ludzie kopulują w tunelu ? chodniki też są zarzygane, żebrzą kasę na chodnikach, a nawet gorzej o****ne i zaszczane, śliskie i łeb można skręcić

        • 3 2

      • I jeszcze napisz że absolutnie nie da się (1)

        wyremontować. Jakiś ty potłuczony.

        • 10 2

        • da się wyremontować.

          ale nie da się utrzymać. Przykład: tunel przy Dw. Głównym. Remont ledwie parę lat temu, materiały wysokiej jakości, a znów jest paskudnie. Do tego platformy dla wózków na przystanki - wiecznie zepsute, lub obsługiwane w godz. 8-18. Szał normalnie!

          • 6 3

      • zasypać

        to ciebie w tym tunelu. Twój ulubiony horror przecież :)

        • 9 3

    • Wizisz, ty przez tunele przejezdzasz tranzytem, (5)

      a tutaj mowa o tym, zeby przywrocic ten teren ludziom, ktorzy tam mieszkaja. Nie obraz sie, ale to jest troche wazniejsze.

      • 19 15

      • tak się składa, że ja właśnie mieszkam w tej okolicy (2)

        tunelem nie chodzę bo po drugiej stronie nie ma nic ciekawego, za to autem górą przejeżdżam często i nie wyobrażam sobię żeby teraz tunele zlikwidować i utopić w korkach moją dzielnicę. i co ty na to?

        • 17 10

        • nic tam nie ma. (1)

          prawda. A dlaczego? bo miasto nie rozwija się w tym kierunku, bo bariera architektoniczna w postaci arterii 3x3 z tunelami na to nie pozwala. Nikt przy zdrowych zmysłach nie postawi tam żadnych nowych usług ani mieszkaniówki, bo nikt nie chce mieszkać przy autostradzie i nikt nie będzie korzystał z usług "po drugiej stronie fosy".

          • 11 10

          • Siejesz demagogię

            Tereny poza Dolnym Miastem są przeznaczone na usługi i przemysł, a nie mieszkaniówkę (podmokłe grunty).Co ciekawego mieliby zobaczyć turyści na wschód i południe od Siennickiej? Salon Citroena, Autohandel, Lidla?
            Sorki, zapomniałem o słynnym ponadczasowym rynku przy Elbląskiej.

            • 8 3

      • Wg ciebie ludzie mają zamieszkać w tunelach?

        Dobry żart ;)

        • 3 1

      • i tym którzy przyjezdzajac do nas chcieliby sobie troche wiecej polazic, a przez podwale nie tyle nie mogą, co nie widzą sensu

        • 2 5

  • metropolia (7)

    Gdańsk pretenduje do miana metropolii, tylko że im więcej się o tym mówi, tym coraz dalej do realizacji tego celu.
    Metropolią to jest np. Wrocław o którym wręcz mówi się "najbardziej europejskie wśród polskich miast".
    Gdańsk nie dorasta nawet do pięt Wrocławowi, a szkoda... bo też ma potencjał.

    • 57 9

    • czyli jestes za czy przeciw, bo nie wiadomo, o co chodzi procz wychwalenia Wroclawia (5)

      • 6 6

      • (4)

        to jest dość proste - Gdańsk ma duży potencjał, by stać się metropolią, niestety teraz metropolią nie jest. Każdy kto choć trochę podróżuje, z łatwością stwierdzi, że Gdańsk na tle Wrocławia czy Poznania, nie mówiąc już o Warszawie czy Krakowie, wygląda słabo... łatwo się zachwycać ogłaszanymi przez UM sukcesami, ale jak porówna się to z innymi miastami, to już różowo nie jest. Przykładowo jak kilka lat temu zobaczyłem jak może wyglądać przystanek tramwajowy (Wrocław - Pl. Grunwaldzki), to niestety zwątpiłem że w Gd coś podobnego powstanie w najbliższej dekadzie. Nie wspominając już o martwej strefie prestiżu na Długiej w porównaniu do wiecznie zapełnionego uśmiechniętego Rynku we Wrocławiu. I tak można by wymieniąc...

        • 14 5

        • (1)

          no ja na pl. grunwaldzim się nie gubię :))
          a co powiesz na Sky Tower czy rewelacyjny Dworzec Główny?
          Kurcze, we Wrocku czuć że jest do duże miasto, ma wielkomiejski klimat a w Gdańsku nie. Gdy moi znajomi z W-wy przyjeżdzają do Gdańska, zawsze opowiadają, że tu jest tak swojsko, mniej świateł, wręcz ciemno... a zdanie osób z zewnątrz jest dość istotne, bo ich odczucia co do metropolii są bardziej prawdziwe niż nasze wyobrażenie, które jest złudne i subiektywne. A chciałbym żeby mówli "wow - kawał prężnego miasta" :)

          • 6 1

          • czyli skoro tu jest swojsko, to w imie budowania metropolii mamy zrobic nieswojsko?

            "Swojsko" to jest zaleta.

            Gdansk metropolia nigdy nie bedzie sam. Metropolia moze byc tzw. "Trojmiasto" obejmujace teran przynajmniej od Rumii do Pruszcza, a moze nawet od Rady do Tczewa + Zukowo i okolice. Z dobra komunikacja kolejowa na glownys osiach aglomeracji i (taka natura, ale czy to zle?) kilkoma silnymi osrodkami biznesu / handlu / rozrywki.

            Ja swojskosc Gdanska uwazam za plus. Uwielbiam klimat czy to Wrzeszcza, czy to Dolnego Miasta i nie moge sie doczekac, az te dzielnice odzyskaja dawny blask. A to juz tylko kwestia czasu.

            Aktualnie mieszkam w porownywalnej wielkosci miescie w "Europie" (Anglia) i stwierdzam, ze Gdansk jest duzo lepiej zorganizowany. Jak czytam komentarze o SKM, to cholera mnie bierze. Tu kolej - po jednym torze, co pol godziny w godzinach szczytu - niezelektryfikowana, ktorej drzwi otwieraja sie po 40 sekundach od zatrzymania (doslownie, jest informacja przy drzwiach na ten temat) , a w Gdansku narzekaja, ze odstep miedzy wagonem, a pociagiem wynosi 20 cm... To chyba tylko Polacy potrafia.

            • 2 1

        • dokładnie jest jak mówisz!
          Tylko ślepi starają się oceniać to tak jak są ustawieni przez lokalne media

          • 6 0

        • Przystanek tramwajowy na placu Grunwaldzkim to akurat nie jest dobry przykład. Jeśli jesteś turystą, to idealny sposób, żeby pogubić się na który przystanek musisz iść, żeby odjechać w dobrą stronę.
          Nie, żeby pętla autobusowa przy dworcu we Wrzeszczu była bardziej czytelna dla przyjezdnego, ale miał być przykład do równania w górę.

          • 3 1

    • Wrocław ma PR i to widać.

      • 1 0

  • Związek przyczynowy jest prosty (1)

    mamy w mieście szerokie Podwale z estakadami i brakiem przejść naziemnych -> ma ono większą pojemność -> więcej samochodów może przejechać -> więcej kierowców pojedzie tamtędy, niż powinno po wybudowaniu obwodnicy południowej i tunelu pod Wisłą -> zakorkowane centrum miasta

    naprawdę czasem nie trzeba szerszych i bardziej przepustowych dróg, aby nie było korków a umiejętne rozpraszanie ruchu po całym mieście

    • 48 10

    • no, ze tez nie moge dac dwoch plusow :/

      • 0 0

  • Drugi red.Naskręt z durnymi pomysłami.... (3)

    • 107 59

    • on pewnie też widział co się dzieje w cywilizowanej europie (1)

      A ci co nie widzieli - wyśmiewają się z nich nazywając ich durniami.

      • 10 12

      • nie powolujmy sie na Europe

        Tunele w tym miejscu miasta byly kiedys smutna koniecznoscia.

        Nie po to wykonano i aktualnie pracuje sie nad kolejnymi trasami wokol miasta, aby tej drogi nie przywrocic miastu.

        Nie patrzmy na Europe - mozemy zrobic swoje miasto lepiej.

        • 4 0

    • Przy nieprzemyślanym układzie pasów korek przesunie się aż do stacji Lotosu przy stadionie

      • 8 2

  • Idiotyczne pomysły

    Takie pomysły z przejściami może mieć tylko ten kto tu nie mieszka i nie wie ilu pieszych chodzi np w sobotę na rynek.
    Po wprowadzeniu świateł i pasów po stronie Lidla duży ruch w stronę rafinerii zostanie spowolniony i zaczną się korki do Łąkowej.
    Wystarczy przypomnieć sobie najmniejszą stłuczkę w tym rejonie i jaki to powodowało zatory na wylocie z Podwala Przedmiejskiego.
    A co jeśli po otwarciu tunelu zwiększy się ruch samochodowy z Przeróbki?
    Korki do mostu?
    A co z rowerzystami? Kolejne niebezpieczne przejścia ?
    Zamiast robić jak najwięcej bezkolizyjnych rozwiązań ktoś poszukuje oszczędności,
    tak chodzi o oszczędności bo tunel jest droższy w utrzymaniu i budowie niż przejście,
    a że doją korki, kogo to.
    Przy robotach z nowym systemem uszkodzili nawierzchnię jezdni i też mają w d...

    • 4 2

  • Dwaj specjaliści od "ulepszania" rzeczywistości. (3)

    Tak zapytam jakie Panowie mają wykształcenie i jaki dorobek zawodowy że chcą decydować i o zgrozo! decydują o tych sprawach? Znajomy królika i ekonomista . Pusty śmiech!

    • 23 9

    • ktoś gra na inwestycje w przejscia widocznei ma w tym interes

      potem się okaże że pomysłodawca nie będzie mógł się doliczyć mieszkań, albo zegarków :) co to komu przeszkadza ? wyremontować zamontować kamery IP po 400zł za szt i po sprawie

      • 0 0

    • Właśnie.

      • 3 0

    • Zlikwidować estakadę. Jest niepotrzebna

      • 5 3

  • zostawić przejście podziemne (2)

    Osobiście korzystam z tego przejścia podziemnego i uważam, że powinno ono pozostać jest wygodniejszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem. jedynym jego mankamentem jest estetyka. a trzeba pamiętać, że planowane przejście będzie znajdowało się na wylotówce z głównego Gdańska i kierowcy raczej tam nie zwalniają, wręcz przeciwnie.

    • 10 4

    • (1)

      Dobrze ulokowany fotoradar i podniesione mandaty skutecznie uczą kierowców kulturalnej jazdy.

      • 1 3

      • Fotoradar powoduje tylko tyle, że zwalnia się sto metrów przed i przyśpiesza zaraz po minięciu. Nagłe hamowanie i mamy kolejne wypadki.

        • 0 1

  • Powszechnie wyszydzany tunel na Wzgórzu Maksymiliana (3)

    jak na złość ciągle jest czysty, bezpieczny i doskonale spełnia swoją funkcję.

    No ale jak się taki obiekt pozostawia na 20 lat bez dozoru i konserwacji, to jak ma wyglądać?

    • 18 2

    • Śmiechy są z przebudowy skrzyżowania ponad tunelem. Sam przekop jest ok, tylko strasznie piździ, jak zawieje.

      No i przyciąga amatorów szybkiego zjeżdżania rowerem, ale to cecha wspólna każdego szerokiego i prostego kawałka drogi.

      • 0 0

    • wysiądź z samochodu (1)

      i zacznij z niego korzystać, a potem pisz bzdurne komentarze

      • 2 2

      • Korzystam codziennie

        co niby jest z nim nie tak?

        • 1 0

  • Na pasy często wbiegają dzieci! (2)

    nawet na czerwonym, widziałem ze 300 razy takie sytuacje. Czy to aby na pewno bezpieczniejsze rozwiązanie od tuneli? Naprawdę szkoda życia niewinnych osób.

    • 10 4

    • Jeździj ostrożniej.

      • 0 1

    • Jop, lepiej żeby poprostu na jezdnię przez dziurę w barierce.

      Na pewno bezpieczniej.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane