• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy z Gdyni do Gdańska jeździło się autobusem. Historia linii 101

Piotr Weltrowski
1 stycznia 2024, godz. 12:00 
Opinie (152)
Początek lat 50. Na linię 101 wysyłano wówczas najnowocześniejsze w taborze autobusy Buessing. Początek lat 50. Na linię 101 wysyłano wówczas najnowocześniejsze w taborze autobusy Buessing.

Spod dworca w Gdyni do centrum Gdańska autobusem? Dziś takie połączenie, przynajmniej przez większość dni w roku, nie funkcjonuje. Był jednak czas, gdy linia 101 (w dwóch okresach zwana też linią "A") była podstawowym komunikacyjnym połączeniem w granicach Trójmiasta.





Dziś podstawą jest SKM, ale SKM działa dopiero od lat 50.



Chciał(a)byś, aby linia 101 wróciła jako normalne połączenie?

Kiedy dziś myślimy o przejazdach komunikacyjnych między Gdańskiem a Gdynią, to w naturalny sposób zwracamy się ku Szybkiej Kolei Miejskiej. Warto jednak pamiętać, że pociągi podmiejskie pokonywać tę trasę zaczęły dopiero w latach 50. ubiegłego wieku. I nie od razu ten Rzym zbudowano.

2 stycznia 1952 roku uruchomiono regularne pociągi elektryczne na trasie do Sopotu. Przy czym na odcinku między Wrzeszczem a Sopotem początkowo jeździły one po jednym torze. Dopiero w połowie 1952 roku Gdańsk z Sopotem łączyć zaczęły dwa tory.

Do Gdyni Głównej linię SKM przedłużono 22 lipca 1953 roku. Tu jednak - między Sopotem a Gdynią - także początkowo ruch odbywał się jednym torem.

Do stacji Gdynia Chylonia pociągi elektryczne zaczęły docierać 15 stycznia 1956 roku, a do Wejherowa - 31 grudnia 1957 roku. Przy czym jeszcze przez dłuższy czas za stacją Gdynia Główna pociągi SKM nie miały wydzielonego torowiska i korzystały z linii dalekobieżnej.

Aktualny rozkład SKM



Tak naprawdę dopiero w latach 60. korzystanie z tej formy transportu stało się w Trójmieście powszechne. Jak szacował w 1966 roku Dziennik Bałtycki, około 40 proc. mieszkańców aglomeracji korzystało podczas codziennych dojazdów z pociągów podmiejskich.

Pierwsze powojenne połączenie



Wróćmy jednak do momentu zakończenia II wojny światowej. Połączenie komunikacyjne łączące Gdynię i Gdańsk stało się w nowej, powojennej rzeczywistości, sprawą pilną. Nie dziwi więc, że było to pierwsze połączenie, jakie uruchomiono w Gdyni.

Po wojnie uruchomienie transportu autobusowego było kluczowe dla Trójmiasta. Na zdjęciu autobus zaprezentowany na paradzie w 1946 roku. Po wojnie uruchomienie transportu autobusowego było kluczowe dla Trójmiasta. Na zdjęciu autobus zaprezentowany na paradzie w 1946 roku.
- Utworzono Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Gdyni, których dyrektorem został inż. Stanisław Taczanowski, zaś kierownikiem technicznym Ottokar Ammer. Podjęto energiczne działania dla uruchomienia komunikacji miejskiej, inicjując 10 lipca 1945 połączenie z Gdańskiem - czytamy na stronach ZKM Gdynia o historii komunikacji.

Aktualny rozkład ZKM Gdynia



Tak właśnie powstała linia 101, która do 1954 roku posiadała jednak oznaczenie literowe - "A".

Zarobki: 11 tys. zł. Bilet do Gdańska: 120 zł



Od Dworca PKP w Gdyni autobusy kursowały ulicami:
  • w Gdyni - Dworcową, Starowiejską, Świętojańską, Gdańską (późniejsza al. Zwycięstwa),
  • w Sopocie - 20 października (późniejsza al. Niepodległości),
  • w Gdańsku - al. Grunwaldzką, al. Rokossowskiego (późniejsza al. Zwycięstwa), Błędnikiem, Podwalem Grodzkim, Kalinowskiego (późn. Targiem Rakowym), Okopową, do Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej (dziś Urząd Wojewódzki).

I tu ciekawostka: pod koniec lat 40., za przejazd całego odcinka z Gdańska do Gdyni trzeba było zapłacić 120 zł, z Gdańska lub Gdyni do Sopotu - 70 zł, a z Gdyni do Orłowa - 40 zł. Przeciętna płaca wynosiła w 1949 roku w Polsce - 11 tys. zł. Przejazdy nie były więc tanie.

Kursy co 8 minut



Samą linię, przynajmniej do połowy lat 50., traktowano zresztą priorytetowo. Wyjeżdżały na nią zawsze najnowsze autobusy, a częstotliwość kursów była bardzo wysoka - pojazdy pojawiały się na przystankach nawet co 8 minut.

Dziś linia 101 uruchamiana jest okazyjnie, jako atrakcja, podczas Europejskiego Dnia Bez Samochodu. Dziś linia 101 uruchamiana jest okazyjnie, jako atrakcja, podczas Europejskiego Dnia Bez Samochodu.
W latach 50. i 60. autobusy linii 101 odbywały też - a jakże, w Sylwestra - specjalne kursy nocne. Co pół godziny można było wsiąść w autobus i dojechać na bal lub z niego wrócić.

Linię zawiesił stan wojenny, a zlikwidowała transformacja ustrojowa



Od lat 60. znaczenie linii 101 jednak malało. Pociągi podmiejskie były jednak wygodniejsze i szybsze. Na przełomie lat 70. i 80. autobusy kursowały już nie co 8, a co 26 minut w godzinach szczytu. Początkowo jednak linię 101 zawiesiła nie ekonomia, a... stan wojenny.

Aktualny rozkład ZTM Gdańsk



13 grudnia 1981 roku zawieszono jej funkcjonowanie. I choć wróciła jeszcze na kilka lat - po 22 lipca 1986 roku, znów jako linia "A" - to były to jej ostatnie podrygi. Ostatecznie zlikwidowano ją w sierpniu 1990 roku.

W ostatnich latach autobusy 101 wracają na drogi, ale już tylko jako historyczna atrakcja, uruchamiana na jeden dzień w roku - 22 września, gdy obchodzimy Dzień Bez Samochodu.

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Czy moglby ktos? (2)

    Podzielić się wiedzą bo ja jestem zbyt mlody i tylko z opowieści o nich słyszałem. Babcia żyła w 50 60 70 latach i podobno na tej linii najczęściej można było spotkać tzw. "kämpfen" czyli po Polsku "walaczy". Byli to najczęściej samotni mężczyźni w podeszłym wieku którzy stracili rodziny w wojnie. Niby ti odbywało się tak że kämpfen zasiadał i gazeta zasłaniając się odbywał walenie po czym zakładał spodnie i udawal że czyta gazetę. Ktoś o tym słyszał? Mi to już kilka starszych ludzi o tym mówiło

    • 0 4

    • Babcia podglądała ? tam był konduktor , " Uwaga tam z boku mam was na oku" tak mówił jeden wesoły konduktor.

      Skąd te " Kampfen " się tam wzięli,? jacyś ziomkowie od Adenauera ? o" Wołdze" czarnej Babcia też mówiła, Jasiu?

      • 0 0

    • fajnie masz w domu. to trzeba zgłosić, że piszesz pastę tutaj

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Fajnie by było jak by było takie połączenie (10)

    • 117 30

    • popui@wp.pl

      Najpierw to niech trolejbusy zaczna jezdzic do rumi do dworca pkp. Koncza na cisowej. Tylko pytanie kto doplaci do tej komunikacji?

      • 0 0

    • Opinia wyróżniona

      Wiele rzeczy by było gdyby nie granice miast po drodze. (3)

      Nie ma co marzyć o 101 gdy brakuje 5 przystanków żeby 181 i S dojechały do Oliwy na pętlę tramwajową a kończą na Reja w środku niczego zamiast na najbliższym węźle przesiadkowym jakim jest Oliwa. To samo 31 nie dojeżdża do Pomorskiej tylko kończy pod Ergo Areną a tam brakuje tylko jednego przystanku. Wszystko przez magiczną granicę miasta. Tymczasem nie ma problemu żeby 26 na całej swojej trasie dublował SKM ale to się dzieje w jednym mieście więc ok.

      • 58 3

      • 31,181,S mogą mieć większe opóźnienia. Moim zdaniem zrobić 2 nowe linie. 1 z dworca w Redłowie al. zwycięstwa Haffnera dolnym Sopotem koło Ergo areny Chłopską Piastowską do dworca w Oliwie. 2 z dworca Redłowie al.zwycięzca al.niepodległości w Sopocie. W Gdańsku Grunwaldzką do pętli w Oliwie. i może wszystkie kursy do ZOO.

        • 1 0

      • tu pies pogrzebany

        ziutki z zarządów miast dali by się pokroić w obronie ich stołków, a pisiarnia jak była u władzy zamiast przeorać mapę okręgów i połączyć trojmiasto z jednym burmistrzem choćby i w sopoćkowie, usiłowali powsadzać swoich ziutków, nieskutecznie

        od dawna piszę, że nasza jedyna nadzieja na odległym horyzoncie to...

        Putin? ruska inwazja? bo poza tym całe te jaja z falą to pogłębianie fos i okopywanie się na pozycjach

        • 2 3

      • oj tak to prawda.. slab epolaczenie sopotu z oliwa....

        • 8 0

    • Jakby.

      • 3 1

    • Fajnie gdyby udało się stworzyć linie trolejbusowa (2)

      Z Redy z pod aquaparku , z przystankiem pod Auchan , następnie przy targowisku w Rumii, zjeżdżający na Cisowa i przystankiem przy SKM Rumia , a następnie Gdynia Cisowa przy " fordzie" a później w Chyloni przy centrum handlowym , Gdynia Śródmieście.

      • 17 2

      • Dyzio marzyciel.

        To sobie kupcie od Gdyni stare trolejbusy i do dzieła.

        • 4 8

      • Ale po co?

        • 4 11

    • To bys pisal, ze autobus ma godzine opoznienia

      • 29 8

  • Opinia wyróżniona

    Stare połączenia (8)

    Linia 101 to jednak był autobus z silnikiem diesla, ale linia 21 to był elektryczny trajtek i tej linii to mi bardzo szkoda i brak.

    • 117 17

    • To nie ma juz 21? (3)

      Co za dałny skasowaly to? Ponoć 30stki nie ma z cistwy do centrum miasta, tylko 26 ktore nie wjezdza do miasta tylko na dzialkach lesnych staje i trzeba dralowac na plażę....

      Gamonie pracują w ZKM.

      • 13 1

      • (1)

        nie ma bo 3/4 trasy dublował się z SKM. Z tego powodu zlikwidowali linie tramwajową do Sopotu i nie chcą wybudować na Orunie

        • 2 0

        • Na Orunie zlikwidowano linię 6 w związku z rozbudową drogi

          I zastąpiono autobusem linii 151, który w 2017 zastąpiono z kolei autobusem linii 132.

          • 0 0

      • To nie ZKM tylko miasto ucięło budzet

        ZKMowi pozostało jedynie dopasować rozklady jazdy do powierzonych środków.

        • 0 0

    • (3)

      Linai 101 była najlepszą linią, nic lepszego do dzisiaj nie wymyślono. Szkoda, że wycofali.

      • 29 1

      • (2)

        Obecnie nią ma szybkiego bezpośredniego połączenia nawet Gdańska z Oliwą, trzeba wlec się godzinę tramwajem, albo z przesiadkami.

        • 23 4

        • pamiętam jak po otwarciu pętli łostowice świetokrzyska zacząłem korzystać z tramwaju

          jednak dojazd w okolice uniwerku, w ścisku, w czasie 45-50 minut skutecznie mnie wyleczył. Wiadomo, że układ trójmiasta jest jaki jest ale dlaczego nikt nie myśli choćby o budowie szybkiego tramwaju na armii krajowej? przecież masa ludzi, szczególnie podrózujących liniami turystycznymi z kiełpina, kokoszek by z tego korzystała. To nie, puszajmy tramwaje i autobusy jak w wężu na noki. Już nie wspomnę o tym, że można zrobić kilka linii "pośpiesznych" z centrum, wrzeszcza (wiem wiem, i tak staną w korku) ale nie będą zatrzymywać się na każdym przystanku, zajeżdżać w dziwne miejsca

          • 0 0

        • Jazda do pracy

          Obecnie mamy coraz więcej linii turystycznych,2 razy dziennie poznajemy piękno Gdańska.

          • 14 1

  • Mam porównanie

    Narzekających zapraszam do Łodzi. Tam komunikacja miejska to fikcja!

    • 0 0

  • Hej (1)

    Te zdjęcia to przypominają mojego ojca

    • 4 0

    • twój ojciec był autobusem?

      koła autobusu kręcą się

      • 0 3

  • nie ma dziś racji bytu linia 101 . (1)

    droga z Gdyni do Gdańska max. zaczopowana , głównie przez tych {takich} którzy dziś podróżują swoimi limuzynami , kiedyś tą drogę pokonywali właśnie 101 ! {sto jedynką ! }

    • 1 4

    • zabierzmy samochody ludziom XD i puszczamy linię 101 albo A.

      korea pólnocna level hard

      • 0 0

  • (1)

    Moja mama jeździła 101 z Oliwy do Gdyni do pracy, lata 80te

    • 10 0

    • osiemdziesiątte

      • 0 1

  • 101 (1)

    Powinna wznowić działalność
    Z ograniczoną ilością przystanków
    Ale tak

    • 13 1

    • masz rację, ale jest jeden problem. Zacznie funkcjonować z ograniczoną ilością przystanków,

      a majstry zza biurka co jakiś czas będą dodawać kolejne i kolejne, jakieś zajazdy w dzielnice i okaże się, że przejazd będzie trwał 300 minut

      • 1 0

  • Absolutnie apelujemy o powrót liiiiiiinii 101 z Gdańska do Gdyni! Była fantastyczna!! (1)

    • 13 6

    • piękna to była linia, nie zapomnę jej nigdy

      • 3 0

  • Komuchy wszystko zniszczą . Nic jeszcze nie zbudowali , za to wyprzedają nie swoje (6)

    wróciła koalicja 13 grudnia. Czarna karta w historii Polski.

    • 32 50

    • ile macie jeszcze budżetu wyprowadzonego na farmę trolli? Czy może jednak już robicie za darmo?

      • 0 3

    • Jesteś chory Twoi rodzice to też prawdopodobnie komuchy bo też pobierali naukę w komuszych szkolach

      • 4 6

    • Przekaz dnia z Nowogrodzkiej przyszedł?

      • 8 9

    • Nie za swoje, to twoje kochane Prawo i ZPRawiedliwość produkowało partyjnych oligarchów szybciej niż rosja i białoruś. (2)

      • 20 14

      • POtrafisz tylko "kopiuj-wklej" ? (1)

        donek za takie klepanie już nie placi.

        • 12 18

        • Mafia z Nowogrodzkiej rozbita, już przelew nie przyjdzie w tym rokum

          Więc przestań się produkować i uszami klaskać.

          • 18 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane