• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy TIR-ów odcinają ABS, by zyskać czas. Potem wjeżdżają na obwodnicę

Maciej Naskręt
12 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Po każdej 4,5-godzinnej podróży kierowca musi sobie zrobić ok. 45-minutową przerwę. Po każdej 4,5-godzinnej podróży kierowca musi sobie zrobić ok. 45-minutową przerwę.

Kierujący ciężarówkami w Trójmieście potrafią wyłączyć system hamulcowy ABS, do którego podpięte są czujniki ruchu. W ten sposób chcą zyskać czas pracy zarejestrowany na tachografie - i szybciej przejechać zaplanowaną trasę. Mogą zasnąć, albo spowodować wypadek przez zmęczenie - ostrzegają inspektorzy transportu drogowego z Gdańska.



Jak długo możesz prowadzić pojazd bez przerwy?

Nie od dziś wiadomo, że kierowcy ciężarówek działają pod presją czasu - muszą dowieźć ładunek pod wskazany adres w określonym czasie. Przepisy od wielu lat nie zezwalają na ciągłe prowadzenie samochodu ciężarowego, które jest dopuszczalne w przypadku pojazdów osobowych.

Przypomnijmy więc, że dzienny czas kierowania pojazdem ciężarowym wynosi 10 godzin. Niezależnie od rodzaju pojazdu, kierowca zobowiązany jest do przymusowej przerwy po 4,5 godzinach ciągłej jazdy. Odpoczynek trwa 45 minut i może być rozłożony na dwie przerwy: 15 i 30 minut. W tygodniu można przejechać nie więcej niż 56 godz. za kierownicą auta.

Nad przestrzeganiem tych zasad czuwa inspekcja drogowa.

- W 2015 roku inspektorzy przeprowadzili ponad 10 tys. kontroli drogowych, w tym 375 w stosunku do przewoźników zagranicznych. W efekcie wydano 305 decyzji administracyjnych o nałożeniu kary, 1405 mandatów karnych z UTD i 985 mandatów karnych z ustawy prawo o ruchu drogowym, które zostały nałożone na kierowców - wyjaśnia Janusz Staniszewski z Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego w Gdańsku
Niestety, czas to pieniądz i często przewoźnicy, tak jak i kierowcy, uciekają się do rozwiązań, które potęgują zagrożenie na drodze.

Czytaj też: Nawet 8 tys. zł kary za przewóz osób Uberem

Magnesy zgromadzone przez gdańskich inspektorów transportu. Magnesy zgromadzone przez gdańskich inspektorów transportu.
Magnesy sposobem na jazdę powyżej dozwolonego czasu

Każdy z pojazdów ciężarowych ma zamontowany tachograf. Urządzenie rejestruje czas pracy kierowcy i prędkość pojazdu. Kierujący umieją jednak, co jest nielegalne, zatrzymać wspomniane urządzenie udając, że stoją na postoju, a faktycznie przejeżdżając setki kilometrów.

Jedną z najpopularniejszych metod oszukania tachografu jest zwykły magnes. Sposób jest prosty ze względu na to, że potrzebny jest tylko magnes i wiedza, gdzie w skrzyni biegów zamontowany jest przetwornik. Montując magnes, zakłócają pracę wspomnianego przetwornika, co powoduje zatrzymanie przekazywania impulsów do tachografu.

Pomijamy tutaj fakt, że naprawa i kalibracja takiego przetwornika to wydatek nawet 1 tys. zł - prowadzenie pojazdu przez zmęczonego kierowcę może mieć jeszcze bardziej negatywne skutki.

Kierowcy wyłączają ABS i ESP

Teraz drugi przypadek, bardzo niebezpieczny także dla innych uczestników ruchu. Nowe samochody ciężarowe - wyprodukowane po 2012 r. - oprócz przetwornika w skrzyni, mają także drugie zabezpieczenie wysyłające dane do tachografu. To czujnik ruchu znajdujący się przy systemie ABS i ESP w kole. By go wyłączyć, kierowcy odłączają oba systemy - ABS i ESP.

W efekcie kierowca ciężarówki, w razie nagłego hamowania, nie jest w stanie ominąć przeszkody. Dlaczego? W pojeździe blokują się koła i pojazd jedzie prosto. Skutki stosowania tego rozwiązania mogą być tragiczne.

Zgodnie z zaleceniami, po każdych dwóch godzinach jazdy, kierowca powinien zrobić sobie 20 minut przerwy. Zgodnie z zaleceniami, po każdych dwóch godzinach jazdy, kierowca powinien zrobić sobie 20 minut przerwy.
Ciężarówka bez ABS po ul. Morskiej w Gdyni

Niedawno Inspektorzy Transportu Drogowego z Gdańska zatrzymali na drodze nr 6 w Gdyni pojazdy należące do polskich przewoźników, którymi wykonywano krajowy transport drogowy rzeczy.

- W pierwszym przypadku stwierdzono, że kierowca używał magnesu w celu ukrycia rejestrowania przebytej drogi i czasu prowadzenia pojazdu. Ciekawość inspektorów wzbudził fakt, iż pojazd został wyprodukowany po 1 października 2012 roku, a więc powinien być wyposażony w czujnik ruchu odporny na działanie magnesu oraz w drugi niezależny sygnał prędkości, który pochodzi z systemu ABS/ESP - mówi Staniszewski.
W dalszej części kontroli ustalono, że pojazd został wyposażony w niedozwolony wyłącznik układu ABS, zamontowany w kabinie kierowcy pod włącznikiem świateł przeciwmgłowych.

Magnes zamontowany przy skrzyni biegów. Magnes zamontowany przy skrzyni biegów.
Wysokie kary za nadużycia

W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa, tj. wykonywania przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące lub w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostało niedozwolone urządzenie dodatkowe, wpływające na niewłaściwe funkcjonowanie urządzenia rejestrującego, ustawa o transporcie przewiduje karę w stosunku do kierowcy w wysokości 2 tys. zł.

W przypadku stwierdzenia, że do naruszenia przyczynił się przedsiębiorca, także wobec niego wszczynane jest postępowanie administracyjne w zakresie wykonywania przewozu drogowego z ingerencją w działanie urządzenia rejestrującego, które zagrożone jest karą 5 tys. zł.

Ciągła jazda może powodować senność i brak koncentracji. Ciągła jazda może powodować senność i brak koncentracji.
Jak się tłumaczą kierowcy?

Instalowanie magnesów czy też wyłączenie ABS-ów tłumaczone są zazwyczaj spóźnieniami wywołanymi długim załadunkiem lub rozładunkiem. Często zdarza się, że kierowcy winią za to spedytorów, którzy czas przejazdu skrócili im do minimum.

- Ostatnio zatrzymaliśmy do kontroli tureckiego kierowcę, który po gwałtownym hamowaniu na punkcie kontrolnym wyskoczył z kabiny, pobiegł do tylnego mostu ciągnika, wdrapał się pod pojazd, zdjął magnes i wyrzucił go na pobliskie łąki - opowiada inspektor.
Podczas kontroli okazało się, że awaria tachografu i tak uniemożliwiała rejestrację czasu prowadzenia pojazdu. Na pytanie inspektorów dlaczego stosował magnes, odpowiedział, że "kolega mu kazał". Prawdopodobnie kierowca nie zdawał sobie sprawy, w jaki sposób tachograf rejestruje dane. Chciał w ten sposób dojechać z Pomorza do... Iraku.

Miejsca

Opinie (220) 9 zablokowanych

  • Dzięki za podpowiedź co do magnesu, (4)

    nie wiedziałem o tym, trzeba będzie wprowadzić ten sposób w życie.

    • 62 39

    • przyczepa ma własny ABS i historię trasy w nim

      poza tym wchodzi GPS to ciężarówek i skończą się machlojki

      • 0 1

    • ...good luck (1)

      ..do pierwszej kontroli itd lub policji

      • 4 2

      • Czy magnes to jest urządzenie?

        • 3 2

    • Żeby zostać kierowcą cieżarowki trzeba przejść kwalifikacje wstepna

      NA kwalifikacji uczono mnie miedzy innymi jak zakladać magnes na skrzynie biegów ............. oczywiście nigdy tak nie robie

      • 13 1

  • idioci (9)

    tirowcy

    • 97 65

    • idioci piszą takie bzdury, choć pojęcia nie mają jak to wygląda (4)

      winne jest chore prawo, w którym kierowca odpowiada praktycznie za wszystko. klient może zwyczajnie nie zapłacić za przewóz z uzasadnieniem że "poniósł szkodę". co robią przewoźnicy? mogą iść do sądu, ale to kosztuje czas, pieniądze i nie daje gwarancji wygranej, a zapłacić za paliwo, leasing, naprawy ktoś musi. dlatego z reguły po prostu przerzuca się winę na kierowcę i zabiera mu kilka stówek z pensji. kierowca do sądu nie pójdzie, bo wie, że wtedy już roboty w okolicy nie dostanie. stąd też biorą się magnesy i inne kombinacje. w końcu nie po to ktoś siedzi w budzie tygodniami, rodziny nie ogląda, każdego dnia naraża własne i cudzych życie, rujnuje swoje zdrowie, żeby potem dostać 2000 zł wypłaty.

      • 7 1

      • to zmień pracę (1)

        • 1 2

        • i weź kredyt

          • 1 1

      • skoro kierowca odpowiada za wszystko (1)

        to tym bardziej nie rozumiem czemu tak kombinuje
        tak ciezko powiedziec szefowi ze tego nie zrobie bo to niezgodne z prawem?
        skoro ktos jest na tyle glupi ze kombinuje i jak wpadnie to o n placi a szef w nagrode da pare stowek kary to jego problem
        zawsze mozesz zmienic firme albo branze
        w tej branzy nic sie nie zmieni jak beda tacy zniewoleni desperaci jak ty co szefowi pale zrobia byleby 20 zlotych premi dal

        • 4 4

        • a kto powiedział, że pracuję w takiej firmie?

          nie zmienia to faktu, ze byłem w wielu firmach i wiele widziałem. nota obciążeniowa jest notą obciążeniową, możesz z tym pójść do sądu, zapłacić albo czekać na komornika.

          • 2 0

    • Haha (1)

      Idiotyczny to jest nasz kraj!!!
      Żeby zarobić pieniądze trzeba oszukiwać i cwaniakować!!!!!
      Zarobić na życie!!!!

      • 17 3

      • ograniczenie

        moim zdaniem ograniczenie słuszne, ale zamiast karać kierowców, powinni karać przedsiębiorców za presję jaką wywierają... i kary powinny być znacznie wyższe. póki co bardziej im się opłaca rozjechać człowieka na chodniku niż spóźnić się z dostawą... straszne, ale prawdziwe.

        • 18 0

    • idiota to cie zrobil.... (1)

      ...i tyle w temacie

      • 18 30

      • jak wjedzie

        W ciebie tir bo jakis idiota majstrowal
        Przy abs to inaczej bedziesz spiewal

        • 22 5

  • Już za kilka lat zostaną sami wyłączeni. (15)

    Już po Europie poruszają się konwoje ciężarówek z jednym kierowcą tylko do kontroli.
    Wtedy przestanie się im spieszyć i narażać życie i zdrowie innych.

    • 89 16

    • (7)

      tak, tak już niedługo nie będzie kasjerów i pracowników w fabrykach zobaczymy w tedy skąd człowiek będzie brał pieniądze. Będzie kilkaset tysięcy ludzi zamożnych a reszta będzie biedakami ;)

      • 34 11

      • To po co to parcie na dzietność jak ludzi do pracy nie będzie potrzeba ? (2)

        Pińcet plus to kasa wywalona w błoto. Lub na wódkę.

        • 21 7

        • lepiej w błoto lub na wódkę niż dla szmat z peło (1)

          • 12 8

          • typowa polska świnia

            zniszczyć wszystko, skoro ty nie możesz
            to innym nie pozwolisz

            • 3 1

      • (2)

        pojda klepac w excel przetwarzac dane w korpo, ci co maja magistra i 3 jezyki

        • 23 2

        • Tacy nieucy to będą tylko miotłą i mopem się podpisywać. (1)

          • 7 6

          • Co za tekst :-)

            • 2 1

      • tak tak, maszyna parowa

        • 6 0

    • (3)

      tak tak a wystarczy mały atak hakerski i ten twój konwój zmienia się w niszczycielską broń którą można rozwalić pół miasta

      • 18 5

      • To tak można powiedzieć o wszystkim. (2)

        Elektrownię atomową też można wysadzić.

        • 10 4

        • (1)

          Jak napakujesz do niej ładunków wybuchowych, to tak - jak każdy inny budynek. Inaczej nie da rady - tam nie ma co wybuchać wbrew pozorom.

          • 0 0

          • No widzisz w Czarnobylu też nie było co eksplodować. A jednak dwa razy wodór wybuchł, uszkadzając reaktor i powodując zanieczyszczenie terenu. Wystarczyło wstrzymać chłodzenie na kilkanaście minut.

            • 2 0

    • u nas to się pociąg nazywa :D (2)

      j.w.

      • 13 0

      • Pociąg , to można mieć do okowity i kobity.

        • 3 3

      • U nas pociąg.

        A tam inteligentna ciężarówka i jedzie po drodze a nie po torach.

        • 2 1

  • magnesy?

    Wolne żarty. Może poruszy ktoś temat tachografów tarczkowych, kary za brak (czytaj wywalenie tarczki przez okno i jazda dalej). Magnesy to tylko mydlenie oczu.

    • 0 0

  • Ale wiadomość, normalnie sensacja !!! (1)

    Od lat wiadomo że kierowcy kombinują z tachografami , wiadomo że nie robią tego wszyscy, a ci zdesperowani, ja im się nie dziwie, kierowca sam wie kiedy jest zmęczony i kiedy powinien zrobić pauzę ,czasem kierowcy brakuje 15 minut do miejsca docelowego i musi niepotrzebnie stać na parkingu, a mógłby spokojnie dojechać, te przepisy nie odpowiadają na rzeczywiste potrzeby kierowców ,wiadomo bezpieczeństwo jest najważniejsze, ale niestety rzeczywiste zmęczenie i przymusowe przerwy nie są ze sobą zbieżne, a często bywa odwrotnie, często kierowca nie jest wcale zmęczony, jest wyspany rześki i bardzo dobrze się czuje a musi stać ,i odwrotnie kiedy jest zmęczony i śpiący musi jechać ,ba akurat tachograf mu na to pozwala .

    • 19 1

    • Odp.

      Niby kolego masz racje. Sam nieraz musze robic pauze chociaz nie czuje takiej potrzeby, lub jechac mino ze delikatnie mowiac, powinienem natychmiast zjechac z drogi na odpoczynek. Ale ile z drugiej strony byloby akordowcow co by jezdzilo do przesady, non-stop, az do tragicznego w skutkach zasniecia za kierownica?? Nam, mimo iz tez nie powinno, czasem sie zdaza prowadzic gdy organizm wola - chce mi sie spac! U akordowcow bylaby to codzienna norma....

      • 0 0

  • Polski burdel

    • 0 0

  • (7)

    Dobra zmiana.

    • 43 110

    • Spadaj! (2)

      • 25 20

      • (1)

        Dzięki dobrej zmianie, Ojczyznę dojną nam zwróciłeś panie....

        • 16 21

        • Dlaczego pana wczoraj nie było na wizycie?

          • 1 2

    • A co ma PiS z tym wspólnego? (2)

      Może jeszcze powiesz, że w POlsce Tuska nie było wypadków tirów, a wszyscy kierowcy jeździli bez przekrętów i zgodnie z przepisami?

      • 27 7

      • Tyle samo co Platforma. Zawsze można przyłożyć aktualnie rządzącym. Tylko dziwne jest przykładanie tym co skończyli rządzić ponad pół roku temu:)

        • 6 2

      • Oczywiście ze tak...

        ....tylko ty gamoniu swoim tępym pisowskim umysłem i tak tego nie pojmiesz...

        • 8 27

    • #dojna zmiana

      • 15 10

  • Niech się pan staniszewski

    Zajmie swoimi podwładnymi co to większe wały robią niż my kierowcy ... Nazwiskami i firmami można sypać jak z wywrotki

    • 1 0

  • MAGNESY....

    w większości samochodów ciężarowych tych już nowszych, seria Euro 4, Euro 5, Euro 6, Euro 7 NIE MA MOŻLIWOŚCI założenia magnesu. Gdyby nawet skały s...! Pan M.Nakręt powinien sprawdzić szczegóły tematu zanim zacznie pisać. Mamy ograniczenia w czasie jazdy kierowcy i tachograf cyfrowy wylicza wszystko sam i pilnuje. Ale to dłuższa opowieść....A takie bzdury jak w artykule trochę drażnia

    • 3 0

  • Kary ?"??

    Wnioskować można , ze kary nakładane na kierowców i przedsiębiorców są niskie. skoro takie " sztuczki " stosują.
    Nałożoną kara musi " bolec | zarówno kierowce jak i przedsiębiorcę .

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane