• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał nie będzie zagrażał Mierzei Wiślanej

Katarzyna Moritz
31 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Mierzeja i Zalew Wislany z lotu ptaka. Mierzeja i Zalew Wislany z lotu ptaka.

Przekop przez mierzeję nie zmieni warunków hydrologicznych w Zalewie Wiślanym - przekonują naukowcy z Instytutu Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk w swojej najnowszej ekspertyzie.



Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Do grona tych ostatnich należą głównie ekolodzy i władze Krynicy Morskiej, które obawiają się, że budowa kanału będzie miała negatywne skutki dla środowiska i zniszczy np. okoliczne plaże.

Wiosną br. konsorcjum firm Polbud Pomorze, Geosyntex i Fundacji Naukowo-Technicznej z Gdańska, przedstawiło studium wykonalności tej inwestycji. W opracowaniu wymieniono przede wszystkim plusy budowy kanału, w tym głównie szansę na rozwój portu morskiego w Elblągu i portów na Zalewie Wiślanym. Zapewniono także, że inwestycja nie będzie zagrożeniem dla środowiska.

Z kolei w środę gdańscy naukowcy z Instytutu Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk zaprezentowali 200 stron wyników badań dotyczących skutków budowy kanału przez Mierzeję i toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Badania zamówione przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego były prowadzone przez rok.

Ich wyniki są jednoznaczne: przekop nie spowoduje żadnych zagrożeń. Naukowcy badali głównie wpływ falochronów na stabilność brzegów Mierzei Wiślanej, obecność metali i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w osadach dennych Zalewu Wiślanego i groźbę zasypywania toru wodnego w poprzek Zalewu Wiślanego. - Kanał o głębokości 5 m i szerokości 25 m stanowi zaledwie 3 proc. powierzchni przekroju Cieśniny Bałtijskiej. Nawet gdyby nie było śluz i żadnej kontroli przepływów, jego wpływ na wody Zalewu będzie znikomy - stwierdził prezentujący wyniki badań doc. dr hab. inż. Marek Szmytkiewicz.

We wnioskach naukowcy stwierdzili, że falochrony kanału, powinny wychodzić w morze na odległość 450 metrów. - Nie będzie to miało bardzo dużego wpływu na linię brzegową wokół nich. Na przestrzeni 10 lat zmiany będą występowały w promieniu jednego kilometra od kanału, a maksymalna akumulacja brzegu wyniesie od 10 do 40 metrów. Natomiast na torze wodnym Zalewu Wiślanego bardzo powoli będzie osiadała zawiesina, którą trzeba będzie usuwać raz na 10 lat - wyjaśniał Szmytkiewicz.

Ponadto badania wykazały, że przy falochronach rozciągających się na odległość co najmniej 450 m od brzegu znika konieczność budowy toru podejściowego. W takich warunkach problemy ze spłycaniem wejścia do portu nie wystąpią w pierwszych 10 latach eksploatacji portu.

Decyzja polityczna o budowie kanału zapadnie najwcześniej za rok. Prace mogłyby rozpocząć się w 2010, a skończyć w 2013 r. Kanał w Skowronkach, miałby mieć ok. 1100 m długości, 150 m szerokości w lustrze wody i 5 m głębokości. Szacunkowy koszt to 350 mln zł. Kanał ma uniezależnić żeglugę po Zalewie Wiślanym od Rosji i otworzyć na morze wybudowany kosztem 30 mln zł port w Elblągu.

Opinie (91)

  • budowa kanału

    Dużo gadki mało pracy i znów nicz tego przekopu nie będzie bo panowie EKOLODZY się nie zgodzą z budową kanału

    • 0 0

  • " Naukowcy badali głównie wpływ falochronów na stabilność brzegów Mierzei Wiślanej, obecność metali i wielopierścieniowych

    węglowodorów aromatycznych w osadach dennych Zalewu Wiślanego i groźbę zasypywania toru wodnego w poprzek Zalewu Wiślanego." Ale nie zadali sobie nawet odrobiny trudu, żeby zinwentaryzować florę i faunę oraz siedliska przyrodnicze, nieprawdaż? A zajrzeli chociaż do jakiejkokolwiek źródła z inwentarzem gatunków, żeby sprawdzić, czy nie ma jakichś priorytetowych w sieci Natura 2000 lub chronionych w Polsce, albo zagrożonych na Pomorzu Gdańskim? Też nie? A przecież takie gatunki tam są, niektóre zresztą są całkiem liczne, i to zarówno nad Zalewem Wiślanym, jak i w nasadzeniach ochronnych oraz w pasie wydm.

    A co z oceną wpływu zwiększonego zasolenia na faunę i florę Zalewu Wiślanego? Gdzie ocena strefy bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na przyrodę? Dokonano szacunkowej oceny poziomu hałasu? Jaki wpływ będzie miało wykonanie kanału portowego na szlaki migracyjne zwierząt na Mierzei (przecież to jest m.in. bardzo ważny punkt na trasie wędrówek europejskich ptaków)? Oceniono, jak zachowają się zbiorowiska roślinne i zwierzęce Zalewu przy częstym pogłębianiu toru wodnego i wyszczególniono, co stanie się z materiałem wydobytym z dna Zalewu? Jakie będą konsekwencje zrzutu ścieków i zanieczyszczeń pochodzących ze statków?
    To tylko kilka prostych pytań. Gdzie są odpowiedzi?

    O czym świadczy taka arogancja wobec spraw ochrony przyrody?

    Na terenie NATURA 2000 kryteria naukowej oceny to podstawa, zarówno powołania samego obszaru w sieci, jak i oceny oddziaływania jakiejkolwiek inwestycji na środowisko przyrodnicze. Być może przekop nie będzie katastrofą dla Mierzei i Zalewu, ale żeby to ocenić, potrzeba regularnych, kilkuletnich badań zespołu biologów, hydrologów, oceanologów, a nie tylko techników budowy. Naciski polityczne, czy być może hałas przedwyborczy tego nie zmienią.

    Czy więc są już teraz podstawy do stwierdzeń, że przekop niczego nie zniszczy? Na pewno?

    I na koniec - jak rozwiązany zostanie problem transportu do pozostałych miejscowości Mierzei?

    • 0 0

  • 100 lat,100 lat niech minie minie nam. (1)

    Należy przekopać ten kanał jak najszybciej aby oczyścić i natlenić tę kloakę jaką jest zalew.Gdyby tak wolno działali holendrzy w swoim kraju jak nasi politycy to byli by 100 lat za murzynami a tak to szkoda gadać.

    • 0 1

    • Holendrzy Ok

      Wspomniani tu Holendrzy są od wieków specjalistami od tego rodzaju inwestycji i to oni powinni byli zostac zaproszeni jako eksperci a UE poroszona o pomoc finansową na etapie ekspertyzy . i tyle. Wszelkie badania modelowe w tego typu srodowisku to mrzonki a perspektywa 10 lat to po prostu smieszność. Innym rozwiazaniem bardziej "politycznym" wdaje sie wydanie niewielkiej częsci pieniedzy przeznaczonej na przekop na lobbing w Rosji umozliwiajacy zawarcie wieloletniego panstwowego traktatu na korzystanie przez polskie jednostki pływajace z cieśniny Pilawskiej

      • 1 0

  • to moze wszystkich wysiedlic i ogrodzic plotem pod napieciem

    od dzisiaj nie wchodze do lasu,na trawe,nie chce miec zlego wplywu na srodowisko

    • 0 1

  • ale ale ale (1)

    na pewno mieszka tam jakaś 1000-letnia żabka którą należy chronić za wszelką cenę. A jak nie żabka to może ptaszek co przepowiada przyszłość.

    • 2 3

    • ...

      żabki nie szkoda. szkoda mi ślicznej, pustej jak okiem sięgnąć plaży w skowronkach... cóż. wiadomo, że przekop ważniejszy.

      • 0 0

  • W Kanał (7)

    Budujemy kanał za 350 ml zł żeby uratować port zbudowany za 30ml zł ? Jakie to Polskie! Pan naukowiec mówi w swojej pracy o osiadaniu zawiesiny widać typowy naukowiec, nie bierze pod uwagę osuwania namułów jak coś ma 2 m głębokości a bez zabezpieczenia pogłębimy to do 5m to co się stanie?, niech doda do tego ruchy wody spowodowane ruchem statków. Zresztą niech posłucha wiadomości co jakiś czas kogoś przysypie w niezabezpieczonym wykopie w morzu działa to tak samo tylko na większą skalę

    • 2 2

    • (2)

      "Chodzi o uniezależnienie się od Rosji" - za to byłbym skłonny zapłacić nawet więcej! - oni ciągle mają podejście "Polska to nie zagranica".
      Poza tym chodzi o towary w porcie a nie o port.
      Czy 25m szerokości to nie za mało??? Nie wiem jak wygląda port w Elblągu ale może może przyjmować większe jednostki?

      • 0 0

      • (1)

        A tak na prawde, to rosja lamie miedzynarodowe prawo morskie, blokujac jedyna droge na akwen ktory nie nalezy w calosci do nich. Poza tym to tylko lepiej dla zalewu, wiecej swiezej wody wplynie korzystnie dla fauny i flory akwenu

        • 0 0

        • świeża woda?

          jakiej swiezej wody?
          gdzie w zatoce gdanskiej masz czysta wode?!?
          moze przy wyjsciu na pelne morze, tam tak, ale tu...
          ech...

          • 0 0

    • no popatrz (1)

      ministerstwo zamawia raport u naukowców, ktorzy mecza sie przez rok plodzac 100 stron... tyle czasu zmarnowano i tyle papieru a i pieniedzy pewnie tez. a wystarczylo sie zglosic do eksperta Jastrzebia, ktory w kilku zdaniach przedstawi caly problem i to za darmo!

      • 0 0

      • re

        Jak sie przekopią to po roku pływania torem wodnym bedzie trzeba go pogłębiać, a nie po 10 latach, szy zapamiętaj te zdania a rok od uruchomienia pogadamy. koszty utrzymania będą spore, co nie znaczy ze nieopłacalne tyle że za wszystko co przepłynie tym torem wodnym zapłacisz więcej. Nigdy nie wiesz kto siedzi za drugim komputerem, spójrz na problem obiektywnie.

        • 0 0

    • Prot warty jest 30 ale towary (1)

      przechodzące przez ten port to wielokrotność tej sumy !

      • 0 0

      • a bez ładunków w porcie handlowym Elbląg załamie się polski handel zagraniczny

        • 0 0

  • Planuja skonczyc w 2013, czyli nie zdaza na euro (2)

    .

    • 0 0

    • sluszna uwaga (1)

      hehehehe no brawo za spostrzegawczosc! nie zdążą na euro... ale jaki to ma zwiazek?!!? czytajac to forum to sami specjalisci... :D

      • 0 0

      • dali nam EURO, bo miał być kanał, jak nie to zabiorom

        • 0 0

  • Re:

    Od razu widać, że pogarda dla przyrody jest typowo polacką cechą.

    • 0 0

  • precz z łapami od mierzeji!!!!!! (4)

    pewnie połowa z Was piszących nigdy tam nawet nie była a wypisujecie takie bzdury, że nalezy przekopać. widzieliście ten port w Elblągu to jakieś nieporozumienie, po drugie to mają niby tam wpływac wielkie statki, ciekawe jak, kanał ma mieć 5m głebokości a zalew i kanał elbląski mają ok 2-3m, zastanówcie się troche czy tym cos osiągniecie, program Natura 2000 da o sobie znać.

    • 1 0

    • ... (1)

      a słyszałeś o takim wynalazku jak pogłebiarka?? zalew szczeciński też jest płytki i jest tam tylko stale pogłebiany tor wodny

      • 0 0

      • Nie słyszałeś? Pogłębiarka zatoneła....

        • 0 0

    • typowy ekolog (1)

      zielony - w temacie

      • 0 0

      • sam jestes zielony w temacie parówo

        • 0 0

  • Najbardziej mierzei zagrażają

    Ruscy i ich antypolska polityka, szczególnie na tym terenie. To dzięki nim udupiony jest port Elbląski.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane