• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie tramwaje jeżdżą po Gdańsku? Nie tylko niskopodłogowe

Krzysztof Koprowski
26 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po Gdańsku kursuje codziennie ponad 100 tramwajów, z czego zdecydowana większość jest niskopodłogowa. Wciąż jednak można spotkać tramwaje, które nie posiadają żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i wymagają wchodzenia do środka po schodach. Po Gdańsku kursuje codziennie ponad 100 tramwajów, z czego zdecydowana większość jest niskopodłogowa. Wciąż jednak można spotkać tramwaje, które nie posiadają żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i wymagają wchodzenia do środka po schodach.

Jakie tramwaje jeżdżą po Gdańsku? Wpadkę prezydenta, który w rozmowie radiowej zapewniał, że wyłącznie niskopodłogowe, szybko wykorzystał jego konkurent. Przypominamy mieszkańcom i kandydatom, jak wygląda tabor tramwajowy w Gdańsku.



Czy zdarza ci się podróżować wysokopodłogowymi tramwajami w Gdańsku?

- Wszystkie tramwaje są dzisiaj niskopodłogowe, klimatyzowane - stwierdził w środę w porannej audycji Radia Gdańsk Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, omawiając przy okazji plany budowy nowych linii tramwajowych.
Posłuchaj wypowiedzi prezydenta (ok. 7 minuty nagrania)

Ta wypowiedź szybko została podchwycona przez Kacpra Płażyńskiego, kandydata PiS, również ubiegającego się o stanowisko prezydenta Gdańska w najbliższych wyborach samorządowych.

Zaledwie kilkadziesiąt minut po zakończeniu audycji na Facebooku zamieścił on film, w którym na przystanku przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska wsiada do wysokopodłogowego tramwaju Konstal 105Na na linii 8.

- Nic dziwnego, że pan Paweł Adamowicz nie wie, jak wygląda rzeczywistość, skoro do radia przyjeżdża służbowym autem z szoferem - skwitował wypowiedź urzędującego prezydenta Kacper Płażyński.
Płażyński nie musiał długo czekać na taki tramwaj. W Gdańsku w dni powszednie w godzinach szczytu bez problemu można spotkać wysłużone tramwaje z czasów PRL. Kierowane są one na linie, na których maszyny nie muszą wjeżdżać na Górny Taras, czyli właśnie na "ósemkę" czy "trójkę".

Kacper Płażyński o wypowiedzi Pawła Adamowicza ws. tramwajów niskopodłogowych w Gdańsku.



Trzeba jednak zaznaczyć, że odsetek tramwajów starego typu, bez obniżonej podłogi, jest w gdańskiej flocie niewielki.

- W dni powszednie na ulice Gdańska wyjeżdżają nieliczne tramwaje wysokopodłogowe. W weekendy wysokopodłogowy tabor może pojawić się tylko w ramach rezerwy. Na ogół w soboty i niedziele GAiT jest jednak w stanie zapewnić obsługę wszystkich linii taborem wyłącznie niskopodłogowym - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
Obecnie tabor Gdańskich Autobusów i Tramwajów, spółki świadczącej przewozy na liniach tramwajowych, składa się z ok. 125 pojazdów. Do codziennej eksploatacji niezbędnych jest 109 składów.

Warto podkreślić, że liczby te ulegają ciągłym zmianom ze względu na remonty torowisk (obecnie na Stogach), trwałe uszkodzenia tramwajów np. w wyniku kolizji oraz planowano realizowane modernizacje taboru.

Do liniowej obsługi wykorzystywane są obecnie tramwaje:


Tramwaj Konstal 105Na po modernizacji w Łodzi. Tramwaj Konstal 105Na po modernizacji w Łodzi.
Wysokopodłogowe Konstale 105Na z licznymi modernizacjami, wyprodukowane w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. W ruchu liniowym łączone są w dwuwagonowe, czasami trzywagonowe składy, których obecnie jest ok. 14, z czego 12 jest w pełni sprawnych, a dwa w naprawie.

W ostatnich latach są stopniowo złomowane, a docelowo w najbliższych latach mają być całkowicie wycofane z eksploatacji.

Materiał archiwalny z 2015 r.



Tramwaj typu N8C po modernizacji w wielkopolskim Modertransie. Tramwaj typu N8C po modernizacji w wielkopolskim Modertransie.
Częściowo niskopodłogowe tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec, wyprodukowane również w latach 70. i 80. XX wieku. Wszystkie one zostały poddane modernizacji, polegającej na wymianie ścian czołowych oraz wstawieniu niskopodłogowego członu.

Z Dortmundu sprowadzono 46 pojazdów tego typu, zaś z Kassel 16. Tramwaje z Kassel zyskały w ramach modernizacji także klimatyzację. Obecnie są ponownie poddawane modernizacjom pod kątem montażu nowego systemu napędowego.

N8C spotkać można na praktycznie wszystkich liniach tramwajowych. Są one dwukierunkowe, więc mogą obsługiwać również trasę na Piecki-Migowo (Morenę), gdzie nie ma tradycyjnych pętli tramwajowych. Wykorzystywane są także podczas remontów, kiedy stosuje się tymczasowe rozjazdy międzytorowe.


Zmodernizowany Konstal 114Na z zachowaniem oryginalnego wyglądu. Zmodernizowany Konstal 114Na z zachowaniem oryginalnego wyglądu.
Częściowo niskopodłogowe tramwaje Konstal 114Na z 1997 r. Gdańsk posiada tylko dwa pojazdy tego typu. Były to pierwsze pojazdy niskopodłogowe na Pomorzu. W ostatnich latach zostały zmodernizowane, przy czym jeden z nich docelowo ma być przeznaczony na pojazd zabytkowy, dlatego też pozostawiono w nim maksymalnie dużo oryginalnych elementów.

Alstom Konstal NGd99 po ostatniej modernizacji pomalowany w przedwojenne barwy. Alstom Konstal NGd99 po ostatniej modernizacji pomalowany w przedwojenne barwy.
Cztery niemal w całości niskopodłogowe (70 proc. długości pojazdu) tramwaje Alstom Konstal NGd99 z 1999 r. Pojazdy zostały niedawno poddane modernizacji, w ramach których zmniejszono szerokość drzwi w środkowej części. Spotkać je można głównie na liniach kursujących przez blokowiska Dolnego Tarasu.

Bombardier NGT6 na al. Armii Krajowej (Trasie W-Z). Bombardier NGT6 na al. Armii Krajowej (Trasie W-Z).
Trzy całkowicie niskopodłogowe Bombardiery NGT6 z 2007 r. Kupione zostały z myślą o obsłudze linii tramwajowej na Chełm i do dzisiaj eksploatowane są przede wszystkim na tej trasie.

Jako jedyne posiadają niemal na całej długości układ siedzeń 2+2, co jest zaletą dla tych, którzy wsiadają na początkowych przystankach i wadą dla tych, którzy w godzinach szczytu dosiadają się na przystankach pośrednich i mają niewiele miejsca do podróży na stojąco.

Tramwaj Pesa Swing 120NaG na ul. Pomorskiej. Tramwaj Pesa Swing 120NaG na ul. Pomorskiej.
35 w pełni niskopodłogowych Pes Swing 120NaG. Ich zakup był największą inwestycją taborową w Gdańsku po przemianach polityczno-gospodarczych, a pierwsze pojazdy do Gdańska dotarły jesienią 2010 r.

Spotkać je można na większości linii, gdzie wymienione zostały torowiska w ostatnich latach (z wyjątkiem Piecek-Migowa). Z tego powodu dotychczas nie obsługiwały liniowo trasy na Stogi.

Pesa Jazz Duo 120NG we Wrzeszczu. Pesa Jazz Duo 120NG we Wrzeszczu.
Pięć całkowicie niskopodłogowych Pes Jazz Duo 128NG z 2014 r. Pojazdy te są dwukierunkowe, ponieważ zakupiono je przede wszystkim dla obsługi trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę). Spotkać je jednak można także na liniach, które posiadają na krańcach tradycyjne pętle do zawracania.


W najbliższych miesiącach do Gdańska dotrze 15 fabrycznie nowych tramwajów Pesa. Podobnie jak Jazzy będą dwukierunkowe, ponieważ docelowo planuje się rezygnację z budowy kosztownych pętli do zawracania. GAiT za kolejne tramwaje wyprodukowane w Bydgoszczy zapłaci ok. 138,4 mln zł.

- Po dostawie nowych Pes 100 proc. naszego taboru tramwajowego, eksploatowanego liniowo, będzie w pełni niskopodłogowa lub z częścią niskopodłogową. Stopiątki pozostaną wówczas jedynie tramwajami rezerwowymi - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Oświadczenie nadesłane do redakcji 4 października 2018 r. Oświadczenie nadesłane do redakcji 4 października 2018 r.

Miejsca

Opinie (201) ponad 10 zablokowanych

  • a dlaczego niektóre tramwaje są białe? (8)

    a wiecie, że prezes GAiT nie zna umowy z miastem (a kiedyś sam jako zastępca prezydenta reprezentował miasto). W umowie wyraźnie jest napisane jaka winna być kolorystyka i sam przyznał, że nie wiedział o tym...
    tak samo jak zdejmowanie krawatów przez kierowców - w umowie jest opisane jak to jest, a prezes, że to on je zdejmuje - w ogóle nie zna umowy,
    - a sam ją podpisywał.
    kupił używane citary, które nie są zgodne z umowy - bo jej nie zna.

    • 45 33

    • Biało niebieskie malowanie jest specialne.

      Przed Wojenne

      • 0 0

    • (1)

      Moim zdaniem tramwaje i autobusy w Trójmieście powinny mieć jednakową kolorystykę - świadczyłoby to o poważnym traktowaniu pasażerów i sile organizacyjnej -profesjonaliźmie wobec producentów i związku innych gmin jak np goś,waraszawa,kraków - ztm gdynia powinna zespolić trójmiejskie działania z Gdańskiem a my zawsze osobno,zawsze chcemy być od siebie lepsi i jako 3-miasto tracimy pieniążki.

      • 6 3

      • Tak zdecydowanie!

        To jest najważniejsze! Jedyny słuszny kolor! I jeszcze krzyż w każdym wagonie. Jako symbol! Symboli nigdy dość!

        • 0 0

    • bo takie malowanie tramwaji było przed wojną (2)

      to jest wyraz szacunku dla tradycji i element edukacji

      • 10 5

      • (1)

        Szacunek dla tradycji? Ale jakiej? Niemieckiego wtedy Gdańska? Gościu widać, że potrzebujesz edukacji.

        • 7 15

        • Pewnie się zdziwisz, ale Ty też :)

          • 6 4

    • Bo przeszły ... (1)

      dekomunizację ;-)

      • 20 1

      • bij tramwaj bo czerwony!!!

        • 9 1

  • Tramwaj numer 5 na trasie

    Nowy Port - Zaspa szczególnie o 6 rano to stare dziurawe klekoty. Ktoś mądry inaczej wymyśli że "5" o szóstej rano jeździ co 20 minut więc jak nie ma ochoty jednak przyjechać to stoję i czekam 20 minut na następny bo niczym innym z Nowego Portu w stronę Wrzeszcza nie wyjadę za to 7 przez Marynarki Polskiej o tej samej porze jeździ co 10 minut i to oczywiście niskopodłogowy. No brawo Wy GAiT

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Płazyński o wypowiedzi Adamowicza ws. tramwajów

    Ciekawe czy skasował bilet.

    • 0 0

  • Tylko Kacper, nikt inny tak nie zrobi wszystkiego dla PIS-u.

    • 0 0

  • 105N miały być wycofane na euro 2012 i co ? Psikus jak zawsze.

    • 0 0

  • stare tramwaje jeżdżą głównie na Stogi (2)

    I będą jeździć dopóki nie zakończy się remont generalny torów do pętli przy plaży.

    • 30 5

    • i będą jeżdzić dopóki będą 105n

      • 0 0

    • To chociaż bilety by tańsze zrobili dla ludzi 2 kategorii

      • 4 5

  • N8C (2)

    Tramwaje N8C, czyli te których najwięcej jeździ u nas nie są niskopodłogowe. To, że przy jednych drzwiach jest niska podłoga, nie znaczy że są niskopodłogowe... swingi są niskopodłogowe, bo są niskie na całej długości a nie że przy jednych drzwiach tylko kawałek i już że niskopodłogowy tramwaj... Adamowicz lepiej niech pierdół nie opowiada...
    Poza tym N8C nie są klimatyzowane. To puszki. Jak jedzie dużo ludzi to trzeba okna otwierać bo się ludzie duszą. Sam byłem świadkiem jak jednej pani się słabo zrobiło bo nie było tam czym oddychać. Zero jakiegokolwiek nawiewu świeżego powietrza w nich.

    • 5 2

    • Lecz się mówi

      Że tramwaje tego typu są częściowo niskopodłogowe

      • 0 0

    • Ale to jest proste.

      Idź i zagłosuj i bum jest cud! Następnego dnia N8C będą klimatyzowane (szyberdachem) i niskopodłogowe. Baaa nawet Konstale będą niskopodłogowe (umówmy się - metr dwadzieścia to nie wysokość). Wiem co mówię. Zobacz końcówkę roku 2015. Nagle pojawiły się w całej Polsce drogi i mosty. I nagle Polska w miesiąc cudownie z ruin wstała.

      • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Płazyński o wypowiedzi Adamowicza ws. tramwajów

    Zamilcz proszę.

    Jesteś dobrym chłopcem w PiS ale wstydu oszczędź.... właśnie straciłeś mój głos swoją postawą. Brawo!

    • 3 2

  • (1)

    Boziu , oby nie Płażyński !! Przeci z To człowiek który jedzie tylko na nazwisku ojca , tylko !!!!!

    • 1 2

    • Tia...

      ... za to inny kandydat za nic nie chce się przyznać, że jego ojcem był bolek...

      • 0 0

  • tabor cały czas sie zmienia na lepszy. dla mnie najważniejsze żeby tramwaje jeździły często i punktualnie. (5)

    • 163 18

    • Może i sie zmienia (1)

      ale jak prezydent miasta z tak długim stażem mówi że wszystkie tramwaje są z klima to smutno się robi na taka niewiedzę. Stare sprowadzone z Dortmundu i nasze Konstale nie maja, no chyba że prezydent myslal o klimie dla motorniczych. Zresztą autobusy niby maja a efekt taki 50/50 raz klima w nich cos daje, a raz nie.

      • 15 5

      • Mnie bardziej martwią konsekwencje tego wywiadu.

        Budyń tak się zafiksował na 100% niskiej podłogi w tramwajach,że jest gotów ją uzyskać nawet kosztem zmniejszenia ilości brygad (w wypadku gdyby było za mało niskaczy na obsadę wszystkich zadań i to po oddaniu dodatkowych odcinków). Teraz dojdą nowe fragmenty sieci; te 15 Jazzów z podstawowego zamówienia za cholerę nie wystarczy do obsługi nowych tras i wycofania wszystkich 105-ek. Albo znajdą dodatkową kasę na realizację opcji albo przytną zadania żeby tylko k... było 100% niskiej podłogi!

        • 0 0

    • Jak to się zmienia?? (2)

      95% to stare i wysłużone niemieckie szroty. Przez ostatnie 6mcy każdego dnia psuł się min jeden tramwaj.
      W tym czasie tzw nowy tabor nie miał usterek. Wniosek jest tylko jeden: potrzebujemy nowych, a nie sprowadzanych i przerabianych 40letnich złomów. Proszę nie pisać, że nas nie stać bo to nie prawda. Gdańsk ma pieniądze i to duże np wydali kupę kasy na station i ecs itp. niepotrzebne inwestycje.

      • 26 20

      • Jakie 95%?Wracaj do szkoły!

        GAiT ma 46 N8C ściągniętych z Dortmundu i 16 z Kassel; wszystkich zadań jest 109,a przecież kilka Duewagów jest zdzwonionych lub stoi z innych powodów!

        • 1 0

      • trollu

        ECS był w lwiej części sfinansowany z kasy unijnej na podobne projekty, a nie z pieniędzy przeznaczonych na infrastrukturę.

        • 13 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane