• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 900 kar za niedoczyszczone tramwaje i autobusy

Szymon Zięba
14 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Tak zwany system kontroli czystości i estetyki pojazdów działa na podstawie umowy przewozowej, podpisanej między ZTM a operatorami. ZTM przyznaje jednak, że od około roku system został zaostrzony. Tak zwany system kontroli czystości i estetyki pojazdów działa na podstawie umowy przewozowej, podpisanej między ZTM a operatorami. ZTM przyznaje jednak, że od około roku system został zaostrzony.

W związku z niezadowalającym stanem czystości autobusów i tramwajów Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nałożył w tym roku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponad 900 kar na łączną kwotę ponad 26 tys. złotych. Od około roku w gdańskiej komunikacji miejskiej obowiązuje zaostrzony system kontroli czystości i estetyki pojazdów.



Przypadkowo mocno brudzisz wnętrze autobusu/tramwaju. Co robisz?

Z komunikacji miejskiej każdego dnia korzystają tysiące mieszkańców Gdańska i turystów. Stan wnętrz pojazdów może więc być zarówno reklamą, jak i antyreklamą miasta. Lokalni urzędnicy zdają sobie z tego sprawę: podkreślają, że każdy zjeżdżający do zajezdni pojazd codziennie jest sprzątany, zamiatany i myta jest w nim podłoga.

- Średnio co 10 dni pojazdy odwiedzają myjnię, gdzie po umyciu na karoserię nakładany jest wosk, który chroni przed nadmiernym przyleganiem błota i kurzu. Myte są wtedy okna, całe wnętrze pojazdu, aż po sufit, odkurzane i czyszczone są siedzenia. Sprzątanie rozpoczyna się wieczorem, a kończy nad ranem - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku.
Dodaje, że niezależnie od tego motorniczowie zobowiązani są do przeglądu pojazdu w czasie trwania kursu: dokładniej podczas dłuższej przerwy na stacjach krańcowych. Jeżeli zauważą zabrudzenia czy nieczystości, które pojawiły się w trakcie kursu, usuwane są one na miejscu. W przypadku poważniejszego zanieczyszczenia pojazd zjeżdża do zajezdni, gdzie zabrudzenie jest usuwane. W ten sposób zażegnano problem, o którym niedawno powiadomił nas czytelnik w Raporcie z Trójmiasta.



- W tym konkretnym przypadku zanieczyszczenie powstałe w trakcie kursu usunięte zostało podczas postoju. Po zakończeniu kursu i zjeździe na zajezdnię tramwaj został gruntownie uprzątnięty - zapewnia Zygmunt Gołąb.
Zaznacza, że bardzo pomocne są zgłoszenia pasażerów. Jeżeli pasażer zauważy w pojeździe zanieczyszczenie, które powstało podczas jazdy, fakt ten może zgłosić kierowcy czy motorniczemu, który w trakcie jazdy nie miał jeszcze możliwości odnotowania tego zanieczyszczenia. Interwencja będzie wówczas szybsza.

Zaostrzony system kontroli czystości pojazdów



Tak zwany system kontroli czystości i estetyki pojazdów działa od zawsze - zgodnie z umową przewozową, podpisaną między ZTM a operatorami. Organizator przewozów przyznaje jednak, że od około roku system został zaostrzony.

- Powodem jest m.in. dbałość o komfort pasażerów i estetykę pojazdów, szczególnie w kontekście zakupów nowych autobusów i tramwajów. W efekcie trzy razy w tygodniu przez godzinę Centrala Ruchu ZTM kontroluje pojazdy wyjeżdżające z zajezdni w czterech lokalizacjach: zajezdnie tramwajowe na Wita Stwosza i w Nowym Porcie, zajezdnia autobusowa GAiT przy al. Hallera oraz autobusowa firmy BP Tour. Centrala Ruchu przeprowadza kontrole - w tym kontrole czystości - również w ciągu dnia na przystankach końcowych - tłumaczy Zygmunt Gołąb.

Rozkłady jazdy autobusów i tramwajów



Dodaje, że każdy pracownik ZTM jest zobowiązany podczas podróży komunikacją miejską po Gdańsku przeprowadzać kontrole - nie tylko jakości usług przewozowych, ale również czystości i estetyki pojazdów. Po takiej kontroli sporządzany jest raport wraz z dokumentacją fotograficzną, do którego musi ustosunkować się operator.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, których przyczyny leżą po stronie operatora, naliczane są kary. W tym roku do końca października było ich 919. Opiewały na kwotę 26,6 tys. zł.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • wstydliwy temat macie problem z czystością i porżądkami - totalny syf i smród, w 21 wieku tak ludzie nie żyją

    • 6 0

  • gołąb !!!!! ty głąbie kapuściany !!!!!!? 40 lat tam pracuje !!!!! I nigdy przez te lata nie wiedziałem żeby jakiś autobus był woskowany !!!!!

    • 8 0

  • A kiedy kary...za to że kierowcy widzą w kamerze (4)

    Pijaczków i brudasów i nic z tym nie robią.

    • 22 26

    • Wtedy

      polaki pasażery by się sapały, że kierowca nie robi tego co powinien robić, że oni się spieszą i kuuurła w ogóle to oni skargę napiszą i wyleją kierowcę bo ten tamten i ta mają znajomego brata wujka który w łosiemdziesiontym siódmym to migiem jeździł... Taką mamy powszechną mentalność, więc czego nie zrobisz to będzie źle...

      • 6 0

    • to kierowcy sa porządkowymi? czy kierowcami?

      jak sobie wyobrażasz pracę kierowcy autobusu/tramwaju? stoi na każdym przystanku i sprawdza czystośc pasażerów?

      • 18 3

    • Mędrcze,a co mają zrobić,od usuwania wyżej wymienionych jest straż miejska oraz policja,osobiście zatrzymuję pojazd na przystanku,i czekam na funkcjonariuszy,czasem nawet trzydzieści minut,reszta towarzystwa również,proste rozwiązanie.

      • 16 3

    • Kierowca nie jest on zajmowania sie pijaczkami

      • 20 3

  • Wszystko i tak jeździ opóźnione (1)

    Ciekawe kiedy kierowca czy motorniczych ma jeszcze czas sprawdzać wóz czy jest czysty? Nie mają kiedy do toalety wyjść bo korki albo awarie codzienne są jakieś. Stan techniczny autobusów jak nie dawno czytalismy też jest zły. Ale wszystko wina kierującego. Coś chyba jest nie tak? Klimatyzacja często nie działająca, też wina kuerowcow czy może firmy ze jest nie czyszczona i konserwowana?

    • 24 0

    • Niestety,

      kierowca jest, że tak powiem, pracownikiem pierwszego kontaktu, dlatego zawsze jemu musi się oberwać, bo polakowi nie przetłumaczysz, że to nie prowadzący jest odpowiedzialny za awarię wozu/klimy/opóźnienie...

      • 3 0

  • . (1)

    Tramwaj nr 5, ten "2-wagonowy" prawie wszystkie siedzenia brudne, wielkie brązowe plamy pewnie po menelach

    • 9 1

    • Dwa wagony

      znane też jako 105Na to wagony stare, w wieku porównywalnym do N8C (tylko te drugie pojeżdżą jeszcze bardzo długo, sporo inwestowano w niezbyt udane modernizacje + jest ich więcej) ale są pierwsze do odstrzału. Przeważnie o takie wozy niezbyt się dba i robi tylko to, co trzeba, aby jeździł, reszta jest nieważna. Także nie spodziewał bym się poprawy stanu tych pojazdów...

      • 3 0

  • 900 kar na 26 tys.

    dobre sobie , średnia kwota na jedną karę to 28 zł, co to za kara dla firmy ?

    • 6 0

  • Samo się nie pobrudziło (2)

    Jeżdżę do pracy pierwszymi kursami linii dziennych tramwajami i widzę jak młodzież z kebabami w dłoni wracają z imprez, jedzą, głośno gadają i brudzą i potem taki pobrudzony tramwaj jeździ cały dzień przez kolejne 18 godzin.

    • 144 3

    • to prawda

      ale są też ludzie z tkz "gruźlicą" którzy kaszlą na prawo i lewo. Czasem masz wrażenie że taki człowiek zejdzie w tym busie.
      Nie wiem czy w Gdańksu to norma, ale w Gdyni to szerokie spectrum. W każdym autobusie ktoś kaszle na całe otoczenie dookoła. I bynajmniej, to choroba całoroczna.

      • 10 0

    • Najgorsi to są janusze wracający po pracy w roboczych uniformach i skafandrach uj***ni od farby zaprawy i cementu, którzy w tych swoich wdziankach sadzają swoje szanowne 4 litery na siedzeniach i mają na wszystko wyj****, no i menele co oddają mocz i kał bezpośrednio w badeje i tak później siadają na siedzenia. Jeden i drugi problem jednak znacznie bardziej dotyczy pociągów SKM niż komunikacji miejskiej.

      • 24 3

  • siedzenia

    tramwaje zakupić z siedzeniami z tworzywa sztucznego, takie jak były dawniej, i przyjemniej bo nie śmierdzą i wytrzeć można

    • 15 0

  • Wysiadam zawsze na ostatnim w Nowym Porcie

    i nikt tam nie sprząta, tylko wyganiają ludzi żeby wysiadali. Rano te same brudy można zobaczyć jak się jedzie do pracy.

    • 10 1

  • ludzie gorzej niż świnie. nabrudzi ale sprzątnąć po sobie to po co....

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane