• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedyny taki wiadukt PKM powstanie na Zaspie

Krzysztof Koprowski
22 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.

Opóźnienia w modernizacji torów Gdynia-Warszawa zmusiły Pomorską Kolej Metropolitalną do zmiany technologii budowy wiaduktu w rejonie przystanku SKM Zaspa. Konstrukcję żelbetową zastąpi stalowa.



Wiadukt łukowy pozwoli na bezkolizyjne pokonanie torów dalekobieżnych przez pociągi w stronę portu lotniczego. Rysunek techniczny pokazuje jednocześnie dwie perspektywy, dlatego też barierki nie są uwidocznione na całej długości. Wiadukt łukowy pozwoli na bezkolizyjne pokonanie torów dalekobieżnych przez pociągi w stronę portu lotniczego. Rysunek techniczny pokazuje jednocześnie dwie perspektywy, dlatego też barierki nie są uwidocznione na całej długości.

W jaki sposób najczęściej śledzisz postępy na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Wiadukt będzie znajdował się w rejonie przystanku SKM Gdańsk Zaspa zobacz na mapie Gdańska. W tym miejscu tory PKM będą ułożone po obu stronach torów dalekobieżnych, a ponieważ trasa PKM "skręca" w stronę al. Grunwaldzkiej, niezbędne jest, by tor PKM w stronę portu lotniczego pokonał górą bezkolizyjnie tory dalekobieżne.

Pierwotnie miało się to odbywać wiaduktem o konstrukcji żelbetowej, czyli takiej samej, jak pozostałe obiekty na całej trasie PKM. Ostatecznie technologię zmieniono na stalową, choć sama konstrukcja wizualnie nie będzie odbiegała znacznie od pierwotnego projektu.

- Zmieniliśmy technologię wykonania wiaduktu ze względu na opóźnienia w modernizacji linii kolejowej, należącej do Polskich Linii Kolejowych, nad którą będzie usytuowany wiadukt. Pozwoli nam to zaoszczędzić około trzy miesiące czasu w stosunku do pierwotnej technologii żelbetowej, w jakiej miał być wykonany wiadukt - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Nowy wiadukt jest już montowany w pobliżu miejsca, gdzie docelowo będzie usytuowany. Budowlańcy, gdy PLK zakończy w niezbędnym stopniu swoje prace, przystąpią do budowy drugiego przyczółku (pierwszy jest już gotowy) oraz muru oporowego, a następnie nasuną konstrukcję nad tory dalekobieżne.

- Termin posadowienia wiaduktu, oznaczonego jako WK2, zależy od tego, kiedy nasz wykonawca będzie mógł wejść na teren PKP PLK, aby wykonać wszystkie niezbędne do tego prace. Montaż samego wiaduktu stalowego na rusztowaniach ustawionych równolegle do torów to kwestia kilku najbliższych tygodni. Jeśli, jak planujemy, wczesną jesienią wykonane zostaną wszystkie pozostałe elementy, to do końca tego roku cały wiadukt powinien stać na swoim miejscu - dodaje Konopacki.

Jak zapewnia spółka PKM, zmiana technologii nie będzie miała wpływu na koszt realizacji nowej trasy kolejowej. Konstrukcja stalowa będzie wprawdzie droższą o kilkanaście procent od pierwotnie planowanej żelbetonowej, ale "w skali całego projektu nie stanowi to problemu".

Materiał z 2013 r. prezentujący przebieg PKM. Miejsce, gdzie powstanie wiadukt (w filmie pozbawiony szczegółów arch.), widoczne jest w 50 sekundzie.

Miejsca

Opinie (117) 3 zablokowane

  • zeby sie nie skonczylo jak z SKMka z Gdanska do Nowego Portu (1)

    kiedys regularnie do Nowego Portu jezdzily pociagi a teraz nie jezdzi nic.... w Gdyni tez kiedys mozna bylo dojechac pociagiem na dolne oksywie....

    • 21 3

    • na tak krótkim odcinku skm

      nie wytrzymała konkurencji tańszych i praktyczniejszych tramwajów. Kolej aglomeracyjna musi być dłuższa.

      • 3 1

  • (1)

    Powinni zrobić jakieś fajne przystanki PKM nawiązujące do historii i charakteru danej dzielnicy.

    • 2 4

    • Np. na Zaspie szklany przystanek z zielonych butelek bezzwrotnych

      • 12 1

  • A ja się cieszę, że PKM powstaje

    Cieszę się, że nie ma większych przestojów, że moje miasto się rozwija i coś się buduje. I tyle. Po co narzekać, że most jednak stalowy albo zupa za słona?

    • 6 6

  • Brak opcji: nie śledzę postepów (opóźnień) w budowie PKM (3)

    • 4 2

    • To nie głosuj. (1)

      • 1 1

      • Nie podoba ci się komentarz, to nie czytaj a nie takie bzdety wypisywać (tuman). Dawno nikt mnie tak nie obraził!

        • 0 1

    • jak czytasz ten artykuł to śledzisz

      • 0 1

  • Nieznacząca zmiana w projekcie (5)

    Ciekawe jak to załatwił wykonawca, taka zmiana na etapie ralizacji po mojemu wymagałaby odzielnego pozawolenia na budowę?! A administracja trwa....
    pachnie mi to korupcją na każdym szczeblu

    • 7 6

    • "Po twojemu"? LOL. Zacytuj przepis prawa budowlanego,albo sie przestań wymądrzać,Adasiu...

      • 1 2

    • Jest to zmiana nieistotna z punktu widzenia Prawa Budowlanego Drogi Adamie. Dlaczego na każdym kroku węszycie podstęp korupcję i spiskową teorię dziejów. Dlaczego każdy sukces, mniejszy lub większy, w ocenie pewnych środowisk musi się odbywać nielegalnie. Co za zawistny i podejrzliwy naród.

      • 1 3

    • nope (2)

      z art. 35a ustawy "Prawo budowlane" wynika, że się mylisz ;-)

      • 0 0

      • (1)

        Zacznijmy od tego ze artykuł jest mało precyzyjny a w związku z tym wprowadza w błąd. Ustrój modny od poczatku projektowany był jako stalowy (dźwigary łukowe, poprzecznice) z żelbetowa płyta górna zespolona, nowy projekt zamienia tylko ustrój płyty na stalowa ortotropowa. Taka zmiana jest nieistotna w rozumieniu ustawy o PB

        • 0 0

        • Nosny a nie modny - autokorekta :)

          • 0 0

  • w którym roku ma powstać przystanek PKM Zaspa? (10)

    Póki co trzeba będzie wsiadać we Wrzeszczu, ew. Strzyży.

    • 12 6

    • (5)

      Nie powstanie, receptą na skrócenie drogi do najbliższego przystanku PKM byłaby budowa tunelu pieszo-rowerowego po prawej stronie SKM Zaspa, przy Loopys world

      • 5 1

      • oby (1)

        kwestia kładki/tunelu jest niezbędna

        • 6 2

        • Chyba kwesta jest niezbędna,żeby zebrać fundusze na tunel?

          • 1 2

      • (1)

        Do dzisiaj nie mogę zrozumieć dlaczego nie powstanie przystanek na Zaspie. Wobec braku tego przystanku, przejście pod torami to powinien być oczywisty ruch, tyle że ono powinno powstać właśnie teraz, przy okazji modernizacji lini i budowy PKM. Obawiam się, że ono jednak nigdy nie powstanie.

        • 8 3

        • a ja mogę zrozumieć

          najazdy tego powstającego wiaduktu będą się kończyć w pobliżu wiaduktu w ciągu ul. Lewoniewskich, do tego dolicz przejścia torowe. Przystanek zacząłby się 50 metrów na południe i - przy pożądanej długości 150 metrów - kończyłby się w pobliżu wiaduktów na Kościuszki. Czyli... prawie na Wrzeszczu.

          • 2 4

      • Przez brak przystanku Zaspa dla mieszkańców Zaspy całe PKM staje się zupełnie niepotrzebną inwestycją. To są tysiące ludzi którzy poza czasem dotarcia minimalnie 30 minut do najbliższego przystanku bez względu na środek transportu dodatkowo będą zmuszeni kupić jeden lub dwa bilety poza biletem na PKM. Jakiś urzędnik odpowiedzialny za to powinien być pociągnięty do odpowiedzialności. Tunel jest chybionym rozwiązaniem szczególnie w przypadku mieszkańców okolic szpitala na Zaspie i tylko przystanek PKM Zaspa jest rozwiązaniem. Brak przystanku PKM Zaspa to jak się może wydawać wpływ jakiegoś dewelopera na urzędników ?

        • 7 3

    • no co Ty, to jest słomiana inwestycja (1)

      a Urzędowi Marszałkowskiemu zależy, aby PKM woziła powietrze - wtedy dodatkowo zarobi na likwidacji tej linii.

      Bo jak można było ominąć tak wielką dzielnice jak Zaspa(40-tys. mieszkańców) oraz dobrze skomunikowane z nią Brzeźno, Przymorze itd.

      • 5 7

      • Jak niby Zaspa jest dobrze skomunikowana z Brzeznem? Samochod bierzesz do plecaka?

        • 3 0

    • Wzorem krajów zachodnich, kolej winna (1)

      mieć przystanek co podwórko. A każdy kto chce ciut dalej, niech cierpi.

      • 6 0

      • Dokładnie. Nawet zachodnia nazwa przystanku - "stop" - wzięła się od długości "stu podskoków",gdyż

        co tyle powinny być przystanki (chodzi oczywiście o podskoki na jednej nodze)

        • 3 0

  • Uwaga

    Spieszą się bo ta cała kolej metropolitarna to samowolka budowlana!!! Przegrali w sądzie ale mają to w pupie i budują dalej.Bo jakoś to będzie!

    • 5 13

  • żelbetonowy byłby lepszy niż stalowy (2)

    bo stal bez konserwacji zgnije podobnie jak obok wiadukt na Zaspie co spadł częściowo na tory bo nikt go nie malował , a beton przetrzymałby i 100 lat

    • 8 5

    • Tere fere. Poczytaj sobie o Hammersmith Overfly nt. tego,co się dzieje z betonowymi wiaduktami i to budowanymi "na bogato",a

      Ciekawe,jak chcesz konserwować wiadukt betonowy. Woda wsiąka w pęknięcia i niszczy pręty konstrukcji. W naszym klimacie wyszło by na to samo. Jakoś wiadukty stalowe na obwodnicy kolejowej się trzymają.

      • 4 1

    • Takie widzi świata koło, jakie tępymi zakreśla oczy.

      • 0 0

  • Ankieta

    A gdzie opcja: nie interesuje mnie budowa PKM?

    Nie każdy cierpi na kompulsywny przymus jeżdżenia, niektórzy robią jeszcze inne rzeczy a, tym samym, interesują się czymś innym, niż infrastruktura komunikacyjna. Tym czasem 3/4 tematów na tym portalu kręci się wokół jeżdżenia. Ludzie na prawdę nie mają nic lepszego do roboty?

    • 6 2

  • Jak to wszystko oglądam, (1)

    to mam wrażenie, że ktoś tu ma bardzo małego. Bo wszystko takie gigantyczne. Czy nie można było zrobić normalnej kolei? Wygląda tak, jakby miały tą PKM jeździć same stolemy...

    • 4 3

    • Linia krótka i bez wielkiego znaczenia, szybkością nie powali, bo przystanki za gęsto, nawet nie będzie zelektryfikowana - to czym mają zbudować prestiż?

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane