• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest pomysł na ulepszenie trasy "rowerowego" autobusu, ale ZTM go nie zrealizuje

Ewelina Oleksy
17 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ruszyła "rowerowa" linia autobusowa 612
Autobus odjeżdża z przystanku przy stadionie i jedzie tunelem pod Martwą Wisłą na drugą stronę miasta. Autobus odjeżdża z przystanku przy stadionie i jedzie tunelem pod Martwą Wisłą na drugą stronę miasta.

W ostatni weekend na trasę przez tunel pod Martwą WisłąMapka powrócił sezonowy autobus linii 658. To ukłon głównie w stronę rowerzystów, ale nasz czytelnik ma ciekawy pomysł, jak sprawić, by także pozostali pasażerowie mieli po co z niego korzystać. ZTM nie widzi jednak możliwości wprowadzenia propozycji w życie.



Czy autobus linii 658 powinien mieć wydłużoną trasę?

Linia autobusowa 658 przez tunel pod Martwą Wisłą kursuje od ostatniej soboty. Łączy ona przystanek przy stadionieMapka w Letnicy z przystankiem przy ul. Ku UjściuMapka po drugiej stronie miasta. Autobus, który ją obsługuje, ma specjalne wieszaki i może przewieźć osiem rowerów jednorazowo, dzięki czemu rowerzyści sprawnie mogą przedostać się na Westerplatte czy Stogi i tam kontynuować wycieczkę na dwóch kółkach. Jeśli zajdzie potrzeba, by rowerów przewieźć więcej, ZTM planuje doczepić do autobusu specjalną przyczepkę dla jednośladów.

Z autobusu kursującego przez tunel pod Martwą Wisłą, poza rowerzystami, mogą oczywiście korzystać "zwykli" pasażerowie. Ale jak słusznie zauważa nasz czytelnik, pan Jarosław, w tej chwili nie mają po co.

Ruszyła rowerowa linia autobusowa 612



Czytelnik podsuwa ciekawy pomysł



Pan Jarosław podkreśla, że od początku działania linii 658 (jeździ w sezonie od kilku lat) zastanawiał się nad jej funkcjonalnością i ekonomicznym uzasadnieniem.

Rozkład jazdy linii rowerowej 658 w Gdańsku



- Spoglądając, jak ten autobus zabierał z przystanku 2-3 rowerzystów, wydaje mi się, że jedynym uzasadnieniem jego funkcjonowania jest brak innej możliwości przeprawy przez tunel. Rozumiem - względy wizerunkowe, w końcu Gdańsk jest miastem rowerzystów. Jednak dlaczego linię tę ograniczono jedynie do rowerzystów? Warto także pomyśleć o pieszych bez roweru, a jest to zdecydowana większość użytkowników komunikacji publicznej. Tylko co da zwykłemu Kowalskiemu bez roweru przeprawa na drugą stronę? Nic. Na węźle Ku Ujściu otaczają nas tory kolejowe i absolutnie nic poza tym - słusznie wskazuje pan Jarosław.
Czytaj też:

Wrócił "rowerowy" autobus przez tunel pod Martwą Wisłą



I w związku z tym proponuje, że warto przedłużyć kursowanie autobusu 658 ze Stadionu Gdańsk do węzła SucharskiegoMapka.

- Pasażerowie piesi zyskaliby domknięcie węzła przesiadkowego - przez tunel - tramwajem na Stogi, Przeróbkę, a w drugą stronę przesiadka na linie tramwajowe do centrum i Nowego Portu ułatwiłaby także transport mieszkańcom wschodnich dzielnic Gdańska. Udałoby się tym samym zmienić funkcjonalność autobusu z linii stricte rowerowej na "pieszo-rowerową" i otworzyć się także na pasażerów pieszych - proponuje.
Przekazaliśmy propozycję naszego czytelnika do Zarządu Transportu Miejskiego z prośbą, by ocenił pomysł i możliwości jego realizacji. Okazuje się jednak, że takich raczej nie ma.

Linia 658 uruchamiana jest sezonowo głównie z myślą o rowerzystach. Linia 658 uruchamiana jest sezonowo głównie z myślą o rowerzystach.

ZTM tłumaczy, dlaczego tego pomysłu nie zrealizuje



Jak poinformowali nas przedstawiciele ZTM, pasażerowie jadący na Stogi i Przeróbkę nadal mogą korzystać z linii 158 oraz 258, których trasy zapewniają bezpośrednie połączenie z Wrzeszcza, Zaspy, Letnicy i obrzeży Brzeźna.

O której autobus lub tramwaj? Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



- Skierowanie linii 658 do przystanku "Sucharskiego" spowodowałoby dwukrotne wydłużenie trasy. Obecna trasa ma 5 km długości i pozwala na realizację kursów z 20-minutową częstotliwością. Konsekwencją wydłużenia trasy byłoby obniżenie częstotliwości kursowania. Przy dłuższym czasie przejazdu ten sam autobus wykonałby mniej kursów. Zamiast co 20 minut autobusy odjeżdżałyby co 40 minut - informuje Dagmara Szajda z ZTM w Gdańsku. - Dla rowerzystów chcących przedostać się na drugą stronę Martwej Wisły tak długi czas oczekiwania na autobus byłby nieakceptowalny, bo objazd drogami rowerowymi przez Śródmieście trwałby krócej - dodaje.

Miejsca

Opinie (155) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Odrobina wyobraźni (32)

    Oczywiste, że autobus powinien być tylko tunelowy. Jego częstotliwość będzie tylko wtedy zadowalająca. Jednak oczywistym jest, że taka linia powinna być dla osoby z rowerem całkowicie darmowa a zamiast tego można by zainstalować pojemnik no dobrowolne datki np. na ZOO czy co tam. Żeby było jasne, ja już nie muszę płacić ale tam wrzucił bym monetę na dobry cel.

    • 78 28

    • Absolutnie nie! (8)

      Autobus ma być płatny, prom też był płatny dla rowerzystów!

      • 15 6

      • Ciekawa logika (6)

        Dla kierowców prom też był płatny, a tunel jest teraz dla nich za darmo. Chcesz płacić za tunel?

        • 13 6

        • (3)

          kierowcy płacą podatek drogowy i akcyzę w każdym litrze paliwa - te podatki, zgodnie z ich przeznaczeniem, sa przeznaczane na budowę, utrzymanie dróg i tuneli.

          • 3 3

          • (2)

            I te podatki wystarczają na utrzymanie 7% dróg. 93% dróg jest utrzymywanych z innych wpływów. Dodatkowo jest ratownictwo drogowe (też z innych środków utrzymywane) oraz koszty społeczne i środowiskowe transportu. Także bez jaj - podatki w cenie paliw to ułamek kosztów funkcjonowania systemu transportowego.

            • 1 3

            • Dorzuć do tego, że lwia część podatku drogowego idzie na dofinansowanie trupa PKP. (1)

              Z jakich wpływów jest utrzymywanych te 93% dróg? Bo jeśli chcesz powiedzieć, że z podatków innych, poza kierowcami, ludzi, to wyobraź sobie, że kierowcy też są podatnikami. Jeżeli w Polsce zarejestrowanych w GUS jest
              29 656 238 pojazdów, co jest liczbą zawyżoną ze względu na tzw. 'martwe dusze'. Przyjmijmy, że jest to około 20milionów. Te pojazdy ktoś prowadzi. To teraz sobie oszacuj ilu jest +/- kierowców i kto w większej mierze opłaca te drogi, ratownictwo, itd i z czyich w głównej mierze podatków jest to utrzymywane, jeśli w Polsce jest około 38milionów obywateli.

              • 3 0

              • Jest dokładnie tak jak piszesz no ale dwukołowcy analogowi maja problem

                Bo ruch rowerowy to 2-3% max w sezonie i wychodzi ze to roszczeniowa mniejszosc

                • 0 0

        • Bo tunel jak i drogi sa budowane za pieniądze kierowców. (1)

          rowerzysci jeszcze nigdy do niczego się nie dorzucili a mają największe wymagania.

          • 4 1

          • drogi są budowane za pieniadze podatnika

            tak by potem oddawać je w ręce prywatnego "operatora" - tak by ten kosił na nich szmal
            - by było tak nieoPiSanie obywatelowi lepiej.

            • 1 1

      • bo tak? jak tam twoje pińcet plus?

        • 6 5

    • Ten autobus to jak proteza zle dobrana ,zamiast niej trzeba wyznaczyc pas dla rowerów w tunelu (2)

      jest na to w nim miejsce.A to ze mamy najwecej buraków z blachosmrodow ico powodują tysiac wypadków rocznie w tunelu.To trzeba ten pas zabezpieczyc przed nimi.

      • 2 3

      • Oczywiście te dane to z

        Instytutu Danych z D.py?

        • 1 0

      • w sumie racja -

        jakby był tylko jeden pas to by tak nie pędzili po tunelu - ile bozia w gary dała

        • 0 1

    • Um gdansk dno! (2)

      Po co wykopac za nasze miliony tunel bez *kladki dla pieszych i rowerow!
      Po co zrobic PKM na rope, zeby zaraz po skonczeniu przerobic na prad!
      Po co robic tristar za nasze miliony ktory nie dziala? Zwylka zielona fala lepsza!
      Po co placzabaw dla doroslych za 340 tys zl z BO w parku R.
      i wiele wiele innych wałow!
      Oto jest pytanie?!?

      • 4 6

      • (1)

        tristar działa, nie ma on służyć kierowcom aut a komunikacji miejskiej, głównie ułatwić przejazd przez skrzyżowania tramwajom

        • 0 2

        • to niech sobie tramwajarze płacą!

          • 2 0

    • Nic nie powinno byc darmowe. Nawet w PRLu na to nie wpadli zeby rozdawac za darmo. Rower jest do jezdzenia a nie wozenia go. I wiem o czym mowie bo zdarzylo mi sie miec awarie roweru kilkadziesiat km od domu.

      • 1 0

    • (8)

      Rozumiem że autobus jeździ na powietrze i sam się kieruje?

      • 6 2

      • Trzeba było zrobić trzecią nitkę, (7)

        a wtedy piesi i rowerzyści nie potrzebowali łaski ZTMu, czy jak tam mamy ich mianować.

        • 12 8

        • Taniej wychodzi autobus... 600 razy taniej. (5)

          1 mln zł za autobus, kontra 600 mln zł za trzecią nitkę.

          • 4 2

          • 800 kosztowały razem dwa główne tunele plus techniczny/ewakuacyjny (3)

            czemu trzecia nitka miałaby kosztować 600?

            • 2 0

            • (1)

              jaki techniczny, ewakuacyjny, gdzie on?

              • 0 0

              • no właśnie nie ma - a nic by nie szkodziło, żeby pomiedzy tunelami taki był

                - rowerowo ewakuacyjny

                • 0 1

            • dokładnie tak - wystarczyło już w projekcie poszerzyć o ścieżkę rowerową tunel ewakuacyjny

              w tej chwili też można sprawę rowerów rozwiązać autobusową przyczepą dla rowerów - są takie dostępne za 0,5mln zł.
              zwykła odkryta - do 20 szt, albo taka krótka gdzie rowery wiesza się w niej pionowo i prawie bez wysiłku - do 12 szt.

              • 0 2

          • z autobusu z którego nikt nie chce korzystać

            ale musi być żeby urzędnik mógł pokazać że problem rozwiązał

            • 4 3

        • Wydrazyc drugi tunel na rowery!

          Taka logika wlodarzy gd!
          A co stac Nas!

          • 0 2

    • (3)

      Jakie datki na zoo? Datki to ja oddaje w podatkach

      • 19 2

      • w gdańsku? (2)

        czy jednak na mazurskiej ojcowiźnie?

        • 5 5

        • Wolę mazurską ojcowiznę (1)

          • 2 3

          • no i fajnie

            ale to w takim razie nie mędrkuj o sposobach wydawania "twoich podatków"

            • 3 2

    • Zrobcie kajak na rowery!

      • 2 2

    • Ja chcę darmowy autobus

      Na Szadółki

      • 3 1

    • *********** dla zakazu jazdy rowerem w tunelu ! i po temacie

      • 2 1

  • Nowa Wałowa

    Nowa Wałowa

    • 0 0

  • Autobus powinien być bezpłatny, skoro miasto chce promować jazdę na rowerze (4)

    • 4 5

    • (3)

      A kto za to zaplaci

      • 3 2

      • (2)

        a kto płaci za tunel i całą infrastrukturę w mieście oraz w połowie komunikacje publiczną?

        a jak nie to niech tunel dla kierowców również będzie płatny. utrzymanie go to kilka milionów rocznie jest przecież!

        • 0 2

        • Kierowcy.

          W podatkach gdańskich i podatkach w paliwie.

          • 0 0

        • Chodniki też płatne a co tam?

          • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Ten autobus powinien jeździć tylko przez tunel. (16)

    To powinien być jeden autobus, robiący "kółko" co pół godziny i co najważniejsze powinien być bezpłatny, ponieważ piesi i rowerzyści nie mają innej możliwości pokonania tej drogi.

    • 136 10

    • (7)

      Bezpłatny czyli za pieniądze podatników

      • 14 4

      • (6)

        A za przejazd tunelem samochodem płacisz?

        • 17 8

        • Paliwo gdzieś za darmo dają? (4)

          • 8 7

          • (1)

            Gdyby tunel był płatny mógłbyś jeździć "po staremu". Po zamknięciu tej sezonowej linii rowerowej jeżdżę z Przymorza na Westerplatte przez centrum.

            • 6 1

            • Chwalisz się czy żalisz?

              • 0 0

          • co ma do tego paliwo? miasto wydaje kilka milionów rocznie na tunel. a nie żadne paliwo (1)

            • 12 5

            • tunel służy wszystkim gdyby go nie było centrum Gdańska stałoby w nieustannym korku a zatem wszystkie służby również, mieszkańcy i przyjezdni zanim by się z miasta wydostali stracili by kilka godzin a rowerzyści korzystają z tunelu właśnie dzięki linii autobusowej a że odpłatnie to oczywiste ja chce jeździć rowerem i z Brzeźna na p. północny jadę przez centrum i gitara

              • 3 0

        • Oczywiście, że tak.

          • 2 2

    • ??????? (3)

      a po co pieszym ta droga?

      • 8 11

      • A po co samochodom? (2)

        Trzeba było przy promie zostać, nic nie budować i kupić wiecej rydwanów. Byście mieli "igrzyska".

        • 11 5

        • tjaaa lepiej przekop za MiLiARDY- przez który rocznie przepłynie góra kilkadzisiat jachtów (1)

          bo żaden rozsądny armator nie będzie pływał do Elbląga - no bo jak i po co?

          • 0 2

          • Tunel łączy Gdańsk z ekspresówką elbląską i dalej w kierunku stolicy. Co ma przekop mierzei do naszego tunelu?

            • 0 0

    • kapitalizm heroicznie rozwiązuje problemy które sam stworzył... (1)

      byłoby miejsce w tunelu na rowerzystów to by nie trzeba ich wozić lawetami, no ale ktoś uznał, że się nie opłaci więc teraz mamy odpowiednik osuszania morza sitem...

      • 6 8

      • Co za bzdury

        Przejazd dla rowerzystów oznaczałby konieczność wybudowania jeszcze jednej nitki tunelu. Z całą pewnością wożenie ich autobusem jest wielokrotnie tańsze.

        • 3 0

    • Jakby włodarze miasta pomyśleli przy budowie tego tunelu to nie byloby problemu z autobusem. Co za problem byl zrobić w tunelu przejście dla pieszych i rowerzystów w tunelu ? Przeciez jest tunel z droga ewaukacyjna wydzielony od pasów ruchu. Wystarczyło go udostępnić dla ludzi ale po co ? Lepiej komplikować ludziom życie. Wlodarze to uwielbiają....

      • 0 2

    • Mają

      Wystarczy pojechać/pójść przez starówkę

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Pomysł czytelnika sensowny (5)

    szkoda, że jak zwykle urzędnicy torpedują inicjatywy społeczne. Na pewno więcej ludzi by korzystało z tego autobusu, bo teraz służy niewiadomo komu.

    • 43 77

    • (2)

      Nooo, bud do obsługi rowerzystów służy rowerzystom, wiem że trudno w to uwierzyć, ale czasem coś wyjdzie.

      Poza tym pan widzi tylko tory, a ja widzę, że w promieniu 1km od przystanku za tunelem będzie kilkaset miejsc pracy.

      • 6 3

      • Od razu kilka milionów (1)

        Weź człowieku się nie kompromituj... Autobus ma być jak najbliżej celu, a nie w miejscu od którego jeszcze trzeba iść ponad kilometr, DCT i siarkopol od tego miejsca są bardzo daleko.

        • 6 5

        • Ooo! To teraz autobus musi być blisko,

          ale jak kierowca narzeka, że nie ma dogodnego dojazdu, albo że musi iść kawał do zbiorkomu, to mu się wygarnia, że powinien chodzić. Dla zdrowia, bo pewnie jest gruby...
          Niech obcisłogaci sobie zasuwają przez miasto, jak im bus nie odpowiada.

          • 0 0

    • Jesli sie wydłuza linie trzeba poprawic dwuktronie czestotliwosc

      i to jest mozliwe. ale trzeba chcieć.

      • 5 2

    • tylko tu trzeba dac dwa kursy wiecej na godzine

      i bez zadnych przyczepek

      • 4 1

  • Masz rower to jedź na nim. (8)

    Codziennie widuję ludzi, którzy wyjeżdżają rowerem na pętli w Oliwie i jadą w kierunku Osowa. Tacy pseudorowerzyści.

    • 10 12

    • ja bym chętnie jechał tylko jak? (6)

      autobus to i**otyczny pomysł, a objazd przez centrum chyba jeszcze gorszy.
      niestety ale Gdańsk powoli staje się zaściankiem rowerowym nawet już na tle polskich miast.

      Kombinują tylko jak mogą żeby zniechęcić do roweru.

      Niby budują drogi rowerowe ( tak się na stronach miasta reklamują) , a potem okazuje się że w sumie to zwykłe chodniki dla pieszych.

      • 6 5

      • (5)

        rowerzyście nigdy się nie dogodzi. Ma ścieżkę rowerową chcę transport(bo za daleko) szosę do pobijania rekordów życiowych. W mieście nie daje sobie rady przejechać lecz gdy wyrusza na szlak "zwiniętych torów" to potrafi ponad 10 km jechać bez szemrania.

        • 4 7

        • (1)

          id..to a po co mi dogadzać na siłę jeszcze w tak żałosny i nieudolny sposób po co mi te ścieźki no po co?

          • 2 1

          • To zapiepr*aj dookoła, albo weź swoj rower na plecy

            i płyń wpław przez kanał.

            • 0 0

        • (1)

          To kierowcom się nie dogodzi nie rowerzystom.
          Ma ścieżkę rowerowa przez centrum ma autobus rowerowy a wsiada w samochód i smrodzi w mieście

          • 4 5

          • Ma drogę to z niej korzysta to proste. W przeciwieństwie do rowerzystów którzy nie chcą korzystać ze ścieżki rowerowej a wolą transport. Mało tego więcej aut w mieście to efekt rozbierania linii kolejowych i robienia tam ścieżek rowerowych

            • 3 2

        • ścieżek to chcą kierowcy bo im rowerzyści przeszkadzają na jezdni

          rowerzyści chcą jezdni po jezdniach bez piratów !!!
          ewentualnie po prawdziwych drogach rowerowych, a nie pudrowanych zwykłych chodnikach zwanych potocznie"ścieżkami"

          • 3 4

    • Nie można nikogo zmuszać bo coś ma.
      Masz kuchnię nie chodź do restauracji... itd

      • 1 0

  • (10)

    "Dla rowerzystów chcących przedostać się na drugą stronę Martwej Wisły, tak długi czas oczekiwania na autobus byłby nieakceptowalny, bo objazd drogami rowerowymi przez Śródmieście trwałby krócej - dodaje."

    Czyli taki rowerzysta miałby jechać jakieś 20-25km/h, przez Jana z Kolana i Główne miasto?

    • 4 7

    • Centrum jest generalnie trudne do pokonania rowerem (1)

      szczególnie w takiej relacji. Brak dróg rowerowych a jezdnie bardzo szerokie z dużym i szybkim ruchem samochodów i dlatego jest takie zapotrzebowanie na prom lub przejazd tunelem. Sam dystans to akurat w 40 minut bez problemu pokona przeciętny rowerzysta więc może zamiast linii autobusowej lepiej uporządkować drogi rowerowe w centrum i dobudować brakujące fragmenty bo na razie to niestety jest wielka zagadka jak od Bramy Oliwskiej dojechać legalnie rowerem do Bramy Żuławskiej.

      • 11 1

      • Proponuję zrobić DDRkę

        na torach tramwajowych.

        • 0 0

    • niech jadą

      #pdk

      • 0 0

    • to w sumie niech tamtedy jezdza i wywalic ten autobus (1)

      • 2 5

      • ciebie wywalic

        • 1 1

    • (2)

      Gugle pokazuje 10 km w 33 minuty, to nie jest jakiś wyczyn. Chyba że wieje w twarz, to już trudniej.

      • 8 0

      • To jest jazda w kółko wiec czasem wieje czasem nie

        • 1 0

      • No zaraz, tyle to można wycisnąć nie zatrzymując się nigdzie.

        • 1 1

    • a co w tym dziwnego?

      • 1 1

    • Kiedyś jak był "wielki przejazd tunelem" sprawdziłem że przez tunel oszczędza się 10-15min.

      objazd przez centrum to masochizm

      wszędzie brukowane deptaki

      • 6 1

  • Zwiększyć liczbę autobusów obsługujących linię i już nie ma problemu z niską częstotliwością

    Jeżeli będą pasażerowie, to będzie uzasadnienie dla zwiększenia liczby wozokilometrów. Czy ktoś tam w Zarządzie w ogóle o tym pomyślał?

    • 0 0

  • Tytuł artykułu

    Rowerowy autobus mógły jeździć dalej - język polski to bardzo trudny język. ;)

    • 0 0

  • Zanim następny pomysłowy Dobromir

    będzie się produkował via Trójmiasto uprzejmie przypominam, że przychody z biletów pokrywają około 40% kosztów (w okresie pandemii jeszcze mniej). Miasto dopłaca więc do każdego kilometra ponad 60%. Koszt wozokm to jakieś 8,50 zł. Dopłata do każdego km to 5 zł. Proszę więc w swoich "projektach" uwzględnić dzienną, miesięczną i roczną dopłatę lub ewentualnie wybrać PiS przy następnym rozdaniu. Oni znajdą pieniądze podnosząc podatki.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane