• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamienna kostka wykoleiła tramwaj na Stogach. Koniec remontu za dwa tygodnie

Maciej Korolczuk, Szymon Zięba
16 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 15:56 (16 września 2020)
  • Zdaniem pracowników GAiT, z którymi rozmawialiśmy, nowa kostka była źle spoinowana.
  • Remont na Stogach ma potrwać do końca września.
  • Obecnie trwają tam intensywne prace wykończeniowe.
  • Kostka została wybrana na długości ok. 10 metrów. Ma zostać naprawiona w ramach trwających prac.
  • Torowiska wyłożone kostką to nie nowość w Gdańsku. Tak wykonana nawierzchnia od lat służy w Oliwie, na Przeróbce czy w Nowym Porcie.
  • Pracownicy GAiT, którzy na co dzień będą korzystać z nowej infrastruktury, zgłaszali wykonawcy i urzędnikom zastrzeżenia do nowej nawierzchni jeszcze w trakcie jazd testowych.

W niedzielę doszło do wykolejenia się tramwaju na StogachMapka. Zawiniła kostka brukowa, która dostała się pod jadący tramwaj. Wykonawca remontu twierdzi, że przyczyną wykolejenia był akt wandalizmu, który polegał na tym, że ktoś wrzucił kostkę pod tramwaj. DRMG uważa, że do zdarzenia mogło dojść z powodu trwających prac brukarskich. Sprawę zbada policja.



Aktualizacja, godz. 15:55.

Już po publikacji artykułu skontaktował się z nami Maciej Duda, dyrektor kontraktu wykonawcy firmy Aldesa. Jak podkreśla, nie jest prawdą, że do wykolejenia tramwaju przyczyniła się niewłaściwie ułożona kostka.

- Przyczyną wykolejenia było najprawdopodobniej akt wandalizmu w postaci wrzucenia kostki pod tramwaj. Sprawa została zgłoszona na policję - twierdzi.
Wykonawca zwraca także uwagę, że tego dnia tramwaje kursowały od godziny 4 nad ranem, a do wykolejenia składu doszło ok. godziny 18. W tym czasie nie prowadzono żadnych prac na torowisku.



Ostatnie wpadki wykonawców na Stogach i nowej pętli na al. Adamowicza wynikają z:

Do wykolejenia tramwaju doszło w niedzielę przy pętli Pasanil. Wjeżdżająca na przystanek "Stogi" Pesa "zabrała" ze sobą kilkadziesiąt kostek, które doprowadziły do wykolejenia i uszkodzenia tramwaju.

- Już w trakcie jazdy testowej zwracaliśmy uwagę wykonawcy, że kostka jest zbyt luźna i trzeba to poprawić. Podobny problem występował kiedyś na pętli w Oliwie. Trzeba pamiętać, że taka nawierzchnia z kostki zupełnie inaczej pracuje, gdy jeżdżą po niej samochody czy ciężkie ciężarówki, a inaczej, gdy obok po stabilnej szynie jedzie tramwaj. Luźna kostka po prostu wypada jak ruszający się ząb i może doprowadzić do tragedii - tłumaczy nam pracownik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
  • Skutki niedzielnego wykolejenia tramwaju na Stogach.
  • Skutki niedzielnego wykolejenia tramwaju na Stogach.

O oficjalną przyczynę incydentu poprosiliśmy prowadzącą inwestycję Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.

- Z przeprowadzonej wizji lokalnej wynika, że prawdopodobną przyczyną zdarzenia mogła być realizowana obecnie na torowisku nawierzchnia z kostki. Nawierzchnia na tym fragmencie jest w trakcie układania i prace brukarskie nie zostały tu jeszcze zakończone. Ze względu na odbywający się po budowie ruch prace wykonywane są sukcesywnie i kostka spoinowana jest mniejszymi powierzchniami, dlatego też na przebudowywanym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z DRMG.
Po zdarzeniu wykonawca wybrał kostkę po obu stronach torowiska na długości ok. 10 metrów i zobowiązał się do poprawienia nawierzchni do końca września. Dodatkowe prace - jak zastrzegają urzędnicy - nie będą generować dodatkowych kosztów.

- Nawierzchnia na odcinku, gdzie miało miejsce zdarzenie, zostanie poprawiona w ramach inwestycji i jej naprawa nie będzie generowała dodatkowych kosztów - podkreśla Zakrzacka. - Ponadto wykonawca został zobligowany do zabezpieczenia materiałów budowlanych znajdujących się w obszarze robót i jak najszybszego zakończenia prac.
  • W miejscu wykolejenia tramwaju obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h.
  • Pętla Pasanil
  • Na zakończenie prac wykonawca ma jeszcze dwa tygodnie.
  • Mieszkańcy Stogów otwarcie przyznają, że są już zmęczeni przedłużającym się remontem, który pierwotnie miał się zakończyć w połowie 2019 r.
  • Zdaniem motorniczych do poluzowania kostki mogły przyczynić się ciężarówki jeżdżące po torowisku, który formalnie wciąż jest placem budowy.

Uszkodzony tramwaj na kilka dni został wycofany z eksploatacji i zjechał do zajezdni.

- Uszkodzone zostało podwozie tramwaju. Tramwaj został już naprawiony, jest od dzisiaj na trasie. Koszt naprawy znany będzie po wycenie dokonanej przez wykonawcę prac - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Zgodnie z obowiązującym aneksem do umowy roboty na Stogach powinny zakończyć się z końcem września.

- Po zgłoszeniu przez wykonawcę zakończenia prac w październiku rozpocznie się procedura odbiorowa inwestycji - zapowiada Zakrzacka.
Wykolejenie na Stogach to - po zbyt blisko ustawionym słupie sieci trakcyjnej na pętli przy al. Adamowicza - kolejny problem w trwających i oddanych niedawno do użytku inwestycjach tramwajowych. Mamy nadzieję, że już ostatni.

Miejsca

Opinie (191) ponad 10 zablokowanych

  • Koszty naprawy tramwaju

    z pewnością nie małe,
    Ciekawe kto poniesie

    • 4 0

  • ktoś poukładał kostkę na torach?

    czy ta kostka jest samowyskakujaca z podłoża? A może znowu zły projekt i tramwaj nie mieści się w zakręcie i wypada wyrywając kostkę?

    • 1 0

  • Czy w obecnych czasach jest jeszcze ktoś co robi coś dobrze? (10)

    • 72 4

    • (2)

      Prezes - całe życie robi sam sobie...to co wspomniałeś

      • 5 10

      • o 10 ciemniaków popierajacych złodziejstwo i kłamstwo . Żal mi was.

        • 0 0

      • Prezes gej

        • 1 1

    • Dulkiewicz

      • 1 0

    • sobie - każdy chyba :)

      • 0 1

    • Należy dodać...w Gdańsku.

      • 1 0

    • Ja np. dobrze komentuję na trójmiasto.pl :P (2)

      • 10 1

      • (1)

        Zgadzam się. Twoje komentarze są dobre. Krótkie i mocne. Cięte, gdzie trzeba, wyważone, gdzie wypada. Oby tak dalej!

        • 7 1

        • Dziękuję, trenuję codziennie

          A jak wiemy tylko ciężką pracą dochodzi się do doskonałości.

          • 7 1

    • na pewno nie "brukarze"

      oddelegowani do roboty na gdańskich ulicach

      • 10 1

  • (1)

    Rok 2020, a my dalej kładziemy średniowieczną kostkę na ulice. Brawo...

    • 6 0

    • i to w dzielnicy sypialni, przy blokowisku z wielkiej płyty

      • 1 0

  • (8)

    Co robi nadzór inwestorski?

    • 159 4

    • nic nie robi , bo PO co?

      • 0 0

    • odpowiadam :

      Nadzór inwestorski nadzoruje.

      • 0 0

    • Ma blisko na plażę.

      • 1 0

    • Na zdjęciu widać że kostki są ledwo co posypane ... chyba miedzy przerwami powinno coś być?

      • 8 0

    • jest na proszonym obiedzie:) (1)

      • 7 0

      • Mnie jakoś

        Nikt k nie zaprosił!

        • 3 1

    • (1)

      Jaki nadzór ...buuuahhaha. Gdyby tak przed wiekami robili to by się zapadł z 50-siąt razy. Ale mamy władze jakie mamy a podatnik i tak zapłaci w takiej czy innej postaci.Chyba sobie nie wyobrażacie ,że "śmietanka" będzie sobie odejmowała granty ?

      • 25 2

      • nadzór w razie problemów poprosi biegłych

        a biegły ma tytuły - ale bywa, że ma powyżej 70 lat
        i jemu już wszystko jedno.... podpisze, kaskę dla wnuków weżmie

        ju noł? :)

        • 15 2

  • przez tą ostrą kostkę rozwliło mi oponę

    czy ktoś zwróci -???

    • 1 0

  • (1)

    Będzie pewnie jak na Łąkowej, po trzech latach popękane wszystko i dziurawe

    • 5 2

    • To samo na Wajdeloty

      Więcej spoiny niż kostki brukowej

      • 0 0

  • W Danzig take rzeczy. No, no.. (1)

    • 2 4

    • w Polskim państwie.

      Jest miasto Gdańsk.

      • 0 0

  • Gdańsk jest wyjątkową atrakcją turystyczną (1)

    Pośród brudnych kamienic, ulic z dziurami, połamanych płyt chodnikowych zapachem moczu w podwórkach Starówki i gołębich odchodów , turyści popodziwiają ostanie takie miasto w Europie w którym syf i brud przeplata się z nowoczesnymi hotelami i restauracjami. To dzięki właścicielom tych hoteli i restauracji ,,jeszcze" krąży dobra opinia o Gdańsku.

    • 10 2

    • no cóż mentalnie tkwimy w epoce II wojny światowej...znowu "niewinni Niemcy co..." ???

      • 1 0

  • Prawdę mówiąc : nie wiem dlaczego zastosowano kostkę brukową - przecież ona może się obluzowywać z uwagi na ciągłe drgania - do tej pory był asfalt - skąd ta zmiana technologii ? Asfalt pracuje rozszerza się i zwęża pod wpływem ciężaru , nacisku bądź słońca - kamień będzie lepszy ??

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane