• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaki los czeka nastawnię kolejową we Wrzeszczu?

Krzysztof Koprowski
26 lutego 2024, godz. 10:45 
Opinie (118)
Ostatnie prace budowlane w obrębie nastawni dotyczyły jej zabezpieczenia przed dalszą degradacją. Ostatnie prace budowlane w obrębie nastawni dotyczyły jej zabezpieczenia przed dalszą degradacją.

Kolejarze niedawno pochwalili się planowanym remontem bramowej nastawni kolejowej w Bytomiu. Budynek pochodzący z lat 30. XX wieku będzie stanowił lokalną atrakcję. Co jednak z podobnym obiektem położonym we WrzeszczuMapka? Tu na razie kolejarze prowadzą jedynie doraźne działania zabezpieczające, choć zapewniają, że obiekt nie będzie zburzony.



Czy zabytkowa nastawnia we Wrzeszczu powinna zostać wyremontowana?

Co łączy śląski Bytom i gdański Wrzeszcz? W obu miastach spotkamy charakterystyczne nastawnie bramowe nad torami kolejowymi.

Tego typu obiekty były niegdyś popularne ze względu na dogodną obserwację ruchu na torach, a zwłaszcza prawidłowego ustawienia zwrotnic (stąd określenie "nastawnia").

Z biegiem lat i rozwojem systemów sterowania nastawnie bramowe stopniowo zastępowano budynkami zlokalizowanymi w sąsiedztwie torowisk, choć nadal często w formie wieżowej.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej i kolei


Nastawnia bramowa w Bytomiu, która przejdzie remont kapitalny. Nastawnia bramowa w Bytomiu, która przejdzie remont kapitalny.

Wrzeszczańska nastawnia jedyną poza Śląskiem



Do dzisiaj na terenie Polski przetrwało zaledwie pięć nastawni bramowych, z czego wrzeszczańska jest jedyną poza obszarem Śląska. Pozostałe lokalizacje to: Kędzierzyn-Koźle, Racibórz, Gliwice oraz Bytom. I niewiele brakowało, by z tej listy zniknęła ostatnia z nich, podobnie jak to się stało w ubiegłym roku z nastawnią w pobliskich Pyskowicach.

Na wniosek lokalnej społeczności bytomska nastawnia została wpisana do rejestru zabytków, a niedawno kolejarze ogłosili plan jej kapitalnego remontu - jako architektoniczną i infrastrukturalną pamiątkę dla kolejnych pokoleń (całe sterowanie ruchu odbywa się od kilku lat z innego budynku usytuowanego obok torów).

- Konstrukcja stalowa zabytkowej nastawni w Bytomiu zostanie oczyszczona i odmalowana. Wykonana będzie renowacja elewacji i dachu. Okna i drzwi zostaną wymienione na nowe. We wnętrzu obiektu przeprowadzone będą prace remontowe. Montaż nowego oświetlenia zewnętrznego sprawi, że w nocy nastawnia będzie podświetlona. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2024 r. - czytamy w komunikacie prasowym dotyczącym Bytomia.


Nastawnia wpisana do rejestru zabytków od 2015 r.



W tym kontekście nasuwa się pytanie, jaki los czeka wrzeszczańską nastawnię. Od ponad 30 lat pozostaje wyłączona z eksploatacji, a jeszcze niedawno służyła przede wszystkim za największy w okolicy... gołębnik.

W 2015 r., a więc w stulecie istnienia, nastawnia została wpisana przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do rejestru zabytków. Stało się to po tym, jak ujawniliśmy plany kolejarzy zakładające jej całkowitą rozbiórkę.

Budynek nastawni od ponad stu lat wieńczy oś ul. Konopnickiej. Budynek nastawni od ponad stu lat wieńczy oś ul. Konopnickiej.

Miał być remont, a jest jedynie nowe zabezpieczenie



W 2020 r. kolejarze zapowiedzieli kapitalny remont obiektu na wzór bytomskiego odpowiednika, a więc z zachowaniem walorów architektonicznych, lecz bez przywracania pierwotnej funkcji.

Po czterech latach jedyne zmiany to zabezpieczenie dachu oraz trwałe zamknięcie wszystkich otworów okiennych i drzwiowych. Dokonano też montażu na tarasie osłon przeciwporażeniowych nad siecią trakcyjną, choć obiekt ze względów oczywistych jest niedostępny dla osób postronnych.

- Budynek nastawni bramowej Gdańsk Wrzeszcz jest wpisany do rejestru zabytków, w związku z tym nie mamy planów jego wyburzenia - zapewnia Bartłomiej Sarna z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP SA. - W ubiegłym roku poprawiliśmy zabezpieczenia techniczne przy nastawni, dzięki czemu nie stwarza ona zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Nastawnia znajduje się nad dwoma torami dalekobieżnymi. Nastawnia znajduje się nad dwoma torami dalekobieżnymi.

Stan nastawni nie wpływa na ruch pociągów



Dobry stan zabezpieczeń potwierdza także spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która odpowiada za ruch pociągów na szlaku poprowadzonym bezpośrednio przez nastawnię bramową.

- Stan techniczny obiektu nie zagraża bezpieczeństwu prowadzenia ruchu kolejowego. Ruch po torach nr 1 i 2 na linii kolejowej nr 202 odbywa się pod konstrukcją nastawni bez ograniczeń - informuje Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP PLK.
Na pytanie o dalszą przyszłość obiektu - w szczególności remontu - nie otrzymaliśmy konkretnej odpowiedzi. Spółka PKP SA zapewnia nas jednak, że "stan techniczny obiektu jest na bieżąco monitorowany".

Nastawnia kolejowa w 2014 r.


Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (118)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane