• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest decyzja środowiskowa dla Trasy Kaszubskiej. Budowa ruszy za dwa lata

Maciej Naskręt
2 czerwca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na taki widok na Kaszubach kierowcy będą musieli poczekać  dobre 2 lata. Na taki widok na Kaszubach kierowcy będą musieli poczekać  dobre 2 lata.

Właśnie wydano decyzję środowiskową dla budowy Trasy Kaszubskiej, która połączy Gdynię z Lęborkiem. Na 150-stronicowy dokument drogowcy czekali dwa lata i cztery miesiące, ale udało się. Droga będzie jednak gotowa nie wcześniej niż w 2019 r.



Droga pobiegnie od Węzła Wielki Kack zobacz na mapie Gdańska przez ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie Gdańska, a po drodze minie od południa maszt w Chwaszczynie. Następnie pobiegnie po północnych terenach gminy Szemud i dotrze do krajowej "szóstki" w Bożympolu (od południa). Potem pojedziemy w kierunku Słupska terenami na południe od Lęborka, by w miejscowości Leśnice wjechać na krajową "szóstkę".

Na całej 61-kilometrowej trasie znajduje się wiele budynków do wyburzenia.

- W sumie drogowcy będą musieli wyburzyć ok. 100 obiektów. Na drodze nie ma jednak żadnych budynków objętych ochroną konserwatora zabytków - mówi Hanna Dzikowska, dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Nad drogą powstanie osiem dużych przejść dla zwierząt oraz kilkadziesiąt przejść podziemnych, które w dużej mierze powstaną dzięki obecnemu ukształtowaniu terenu. Przewidziano także ponad 100 odcinków ekranów akustycznych, które na szczęście powstaną zgodnie z nowymi, zmienionymi w 2012 r. przepisami.

Wbicie pierwszej łopaty za dwa lata

- Już przygotowujemy pismo do centrali GDDKiA w Warszawie z prośbą o zezwolenie na ogłoszenie przetargu na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej dla Trasy Kaszubskiej. Na jej podstawie ogłosimy przetarg na budowę drogi w formie "projektuj i buduj" - mówi Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA ds. inwestycji.

Przygotowanie dokumentacji technicznej może potrwać do półtora roku, potem procedury przetargowe ok. pół roku i same prace budowlane - kolejne 2,5 roku. Oznacza to, że nową drogą pojedziemy nie szybciej niż w 2019 r.

Trasa Kaszubska powstanie za pieniądze z budżetu centralnego, ale inwestycja nie ma jeszcze zapewnionego finansowania. Szacuje się, że potrzeba na nią 4,5 mld zł.

- Przedsięwzięcie ma być dofinansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Jaka to będzie dotacja? Trudno powiedzieć, ale w ostatnich latach dopłaty sięgały nawet 85 proc. kosztów kwalifikowanych - mówi Chejmanowski.

Czy Trasa Kaszubska ułatwi podróże po Pomorzu?

Warto podkreślić, że drogowcy z GDDKiA czekają jeszcze na dwie decyzje środowiskowe, które przygotowuje RDOŚ. Pierwsza obejmuje przebieg drogi ekspresowej S6 między Lęborkiem a Słupskiem. Druga natomiast ma zostać wydana dla Obwodnicy Metropolitalnej.

Zamiast pół roku wydawali decyzję dwa lata i cztery miesiące

Zdaniem urzędników gdańskiej RDOŚ, decyzja środowiskowa dla Trasy Kaszubskiej to najbardziej obszerne opracowanie, jakie powstało w całej historii gdańskiego oddziału. Dokument liczy prawie 150 stron.

W grudniu ubiegłego roku, gdy do siedziby Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku trafił uzupełniony raport środowiskowy na temat budowy Trasy Kaszubskiej, urzędnicy zapowiadali, że decyzja ujrzy światło dzienne po upływie trzech miesięcy. Jednak potem stwierdzili, że dokumenty złożone przez drogowców są niekompletne. Spór był na tyle poważny, że pół roku temu dyskutowano o nim podczas posiedzenia krajowej komisji ds. ocen oddziaływania na środowisko przy Generalnym Dyrektorze Ochrony Środowiska. Uznała ona, że dokumenty muszą być uzupełnione. Gdy to się stało, decyzję środowiskową wreszcie wydano.

Miejsca

Opinie (155) 1 zablokowana

  • Kiedy ktoś mądry zlikwiduje tych darmozjadów z rdoś

    • 6 5

  • GOM- OPAT- Trasa Kaszubska

    Gdyby część Ministerstw było porozrzucanych na trasie od Gdańska po Szczecin to całe Wybrzeże zostałoby odkorkowane

    • 7 0

  • Patrząc na tytuowe zdjęcie,

    rozmyślam nad tym że dwutorowa linia kolejowa zajęła by 3 razy węższy pas gruntu, a i tak była by wstanie przewieźć więcej ludzi i towarów w tym samym czasie co droga ekspresowa.

    • 3 5

  • Już Popaprancy

    Zacierają ręce na lewą kasę

    • 7 0

  • RDOŚ do prokuratury za przeciąganie decyzji w sprawie strategicznej inwestycji. (1)

    Gdyby nie to przeciąganie terminu i pokazywanie jaka to Dzikowska jest ważna mielibyśmy już ogłoszony przetarg a tak - może 2019 będziemy jechać po ludzku na zachód

    • 8 2

    • Masz strategiczną inwestycję - TRISTAR i ECS

      • 4 2

  • S-6 nie dojdzie do DK6 w Luzinie! (3)

    S-6 nie dojdzie do DK6 w Luzinie! W żadnym wariancie nie ma takiej opcji. S-6 przetnie DK6 w Bożym Polu.
    Dlaczego ta mapka ma taki rozmiar, że nie można jej załadować?

    • 6 2

    • W warianie III tak było. Jest na tej mapce. (2)

      • 0 0

      • Nie, w żadnym wariancie tak nie było. W wariancie III DK6 została by przecięta w Strzebielinie. W Luzinie przeszłaby jedynie nad torami.

        • 0 0

      • Ok. masz rację, w wariancie III rzeczywiście byłoby to jeszcze na terenie gminy Luzino. Myślałem, że to już Strzebielino.

        • 0 0

  • paranoja - wystarczyłoby kilka obwodnic + kilka odcinków do wyprzedzania (1)

    obecną drogą da się jechać. Polscy inżynierkowie jedyne co wymyślają, to hektary pod nowe drogi i prymitywne płaskie rozwiązania. Nowoczesne rozwiązania są zwarte i wielopoziomowe - na zachodzie wiedzą że najdroższa jest ziemia.

    • 7 9

    • W d*pę z Twoimi jednopasmówkami "z miejsami do wyprzedzania" - Polak wyprzedzac nie umie wcale,a powstrzymac sie od

      Ja chce dwupasmowych ekspresówek,jak w Europie i basta :p

      • 2 0

  • Z czym do ludu

    Eurotunel działa już 20 lat. A tutaj takie emocje jakby drogę do niebios mieli zbudować

    • 5 0

  • czemu te mapy dla ludzi są takie nieczytelne (1)

    mogli dać jakąś prostą mapę a nie jakąś sztabową :)

    • 9 0

    • To byś się wtedy zżymał,że taką prostą mapkę tworzyli dwa lata ;)

      • 1 0

  • Dąbrowa (2)

    Dąbrowa jest jedyną dzielnicą Gdyni i chyba jedną z nielicznych w Trójmieście położoną przy obwodnicy, która nie ma ekranów. Z jednej strony obwodnica, obok Chwaszczyńska. Hałas powoli nie do zniesienia. Są miejsca i to wiele, gdzie ekrany ustawione są wzdłuż nieużytków. Bloki, domki wybudowane bezpośrednio przy obwodnicy. Miasto nie reaguje na monity mieszkańców, a teraz dołożą nam kolejny wzmożony ruch z Kaszubskiej

    • 5 3

    • Bo miasto wydaje na ciekawsze inwestycje : Infobox, Lotnisko

      Ekrany akustyczne i komfort życia mieszkańców ? Kto o tym myśli ?
      Chcecie to zmienić - pomyślcie przy urnie wyborczej, czy warto oddać głos na SWS

      • 2 1

    • ekrany

      Było nie kupować domku przy obwodnicy to byś ekranu nie potrzebował. Kolejność zdarzeń była taka, że najpierw była obwodowa a potem wybudowano te wszystkie kurniki na dąbrowie, wiec pretensje tylko do siebie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane