• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka może być metropolia roku 2030?

Krzysztof Koprowski
27 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jaka powinna być trójmiejska metropolia przyszłości? Dzisiaj kształtujemy jej przyszły wygląd m.in. poprzez przebudowę rejonu dworca kolejowego we Wrzeszczu (nz.). Jaka powinna być trójmiejska metropolia przyszłości? Dzisiaj kształtujemy jej przyszły wygląd m.in. poprzez przebudowę rejonu dworca kolejowego we Wrzeszczu (nz.).

Przyszłość rozwoju cywilizacji już dzisiaj drzemie w potężnych aglomeracjach i metropoliach, w których skupia się działalność gospodarcza. Nad przyszłością polskich metropolii, w tym Trójmiasta, dyskutowano przez dwa dni w ramach kongresu Miasto Plus.



Co powinno stanowić priorytet działań w zakresie rozwoju metropolii?

W kongresie, który odbył się w centrum targowym Amber Expo oraz w PGE Arenie, wzięło udział pół tysiąca uczestników, wśród których byli przede wszystkim urbaniści, architekci, samorządowcy oraz ludzie mediów. Dyskusje dotyczyły gospodarowania przestrzenią miejską, zarządzania miastem, innowacyjnej gospodarki, przestrzeni komunalnej miasta oraz jakości życia w mieście.

Właśnie o jakości życia rozmawiali uczestnicy panelu pt. Dlaczego warto mieszkać w Gdańsku? Wbrew tak postawionemu pytaniu, dyskusja wcale nie była łaskawa dla władz miasta, a w zasadzie - Trójmiasta. Rozmówcy zwracali uwagę, że miasta muszą ze sobą lepiej współpracować przy pozyskiwaniu inwestorów nie z Polski, lecz z Europy czy nawet całego świata. Tradycyjnie zwracano też uwagę, że zbyt wiele jest zbędnych podziałów w ramach Trójmiasta.

- Obraz życia w Gdańska wcale nie jest taki różowy. Być może żyje nam się lepiej niż w Warszawie, ale to nie znaczy, że mieszkańcy innych polskich miast wybiorą właśnie Gdańsk jako miejsce do życia - przestrzegał Maciej Krupa, gdański radny i pomysłodawca debaty o jakości życia w Gdańsku.

Co waszym zdaniem trzeba zmienić, by podnieść jakość życia w Trójmieście? Piszcie w komentarzach pod artykułem.

- Podczas kongresu poznaliśmy opinie ekspertów, ale chcemy też poznać oczekiwania mieszkańców - zapewnia Tomasz Drozdowski, zastępca dyrektora Wydziału Polityki Gospodarczej gdańskiego magistratu.

Podczas kongresu sporo ich wyartykułowano, ale w większości zgłaszali je studenci, stanowiący poza ekspertami najliczniejszą grupę wśród uczestników spotkań.

Na ważny udział społeczeństwa w tworzeniu aglomeracji zwracał również w kontekście organizacji Euro 2012 Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Ta impreza wprowadziła kapitał społeczny na zupełnie inny poziom. Pomagali nam wolontariusze, a więc coś, czego wcześniej nie było. Ponadto nauczyliśmy się również rozmawiać z różnymi instytucjami, a także z kibicami.

Dyskusje mają posłużyć znalezieniu drogi rozwoju Gdańska jako aglomeracji nowoczesnej, innowacyjnej, a przede wszystkim wyjątkowej na tle innych. Takie zadanie stawiają sobie uczestnicy kongresu, biorąc pod uwagę perspektywę wbrew pozorom niezbyt odległą, bo rok 2030.

- Powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytania: Jak mamy zasób, który odróżnia nas od innych? Czy mamy do zaproponowania coś wyjątkowego? Dopiero na tym budować swoją specyfikę. Jak to uczyniły wcześniej Szanghaj czy Paryż - namawiał prof. Dariusz Filar, ekonomista i były członek Rady Polityki Pieniężnej.

Zobacz też:
Metropolia potrzebuje spójnej wizji planistycznej
Nowoczesne miasto musi rozwijać się do wewnątrz

Wydarzenia

Zarządzanie metropoliami XXI wieku

wykład, konferencja

Opinie (155) 2 zablokowane

  • Zielone

    Ale będzie marychazalegalizowana i joicik po legalu oraz czerwona ulica np.... Dwowskiego;)

    • 3 3

  • Potrzeba wizji i architekta (2)

    Szczególnie Gdańsk nie ma swojego charakteru. Nie ma na czym zawiesić oka. Wszędzie architektoniczny bałagan dodatkowo oszpecony reklamami i banerami. Fasady domów w stylu od Sasa do lasa, według fantazji właścicieli. Nie ma architekta miejskiego, który by nad tym zapanował. Zieleń miejska jak w buszu. Gałęzie nie przycinane, odrosty przy ziemi zasłaniają przestrzeń. Chodniki i ścieżki rowerowe zarastają trawą i chwastami, bo po wybudowaniu nikt o nie nie dba.

    • 15 4

    • popieram

      mam takie same zdanie... debaty trwają, a jest tak brzydko jak było

      • 4 1

    • Kup sobie okulary i wsiądź na rower

      wielu z dróg rowerowych korzysta, wielu ich nie widzi

      • 0 2

  • Jaka będzie metropolia w 2030?

    Szczurek wyciągnie kasę od UE na kolejny pomnik własnego autorstwa przedstawiający jego samego; Adamowicz będzie miał najszybszy we wszechświecie internet w którym będzie szukał podzespołów do naprawy kupionych w Niemczech używanych tramwajów; Karnowski zaś będzie przemalowywał nowe centrum Sopotu na inny kolor, który być może pomoże odróżnić to miejsce od tanich, tunezyjskich kurortów i tym samym wróci dawna świetność tego miasta. Poza tym marazm, tak jak teraz...

    • 11 2

  • trójmiasto to NIE metropolia! (1)

    ledwo miasto

    • 8 3

    • masz kłopoty ze wzrokiem?

      napisz, czego ci do miasta brakuje

      • 1 0

  • Aby zylo nam sie lepiej? Nauczmy sie nie utrudniac innym zycia! Auto zaparkowane w poprzek chodnika, wyprowadzanie psa na trawnik pod czyjes okna... Polak Polakowi wilkiem niestety.

    • 5 1

  • na bank będzie metropolia hehe ma bank

    póki co to SKM dla przykładu od grudnia ogranicza kursowanie pociągów między Wejherowem a Gdańskiem... a w nocy od 0.10 do 5.40 robi ponad 5 godzinną przerwę... i taka to właśnie jest nasza przyszła metropolia :) Gdańsk,Gdynia i Sopot będą się rozwijać... a Pruszcz, Rumia, Reda, Wejherowo będą żyły swoim życiem... ot cała metropolia
    Gdyby komuś zależało na metropolii to by pomyślał o lepszej komunikacji od Pruszcza do Wejhera... ale cóż... o metropolii fajnie się gada...żeby zabrać jakaś kasę z Unii (oczywiście dla GD,GA,GSP)

    • 14 2

  • ironia

    Powinna mieć wyburzone wiadukty, zasypane tunele, deptaki zamiast ulic, a za każdy kosz śmieci powinno się płacić sztabką złota, zakupioną w Amber Gold (hi hi hi).

    • 9 4

  • chyba meta ,A zaamiast prezydenta Będzie IMPERATOR (2)

    wiecznie zakorkowana obwodnica bo nikt nie pomyślał przy remoncie w 2000r o poszerzeniu, światła na Łostowickiej no i smród z nowoczesnego centrum przetwarzana odpadów,/Szadułki/

    • 7 1

    • poszerzanie ulic było ćwiczone w wielu metropoliach (1)

      okazało się, że takie działania nie likwidują korków, tylko przesuwają je gdzie indziej. Na debacie zaproponowano bardziej korzystne dla mieszkańców rozwiązania.

      • 2 2

      • nudny juz jesteś z ta spiewką, same ogólniki, żadnych konkretów

        • 0 1

  • no przecież już zdecydowano

    przemysł chemiczny na obrzeżach Gdańska i odcięcie mieszkańców Gdańska od morza i od wisły. ciekawe czy sopot będzie dalej twierdził że jest uzdrowiskiem. :) zupełnie zaprzepaszczono moim zdaniem unikalne położenie Gdańska w widłach wisły motławy i morza. weźta to obetonujta i przykryjta płytami chodnikowymi i dachem jak radunię. w sumie to dziwię się że buduje się tunel pod martwą wisłą, trzeba było ją zasypać. tak oceniam koncepcje rozwoju Gdańska.

    • 9 4

  • to tak jak z predkościami przyszłości pociągów na PKP (1)

    160km/h,...kto da więcej? TVN 200km/h. Gazeta Wybiórcza daje wieści: 240km na godzinę będą jeździły nasze pociągi. Jak globalnie zmienił się Gdańsk dla ludzi z roku np 1990? czy też 2000? Owszem mamy stadion, halę, ... i kupę banków wzdłuż głównych ulic, nic więcej czego można było oczekiwać. A, mamy jeszcze McDonaldy i te amerykańskie i te Donkowe, tutejsze. I mamy większą biedę mimo ładniejszych samochodów.

    • 16 3

    • kiedyś na socjologii na Politechnice pewien docent

      poprosił o laborat: Jaka będzie Polska za 20 lat. Kolega i ja napisaliśmy obiektywnie tzn pesymistyczna wizja przyszłości jak ulał pasująca do teraźniejszości. Dostaliśmy oceny ndst jako jedyni na roku bo nie napisaliśmy o wspaniałej, kosmicznej wizji rozwoju naszego kraju. Ciekawe czy "Garbaty" socjolog żyje?

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane