• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy pendolino wreszcie pojedzie 200 km/h z Trójmiasta do Warszawy?

Maciej Naskręt
1 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h. Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h.

Przed laty kolejarze zapowiadali , że podróż pociągiem pendolino z Trójmiasta do Warszawy zajmie 2 godziny i 30 minut. Sprawdzamy, czy będzie to jeszcze w ogóle możliwe.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

Mija prawie trzy i pół roku od pierwszego kursu pociągu pendolino w Polsce. Tak w grudniu 2014 r. relacjonowaliśmy przejazd tym pociągiem z Trójmiasta do Warszawy. Przypomnijmy, że za 20 pociągów PKP Intercity zapłaciło wtedy 665 mln euro, czyli ok. 2,5 mld zł.

Ich wprowadzenie poprawiło jakość podróży koleją po kraju. Jednak wciąż nie zostało zrealizowane podstawowe założenie, które było głośno zapowiadane przez ministerialnych urzędników. Chodzi o skrócenie czasu przejazdu na trasie z Trójmiasta do Warszawy do 2 godzin i 30 minut.

Obecnie na tej ponad 300-kilometrowej trasie podróż zajmuje średnio 20 minut dłużej. Pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 km/h. Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy wreszcie jazda z prędkością większą o 40 km/h będzie możliwa.

Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h. Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h.

Kiedy pendolino pojedzie 200 km/h?



Sęk w tym, że to nie pytanie do przewoźnika - firmy PKP Intercity, która jakiś czas temu udowodniła, że składy pendolino mogą poruszać się z prędkością prawie 300 km/h. W 2013 r. - w ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej - pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego.

W tej chwili wiele zależy od firmy odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. By można było rozpędzić pociąg do prędkości 200 km/h, a nawet może i większej, potrzebny jest system zarządzania ruchem kolejowym - ETCS poziomu II.

- Realizacja Krajowego Programu Kolejowego pozwoli dostosować ok. 350 km linii kolejowych w kraju do prędkości powyżej 160 km/h. Prace nad wdrożeniem ETCS poziomu II na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni cały czas trwają - mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Planuje się, że zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Następnie system będzie musiał uzyskać certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego. Obecnie pociągi mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.

- Prace mają umożliwić dostosowanie fragmentów trasy z Warszawy do Gdyni powyżej 160 km/h na odcinkach m.in. z Warszawy Pragi do Legionowa, Kątnych do Mławy czy z Tczewa do Gdańska Oruni. Łącznie będzie to co najmniej ponad 30 proc. długości linii - mówi Janduła.
Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h. Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h.

Wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo



Jazda z prędkością 200 km/h nie jest jedynym efektem wdrażania systemu ETCS poziomu II na linii kolejowej. Istotne jest przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami.

- System wspomaga pracę maszynisty i wyświetla wszelkie komunikaty o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie przed kierującym. Zadaniem systemu jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń - automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków - tłumaczą kolejarze.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu - dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.

Projekt współfinansowany jest ze środków POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość prac to ponad 550 mln zł.

Pendolino czeka też na montaż WiFi. Pendolino czeka też na montaż WiFi.

WiFi w pendolino w 2019 r.



To, co może jeszcze interesować pasażerów, to bezpłatny dostęp do internetu w pociągach pendolino. Początek 2019 roku - to możliwy termin uruchomienia Internetu w składach pendolino.

Alstom, producent pendolino, złożył nową ofertę. Trwają w tej sprawie negocjacje.

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • Takie tam (1)

    W 14 krajach jeździ Pendolino. W 13-tu z nich ich producent miał (lub ma nadal) procesy związane z korupcją urzędników, którzy doprowadzili do zakupu Pendolino. Tylko w jednym kraju takiego procesu nie ma.
    Jaki to kraj?
    No właśnie.
    Polska.

    • 3 1

    • Jak tu być idiotą?

      odpowiedź - być PiSuarem

      • 0 0

  • Kiedy pojedzie 200 km/h??Kiedy pojedzie unas pociąg 400 km/h??Jak w krajach zachodnich!! (3)

    • 6 1

    • w roku 2189

      • 0 0

    • no co ty - tam już pińcset plus jeżdżom

      • 0 0

    • nigdy

      • 0 0

  • ...

    Nigdy nie będą tyle jechały

    • 1 0

  • Ankieta

    Rozumiem, że nie można było jechać częściej niż 3 razy, nie jeżdżąc przy tym regularnie?

    • 1 0

  • Nie może jechać tak szybko

    bo się szlabany na przejazdach nie zdążą pozamykać zanim nadjedzie.... ;)

    • 0 0

  • Szkoda, że nie ma ekspresowych połączeń do Wrocławia przez Poznań. (8)

    • 6 1

    • Są - tylko poszukaj malkontencie (5)

      • 0 3

      • Dlaczego musisz kogoś nazwać? (3)

        Podziel się opinią. Trzymaj się tematu. Co ci zrobił obcy człowiek, że musisz mu naubliżać?

        • 0 0

        • to świadczy że ktoś jest niemotą a ponoć ma kompter... (2)

          istnieje takie pojęcie jak analfabetyzm funkcjonalny...

          • 0 0

          • Lepiej "niemotą" niż chamotą. (1)

            Manier w odróżnieniu od "komptera" nie da się kupić. Sposób rozmowy i język to wartości, z którymi się człowiek rodzi i rozwija w atmosferze domu. "Kultura jest wrodzona albo nabita". Co do takich efektownych pojęć jak "analfabetyzm funkcjonalny" polecam "Poranek kojota" i lekcję udzieloną panu Mariano Italiano.

            • 0 0

            • Anka - to taka Dominika od psychonalityka

              Czy śnią Ci się czasem pożary...?

              • 0 0

      • nie ma. nawet jak sa w rozkładzie

        Dzięki rozgrzebaniu magistrali pomiędzy Koscianem a Lesznem.

        • 2 0

    • Dziękuję za informacje i przepraszam za zamieszanie.

      Jeżdżę tą trasą często i od bardzo wielu lat. Znam połączenia i pociągi. Ponieważ przedmiotem artykułu jest pendolino, pozwoliłem sobie na taką życzeniową uwagę o stałych połączeniach w standardzie 200 km/h. Takie " a have a dream" Zwykły skrót myślowy, a tu tyle emocji. Jeszcze raz dziękuję i przepraszam.

      • 1 0

    • Masz pociągi PIAST, HEWELIUSZ, MIESZKO

      Składy z nowymi wagonami i lokomotywa EP09 EU07A z Vmax 160 km/h

      • 1 0

  • Nareszcie!

    Nareszcie ten pociąg będzie taki, jaki ma być, czyli ultraszybki. I nareszcie będzie w nim bezprzewodowy internet!

    • 0 1

  • Mnie interesuje bardziej kiedy pojedzie coś w ciągu dnia w sensownych godzinach OPRÓCZ pierdziolino. Póki co jadę czym się da poza PKP.

    • 1 0

  • Dawno by tyle jechała (28)

    gdyby była prywatna. Przecież oni od kilku lat prostego WIFI nie ogarniają. PKP syf i prowincja. Sprzedać jaka najszybciej.

    • 219 80

    • Taaa .. tak samo jak z TPSA lub GPEC ...

      tzw. prywatyzacja polega na sprzedaży firmie państwowej tyle, że francuskiej (TPSA) lub niemieckiej (GPEC). A potem polski klient płaci najwyższe stawki w UE a cały zysk wylatuje do Paryża lub Lipska.
      A pracownicy na minimalnych pensjach ...

      • 1 1

    • WIfi nie ma bo fachowcy z PO podpisali taki kontrakt.

      A teraz za "modernizację" Francuzi chcą fortunę.

      • 1 1

    • (6)

      Podaj przykłady krajów gdzie infrastruktura kolejowa jest prywatna. To kwestia tępych kadr z pisowskiego nadania.

      • 18 23

      • dla przykladu (2)

        prywatna jest w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Ale ty i tak wiesz lepiej.

        • 6 4

        • troszeczkę się skompromitowałeś

          jakość kolei w GB spadła na łeb na szyję po prywatyzacji

          • 2 0

        • podajesz przykłady największych wpadek prywatyzacyjnych (GB)

          Funkcjonują jedynie dzieki państwowej kroplówce. Coś w rodzaju Kolei Śląskich

          • 6 0

      • Co ma infrastruktura do przewoźnika? (1)

        W Czechów masz Leo Express. Niedługo sami będziemy korzystali z usług tego przewoźnika w Polsce. A chociażby we Włoszech masz NTV, który wozi ludzi 25 składami AGV Italo - wygugluj sobie, co to za sprzęt...

        • 11 7

        • a w ogole czytales artykul?

          • 4 3

      • Obawiam się, że zwyczajnie hejtujesz!

        Te kadry tak samo pracują od wielu już lat!

        • 7 9

    • a ciebie (2)

      gratis dołozyć do tej sprzedazy. I myslisz pewnie o DB ?

      • 8 12

      • raczej o kolejach radzieckich -> rżd - radujsa żyw dojechał (1)

        • 8 1

        • Bzdura, wielokrotnie jezdzilem rzd w Rosjii bez zadnch problemow i duzych spoznien, lacznie z transsyberyjska i trasami na polnoc

          • 2 0

    • PKS sprywatyzowali. Zostały cztery linie między głównymi miastami. (11)

      Cała sieć połączeń przestała istnieć, do mniejszych miejscowości nie dojedziesz, bo prywatnemu nigdy się nie opłaca, a zysk nigdy nie jest wystarczająco wysoki.

      • 31 6

      • (10)

        To też ciekawe że Polskiemu busowi się opłaca a PKS-owi nie

        • 10 10

        • (7)

          Polski Bus łączy duże miasta a nie pipidówy, gdzie też żyją ludzie i do pracy jakoś musza dojechać i niekoniecznie własnym autem albo rowerem.

          • 17 2

          • (6)

            Czyli wszyscy mamy się zrzucać na tych, którzy mieszkają w mniej zaludnionych obszarach? Dlaczego?

            • 4 16

            • Bo tak (5)

              Bo tam też żyją i pracują ludzie płacący podatki i np. uprawiający pola lub hodujący zwierzęta.

              • 13 6

              • Porównaj mobilność w USA z tą w PL (2)

                I wyciągnij wnioski. Nie jest obowiązkiem niczyim zapewnianie komunikacji wbrew regułom ekonomii tym, który mieszkają gdzie mieszkają, "bo tak". W szczególności notabene zasadę tę powinni sobie przyswoić ci, co uciekają z miasta na wieś i coś tam o sarenkach i naturze chrzanią (choć nie widzą, bo jak się wyrwą z korka to już ciemno) - a potem leją łzy, że trzeba mieć 4 samochody w rodzinie, bo komunikacji miejskiej nie ma

                • 4 7

              • (1)

                Zakładam ze jesteś gimbazą zafascynową korwinem. Spokojnie, jak dorośniesz to zmądrzejesz.
                Jeśli cała sferę publiczna byśmy podporządkowali zyskowi to lekarze powinni robić tylko operacje plastyczne, powinnismy zamknąć metro a w operze puszczać disco polo.

                • 8 3

              • Znasz jakieś stany pomiędzy socjalizmem i leseferyzmem, czy wszystko tylko czarno-białe?

                • 5 0

              • Stać ich, ja nie mam przywileju KRUS.

                • 4 5

              • To sami organizują sobie transport albo niech się przeprowadza

                • 5 10

        • Polski bus przecież omija prowincje. Tam pieszo albo autkiem.

          • 7 1

        • rozkreca sie interes I sprzedaje...

          Jak na konskim targu, kobyle z cementem w zoladku... do bramy dojdzie...

          • 0 0

    • po co mi wi-fi jak lte przez całą drogę śmiga, darmowe wi-fi = skype konferencja na cały wagon (2)

      • 3 10

      • (1)

        Chyba nie jechałeś w pendolino jeśli uważasz że tam tle całą drogę śmiga. Nie śmiga i dlatego jest problem. Te pudła za dobrze ograniczają zasięg

        • 13 3

        • Strasznie uzależniający ten internet,szkoda tylko,że ludzie są też przy tym strasznymi

          egoistami i w pociągu słyszymy kto ile i w jakim czasie miał orgazmów i ile kochanek

          • 7 3

    • gdyby to bylo prywatne, to bys furmankami jezdzil

      Poza tym, nigdzie takie przedsiewziecia nie sa prywatne...Zaden "biznes" prywatny nie akceptuje zwrotu po 15-20 latach a taka jest skala kosztow I koniecznego zangazowania. Nie jestesmy Chinami z miliardem podroznych czy Francja z 6x wyzszym poziomem zycia. Poza tym, nigdzie takie przedsiewziecia nie sa prywatne...

      • 26 19

  • (2)

    Po co 200km/h skoro co kawalek jest przejazd ze szlabanami i stacja. Do dyzych predkosci potrzeba dlugich odcinkow bez zatrzymywania.

    • 33 5

    • Nieprawda - zobacz pociągi w Japonii - stacja co 20-30 minut nie przeszkadza jechać 300 km/h.

      • 0 0

    • Jak między peronami przejedzie 200/h to zwieje ludzi. Będą trupy. Stan na takim peronie. Będziesz rtup.

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane