• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedyny taki wiadukt PKM powstanie na Zaspie

Krzysztof Koprowski
22 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.
  • Wiadukt będzie zmontowany obok docelowej lokalizacji, a następne nasunięty nad tory dalekobieżne.

Opóźnienia w modernizacji torów Gdynia-Warszawa zmusiły Pomorską Kolej Metropolitalną do zmiany technologii budowy wiaduktu w rejonie przystanku SKM Zaspa. Konstrukcję żelbetową zastąpi stalowa.



Wiadukt łukowy pozwoli na bezkolizyjne pokonanie torów dalekobieżnych przez pociągi w stronę portu lotniczego. Rysunek techniczny pokazuje jednocześnie dwie perspektywy, dlatego też barierki nie są uwidocznione na całej długości. Wiadukt łukowy pozwoli na bezkolizyjne pokonanie torów dalekobieżnych przez pociągi w stronę portu lotniczego. Rysunek techniczny pokazuje jednocześnie dwie perspektywy, dlatego też barierki nie są uwidocznione na całej długości.

W jaki sposób najczęściej śledzisz postępy na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Wiadukt będzie znajdował się w rejonie przystanku SKM Gdańsk Zaspa zobacz na mapie Gdańska. W tym miejscu tory PKM będą ułożone po obu stronach torów dalekobieżnych, a ponieważ trasa PKM "skręca" w stronę al. Grunwaldzkiej, niezbędne jest, by tor PKM w stronę portu lotniczego pokonał górą bezkolizyjnie tory dalekobieżne.

Pierwotnie miało się to odbywać wiaduktem o konstrukcji żelbetowej, czyli takiej samej, jak pozostałe obiekty na całej trasie PKM. Ostatecznie technologię zmieniono na stalową, choć sama konstrukcja wizualnie nie będzie odbiegała znacznie od pierwotnego projektu.

- Zmieniliśmy technologię wykonania wiaduktu ze względu na opóźnienia w modernizacji linii kolejowej, należącej do Polskich Linii Kolejowych, nad którą będzie usytuowany wiadukt. Pozwoli nam to zaoszczędzić około trzy miesiące czasu w stosunku do pierwotnej technologii żelbetowej, w jakiej miał być wykonany wiadukt - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Nowy wiadukt jest już montowany w pobliżu miejsca, gdzie docelowo będzie usytuowany. Budowlańcy, gdy PLK zakończy w niezbędnym stopniu swoje prace, przystąpią do budowy drugiego przyczółku (pierwszy jest już gotowy) oraz muru oporowego, a następnie nasuną konstrukcję nad tory dalekobieżne.

- Termin posadowienia wiaduktu, oznaczonego jako WK2, zależy od tego, kiedy nasz wykonawca będzie mógł wejść na teren PKP PLK, aby wykonać wszystkie niezbędne do tego prace. Montaż samego wiaduktu stalowego na rusztowaniach ustawionych równolegle do torów to kwestia kilku najbliższych tygodni. Jeśli, jak planujemy, wczesną jesienią wykonane zostaną wszystkie pozostałe elementy, to do końca tego roku cały wiadukt powinien stać na swoim miejscu - dodaje Konopacki.

Jak zapewnia spółka PKM, zmiana technologii nie będzie miała wpływu na koszt realizacji nowej trasy kolejowej. Konstrukcja stalowa będzie wprawdzie droższą o kilkanaście procent od pierwotnie planowanej żelbetonowej, ale "w skali całego projektu nie stanowi to problemu".

Materiał z 2013 r. prezentujący przebieg PKM. Miejsce, gdzie powstanie wiadukt (w filmie pozbawiony szczegółów arch.), widoczne jest w 50 sekundzie.

Miejsca

Opinie (117) 3 zablokowane

  • Jak to wszystko oglądam, (1)

    to mam wrażenie, że ktoś tu ma bardzo małego. Bo wszystko takie gigantyczne. Czy nie można było zrobić normalnej kolei? Wygląda tak, jakby miały tą PKM jeździć same stolemy...

    • 4 3

    • Linia krótka i bez wielkiego znaczenia, szybkością nie powali, bo przystanki za gęsto, nawet nie będzie zelektryfikowana - to czym mają zbudować prestiż?

      • 4 2

  • Kiedy zaczną budować gdyńskie przystanki? (1)

    • 3 5

    • źle się czujesz?

      Nigdy.

      • 4 3

  • zeby sie nie skonczylo jak z SKMka z Gdanska do Nowego Portu (1)

    kiedys regularnie do Nowego Portu jezdzily pociagi a teraz nie jezdzi nic.... w Gdyni tez kiedys mozna bylo dojechac pociagiem na dolne oksywie....

    • 21 3

    • na tak krótkim odcinku skm

      nie wytrzymała konkurencji tańszych i praktyczniejszych tramwajów. Kolej aglomeracyjna musi być dłuższa.

      • 3 1

  • Ankieta

    A gdzie opcja: nie interesuje mnie budowa PKM?

    Nie każdy cierpi na kompulsywny przymus jeżdżenia, niektórzy robią jeszcze inne rzeczy a, tym samym, interesują się czymś innym, niż infrastruktura komunikacyjna. Tym czasem 3/4 tematów na tym portalu kręci się wokół jeżdżenia. Ludzie na prawdę nie mają nic lepszego do roboty?

    • 6 2

  • Uwaga

    Spieszą się bo ta cała kolej metropolitarna to samowolka budowlana!!! Przegrali w sądzie ale mają to w pupie i budują dalej.Bo jakoś to będzie!

    • 5 13

  • (3)

    Luzik, grunt że da się to pomazać sprayem

    • 69 65

    • Piesek nogę podnieść musi

      taką ma mentalność.

      • 29 1

    • już się wzięli za malowanie

      niestety, betonowe słupy pod wiadukt już są zabazgrolone prawie w 100 procentach , masakra

      • 28 1

    • szpraj

      Ci w oko

      • 27 2

  • (2)

    Ja codziennie śledzę pracując na budowie Pkm. Będzie dobrze. Brak opóźnień.

    • 21 7

    • Jakbys nie siedział ale robił to byłoby szybciej

      • 2 4

    • O biada tobie!

      Który przyłożyłeś świętokradczą dłoń do tego procederu!
      Klątwa kościoła w Brętowie nie spłowiała!

      Nie upamiętaliście się! Biada wam!

      • 3 3

  • A ja się cieszę, że PKM powstaje

    Cieszę się, że nie ma większych przestojów, że moje miasto się rozwija i coś się buduje. I tyle. Po co narzekać, że most jednak stalowy albo zupa za słona?

    • 6 6

  • (1)

    Powinni zrobić jakieś fajne przystanki PKM nawiązujące do historii i charakteru danej dzielnicy.

    • 2 4

    • Np. na Zaspie szklany przystanek z zielonych butelek bezzwrotnych

      • 12 1

  • Bez zadęcia, proszę

    Jedyny - tylko jeden, tylko ten, niemający poza sobą innego; wyłączny. Określenie jedyny zastąpiłbym przymiotnikiem wyjątkowy. Już Rzymianie budowali wiadukty, jedyne w swoim rodzaju.

    • 8 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane