• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamienna kostka wykoleiła tramwaj na Stogach. Koniec remontu za dwa tygodnie

Maciej Korolczuk, Szymon Zięba
16 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 15:56 (16 września 2020)
  • Zdaniem pracowników GAiT, z którymi rozmawialiśmy, nowa kostka była źle spoinowana.
  • Remont na Stogach ma potrwać do końca września.
  • Obecnie trwają tam intensywne prace wykończeniowe.
  • Kostka została wybrana na długości ok. 10 metrów. Ma zostać naprawiona w ramach trwających prac.
  • Torowiska wyłożone kostką to nie nowość w Gdańsku. Tak wykonana nawierzchnia od lat służy w Oliwie, na Przeróbce czy w Nowym Porcie.
  • Pracownicy GAiT, którzy na co dzień będą korzystać z nowej infrastruktury, zgłaszali wykonawcy i urzędnikom zastrzeżenia do nowej nawierzchni jeszcze w trakcie jazd testowych.

W niedzielę doszło do wykolejenia się tramwaju na StogachMapka. Zawiniła kostka brukowa, która dostała się pod jadący tramwaj. Wykonawca remontu twierdzi, że przyczyną wykolejenia był akt wandalizmu, który polegał na tym, że ktoś wrzucił kostkę pod tramwaj. DRMG uważa, że do zdarzenia mogło dojść z powodu trwających prac brukarskich. Sprawę zbada policja.



Aktualizacja, godz. 15:55.

Już po publikacji artykułu skontaktował się z nami Maciej Duda, dyrektor kontraktu wykonawcy firmy Aldesa. Jak podkreśla, nie jest prawdą, że do wykolejenia tramwaju przyczyniła się niewłaściwie ułożona kostka.

- Przyczyną wykolejenia było najprawdopodobniej akt wandalizmu w postaci wrzucenia kostki pod tramwaj. Sprawa została zgłoszona na policję - twierdzi.
Wykonawca zwraca także uwagę, że tego dnia tramwaje kursowały od godziny 4 nad ranem, a do wykolejenia składu doszło ok. godziny 18. W tym czasie nie prowadzono żadnych prac na torowisku.



Ostatnie wpadki wykonawców na Stogach i nowej pętli na al. Adamowicza wynikają z:

Do wykolejenia tramwaju doszło w niedzielę przy pętli Pasanil. Wjeżdżająca na przystanek "Stogi" Pesa "zabrała" ze sobą kilkadziesiąt kostek, które doprowadziły do wykolejenia i uszkodzenia tramwaju.

- Już w trakcie jazdy testowej zwracaliśmy uwagę wykonawcy, że kostka jest zbyt luźna i trzeba to poprawić. Podobny problem występował kiedyś na pętli w Oliwie. Trzeba pamiętać, że taka nawierzchnia z kostki zupełnie inaczej pracuje, gdy jeżdżą po niej samochody czy ciężkie ciężarówki, a inaczej, gdy obok po stabilnej szynie jedzie tramwaj. Luźna kostka po prostu wypada jak ruszający się ząb i może doprowadzić do tragedii - tłumaczy nam pracownik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
  • Skutki niedzielnego wykolejenia tramwaju na Stogach.
  • Skutki niedzielnego wykolejenia tramwaju na Stogach.

O oficjalną przyczynę incydentu poprosiliśmy prowadzącą inwestycję Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.

- Z przeprowadzonej wizji lokalnej wynika, że prawdopodobną przyczyną zdarzenia mogła być realizowana obecnie na torowisku nawierzchnia z kostki. Nawierzchnia na tym fragmencie jest w trakcie układania i prace brukarskie nie zostały tu jeszcze zakończone. Ze względu na odbywający się po budowie ruch prace wykonywane są sukcesywnie i kostka spoinowana jest mniejszymi powierzchniami, dlatego też na przebudowywanym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z DRMG.
Po zdarzeniu wykonawca wybrał kostkę po obu stronach torowiska na długości ok. 10 metrów i zobowiązał się do poprawienia nawierzchni do końca września. Dodatkowe prace - jak zastrzegają urzędnicy - nie będą generować dodatkowych kosztów.

- Nawierzchnia na odcinku, gdzie miało miejsce zdarzenie, zostanie poprawiona w ramach inwestycji i jej naprawa nie będzie generowała dodatkowych kosztów - podkreśla Zakrzacka. - Ponadto wykonawca został zobligowany do zabezpieczenia materiałów budowlanych znajdujących się w obszarze robót i jak najszybszego zakończenia prac.
  • W miejscu wykolejenia tramwaju obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h.
  • Pętla Pasanil
  • Na zakończenie prac wykonawca ma jeszcze dwa tygodnie.
  • Mieszkańcy Stogów otwarcie przyznają, że są już zmęczeni przedłużającym się remontem, który pierwotnie miał się zakończyć w połowie 2019 r.
  • Zdaniem motorniczych do poluzowania kostki mogły przyczynić się ciężarówki jeżdżące po torowisku, który formalnie wciąż jest placem budowy.

Uszkodzony tramwaj na kilka dni został wycofany z eksploatacji i zjechał do zajezdni.

- Uszkodzone zostało podwozie tramwaju. Tramwaj został już naprawiony, jest od dzisiaj na trasie. Koszt naprawy znany będzie po wycenie dokonanej przez wykonawcę prac - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Zgodnie z obowiązującym aneksem do umowy roboty na Stogach powinny zakończyć się z końcem września.

- Po zgłoszeniu przez wykonawcę zakończenia prac w październiku rozpocznie się procedura odbiorowa inwestycji - zapowiada Zakrzacka.
Wykolejenie na Stogach to - po zbyt blisko ustawionym słupie sieci trakcyjnej na pętli przy al. Adamowicza - kolejny problem w trwających i oddanych niedawno do użytku inwestycjach tramwajowych. Mamy nadzieję, że już ostatni.

Miejsca

Opinie (191) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    dlaczego w Amsterdamie nie ma dziur kolein spowodowanych torowiskiem u nas wiecznie problem a to hallera a to mickiewicza a to most siennicki a to stogi a to łąkowa a to wajdeloty tak to jest jak wybiera się najtańszą opcję może już dosyć takiego brakoróbsrtwa czas rozliczać urzędników odpowiedzialnych dodam jeszcze durnotę na piramoiwicza i mamy komplet

    • 18 1

    • Mniej niz zero nie pozwala

      • 0 0

    • Amsterdam..., a może coś o naszym kraju ?

      Tylko że u nich remont torowiska kosztuje 10 razy więcej, bo stosują najlepsze materiały i oczywiście płacą firmom po godziwych stawkach.
      A u nas wygrywa najtańsza oferta, bo (jak ktoś zna temat) za chwile przychodzą kontrole wewnętrzne i zewnętrzne.

      • 0 0

  • Kostka na torowisku - genialne. (5)

    Jest tyle sprawdzonych systemów, chociażby Rheda 2000, ale jakiś wizjoner, bo projektantem go nazwać nie można, musiał wymyślić kostkę, która od wibracji prędzej czy później będzie się luzować i podbijać pod koła. A spoiny pewnie puszczą dopiero po okresie gwarancyjnym.

    • 129 2

    • (2)

      Dokladnie. Generalnie nie rozumiem dlaczego w dobie walki o zatrzymywanie wody deszczowej nikt nie pomyslal tam o trawniku? Mam na mysli oczywiscie tzw. zielone torowisko, a nie to co mamy teraz w Gdansku czyli kilometry trawy zabierajacej miejsce i ocean tlucznia.

      • 38 3

      • Bo to jest torowisko dzielone z samochodami (1)

        Jak ty to sobie wybrażasz, auta miałyby po trawie jechać? Myślcie zanim bezmyślnie coś palniecie.

        • 5 6

        • To moze zaloz mocniejsze okulary. Ze zdjec jasno wynika, ze owszem tramwaj nie ma wydzielonego torowiska ale samochody za to maja wydzielony swoj pas asfaltu. Samochody i tak nie beda jezdzic po tej kostce.

          • 2 0

    • I jeszcze bezmózgowcy twoje wypociny pseudofachowca plusują

      Rheda sreda, kostka brukowa jest stosowana na torowiskach na całym świecie. Rhedę stosuje się na wydzielonych torowiskach a nie współdzielonych z samochodami.

      • 2 6

    • Poprawka - Rheda City

      Rheda 2000 jest dla kolei dużych prędkości.

      • 21 2

  • Przez tyle lat remontu nie można było wydzielić torowiska od jezdni?!

    Przecież tam jest tyle miejsca, że nawet po dwa pasy ruchu w jednym kierunku można wydzielić! Pewnie zrobili taki horror jak na Przeróbce gdzie jezdnia dla samochodów jest węższa niż ścieżka rowerowa. Tym drogowcom to już na prawdę bozia kompletnie rozum odebrała!

    • 4 0

  • Do końca daleka droga (6)

    Kto tam był ten wie, że na koniec września robota zakończy się chyba tylko na papierze. Ale to Gdańsk - miasto fikcji. Pozdrowionka

    • 159 6

    • Skoro dla Ciebie Gdańsk to miasto fikcji, to wyprowadź się do swojego Pierdziszewa.

      Tam jest prestiż i sukces murowany osiągniesz.

      • 0 2

    • (4)

      nie ma odpowiedzialności ani za budowy ani za remont a teraz pis szybciutko zwalnia jeszcze urzędników z odpowiedzialności za ich blędy odpowiednią suatwa odciągając uwagę walką o zwierzęta futerkowe .... ci kumaci wiedzą że jak partia rządząca robi wiele krzyku to za plecami obywateli przepycha ustwy szkodzące obywatelom ... nie pierwszy raz

      • 6 10

      • tylko po dudu (3)

        Już nie mydl oczu, w Gdańsku rządzi PO i wielmożna dudulina.
        Tym razem to oni i tylko oni są odpowiedzialnymi bandytami za to co się wyprawia na Stogach!!!!!

        • 11 7

        • Dudu frajerze jest ze Stogow i jest zarąbiscie a wiesz czemu? (2)

          Bo zaden taki frajer jak ty tu nie wjedzie i pisu patologicznego tez nie wpuscimy:))

          • 7 8

          • KPINA (1)

            Pytam się fanatyku ,,PO'' Co wyzywasz mnie od ,,frajerów" ... co do remontu na Stogach do tego co się tu dzieje do dręczenia mieszkańców tym niby remontem ,ma wspólnego PIS ???
            Jakim prawem próbujesz chronić A.D i PO którzy odpowiadają za to coś ??? pytanie gdzie są ,,władze " Gdańska i A.D ??? co powiedzą udręczonym mieszkańcą jaką bajkę wymyślą???

            • 7 2

            • Tyle ma że zamiast dotowac inwestycje miejskie kradnie hajs i wysyła na konto skarbnika partii niejakiego ojca naiwniakow

              • 1 1

  • To są samobieżne kostki, po południu chodzą na spacer. Kilka z nich nie zauważyło nadjeżdżającego tramwaju i bum.

    • 2 0

  • a w jakim celu kładą tam kostkę ? (4)

    żeby ludzie spać spokojnie w nocy nie mogli ?
    tam powinna być gładka nawierzchnia, a nie jakaś kostka generująca hałas

    • 38 2

    • auta i tak nie poruszają się tą kostką (1)

      tylko autobusy, jak dojeżdżają do przystanków. Jednak oczywiście co chwila znajduje się jakiś za szybki za wściekły, który nie może jechać 30, ani 40, ani nawet 50 w strefie tempo 30 i zapierd al la tym brukiem i robi hałas.

      • 5 0

      • Na Przeróbce teraz trzeba kawałkami przejeżdżać po tej cudownej kostce brukowej i nawet przy prędkości 20 km/h nie jest to komfortowa jazda, a i samochód bardzo obrywa.

        • 0 1

    • Bo najtańsza.

      Oraz oczywiście znajomemu damy zarobić.

      • 3 2

    • za rok kostka wypadnie

      i będą naturalne spowalniacze znane od dziesięcioleci.

      • 7 1

  • (2)

    Mam jedno pytanie do " geniuszy" z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Kto projektował i kto zezwolił na położenie kostki brukowej?? Pokażcie przynajmniej jedno miasto w Europie, gdzie torowisko tramwajowe jest wyłożone kostką brukową. Nie ma takiego. Ale u nas koleś popiera kolesia, nie liczy się wiedza i zdrowy rozum.

    • 16 3

    • Proszę bardzo

      np. Bruksela (Place Royale, Regentschapsstraat itd)

      • 1 0

    • w Amsterdamie, tam gdzie jest torowisko prawie wszędzie jest asfalt

      i jezdnia gładka jak stół

      • 1 0

  • genialne (4)

    spójrzcie, jak wygląda ta kostka przy torach na przeróbce. Zapada się od dawna. Miasto chce mieć brukowane drogi, ale zatrudnia firmy za najmniejsze pieniądze, które układają takie rzeczy marnie. Z kolei wzdłuż nowych biurowców LPP na łąkowej bruk układany jest wzorowo. Ale to nie inwestycja publiczna. Tam za jakość zapłacili i jej pilnują. U nas będą łatać, aż skończy się gwarancja, a po 10 latach nowy remont. Pewnie jeszcze z BO:D

    • 155 5

    • Wydawanie publicznych pieniędzy musi być przede wszystkim "przejrzyste". Regulowane jest ustawą o zamówieniach publicznych. Prawo mamy jakie mamy co generuje takie kwiatki jak przepłacone usługi i materiały, niską cenę skutkującą niską jakością. W przeciwnym razie urzędnicy mogą odpowiadać za niegospodarność. Nie ma odpowiedzialności za słabo wykonaną kostkę bo została położona. Co z tego, że za parę lat będzie do wymiany.... Polska...

      • 4 0

    • A gdyby przetarg wygrała nie najtańsza oferta to na drugi dzień opozycja zgłosiłaby sprawę do prokuratury.

      • 2 0

    • (1)

      Bo publiczny pieniądz lubi się wielokrotnie obracać z korzyścią dla wykonawcy i zamawiajacego. Pieniądz prywatny jako, że jest efektem ciężkiej pracy lubi być wydany raz a dobrze w sposób gospodarny. Tak jest po prostu normalnie. Każdy tak wydaje swoje prywatne pieniąze i je szanuje bo z nieba nie spadły.

      • 27 1

      • już nie mówiąc o tym

        że jak miasto zamawia, to ławka kosztuje 5000 zł, a jak sam szukasz, to znajdujesz za 2000. Itp.

        • 35 0

  • (1)

    Koniec za dwa tygodnie? Chyba za dwa lata. Zresztą to co już zrobili się rozpada. Między Przeróbką, a Stogami krawężniki leżą, płyty chodnikowe zastosowane na ulica=ach połamane.

    • 19 0

    • Gdyby wzięli się za robotę to może przez dwa tygodnie by uprzątnęli ten największy śmietnik w mieście a o zakończeniu robót

      to można sobie pomarzyć.

      • 1 0

  • Po co układać kostkę brukową, która się sypie za kilka lat (1)

    • 8 0

    • Za kilka lat to było by nieźle ale ona podczas remontu się sypie jak widać na foto.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane