• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 900 kar za niedoczyszczone tramwaje i autobusy

Szymon Zięba
14 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Tak zwany system kontroli czystości i estetyki pojazdów działa na podstawie umowy przewozowej, podpisanej między ZTM a operatorami. ZTM przyznaje jednak, że od około roku system został zaostrzony. Tak zwany system kontroli czystości i estetyki pojazdów działa na podstawie umowy przewozowej, podpisanej między ZTM a operatorami. ZTM przyznaje jednak, że od około roku system został zaostrzony.

W związku z niezadowalającym stanem czystości autobusów i tramwajów Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nałożył w tym roku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponad 900 kar na łączną kwotę ponad 26 tys. złotych. Od około roku w gdańskiej komunikacji miejskiej obowiązuje zaostrzony system kontroli czystości i estetyki pojazdów.



Przypadkowo mocno brudzisz wnętrze autobusu/tramwaju. Co robisz?

Z komunikacji miejskiej każdego dnia korzystają tysiące mieszkańców Gdańska i turystów. Stan wnętrz pojazdów może więc być zarówno reklamą, jak i antyreklamą miasta. Lokalni urzędnicy zdają sobie z tego sprawę: podkreślają, że każdy zjeżdżający do zajezdni pojazd codziennie jest sprzątany, zamiatany i myta jest w nim podłoga.

- Średnio co 10 dni pojazdy odwiedzają myjnię, gdzie po umyciu na karoserię nakładany jest wosk, który chroni przed nadmiernym przyleganiem błota i kurzu. Myte są wtedy okna, całe wnętrze pojazdu, aż po sufit, odkurzane i czyszczone są siedzenia. Sprzątanie rozpoczyna się wieczorem, a kończy nad ranem - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku.
Dodaje, że niezależnie od tego motorniczowie zobowiązani są do przeglądu pojazdu w czasie trwania kursu: dokładniej podczas dłuższej przerwy na stacjach krańcowych. Jeżeli zauważą zabrudzenia czy nieczystości, które pojawiły się w trakcie kursu, usuwane są one na miejscu. W przypadku poważniejszego zanieczyszczenia pojazd zjeżdża do zajezdni, gdzie zabrudzenie jest usuwane. W ten sposób zażegnano problem, o którym niedawno powiadomił nas czytelnik w Raporcie z Trójmiasta.



- W tym konkretnym przypadku zanieczyszczenie powstałe w trakcie kursu usunięte zostało podczas postoju. Po zakończeniu kursu i zjeździe na zajezdnię tramwaj został gruntownie uprzątnięty - zapewnia Zygmunt Gołąb.
Zaznacza, że bardzo pomocne są zgłoszenia pasażerów. Jeżeli pasażer zauważy w pojeździe zanieczyszczenie, które powstało podczas jazdy, fakt ten może zgłosić kierowcy czy motorniczemu, który w trakcie jazdy nie miał jeszcze możliwości odnotowania tego zanieczyszczenia. Interwencja będzie wówczas szybsza.

Zaostrzony system kontroli czystości pojazdów



Tak zwany system kontroli czystości i estetyki pojazdów działa od zawsze - zgodnie z umową przewozową, podpisaną między ZTM a operatorami. Organizator przewozów przyznaje jednak, że od około roku system został zaostrzony.

- Powodem jest m.in. dbałość o komfort pasażerów i estetykę pojazdów, szczególnie w kontekście zakupów nowych autobusów i tramwajów. W efekcie trzy razy w tygodniu przez godzinę Centrala Ruchu ZTM kontroluje pojazdy wyjeżdżające z zajezdni w czterech lokalizacjach: zajezdnie tramwajowe na Wita Stwosza i w Nowym Porcie, zajezdnia autobusowa GAiT przy al. Hallera oraz autobusowa firmy BP Tour. Centrala Ruchu przeprowadza kontrole - w tym kontrole czystości - również w ciągu dnia na przystankach końcowych - tłumaczy Zygmunt Gołąb.

Rozkłady jazdy autobusów i tramwajów



Dodaje, że każdy pracownik ZTM jest zobowiązany podczas podróży komunikacją miejską po Gdańsku przeprowadzać kontrole - nie tylko jakości usług przewozowych, ale również czystości i estetyki pojazdów. Po takiej kontroli sporządzany jest raport wraz z dokumentacją fotograficzną, do którego musi ustosunkować się operator.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, których przyczyny leżą po stronie operatora, naliczane są kary. W tym roku do końca października było ich 919. Opiewały na kwotę 26,6 tys. zł.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • Wszystko i tak jeździ opóźnione (1)

    Ciekawe kiedy kierowca czy motorniczych ma jeszcze czas sprawdzać wóz czy jest czysty? Nie mają kiedy do toalety wyjść bo korki albo awarie codzienne są jakieś. Stan techniczny autobusów jak nie dawno czytalismy też jest zły. Ale wszystko wina kierującego. Coś chyba jest nie tak? Klimatyzacja często nie działająca, też wina kuerowcow czy może firmy ze jest nie czyszczona i konserwowana?

    • 24 0

    • Niestety,

      kierowca jest, że tak powiem, pracownikiem pierwszego kontaktu, dlatego zawsze jemu musi się oberwać, bo polakowi nie przetłumaczysz, że to nie prowadzący jest odpowiedzialny za awarię wozu/klimy/opóźnienie...

      • 3 0

  • po ulicach przez cały rok jeżdzą brudne samochody

    • 4 0

  • No ! i łoto sie rozchodzi !!! (1)

    Jeszcze należało by od czasu do czasu zrobić nalot i rano przed wyjazdem sprawdzić stan techniczny pojazdów komunikacji miejskiej - tak jak to się robi z autokarami turystycznymi !. Wskazalo by to jak do swoich obowiązków podchodzą i je wykonują szefowie tych firm ! desygnowani zwykle na te stanowiska przez kolesi -kolesi !- siędzą latami w ciepłych biurach ,grubą kase biorą i mają wszystko w d..e ! a szczególnie nasze bezpieczeństwo !

    • 7 0

    • przecież dokładnie tak się robi

      4:00 na Strzyży PKM, Władysława IV, bramie na Hallera i Miałkim Szlaku.
      poniedziałki, środy, piątki

      • 0 0

  • dobrze że nie jak kiedyś czystości ras...

    • 2 2

  • Czystosc

    To czy motorniczy/kierowca sprawdza stan czystosci to jest pojecie wzgledne I zalezy jeszcze gdzie czy na zewnatrz czy wewnatrz . A tak przy okazji jakimi kryteriami kieruja sie ludzie ktorzy wybieraja firme sprzatajaca I kto te uslugi realizuje . A jak znam zycie to wybieraja tych co daja najmniej I zatrudniaja niepełnosprawnych . A tak przy okazji to sprzatanie nie jest praca dla niepełnosprawnych zwlaszcza tych co maja dysfunkcje narzadu ruchu a szczegolnie chory kregoslup.

    • 7 0

  • czystość i porządek to Polaków problem

    • 8 0

  • a co z psimi kupami (1)

    • 5 3

    • W tramwaju

      nie ma

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Siedzenia (3)

    Podniosło się dużo głosów, że siedzenia powinny być plastikowe. Obawiam się, że wtedy ludzie by gadali, że to nie estetyczne rozwiązanie. Bo tramwaj/autobus nowy, elegancki a siedzenia nie pasują, są brzydkie.

    • 16 19

    • Wtedy można im pokazać (2)

      zdjęcia praskich tramwajów Škoda 15T, tam takie siedzenia prezentują się estetycznie i, wbrew pozorom, są całkiem wygodne.

      • 7 1

      • No tak (1)

        Ale Praga jest w Czechosłowacji. A tu jest Polska.
        Tu jest Polska , tu jest Polska auuuu.

        • 3 6

        • A gdzie na mapie Europy

          jest ta Czechosłowacja?

          • 6 2

  • Co dziesięć dni myjnia?

    W czasie jesiennych deszczów i błota. Gratuluję.

    • 1 2

  • pamiętajcie by gonić g*wniarzy którzy notorycznie kładą nogi z brudnymi butami na siedzenia przed sobą

    to te nastolatki które są wychowane bezstresowo i wszystko im wolno. już kilka razy g*wniarzom zwracałem uwagę to jakie było oburzenie na twarzy że ktoś w ogóle śmiał zwrócić takiej łajzie uwagę. trzeba gonić tych szczyli którzy nie zostali wychowani przez rodziców, ba jakby obok stał ojciec czy matka to jeszcze by go bronili że synuś czy córka pewnie nogi ma zmęczone od siedzenia w ławce szkolnej więc muszą sobie je wyprostować na siedzeniu naprzeciwko

    • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane