• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy z Gdyni do Gdańska jeździło się autobusem. Historia linii 101

Piotr Weltrowski
1 stycznia 2024, godz. 12:00 
Opinie (152)
Początek lat 50. Na linię 101 wysyłano wówczas najnowocześniejsze w taborze autobusy Buessing. Początek lat 50. Na linię 101 wysyłano wówczas najnowocześniejsze w taborze autobusy Buessing.

Spod dworca w Gdyni do centrum Gdańska autobusem? Dziś takie połączenie, przynajmniej przez większość dni w roku, nie funkcjonuje. Był jednak czas, gdy linia 101 (w dwóch okresach zwana też linią "A") była podstawowym komunikacyjnym połączeniem w granicach Trójmiasta.





Dziś podstawą jest SKM, ale SKM działa dopiero od lat 50.



Chciał(a)byś, aby linia 101 wróciła jako normalne połączenie?

Kiedy dziś myślimy o przejazdach komunikacyjnych między Gdańskiem a Gdynią, to w naturalny sposób zwracamy się ku Szybkiej Kolei Miejskiej. Warto jednak pamiętać, że pociągi podmiejskie pokonywać tę trasę zaczęły dopiero w latach 50. ubiegłego wieku. I nie od razu ten Rzym zbudowano.

2 stycznia 1952 roku uruchomiono regularne pociągi elektryczne na trasie do Sopotu. Przy czym na odcinku między Wrzeszczem a Sopotem początkowo jeździły one po jednym torze. Dopiero w połowie 1952 roku Gdańsk z Sopotem łączyć zaczęły dwa tory.

Do Gdyni Głównej linię SKM przedłużono 22 lipca 1953 roku. Tu jednak - między Sopotem a Gdynią - także początkowo ruch odbywał się jednym torem.

Do stacji Gdynia Chylonia pociągi elektryczne zaczęły docierać 15 stycznia 1956 roku, a do Wejherowa - 31 grudnia 1957 roku. Przy czym jeszcze przez dłuższy czas za stacją Gdynia Główna pociągi SKM nie miały wydzielonego torowiska i korzystały z linii dalekobieżnej.

Aktualny rozkład SKM



Tak naprawdę dopiero w latach 60. korzystanie z tej formy transportu stało się w Trójmieście powszechne. Jak szacował w 1966 roku Dziennik Bałtycki, około 40 proc. mieszkańców aglomeracji korzystało podczas codziennych dojazdów z pociągów podmiejskich.

Pierwsze powojenne połączenie



Wróćmy jednak do momentu zakończenia II wojny światowej. Połączenie komunikacyjne łączące Gdynię i Gdańsk stało się w nowej, powojennej rzeczywistości, sprawą pilną. Nie dziwi więc, że było to pierwsze połączenie, jakie uruchomiono w Gdyni.

Po wojnie uruchomienie transportu autobusowego było kluczowe dla Trójmiasta. Na zdjęciu autobus zaprezentowany na paradzie w 1946 roku. Po wojnie uruchomienie transportu autobusowego było kluczowe dla Trójmiasta. Na zdjęciu autobus zaprezentowany na paradzie w 1946 roku.
- Utworzono Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Gdyni, których dyrektorem został inż. Stanisław Taczanowski, zaś kierownikiem technicznym Ottokar Ammer. Podjęto energiczne działania dla uruchomienia komunikacji miejskiej, inicjując 10 lipca 1945 połączenie z Gdańskiem - czytamy na stronach ZKM Gdynia o historii komunikacji.

Aktualny rozkład ZKM Gdynia



Tak właśnie powstała linia 101, która do 1954 roku posiadała jednak oznaczenie literowe - "A".

Zarobki: 11 tys. zł. Bilet do Gdańska: 120 zł



Od Dworca PKP w Gdyni autobusy kursowały ulicami:
  • w Gdyni - Dworcową, Starowiejską, Świętojańską, Gdańską (późniejsza al. Zwycięstwa),
  • w Sopocie - 20 października (późniejsza al. Niepodległości),
  • w Gdańsku - al. Grunwaldzką, al. Rokossowskiego (późniejsza al. Zwycięstwa), Błędnikiem, Podwalem Grodzkim, Kalinowskiego (późn. Targiem Rakowym), Okopową, do Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej (dziś Urząd Wojewódzki).

I tu ciekawostka: pod koniec lat 40., za przejazd całego odcinka z Gdańska do Gdyni trzeba było zapłacić 120 zł, z Gdańska lub Gdyni do Sopotu - 70 zł, a z Gdyni do Orłowa - 40 zł. Przeciętna płaca wynosiła w 1949 roku w Polsce - 11 tys. zł. Przejazdy nie były więc tanie.

Kursy co 8 minut



Samą linię, przynajmniej do połowy lat 50., traktowano zresztą priorytetowo. Wyjeżdżały na nią zawsze najnowsze autobusy, a częstotliwość kursów była bardzo wysoka - pojazdy pojawiały się na przystankach nawet co 8 minut.

Dziś linia 101 uruchamiana jest okazyjnie, jako atrakcja, podczas Europejskiego Dnia Bez Samochodu. Dziś linia 101 uruchamiana jest okazyjnie, jako atrakcja, podczas Europejskiego Dnia Bez Samochodu.
W latach 50. i 60. autobusy linii 101 odbywały też - a jakże, w Sylwestra - specjalne kursy nocne. Co pół godziny można było wsiąść w autobus i dojechać na bal lub z niego wrócić.

Linię zawiesił stan wojenny, a zlikwidowała transformacja ustrojowa



Od lat 60. znaczenie linii 101 jednak malało. Pociągi podmiejskie były jednak wygodniejsze i szybsze. Na przełomie lat 70. i 80. autobusy kursowały już nie co 8, a co 26 minut w godzinach szczytu. Początkowo jednak linię 101 zawiesiła nie ekonomia, a... stan wojenny.

Aktualny rozkład ZTM Gdańsk



13 grudnia 1981 roku zawieszono jej funkcjonowanie. I choć wróciła jeszcze na kilka lat - po 22 lipca 1986 roku, znów jako linia "A" - to były to jej ostatnie podrygi. Ostatecznie zlikwidowano ją w sierpniu 1990 roku.

W ostatnich latach autobusy 101 wracają na drogi, ale już tylko jako historyczna atrakcja, uruchamiana na jeden dzień w roku - 22 września, gdy obchodzimy Dzień Bez Samochodu.

Opinie (152) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (4)

    Niesamowite,ale też jaka cena za przejazd.Dzisiaj niestety niby promocja zbiorkomu a ceny też wysokie,skmka,autobus tylko dla bogaczy.Stąd wieczne korki bo taniey autem.

    • 36 22

    • Nie pamiętam kiedy jeżdziłem ostatnio zbiorkomem

      i pewnie nie pojadę, bo nie mam ochoty na spotkanie z maliniakiem. Menelem zbiegłym ze Srebrzyska, który zaśmieca wszystkie fora swoimi urojeniami.

      • 2 10

    • Jeszcze cię te mamroty po sylwestrze trzymają?

      • 11 0

    • Jak tam na nartach Sven?

      • 5 0

    • Pis w trojmiescie ma 15 % i rosnie.

      • 1 0

  • Mogłaby wrócić... (15)

    SKM-ka to nadal kibel i krzycząca antyreklama komunikacji zbiorowej.
    Nie wiem... wszystkie środki transportu osiągnęły już poziom estetyki i wygody, mniej więcej, na czasie, tylko SKM-ka to nadal trzeci świat i jeśli chodzi o wystrój i - nie wiadomo dlaczego - o czynnik ludzki. Toalety zamknięte na odcinku Gdańsk - Wejherowo, bo spust prosto na tory. Litości! Leci 3 dekada XXI wieku!

    • 48 24

    • (5)

      "Kible" są wygodniejsze niże te kilka nowych składów, co w grudniu zaczęły jeździć, z wąskimi przejściami, niewygodnym układem siedzeń, podłogą na różnej wysokości i 1/3 składu przeznaczoną na rowery. Toalety niepotrzebne, cała trasa to nieco ponad godzinę, a autobusy i tramwaje też nie mają.

      Największy problem to rzadkie kursy w weekendy często tylko co poł godziny i menele/pijaczki zwłaszcza zimą.

      • 19 5

      • (2)

        Najgłupsze stwierdzenie w tym roku. ,,Toalety niepotrzebne,,

        • 16 5

        • (1)

          W składzie aglomeracyjnym? A i owszem. W metrze i tramwaju też nie masz toalety.

          • 4 4

          • W Warszawie na każdej stacji metra masz bezpłatną toaletę.

            • 7 1

      • No właśnie...

        Dlaczego dziś nie potrafią zaprojektować czegoś, co by się zbliżało ergonomią do EN57? To jakaś czarna magia jest?

        • 9 1

      • ja lubię szczać w podrózy, mają byc czynne, skoro są.

        • 6 2

    • I na co? Żeby jechało nim 5 czy 10 osób?

      • 6 3

    • A ja dziś dla odmiany wracając z udanego sylwestra jechałem super nowym składem SKM.. no ale niestety tylko pożyczonym od (4)

      marszałka, a było tak pięknie punktualnie i wygodnie...ech... rozmarzyłem się.

      • 0 6

      • (2)

        Nie ma toalet na stacjach w Trójmiesciaku

        • 4 0

        • Na niektórych są. (1)

          • 2 0

          • Na większości nie ma

            • 0 0

      • One nie są pożyczone.

        SKM i pomorski samorząd wspólnie je kupiły. Właścicielem jest województwo, ale mnie jako pasażera to lotto. Ważne, że jest w końcu XXI wiek.

        • 2 0

    • Jaki trzeci świat? Toalety gdzie? Wpychasz je na miejską trasę? To tak, jak w warszawskim metrze też powinni je mieć, bo

      między skrajnymi przystankami (początkowymi i końcowymi) to jednak jest bite 30 minut). Jak sikasz często to skorzystaj z toalet na stacjach.

      • 3 3

    • Jakbyś nie zauważył, to na SKM pojawił y się nowe pojazdy

      Od grudnia jeździ 8 nowych Impulsów a od połowy 2025 ma się pojawić kolejnych 20. Do tej pory SKM ma zmoderniozwać pozostałe przystanki, więc wtedy już będzie super.

      • 2 2

    • mam w d.... estetykę
      jak chcę jechać czymś ładnym to se wynajmę karocę czterokonną z sexy woźnicą
      albo wezmę limo

      w kolejce miejskiej ma być często, tanio, prosto, szybko
      co to, spacer? sio do parku albo na plażę
      ja chcę wołu roboczego
      nie potrzebuję wc, internetu, gniazdek ani nawet siedzeń, jak wysiądę po kwadransie

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Fajnie by było jak by było takie połączenie (10)

    • 117 30

    • To bys pisal, ze autobus ma godzine opoznienia

      • 29 8

    • Fajnie gdyby udało się stworzyć linie trolejbusowa (2)

      Z Redy z pod aquaparku , z przystankiem pod Auchan , następnie przy targowisku w Rumii, zjeżdżający na Cisowa i przystankiem przy SKM Rumia , a następnie Gdynia Cisowa przy " fordzie" a później w Chyloni przy centrum handlowym , Gdynia Śródmieście.

      • 17 2

      • Ale po co?

        • 4 11

      • Dyzio marzyciel.

        To sobie kupcie od Gdyni stare trolejbusy i do dzieła.

        • 4 8

    • Opinia wyróżniona

      Wiele rzeczy by było gdyby nie granice miast po drodze. (3)

      Nie ma co marzyć o 101 gdy brakuje 5 przystanków żeby 181 i S dojechały do Oliwy na pętlę tramwajową a kończą na Reja w środku niczego zamiast na najbliższym węźle przesiadkowym jakim jest Oliwa. To samo 31 nie dojeżdża do Pomorskiej tylko kończy pod Ergo Areną a tam brakuje tylko jednego przystanku. Wszystko przez magiczną granicę miasta. Tymczasem nie ma problemu żeby 26 na całej swojej trasie dublował SKM ale to się dzieje w jednym mieście więc ok.

      • 58 3

      • oj tak to prawda.. slab epolaczenie sopotu z oliwa....

        • 8 0

      • tu pies pogrzebany

        ziutki z zarządów miast dali by się pokroić w obronie ich stołków, a pisiarnia jak była u władzy zamiast przeorać mapę okręgów i połączyć trojmiasto z jednym burmistrzem choćby i w sopoćkowie, usiłowali powsadzać swoich ziutków, nieskutecznie

        od dawna piszę, że nasza jedyna nadzieja na odległym horyzoncie to...

        Putin? ruska inwazja? bo poza tym całe te jaja z falą to pogłębianie fos i okopywanie się na pozycjach

        • 2 3

      • 31,181,S mogą mieć większe opóźnienia. Moim zdaniem zrobić 2 nowe linie. 1 z dworca w Redłowie al. zwycięstwa Haffnera dolnym Sopotem koło Ergo areny Chłopską Piastowską do dworca w Oliwie. 2 z dworca Redłowie al.zwycięzca al.niepodległości w Sopocie. W Gdańsku Grunwaldzką do pętli w Oliwie. i może wszystkie kursy do ZOO.

        • 1 0

    • Jakby.

      • 3 1

    • popui@wp.pl

      Najpierw to niech trolejbusy zaczna jezdzic do rumi do dworca pkp. Koncza na cisowej. Tylko pytanie kto doplaci do tej komunikacji?

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Stare połączenia (8)

    Linia 101 to jednak był autobus z silnikiem diesla, ale linia 21 to był elektryczny trajtek i tej linii to mi bardzo szkoda i brak.

    • 117 17

    • (3)

      Linai 101 była najlepszą linią, nic lepszego do dzisiaj nie wymyślono. Szkoda, że wycofali.

      • 29 1

      • (2)

        Obecnie nią ma szybkiego bezpośredniego połączenia nawet Gdańska z Oliwą, trzeba wlec się godzinę tramwajem, albo z przesiadkami.

        • 23 4

        • Jazda do pracy

          Obecnie mamy coraz więcej linii turystycznych,2 razy dziennie poznajemy piękno Gdańska.

          • 14 1

        • pamiętam jak po otwarciu pętli łostowice świetokrzyska zacząłem korzystać z tramwaju

          jednak dojazd w okolice uniwerku, w ścisku, w czasie 45-50 minut skutecznie mnie wyleczył. Wiadomo, że układ trójmiasta jest jaki jest ale dlaczego nikt nie myśli choćby o budowie szybkiego tramwaju na armii krajowej? przecież masa ludzi, szczególnie podrózujących liniami turystycznymi z kiełpina, kokoszek by z tego korzystała. To nie, puszajmy tramwaje i autobusy jak w wężu na noki. Już nie wspomnę o tym, że można zrobić kilka linii "pośpiesznych" z centrum, wrzeszcza (wiem wiem, i tak staną w korku) ale nie będą zatrzymywać się na każdym przystanku, zajeżdżać w dziwne miejsca

          • 0 0

    • To nie ma juz 21? (3)

      Co za dałny skasowaly to? Ponoć 30stki nie ma z cistwy do centrum miasta, tylko 26 ktore nie wjezdza do miasta tylko na dzialkach lesnych staje i trzeba dralowac na plażę....

      Gamonie pracują w ZKM.

      • 13 1

      • (1)

        nie ma bo 3/4 trasy dublował się z SKM. Z tego powodu zlikwidowali linie tramwajową do Sopotu i nie chcą wybudować na Orunie

        • 2 0

        • Na Orunie zlikwidowano linię 6 w związku z rozbudową drogi

          I zastąpiono autobusem linii 151, który w 2017 zastąpiono z kolei autobusem linii 132.

          • 0 0

      • To nie ZKM tylko miasto ucięło budzet

        ZKMowi pozostało jedynie dopasować rozklady jazdy do powierzonych środków.

        • 0 0

  • Pamiętam jak jezdziłem do babci na Żabiankę ogórem.... i najlepiej jechało się koło silnika:) (5)

    • 43 4

    • Gdynia Centrum- AWF:)

      • 6 5

    • ogórek miał silnik z przodu przy kierowcy dzbanie. (1)

      • 3 11

      • Przy silniku były dwa fotele dla trójki pasażerów tłuczku.

        • 9 0

    • Też jako dzieciak leżałem na tej osłonie silnika trzymając się relingów.

      • 4 0

    • ja jeździłem kabaczkami

      • 0 3

  • Najlepsza linia

    Punktualna tania , szybka jako mlody chlopak jezdzilem nia , jak nie bylo kolejki, i jak byla ,lepsza od skm,zlikwidowano ze wzgledu brak biletu kazde miasto chcialo miec swoj udzial ,jak bylem dzieckim mlodym,staruchem nie robilo problemu,

    • 28 5

  • Komuchy wszystko zniszczą . Nic jeszcze nie zbudowali , za to wyprzedają nie swoje (6)

    wróciła koalicja 13 grudnia. Czarna karta w historii Polski.

    • 32 50

    • Nie za swoje, to twoje kochane Prawo i ZPRawiedliwość produkowało partyjnych oligarchów szybciej niż rosja i białoruś. (2)

      • 20 14

      • POtrafisz tylko "kopiuj-wklej" ? (1)

        donek za takie klepanie już nie placi.

        • 12 18

        • Mafia z Nowogrodzkiej rozbita, już przelew nie przyjdzie w tym rokum

          Więc przestań się produkować i uszami klaskać.

          • 18 12

    • Przekaz dnia z Nowogrodzkiej przyszedł?

      • 8 9

    • Jesteś chory Twoi rodzice to też prawdopodobnie komuchy bo też pobierali naukę w komuszych szkolach

      • 4 6

    • ile macie jeszcze budżetu wyprowadzonego na farmę trolli? Czy może jednak już robicie za darmo?

      • 0 3

  • Język polski

    "Okazyjnie"? Chyba "okazjonalnie"!

    • 7 5

  • Gdańsk ma najgorsza komunikacje w Polsce wyprtzedza go nawet Gdynia mało tego oni nadal powoduja zacofanie jej !! (9)

    Przyczyna najgorszej komunikacji w Gdańsku jest tramwajowy złom który jest najbardziej kosztowny .I pewnie dlatego go rozwijają bo im gorzej tym lepiej według polityków miasta i urzędników

    • 20 36

    • Najwięcej do powiedzenia w tej sprawie.. (3)

      ..mają osoby które z niej nie korzystają. A nie korzystają - bo nie!

      • 13 8

      • Najwiecej do powiedzenia ma taki jak ty co pojecia niema o niczym ale zawsze sie wypowiada wazeliniarsko bo (1)

        prawdy pisac nie wolno

        • 5 4

        • Korzystam codziennie i nie mam powodów do narzekania.

          • 4 5

      • A niby jak miałbym zacząć korzystać z tramwaju jeśli rowerem jest szybciej? I to dużo.

        Od dworca głównego do Wrzeszcza wyprzedzam średnio dwa tramwaje bo one więcej stoją niż jadą.. To jest normalne miasto? Przecież to jest trasa przelotowa przez rzadko zaludniony teren miedzy dużymi dzielnicami. Opera, Akademia Medyczna i tyle - więcej przystanków być nie powinno, ewentualnie jedna linia niech staje na pozostałych, reszta przyspieszona. Inaczej to nie widzę sensu jechania tramwajem. Po co mi jakaś Brama Oliwska na której nikt nie wsiada i nie wysiada a pełny ludzi tramwaj marnuje cenny czas?

        • 1 6

    • Uwierz mi, wielu w Gdyni marzy o tramwaju na Hutniczej, na Karwinach, na Estakadzie. Na Estakadzie musisz jechać bo nie ma chodnika !!! Latem w korku, czlowiek chętnie by wysiadł z tego zatłoczonego autobusu ale nie wysiądzie bo chodnika nie zaprojektowali geniusze

      • 4 0

    • (1)

      może i tak jest ale jedno bym przeniósł z gdańskiej komunikacji do nas - biletomaty na przystankach.

      • 3 1

      • a wy ciągle tkwicie mentalnie w technice 20 lat przestarzałej?

        po co ci papierowy bilet? chcesz go komuś na prezent wręczyć? oszołomy mają problem gdy trzeba będzie kartę w fali odbić ale kasowanie papierków nie jest dla nich żadnym problemem - gratuluję logiki

        • 1 2

    • i najdrozsza

      • 0 0

    • Komunikacja

      Jak chcesz zobaczyć dobra komunikacje to zapraszam na Śląsk lub do Łodzi. Tramwaje przeważnie Alstom 105, które kursują po jednym torze i tylko jeden wagon. Większość osób którzy tutaj wypowiada się na temat transportu nie ma zielonego pojęcia o funkcjonowaniu. Fakt brak jest integracji biletowej, ale stan techniczny autobusów i tramwajów jest dobry.

      • 1 0

  • Świetny artykuł, (2)

    przydałoby się więcej takich materiałów

    • 35 4

    • (1)

      W którym miejscu wykonano to zdjęcie z parady w 1946?

      • 1 0

      • Odpowiadam sobie: budynek przysłonięty słupami to budynek na rogu Zygmuntowska-Świętojańska, stoi do dziś. Jasny budynek z lewej to Armii Krajowej 24. Też stoi do tej pory. Zdjęcie robione ze skrzyżowania Świętojańska-10lutego-Skwer Kościuszki, widok w górę Świętojańskiej.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane