• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska

Michał Stąporek
16 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Hessische Niedersächsische Allgemeine pisze o pożegnaniu tramwajów, które już niedługo opuszczą Kassel i po modernizacji wyjadą na ulice Gdańska. Hessische Niedersächsische Allgemeine pisze o pożegnaniu tramwajów, które już niedługo opuszczą Kassel i po modernizacji wyjadą na ulice Gdańska.

O wyjątkowym pożegnaniu tramwajów, które przez ponad 30 lat jeździły po niemieckim mieście Kassel, a niebawem trafią do Gdańska, pisze gazeta Hessische Niedersächsische Allgemeine.



W środę, w zajezdni tramwajowej w Kassel, po raz ostatni prezentowane są modele tramwajów, które jeździły po mieście od lat 80. W prezentacji wezmą udział miłośnicy tramwajów z całych Niemiec.

- Jak tylko poznaliśmy termin ostatniej prezentacji, uruchomiliśmy zapisy dla zainteresowanych wzięciem udziału w pożegnalnej sesji zdjęciowej. Otrzymaliśmy znacznie więcej zgłoszeń, niż mogliśmy zaakceptować, tym bardziej, że w zajezdni jest to normalny dzień pracy - tłumaczy gazecie rzeczniczka miejskiego przewoźnika Heidi Hamdad. - W sesji weźmie udział 70 fanów komunikacji.

Tramwaje, które po wycofaniu z użytku trafią m.in. do Gdańska, jeździły po Kassel od roku 1981.

"Ich pojawienie się w mieście było znakiem nowej polityki transportowej. W Kassel i innych dużych miastach Niemiec trwała wtedy dyskusja o wycofaniu się transportu tramwajowego. Zlikwidowano np. kolejkę miejską, którą zastąpiła linia autobusowa. Jednak tramwajowe lobby doprowadziło do tego, że nowe tramwaje wyjechały na ulice miasta w 1981 roku, na ogólnoniemiecką wystawę ogrodów" - pisze w artykule Thomas Siemon.

Jak oceniasz kursujące po Gdańsku tramwaje typu Dortmund?

Dziennik zwraca uwagę na duże przebiegi tramwajów, które łącznie przejechały ponad 20 mln km. Dodaje, że z tego powodu, zanim wejdą do użytku w Polsce, zostaną gruntowanie zmodernizowane.

"Sześć najmłodszych tramwajów z rocznika 1986 pozostanie w Kassel, gdzie będą wykorzystywane przy wyjątkowych okazjach. Dwa kolejne posłużą jako źródło części zamiennych."

Jeśli od 22 tramwajów jeżdżących po mieście odejmiemy osiem, które pozostaną w Kassel, pozostanie nam 14 pojazdów. To właśnie one w najbliższym czasie trafią do Gdańska, o czym jako pierwsi napisaliśmy tydzień temu w artykule Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel. Po zmodernizowaniu polegającym m.in. na wstawieniu obniżonego centralnego członu, wyjadą one na ulice Gdańska, a konkretnie na powstającą linię tramwajową na Morenę, w połowie przyszłego roku.

Nie wiadomo na razie, ile gdański ZKM zapłaci za używane tramwaje z Kassel. Przypomnijmy, że gdy 7 lat temu kupowane były identyczne pojazdy z Dortmundu, zapłaciliśmy za nie po 31 tys. euro za sztukę.

Warto pamiętać, że Gdańsk oprócz używanych tramwajów, wkrótce wzbogaci się też o pięć fabrycznie nowych, również dwukierunkowych, pojazdów z bydgoskiej fabryki Pesa. Zapłaci za nie ok. 54 mln zł.

Opinie (234) 6 zablokowanych

  • pozdrawiam tramwajowych koniobijców !!! (2)

    ooooo !! tramwaj !! robie fotke bo to jak dziwne zjawisko jest........

    • 4 2

    • Tramwajowych koniobijców? Pewnie na wsi u ci tata do łóżka właził wieśniaku

      • 0 0

    • na wsi dziwne, masz rację

      w mieście - normalne

      • 3 0

  • (19)

    Przypomnijmy, że gdy 7 lat temu kupowane były identyczne pojazdy z Dortmundu, zapłaciliśmy za nie po 31 tys. euro za sztukę,,, za tyle to ja mam Audi A6 i to tez 3 letnie.....

    • 29 39

    • Ehhh śmieszne ludziki narzekające :) (10)

      Jedna nowa PESA kosztuje tyle co 6-7 zmodernizowanych N8C-NF. Wszystkich malkontentów powinni wozić 105N skoro im nie pasuje :) Lubie się z was posmiać leszcze blotne zawsze jakoś tak lżej na duszy :)

      • 21 14

      • Woń do niemiec

        • 0 0

      • 105N

        105Na przynajmniej jest porządna i Polska- nie to co te szkopskie szajsy

        • 2 0

      • dla takich ja wy lemingi dziurawy stadion PGE arena przynosi 40 milionów rocznej straty którą my z podatków placimy! (3)

        i tak od samego początku płacimy grube miliony za straty co roczne stadionu!!teraz sobie śmiejące sie jak głupi do sera lemini niech sobie policzą ile byśmy mieli za to nowych polskich tramwajów .A inwestycji które przynoszą i przyniosły tylko straty nie brakuje dzięki ekipie Kolesiów partyjnych Budynia z PO

        • 10 7

        • dzieciaki zabierz na spacer, idź pobiegać. Może dołączysz do drużyny i zaczniesz strzelać gole. Wtedy cały Gdańsk przyjdzie na stadion oglądać twoje bramki. A tak jesteś pisdosiem, który klika w klawiaturę... Zgraja malkontentów

          • 2 6

        • (1)

          Zgadzam sie co do tego ze stadion powinien byc lepiej zarządzany ale z założenia inwestycje publiczne nie maja przynosić zysku. Właśnie dlatego są publiczne.

          • 5 4

          • Czyli publicznie legalnie rozkradane?

            • 7 3

      • leming ty nieucz swojej głupoty innych (1)

        • 4 9

        • trolu, to po takiej błyskotliwości jak twoja poznaje się leminga.

          • 3 5

      • lepiej narzekajacym te 6-7x drozsze bilety sprzedawac. :)

        • 3 1

      • Zawsze to jakiś sposób leczenia kompleksów.. Na zdrowie.

        • 5 0

    • Do tych co będą narzekać.... (7)

      Dlaczego sami kupujecie używane pojazdy, a jak robi to miasto za śmiesznie niskie pieniądze....to narzekacie.

      • 23 9

      • leming dlaczego urzedasy niekupują urzywanych aut jako słubowe!! (3)

        Gdybys leming miał chcoc troche rozumu to byc wiedział ze kazdy kupuje to na co go stać ,Urzędasy nie oszczędzają na luksusach dla siebie nie kupują używanych tabletów tylko najnowsze iPhone.identycznie z autami służbowymi czy cokolwiek co będą sami korzystać!!Ale chołota niech jedzie starym niemieckim złomem odmaluje sie i będzie dobrze!! Tak własnie nas traktują urzedasy Ale ty jestes leming taki ze jak ci oni na głowę szcza*ją to opowiadasz ze to deszcz pada i jeszcze ich bronisz.To co zaoszczędzą na mieszkańcach to wydadzą na luksusy dla siebie !!Na chore pomysły kolesiów partyjnych!!

        • 14 5

        • (2)

          miałeś buraczku kiedyś nowy samochód? Ja miałem i więcej mieć nie muszę. Jeśli miałeś i dalej co kilka lat kupujesz nowy to chętnie od ciebie odkupię. Stać mnie na nowy ale frajerstwem jest kupić coś co traci na wartości w momencie kupna kilkanaście albo kilkadziesiąt procent na wartości. Jeśli ty nie tracisz to kup w salonie i sprzedaj następnego dnia z zyskiem. Niech tacy jak ty płacą frycowe, ja mogę jeździć używanym.

          • 4 6

          • leming ty przestan sie chwalic swoją głupotą

            • 4 1

          • Szczytem frajerstwa jest kupić używane i chwalić się tym żejest lepsze niż nowe

            Ja rozumiem ludzi którzy kupuja używane - nie stać na nowy, to kupuję używany. Ale używany a nowy - cóż, kupiłem nową Corollę to jeździłem 10 lat bez poważnych awarii. Kupiłem używaną Mazdę 6 - w naprawy włozyłem 2 tyle

            • 8 1

      • bo mało zarabiają, w Polsce nie można normalnie zarobić na poziomie europejskim (2)

        • 9 10

        • moze Ty nie mozesz. Ja zarabiam dobrze. (1)

          Odpowiedni zawod i kompetencje. Nie papierki, nie studia, nie ojciec. Wiedza i konkretne umiejetnosci zastosowania jej w praktyce.

          Ale wracajac do tramwajow. Nie stac nas na to, aby wszystkie juz teraz byly nowe. Nie rozumiem gdzie widzicie problem... Budzet miasta nie jest bez dna. Mozna kupic taniej tramwaje i zainwestowac w co innego.

          • 16 5

          • ...człowieku a ile kosztuje doprowadzenie takiego grata do stanu używalności to już się to przemilcza.

            • 7 2

  • KUŚWA !!! .....

    ...... TRZYDZIESTOLETNI !!! ZŁOM !!! pakuje sie do tej polandii i jeszcze każe za to płacić !! - plus koszty przeróbek ( po co ??? !! ) .... a ile kosztuje wyprodukowanie NOWEGO tramwaju ... np. : w Bydgoszczy ( PESA ) i jeżdziłby 30 !! LAT !? .... a może i dlużej - GDZIE LOGIKA ???? !!

    • 2 0

  • Gdańsk będzie muzeum transportu zbiorowego;)

    Miałem niedawno kolizję z tramwajem - na szczęście był to polski swing - pan z nadzoru ruchu powiedział mi, że miałem szczęście - gdyby trafił mnie któryś ze starych modeli nie pisałbym tej opinii.
    Tak więc kupujmy stare złomy - niech zabijają ludzi!!
    Brawo zkm...

    • 3 1

  • Gdańsk chwali się, że kupuje 30-letnie wysłuzone tramwaje? (8)

    cóż za wspaniały sukces

    • 171 63

    • to zobacz na inne miasta...

      w gorzowie jezdza powojenne zabytki o N105 oni marza tak dla porownania... ale lepiej sie spinac niz cieszyc z tego co jest...

      • 1 1

    • (2)

      Nowe autobusy ... bo w śledziowie torów brak i komunikacja miejska stoi w korkach wraz z samochodziarzami .... tylko motocykle śmigaja latem po miescie.

      • 25 12

      • baby to h...e - motocykle maja pi....de !!!!!

        • 1 0

      • idź sobie pooglądać miasto z wieży widokowej na Infoboksie. Tylko się pośpiesz zanim go rozbiorą.

        • 17 8

    • także cieszę sie ze mieszkasz w Gdyni

      nie spaliłeś sie w drodzę na Witomino?

      • 6 3

    • nie dalej jak rok temu Gdynia się chwaliła że kupuje 10-cio letnie używane autobusy , które przerobi na trolejbusy

      • 13 1

    • z wikipedii o Gdyńskim taborze trolejbusowym:

      Oprócz tego, we własnych warsztatach dokonuje przeróbki zakupionych używanych autobusów Mercedes O405N, instalując w nich napęd elektryczny ze skasowanych Jelczy PR110E. Zimą 2012 roku w Gdyni wyjechał pierwszy Mercedes O530 przebudowany na trolejbus. Aktualnie PKT posiada dwa trolejbusy, przerobione z autobusów Mercedes Citaro.

      • 9 1

    • fakt

      dobrze, że mieszkasz w Gdyni. I tam zostań

      • 20 2

  • A ja wiem dlaczego tak jest .... :)!

    - bo po 30 latach używania - dopiero wszystkie usterki zostaja wyeliminowane .... i teraz - to już będą super - aż do zezłomowania ( tzn. - aż sie rozpadną ) :)

    • 0 0

  • Jak by SKM kupiła stare 30 letnie składy u niemca to bym nie płakał!!!

    A oni modernizują jeszcze starsze trupy, które z chwila produkcji nie nadawały sie do obsługi trakcji SKM. Stare ufoki EW-58 są o niebo lepsze. Szkoda że ostatnie dwa składy znikneły jakiś czas temu z trasy :(

    • 0 0

  • myślę, że gdyby nie socjalizm w Polsce po wojnie (9)

    to Niemcy od nas kupowałyby teraz takie tramwaje...

    • 152 14

    • ale dzieki socjalizmowi niektórzy porobili kariery

      a pewne dwa blizniaki to nawet poszły w dokoty / od prawa/

      • 0 0

    • napewno (1)

      były by na owies ?

      • 3 0

      • Nasze przedwojenne lukstorpedy przed wojną były na światowym poziomie.

        • 0 0

    • Wnioskując z tego (1)

      co dzieje się w naszym kraju po roku 1989 mam wątpliwości co do prawdziwości postawionej przez Ciebie tezy. Niestety.

      • 0 1

      • Teza jest prawdziwa. Nasze obecnie produkowane autobusy i szynobusy kupuje cala Europa .

        • 0 0

    • gdyby babcia miała wąsy, to by była dziadkiem. (3)

      • 14 7

      • kolegi babcia ma wąsy (2)

        i jest babcią

        • 19 0

        • co? (1)

          ty babciom pod kiecki zagladasz?

          • 5 1

          • nie pejsy ale wąsy ma :)

            a że pejs zwisa - cóż taka moda, spod majtek....

            • 1 0

  • Specjaliści

    Polska - specjaliści od modernizacji kilkudziesięciu letnich trupów. Czy to okręt wojenny czy to tramwaj, Polak da rade. Po co wspierać swoją gospodarkę. Lepiej kupić stary rupieć zagranicą.

    • 2 0

  • PESA jakoś nie ma szęścia w Polsce (16)

    Wszyscy w Europie kupują polskie tramwaje i pociągi PESA tylko jakoś u nas są one 'za drogie'

    dziwne sprawy, kupowanie pindolino za kilka razy drożej niż PESE

    • 219 29

    • kondominium (9)

      A tyle było śmiechu gdy ten znienawidzony Kaczor o tym mówił

      • 18 15

      • Śmiechu to jest co nie miara...

        ..gdy Kaczor coś mówi, cechując się wyjątkowo krótka pamięcią.
        Kiedy ogłaszano przetarg na Pendolino (w 2008 r.) to ani PESA ani NEWAG nie miało w ofercie składów przekraczających 160 km/h (tym bardziej że wówczas PESA produkowała pudła tramwajów dla Bombardiera a NEWAG szlifował wózki w starych elektrowozach i wagonach). Kaczor zarzuca obecny władzom emigrację, a chyba zapomniał że jej szczyt przypada na lata 2005-2007 (przypomnę że to lata rządów PiSu), Podobnie jak obecne pyskowanie w sprawie embarga na wieprzowinę; chyba Jarcio również zapomniał, że pierwsze embargo na polską żywność (i to nie tylko ze strony rosyjskiej) nałożono za jego rządów (i jakoś niczego wtedy nie "załatwił" jak to teraz twierdzi....) i które zniesiono dopiero gdy był już w opozycji....

        • 2 1

      • Kaczor wtedy mówił że śp. Alikowi kondon zaszkodził, (5)

        widac nie zrozumiałeś.

        • 10 17

        • Boże, jeszcze jeden leming.

          • 1 0

        • Dla ciebie, pęknięty to było życie

          • 2 0

        • Biedaku... (1)

          Ty już nigdy nic sam nie zrozumiesz otumaniony TuskVisionNetworkiem i Gazetą Wkoszerną.

          • 12 13

          • PiSi leming tego nie zrozumie

            • 6 6

        • co tobie sie tam kojarzy to ja nie chce wiedziec

          Jw

          • 9 3

      • (1)

        kto jak kto ale on niczego nie zmieni
        jedyny jego cel to dopaść do tych teraz zamkniętych stołków

        • 3 3

        • nie mowiac o tym, ze u wladzy juz byl i g. zmienil.

          Ale pamiec widac niezbyt dobra u ludzi i licza, ze facet, ktory od '89 z malymi przerwami byl u wladzy cokolwiek zmieni.

          • 7 4

    • Znowu te bajki o kilkukrotnie droższym Pendolino.
      Ile konkretnie kosztuje Pesa Elf w konfiguracji dalekobieżnej, na 400 pasażerów, z restauracją pokładową. Potrafisz podać cenę i ile Pesa takich pociągów sprzedała?

      • 2 1

    • PESA - czyli kto ma szczęście w Polsce... (1)

      "PESA jakoś nie ma szczęścia w Polsce..." - dobre, hahaha!!! Weź sobie chłopie poczytaj gdzie PESA sprzedaje swoje tramwaje i jakiej ilości. Jeśli można o czymkolwiek mówić to jedynie o monopolu Pesy w kraju, i o tym że to jakoś "zagraniczni producenci nie mają szczęścia w Polsce". Nawet przestali już startować w naszych przetargach.

      • 7 1

      • no i bardzo dobrze że polską PSĘ kupują wszyscy!!!

        • 5 0

    • Dokladnie Pendolino wachadełko dla POlski bez wachadełka czyli PSeudolino!

      A teraz sie okazuje ze producent twierdzi ze w Polsce niema gdzie nim jeździć bo nawet te najnowsze odcinki są niebezpieczne !!!Nieudacznicy zmarnowali miliardy złotych podatnika powinni za to siedzieć za kratkami!!

      • 9 2

    • I tak te tramwaje z PESA trafią do Polski

      Za 30 lat

      • 22 1

    • nie kilka razy drożej tylko PESA nie miała w ofercie pociągów klasy Pendolino - to jakiś mit powtarzany przez pewną partie

      Są za drogie? coz....10 Dortmundów to kosztuje mniej niż jedna PESA - dobrze ze Gdansk kupuje i takie i takie

      • 14 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane