• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kary finansowe za 14-godzinny paraliż Gdańska

Maciej Korolczuk
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Do usuwania awarii Rajbud ściągnął sprzęt i pracowników aż z Olsztyna. Zdaniem prezesa firmy ten fakt nie wpłynął jednak na wydłużenie czasu pracy.
  • Prezes firmy Rajbud obiecuje, że taka sytuacja miała miejsce pierwszy i ostatni raz.

Prawie 14 godzin trwała w poniedziałek naprawa zerwanej sieci trakcyjnej w centrum Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Prezes firmy Rajbud odpowiadającej od 1 października za utrzymanie sieci trakcyjnej i usuwanie awarii przeprasza pasażerów za uciążliwości i obiecuje, że sytuacja już się nie powtórzy. Firma nie uniknie jednak odpowiedzialności i na podstawie umowy z miastem będzie musiała zapłacić karę umowną.



W poniedziałkowe południe kierowca samochodu ciężarowego zignorował znaki ostrzegające przed wjazdem pod trakcję tramwajową na węźle Unii Europejskiej i zahaczył o przewody.



Czy poniedziałkowe korki w centrum Gdańska były dla ciebie uciążliwe?

Sprawca próbował uciec z miejsca zdarzenia, ale sytuację nagrały kamery systemu Tristar, a ciężarówkę zauważyli też znajdujący się w pobliżu pracownicy firmy Rajbud. Tej samej, która później, aż do godz. 2 w nocy, a więc przez niemal 14 godzin, próbowała przywrócić ruch tramwajowy na kluczowym skrzyżowaniu w centrum Gdańska.

Na czas trwania awarii ZTM uruchomił zastępczą komunikację autobusową, a tramwaje skierowano objazdem do pętli na Siedlcach.

Nasi rozmówcy uważają, że usuwanie awarii tego typu powinno zająć maksymalnie dwie godziny. Przyznaje to także szef firmy usuwającej usterkę.

Wacław Chamerski, prezes spółki Rajbud, pierwszą poważną wpadkę we współpracy z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz Zarządem Transportu Miejskiego traktuje bardzo osobiście. Przyznaje że jest zawiedziony postawą swoich pracowników, którym - jego zdaniem - zabrakło koordynacji działań i komunikacji z dyspozytorami.

- Nie uchylamy się od odpowiedzialności za to, co się stało - przyznaje Chamerski. - Zajmuję się transportem szynowym kilkadziesiąt lat i wiem, że usuwanie skutków tej awarii trwało za długo. Zdecydowanie za długo.
  • Wyłączenie zasilania na Hucisku zatrzymało jeden z tramwajów na środku skrzyżowania.
  • Zerwane przewody sieci trakcyjnej w centrum Gdańska.
  • Awaria i usuwanie ich skutków trwało w poniedziałek prawie 14 godzin.
  • Za utrzymanie sieci trakcyjnej w Gdańsku Rajbud odpowiada od 1 października.
  • Ciężarówka, która zahaczyła o trakcję spowodowała kilkunastogodzinny paraliż komunikacyjny w centrum Gdańska.


Prezes Rajbudu potwierdza doniesienia naszych czytelników, którzy w miejscu zerwania trakcji zauważyli ciężki sprzęt sprowadzony... z Olsztyna. Jednak jego zdaniem co innego sprawiło, że prace trwały tak długo.

- Moi pracownicy powinni szybko naprawić usterkę tymczasowo, by przywrócić kursowanie tramwajów, a właściwe prace przełożyć na godziny nocne. Nawet gdyby tramwaje miały tego dnia jeździć tym odcinkiem z prędkością 5 km/h - tłumaczy Chamerski.
W poniedziałek wpadek i błędów było jednak więcej. Z niezrozumiałych względów wyłączono napięcie w sieci trakcyjnej m.in. na Hucisku, przez co na środku skrzyżowania zatrzymał się jeden z tramwajów kompletnie blokując ruch na Wałach Jagielońskich.

To pierwszy i ostatni raz

- Zerwanie sieci było bardzo rozległe, dlatego usuwanie awarii trwało tak długo. Obecnie przeprowadzana jest szczegółowa analiza przebiegu usuwania zerwania trakcji. Na jej podstawie wykonawcy zostaną naliczone kary wynikające z umowy - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ
Jak przyznaje Chamerski, jego firma otrzymała pierwsze i i ostatnie ostrzeżenie od miasta.

- Usłyszeliśmy, że nigdy więcej nie możemy pozwolić sobie na taką wpadkę. I mogę obiecać, że tak będzie. To było nieodpowiedzialne. Mogę tylko przeprosić pasażerów, że spotkali się z takimi utrudnieniami - dodaje prezes Rajbudu.
Przypomnijmy: wiosną Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozstrzygnął przetarg na dwuletnie "utrzymanie infrastruktury torów tramwajowych oraz urządzeń i instalacji elektroenergetyki trakcyjnej tramwajowej na terenie miasta Gdańska". Dotychczas usługę tę wykonywali pracownicy miejskiej spółki GAiT. Oferta firmy Rajbud z Tczewa, obsługującej w podobnym zakresie sieć w Olsztynie (wcześniej budowała m.in. przystanek SKM przy stadionie w Letnicy czy peron PKP we Włoszczowej), była jednak o ponad 7,5 mln tańsza.

Pojawiły się wówczas głosy, że Rajbud mający doświadczenie w budowie, ale nie bieżącym utrzymaniu sieci, z obsługą w Gdańsku będzie miał duże problemy. Już pierwsza poważna awaria pokazała, że obawy ekspertów i ludzi z branży niestety okazały się uzasadnione.

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • Zdarza się co zrobić. Przynajmniej przeprosił i się nie miga jak inni. Dziś to rzadkość. (8)

    • 363 18

    • Dokładnie! (1)

      W tych czasach to rzadkość.... Pan chamersko to na prawdę super czlowiek. A że pracownik nawali to już nie jego wina.i umie przeprosić!!

      • 34 7

      • To mówiłem ja, Jarzabek trener II klasy

        I jeszcze Panie Prezesie chciałem przeprosić, że wczoraj nie mówiłem bo byłem chory

        • 4 1

    • (1)

      Jak to się nie miga. To nie ja spie*rzyłem tylko pracownicy. Dyrektor roku.

      • 3 16

      • Tylko ty baranie tak wywnioskowałeś z tego artykułu

        • 1 3

    • (1)

      O to chodzi, facet mówi "daliśmy ciała, ale wyciągniemy wnioski" i to jest w porządku. A nie jakiś PR, owijanie w bawełnę i inne bzdury, tak dzisiaj nagminne.

      • 21 2

      • Postawa, aż dziwna. Ile ten Pan ma lat? Może jest na tyle młody, że nie jest skażony PRL-elem i dlatego jest taki rzeczowy.

        • 3 5

    • (1)

      14 godzin - tu już nawet nie dałoby się migać. No chyba, że się jest Adamowiczem lub jego urzędnikiem.

      • 25 29

      • Ale przynajmniej może naprawili porządnie, a nie na tymczasowo...

        • 11 5

  • (5)

    Rajbud ściągnął sprzęt i ludzi z Olsztyna. A co z ludźmi i sprzętem z GAiT? Już wszystko sprzedane w ciągu tygodnia? Nie dało rady awaryjnie pomóc i po prostu wystawić rachunek Rajbudowi?

    • 27 2

    • A kto tę sieć rozwalił - chyba on powinien płacić - to byłoby normalne (1)

      • 1 1

      • Z OC?

        • 3 0

    • można? (2)

      rozpier.... cały wydział sieci w 7 dni? doświadczenie osób ze stażem 20 - 30 lat w wydziale?
      MOŻNA!

      • 17 0

      • (1)

        Z takim stażem to czas na emeryturę !

        • 5 2

        • Oj tak, chętnie!! Kto mi da emeryturę??

          • 8 1

  • Zacznijcie płacić za pracę (2)

    jaka płaca taka praca. Nie ma się co dziwić pracownikom,że pracują, jak pracują.

    • 6 1

    • Polacy narzekają, że zarabiają za mało a ja uważam, że za dużo, gdyż nie ma miejsca, gdzie by wykonywali swoją pracę solidnie i (1)

      i dlatego prawie wzsędzie i na każdym kroku jest bałagan organizacyjny. Długie kolejki prawie wszędzie są symbolem rozpoznawczym Polski, z tego właśnie względu,

      • 2 2

      • Oj prezes

        Jak wszyscy robio źle to sam się za łopatę i drabinę weź

        • 2 0

  • (2)

    Zwyczajnie coraz gorzej pracują zwykli pracownicy, coraz więcej niekompetencji wszędzie. Ja to widzę również tam, gdzie ja pracuję.

    • 4 0

    • bo brakuje nie tyle kompetencji, co zaangażowania (1)

      • 2 1

      • zaangażowanie jest wynikiem doceniania (w formie godziwego wynagradzania)

        Skoro ma się pracowników w pupie to i oni się nie starają - są zawiedzeni

        • 1 1

  • (1)

    Komunikacja tramwajowa w ostatnich miesiącach to skandal, awarie i opóźnienia dzień w dzień.

    • 7 1

    • Po prostu cyrk ;)

      Jakoś w Wawie czy Krakau można, u nas nieudolność ciągle....
      Trzeba chyba zmiany we władzach miejskich za długo już rządzą

      • 2 1

  • Pycha została ukarana (1)

    Gdańska Panorama z dnia 30 sierpnia 2017r - materiał " Konflikt wokół sieci trakcyjnej" Słowa szefa firmy Rajbud - " Nie będzie komunikacyjnego kataklizmu" 9 pażdziernik, poniedziałek - tramwaje stoją 14 godzin. Bez komentarza

    • 20 0

    • Bo pycha kroczy przed upadkiem

      • 1 1

  • Przesiądźcie się ludziska na rowery, to nie będziecie cierpieć w korkach...

    Rowerem naprawdę można jeździć w naszym klimacie przez cały rok, wystarczy się dobrze ubrać!
    "Nie ma złej pogody, są tylko nieodpowiednio ubrani rowerzyści".
    Zdrowo, przyjemnie i pożytecznie.

    • 2 3

  • zerwana.........

    bagno się robi ,a szambo bez perfumerii?

    • 3 1

  • Hahaha..

    Karma wraca.. :D to tam przez kilka miesiecy remontu przejazd tramwajowy byl w oplakanym stanie ze koła mozna bylo zgubic ;)

    • 3 1

  • hahaha, no to macie swój outsourcing

    tak się kończy przenoszenie usług publicznych do sektora prywatnego

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane