• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedna aglomeracja - trzy rodzaje ulg na komunikację miejską

Krzysztof Koprowski
25 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
W Gdańsku uczeń szkoły ponadgimnazjalnej traci prawo do biletu ulgowego w dniu 24 urodzin... W Gdańsku uczeń szkoły ponadgimnazjalnej traci prawo do biletu ulgowego w dniu 24 urodzin...

Gdańsk i Gdynia, mimo że zrzeszone w jednym związku metropolitalnym, prowadzą zupełnie inną politykę zniżek dla pasażerów. Jeszcze bardziej skomplikowane przepisy obowiązują w SKM. Tracą pasażerowie, bo dostają mandaty za nieświadome łamanie przepisów.



Najważniejsza różnica, której ofiarami stają się nieświadomi niczego pasażerowie, dotyczy ulgi dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. W Gdańsku mogą oni kupić bilet w niższej cenie do momentu, w którym ukończyli 24 lata, zaś w Gdyni do 31 grudnia roku, w którym osiągają wiek 24 lat. Ta z pozoru drobna różnica skutkuje mandatami dla tych, którzy na ogół korzystają z komunikacji miejskiej w Gdyni.

- Zaraz po wejściu do pojazdu na przystanku Brama Wyżynna skasowałem bilet ulgowy. Jestem uczniem szkoły policealnej i posiadam ważną legitymację uczniowską. Chwilę po tym, jak ruszył autobus, kontrolerzy zażądali biletu. Wręczyłem im legitymację szkolną, po czym usłyszałem, że będzie wystawiony mandat, gdyż ukończyłem 24 lata. Nie byłbym mocno zdziwiony, gdyby nie fakt, że 24 lata skończyłem w marcu i od tego czasu sprawdzano mi legitymację kilkudziesięciokrotnie - opisuje swoją niemiłą przygodę czytelnik Trojmiasto.pl, który najczęściej jeździ autobusami i trolejbusami w Gdyni.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku przyznaje jednak, że jest to odosobniony przypadek - Takich sytuacji w ostatnim okresie nie odnotowaliśmy, mimo że faktycznie istnieje różnica w zapisach między ZTM Gdańsk a ZKM Gdynia w tym zakresie. Dążymy do ujednolicenia przepisów taryfowych w ramach Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, tak by uniknąć niepotrzebnego zamieszania w ulgach dla pasażerów - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Podobną dobrą wolę integracji przepisów wykazuje również gdyński organizator komunikacji miejskiej. - Gdynia konsekwentnie dąży do ujednolicenia ulg i zwolnień z opłat za usługi gdyńskiej komunikacji miejskiej w skali całej metropolii. Przy ostatniej zmianie taryfy wprowadziliśmy szereg poprawek w przepisach taryfowych, nawiązujących do rozwiązań funkcjonujących w Gdańsku i Wejherowie - dodaje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Sęk w tym, że dobre chęci nijak się mają do czynów. Podczas ostatniej, czerwcowej podwyżki cen biletów, wprowadzono kolejne różnice w przepisach. I tak od 1 czerwca bilet ulgowy w Gdańsku kupią emeryci, którzy ukończyli 55 (kobiety) lub 60 lat (mężczyźni). W Gdyni natomiast ten przywilej wciąż nie posiada ograniczeń wiekowych - wystarczy posiadać legitymacje emeryta.

Czy wiesz jakie ulgi przysługują ci przy przejazdach komunikacją miejską w Trójmieście?

Zdaniem ZTM Gdańsk decyzja o wprowadzeniu takiego zapisu zależała od radnych miasta, a nie od organizatora przewozów. Ze strony Gdyni natomiast można usłyszeć, iż wprowadzenie tej zmiany bez konsultacji z MZKZG sprawia, że dopiero teraz trwają dyskusje dotyczące tego zapisu i ewentualnego porozumienia między gminami.

Jednak gdańskie i gdyńskie przepisy w tym zakresie są niczym w porównaniu do kuriozalnej ulgi na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej. SKM, będąca w myśl prawa przewoźnikiem kolejowym, stosuje zupełnie inny zakres zniżek, a bilet ulgowy nie oznacza, tak jak w Gdańsku i Gdyni, tańszego o 50 proc.

- Emeryci i renciści posiadają możliwość przejazdu pociągiem SKM dwa razy w roku z ulgą. Przejazdy te odbywane są na podstawie zaświadczeń wydanych przez czternaście różnych organów (m.in. jednostki Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów czy regionalne komisje emerytów i rencistów NSZZ Solidarność) - objaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu w SKM Trójmiasto.

W jaki sposób SKM weryfikuje czy dany pasażer wykorzystał już swoją ulgę w danym roku? Na zaświadczeniu znajdują się odpowiednie pola (data, nr biletu), które wypełnia kasjer na dworcu. Co ciekawe, emeryci i renciści mogą jednocześnie skorzystać z ulgi 50 proc., lecz przy nabyciu długookresowego biletu metropolitalnego. Żadna ulga nie przysługuje im natomiast przy biletach długookresowych wydanych i obowiązujących wyłącznie na miejską kolej.

Równie dużym stopniem kreatywnością musi się wykazać młodzież posiadająca Kartę Młodzieżową Euro 26. Ta nie obowiązuje w pociągach SKM, ale MZKZG umożliwia wraz z nią zakup biletu długookresowego ze zniżką 50 proc. Warunkiem musi być jednak wydanie jej poza granicami kraju.

Posiadacze innej międzynarodowej karty studenckiej ISIC powinni rozważyć, czy nie opłaca się im zakup biletu metropolitalnego, gdyż w tym przypadku kolejarze honorują z nią bilety tańsze o 51 proc (jednorazowe, jak i okresowe).

- Zniżka na przejazdy z kartą ISIC obowiązuje dla obywateli polskich, studiujących za granicą do ukończenia 26 roku życia. Tacy pasażerowie posiadają uprawnienie do nabywania ulgowych biletów na podstawie: legitymacji studenckiej wydanej przez polską szkołę wyższą albo wspomnianej już karty ISIC, okazywanej wraz z dowodem osobistym lub innym dokumentem umożliwiającym potwierdzenie tożsamości i wieku osoby uprawnionej - informuje Głuszek.

W Gdyni studenci z kartą EURO 26 lub ISIC muszą dodatkowo uważać do jakiego autobusu wsiadają. Na liniach specjalnych (rozpoczynają się od 5xx) obowiązują dla nich bilety ulgowe, jednak pod warunkiem, że dokument ten został wydany poza granicami kraju. Dokument wydany w Polsce uprawnia wyłącznie do przejazdu pełnopłatnego (w sytuacji, gdy student nie posiada lub zapomniał zabrać legitymacji polskiej uczelni).

Ciekawostką jest, że zarówno w Gdyni, jak i w Gdańsku nie ma limitu wieku dla studentów. Wystarczy wyłącznie legitymacja studencka, by nabyć bilet ulgowy. W SKM natomiast takie osoby nie mogą mieć więcej niż 26 lat (interpretacja ukończenia 26 lat "po gdańsku"), zaś ulga wynosi 51 proc.

Warto także zwrócić uwagę, że kolejarze już inną miarą traktują uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych do ukończenia 24 roku życia. W przeciwieństwie do studentów, im przysługuje zniżka tylko 37 proc. na bilet jednorazowy oraz 49 proc. na okresowy.

Dlaczego chociaż w tym zakresie SKM nie ujednolici przepisów? Przecież osoby młode to jedna z najbardziej mobilnych grup społeczeństwa, która ponadto korzysta z transportu miejskiego przy codziennych dojazdach do szkół. - PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jako spółka, która podlega pod Skarb Państwa, musi jednocześnie honorować ulgi zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Z tego powodu na każdą inną ulgę niż wymienioną w ustawie nie dostalibyśmy dofinansowania - stwierdza dyrektor ds. marketingu SKM Trójmiasto.

Ponadto Gdańsk jako jedyny wprowadził dodatkowo możliwość przejazdów bezpłatnych dla pewnych grup - za darmo mogą podróżować osoby bezrobotne poszukujące pracy, osoby pobierające zasiłek stały z pomocy społecznej, rodziny wielodzietne (tzw. karta dużej rodziny) oraz honorowi obywatele miasta.

Na koniec warto wspomnieć o jednej uldze, która obowiązuje we wszystkich środkach transportu Trójmiasta, jak i całego kraju - bezpłatnych przejazdach dla posłów i senatorów. Pozostaje zadać otwarte pytanie - czy tego typu jasnych i przejrzystych przepisów nie można wprowadzić dla innych grup obywateli?

Opinie (173) 4 zablokowane

  • a jaka ulga przysługuje, jesli nie zmiescisz się do skm-ki? (1)

    Ostatnio warunki podróżowania z pracy do domu SKM-ka między 16-18 przypominają te z pociągów dla masowo wywożonych więźniów do obozów pracy. Co mi po ulgach, jesli nie można wsiąść wogóle do środków transportu! Ile jeszcze wytrzymacie w tej biernej postawie drodzy pasażerowie?!

    • 10 0

    • drogi "byly i niedoszly" - wiesz.. oszczędność... bilety drożeją a warunki jazdy coraz gorsze :/

      • 0 0

  • ja musiałam zapłacić mandat, bo szanowny pan kontroler nie chciał uznać mojej legitymacji z uczelni zagranicznej :/ (1)

    • 2 0

    • ale bzdura :/

      • 0 0

  • to "ujednolicanie" to tylko podwyzki... :/ nic z tego dobrego nie wychodzi..

    • 4 0

  • To jakaś paranoja... (8)

    Powinny być bilety ważne w Gdańsku, Sopocie i Gdyni... Idiotyzmem jest ze nikt się do tej pory za to nie zabrał... Nie wspomnie o tym ze taki bilet powinien tez upoważniać do jazdy SKM... Bilet ważny 2 godziny i problem z głowy.

    • 179 2

    • Dokladnie! (2)

      Dokladnie! W przypadku np czestych awarii SKM pasazer moze swobodnie zmienic srodek transportu na autobus nie ponoszac przy tym straty za zakup dodatkowego biletu

      • 9 1

      • jaja se robisz? (1)

        chyba nie jeździsz tym badziewem..

        • 1 1

        • Gro ludzi korzysta

          • 1 0

    • żadna paranoja a tylko rachunek ekonomiczny (3)

      ...paranoją,natomiast jest to,że mieszkańcy Gdańska musza płacić za zachciewanki szczurkolandii.....

      • 14 26

      • I zapewne właśnie dlatego (1)

        w Gdyni podwyższono ceny biletów ZKM, żeby były takie same, jak w Gdańsku?

        :->

        • 8 1

        • ceny biletów podniesiono bo w Wejherowie się o to starali...

          Via Toll

          • 6 1

      • Pomyśl trzy razy nim coś jeszcze głupszego napiszesz.

        Chociaż wątpliwe czy Ty w ogóle posiadasz coś do myślenia...

        • 12 6

    • ważne że "św" trójca dożywotnich włodarzy jest regularnie dzięki prostackim kampaniom propagandowym wybierana na urząd
      bilet jest niewazny
      ważne ze koledzy nie stracą stolkół
      i lokalne uklady pozostaną bez zmian

      • 32 6

  • (7)

    Zlikwidować ulgi, usrednic ceny. Jak komuś brakuje na życie, w tym bilety - pomagać.

    Bo niech mi ktoś powie - po c te ulgi? Bo zawsze były?

    • 21 31

    • (6)

      Ulga na komunikację służy promocji komunikacji. Ogólnie wpływy z biletów stanowią około połowy wpływów ZTM. Pozostała część to dotacja oraz ewentualne wpływy z reklam. Utrzymywanie komunikacji ma jednak ekonomiczny sens, gdyż bez niej zdecydowanie wzrósł by ruch uliczny i trzeba by wydać jeszcze większe środki na drogi.

      • 15 2

      • (5)

        ale u kogo chcesz promować?

        dzieci bez samochodu? emeryci?

        gdyby miało chodzić o promocję transportu publicznego zamiast samochodu, to ulga powina być na dowód rejestracyjny z danego miasta.

        • 5 4

        • U rodziców worzących dzieci do szkoły choćby. (2)

          Już i tak sporo ich jest.

          U studentów dojeżdżających na uczelnię itd.

          • 1 1

          • Studenci sa biedni z definicji. Dzieci nawet jesli nie, i tak nie maja prawa do prawka.

            Wiec dziekuje takiej promocji. Prawdziwa zacheta byloby aby dziecko w autobusie bylo tak bezpieczne jak w samochodzie mamy i taty. A do tego musialoby w ramach biletu otrzymac opieke emerytowanych komandosow. Wiec bede dalej wozil swoje potomstwo. Papa.

            • 0 3

          • dzieci do szkoły i tak mają miesięczny. to inna sprawa.

            • 0 1

        • (1)

          Może cię to zdziwi - ale istnieją też dorośli, pracujący ludzie, którzy nie mają samochodu z własnego wyboru.

          • 12 1

          • no brawo, tylko trochę nie na temat.

            dla nich też ulgę?

            • 2 3

  • A ja po trójmieście latam swoim prywatnym odrzutowcem i mnie ulgi mało obchodzą. (4)

    • 44 22

    • Wiemy Donald.

      Tusk też czyta tutaj artykuły.

      • 4 0

    • (1)

      Tusk to ty?

      • 17 2

      • HAHA wygrałeś :D

        • 1 0

    • bardzo zabawne

      .

      • 11 0

  • Zlikwidowac urzędy miasta w Gdyni i Sopocie (2)

    Powołac jeden urząd dla całego trójmiasta

    • 19 17

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • To by był dopiero..

      8urdel

      • 2 0

  • Gdynia przynajmniej ma rozsądnego burmistrza (1)

    • 4 6

    • Mylisz się wrc, Gdynia nie ma burmistrza !

      • 0 0

  • Ja mam też rower...

    ... ale nawet nie pomyślałem, aby go stawiać na klatce schodowej. Ze względu na bezpieczeństwo lokatorów nie wolno zastawiać klatki schodowej. Zamiast przebijać koło powinien najpierw doinformować leminga.

    • 1 1

  • Brawo ZKM (1)

    Widać, że organizator przewozów na terenie Gdyni robi co może aby utrudnić życie pasażerom. Niestety ci państwo za nic nie odpowiadają personalnie, stąd takie kwiatki. Następną sprawą jest fakt kolesiostwa w tej instytucji, pracują tam głównie znajomi znajomych rodzina i kolesie ze struktur miejskich. I jak takim coś zrobić. Może wreszcie jakiś dziennikarz przyjży się wynikom pracy tym świętym krową.np. przetargi na kartę elektroniczną, opiniowanie prac drogowych na terenie Gdyni, organizowanie ruchu w czasie cyklicznych imprez.itd . za te niedoróbki płacimy my!!!!!!!!!!!!!

    • 8 6

    • A czy to jest żle ,

      że jadąc trolejbusem 27 przez 40 minut płacisz tak samo jak byś jechał przez 10 minut ? Jak wprowadzą jeden bilet na 3city , to porobią strefy i podskoczą ceny biletów .

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane