- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (262 opinie)
- 2 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (76 opinii)
- 3 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (71 opinii)
- 4 Oni będą teraz rządzić województwem (72 opinie)
- 5 W Gdyni odłowią 80 dzików (355 opinii)
- 6 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (211 opinii)
Kierowcy TIR-ów odcinają ABS, by zyskać czas. Potem wjeżdżają na obwodnicę
Kierujący ciężarówkami w Trójmieście potrafią wyłączyć system hamulcowy ABS, do którego podpięte są czujniki ruchu. W ten sposób chcą zyskać czas pracy zarejestrowany na tachografie - i szybciej przejechać zaplanowaną trasę. Mogą zasnąć, albo spowodować wypadek przez zmęczenie - ostrzegają inspektorzy transportu drogowego z Gdańska.
Przypomnijmy więc, że dzienny czas kierowania pojazdem ciężarowym wynosi 10 godzin. Niezależnie od rodzaju pojazdu, kierowca zobowiązany jest do przymusowej przerwy po 4,5 godzinach ciągłej jazdy. Odpoczynek trwa 45 minut i może być rozłożony na dwie przerwy: 15 i 30 minut. W tygodniu można przejechać nie więcej niż 56 godz. za kierownicą auta.
Nad przestrzeganiem tych zasad czuwa inspekcja drogowa.
- W 2015 roku inspektorzy przeprowadzili ponad 10 tys. kontroli drogowych, w tym 375 w stosunku do przewoźników zagranicznych. W efekcie wydano 305 decyzji administracyjnych o nałożeniu kary, 1405 mandatów karnych z UTD i 985 mandatów karnych z ustawy prawo o ruchu drogowym, które zostały nałożone na kierowców - wyjaśnia Janusz Staniszewski z Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego w Gdańsku
Niestety, czas to pieniądz i często przewoźnicy, tak jak i kierowcy, uciekają się do rozwiązań, które potęgują zagrożenie na drodze.
Czytaj też: Nawet 8 tys. zł kary za przewóz osób Uberem
Magnesy sposobem na jazdę powyżej dozwolonego czasu
Każdy z pojazdów ciężarowych ma zamontowany tachograf. Urządzenie rejestruje czas pracy kierowcy i prędkość pojazdu. Kierujący umieją jednak, co jest nielegalne, zatrzymać wspomniane urządzenie udając, że stoją na postoju, a faktycznie przejeżdżając setki kilometrów.
Jedną z najpopularniejszych metod oszukania tachografu jest zwykły magnes. Sposób jest prosty ze względu na to, że potrzebny jest tylko magnes i wiedza, gdzie w skrzyni biegów zamontowany jest przetwornik. Montując magnes, zakłócają pracę wspomnianego przetwornika, co powoduje zatrzymanie przekazywania impulsów do tachografu.
Pomijamy tutaj fakt, że naprawa i kalibracja takiego przetwornika to wydatek nawet 1 tys. zł - prowadzenie pojazdu przez zmęczonego kierowcę może mieć jeszcze bardziej negatywne skutki.
Kierowcy wyłączają ABS i ESP
Teraz drugi przypadek, bardzo niebezpieczny także dla innych uczestników ruchu. Nowe samochody ciężarowe - wyprodukowane po 2012 r. - oprócz przetwornika w skrzyni, mają także drugie zabezpieczenie wysyłające dane do tachografu. To czujnik ruchu znajdujący się przy systemie ABS i ESP w kole. By go wyłączyć, kierowcy odłączają oba systemy - ABS i ESP.
W efekcie kierowca ciężarówki, w razie nagłego hamowania, nie jest w stanie ominąć przeszkody. Dlaczego? W pojeździe blokują się koła i pojazd jedzie prosto. Skutki stosowania tego rozwiązania mogą być tragiczne.
Ciężarówka bez ABS po ul. Morskiej w Gdyni
Niedawno Inspektorzy Transportu Drogowego z Gdańska zatrzymali na drodze nr 6 w Gdyni pojazdy należące do polskich przewoźników, którymi wykonywano krajowy transport drogowy rzeczy.
- W pierwszym przypadku stwierdzono, że kierowca używał magnesu w celu ukrycia rejestrowania przebytej drogi i czasu prowadzenia pojazdu. Ciekawość inspektorów wzbudził fakt, iż pojazd został wyprodukowany po 1 października 2012 roku, a więc powinien być wyposażony w czujnik ruchu odporny na działanie magnesu oraz w drugi niezależny sygnał prędkości, który pochodzi z systemu ABS/ESP - mówi Staniszewski.
W dalszej części kontroli ustalono, że pojazd został wyposażony w niedozwolony wyłącznik układu ABS, zamontowany w kabinie kierowcy pod włącznikiem świateł przeciwmgłowych.
Wysokie kary za nadużycia
W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa, tj. wykonywania przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące lub w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostało niedozwolone urządzenie dodatkowe, wpływające na niewłaściwe funkcjonowanie urządzenia rejestrującego, ustawa o transporcie przewiduje karę w stosunku do kierowcy w wysokości 2 tys. zł.
W przypadku stwierdzenia, że do naruszenia przyczynił się przedsiębiorca, także wobec niego wszczynane jest postępowanie administracyjne w zakresie wykonywania przewozu drogowego z ingerencją w działanie urządzenia rejestrującego, które zagrożone jest karą 5 tys. zł.
Jak się tłumaczą kierowcy?
Instalowanie magnesów czy też wyłączenie ABS-ów tłumaczone są zazwyczaj spóźnieniami wywołanymi długim załadunkiem lub rozładunkiem. Często zdarza się, że kierowcy winią za to spedytorów, którzy czas przejazdu skrócili im do minimum.
- Ostatnio zatrzymaliśmy do kontroli tureckiego kierowcę, który po gwałtownym hamowaniu na punkcie kontrolnym wyskoczył z kabiny, pobiegł do tylnego mostu ciągnika, wdrapał się pod pojazd, zdjął magnes i wyrzucił go na pobliskie łąki - opowiada inspektor.
Podczas kontroli okazało się, że awaria tachografu i tak uniemożliwiała rejestrację czasu prowadzenia pojazdu. Na pytanie inspektorów dlaczego stosował magnes, odpowiedział, że "kolega mu kazał". Prawdopodobnie kierowca nie zdawał sobie sprawy, w jaki sposób tachograf rejestruje dane. Chciał w ten sposób dojechać z Pomorza do... Iraku.
Miejsca
Opinie (220) 9 zablokowanych
-
2016-04-12 10:43
Dzięki za podpowiedź co do magnesu, (4)
nie wiedziałem o tym, trzeba będzie wprowadzić ten sposób w życie.
- 62 39
-
2016-04-13 16:25
przyczepa ma własny ABS i historię trasy w nim
poza tym wchodzi GPS to ciężarówek i skończą się machlojki
- 0 1
-
2016-04-12 11:20
...good luck (1)
..do pierwszej kontroli itd lub policji
- 4 2
-
2016-04-12 12:15
Czy magnes to jest urządzenie?
- 3 2
-
2016-04-12 11:16
Żeby zostać kierowcą cieżarowki trzeba przejść kwalifikacje wstepna
NA kwalifikacji uczono mnie miedzy innymi jak zakladać magnes na skrzynie biegów ............. oczywiście nigdy tak nie robie
- 13 1
-
2016-04-12 10:41
idioci (9)
tirowcy
- 97 65
-
2016-04-12 22:22
idioci piszą takie bzdury, choć pojęcia nie mają jak to wygląda (4)
winne jest chore prawo, w którym kierowca odpowiada praktycznie za wszystko. klient może zwyczajnie nie zapłacić za przewóz z uzasadnieniem że "poniósł szkodę". co robią przewoźnicy? mogą iść do sądu, ale to kosztuje czas, pieniądze i nie daje gwarancji wygranej, a zapłacić za paliwo, leasing, naprawy ktoś musi. dlatego z reguły po prostu przerzuca się winę na kierowcę i zabiera mu kilka stówek z pensji. kierowca do sądu nie pójdzie, bo wie, że wtedy już roboty w okolicy nie dostanie. stąd też biorą się magnesy i inne kombinacje. w końcu nie po to ktoś siedzi w budzie tygodniami, rodziny nie ogląda, każdego dnia naraża własne i cudzych życie, rujnuje swoje zdrowie, żeby potem dostać 2000 zł wypłaty.
- 7 1
-
2016-04-13 06:46
to zmień pracę (1)
- 1 2
-
2016-04-13 16:24
i weź kredyt
- 1 1
-
2016-04-12 22:46
skoro kierowca odpowiada za wszystko (1)
to tym bardziej nie rozumiem czemu tak kombinuje
tak ciezko powiedziec szefowi ze tego nie zrobie bo to niezgodne z prawem?
skoro ktos jest na tyle glupi ze kombinuje i jak wpadnie to o n placi a szef w nagrode da pare stowek kary to jego problem
zawsze mozesz zmienic firme albo branze
w tej branzy nic sie nie zmieni jak beda tacy zniewoleni desperaci jak ty co szefowi pale zrobia byleby 20 zlotych premi dal- 4 4
-
2016-04-12 23:17
a kto powiedział, że pracuję w takiej firmie?
nie zmienia to faktu, ze byłem w wielu firmach i wiele widziałem. nota obciążeniowa jest notą obciążeniową, możesz z tym pójść do sądu, zapłacić albo czekać na komornika.
- 2 0
-
2016-04-12 12:59
Haha (1)
Idiotyczny to jest nasz kraj!!!
Żeby zarobić pieniądze trzeba oszukiwać i cwaniakować!!!!!
Zarobić na życie!!!!- 17 3
-
2016-04-12 13:58
ograniczenie
moim zdaniem ograniczenie słuszne, ale zamiast karać kierowców, powinni karać przedsiębiorców za presję jaką wywierają... i kary powinny być znacznie wyższe. póki co bardziej im się opłaca rozjechać człowieka na chodniku niż spóźnić się z dostawą... straszne, ale prawdziwe.
- 18 0
-
2016-04-12 11:08
idiota to cie zrobil.... (1)
...i tyle w temacie
- 18 30
-
2016-04-12 11:11
jak wjedzie
W ciebie tir bo jakis idiota majstrowal
Przy abs to inaczej bedziesz spiewal- 22 5
-
2016-04-12 10:37
Już za kilka lat zostaną sami wyłączeni. (15)
Już po Europie poruszają się konwoje ciężarówek z jednym kierowcą tylko do kontroli.
Wtedy przestanie się im spieszyć i narażać życie i zdrowie innych.- 89 16
-
2016-04-12 10:49
(7)
tak, tak już niedługo nie będzie kasjerów i pracowników w fabrykach zobaczymy w tedy skąd człowiek będzie brał pieniądze. Będzie kilkaset tysięcy ludzi zamożnych a reszta będzie biedakami ;)
- 34 11
-
2016-04-12 12:11
To po co to parcie na dzietność jak ludzi do pracy nie będzie potrzeba ? (2)
Pińcet plus to kasa wywalona w błoto. Lub na wódkę.
- 21 7
-
2016-04-12 22:00
lepiej w błoto lub na wódkę niż dla szmat z peło (1)
- 12 8
-
2016-04-13 16:23
typowa polska świnia
zniszczyć wszystko, skoro ty nie możesz
to innym nie pozwolisz- 3 1
-
2016-04-12 11:38
(2)
pojda klepac w excel przetwarzac dane w korpo, ci co maja magistra i 3 jezyki
- 23 2
-
2016-04-12 17:16
Tacy nieucy to będą tylko miotłą i mopem się podpisywać. (1)
- 7 6
-
2016-04-12 22:12
Co za tekst :-)
- 2 1
-
2016-04-12 12:25
tak tak, maszyna parowa
- 6 0
-
2016-04-12 11:12
(3)
tak tak a wystarczy mały atak hakerski i ten twój konwój zmienia się w niszczycielską broń którą można rozwalić pół miasta
- 18 5
-
2016-04-12 12:10
To tak można powiedzieć o wszystkim. (2)
Elektrownię atomową też można wysadzić.
- 10 4
-
2016-04-13 08:31
(1)
Jak napakujesz do niej ładunków wybuchowych, to tak - jak każdy inny budynek. Inaczej nie da rady - tam nie ma co wybuchać wbrew pozorom.
- 0 0
-
2016-04-13 09:31
No widzisz w Czarnobylu też nie było co eksplodować. A jednak dwa razy wodór wybuchł, uszkadzając reaktor i powodując zanieczyszczenie terenu. Wystarczyło wstrzymać chłodzenie na kilkanaście minut.
- 2 0
-
2016-04-12 11:43
u nas to się pociąg nazywa :D (2)
j.w.
- 13 0
-
2016-04-12 17:18
Pociąg , to można mieć do okowity i kobity.
- 3 3
-
2016-04-12 12:08
U nas pociąg.
A tam inteligentna ciężarówka i jedzie po drodze a nie po torach.
- 2 1
-
2016-04-13 13:56
magnesy?
Wolne żarty. Może poruszy ktoś temat tachografów tarczkowych, kary za brak (czytaj wywalenie tarczki przez okno i jazda dalej). Magnesy to tylko mydlenie oczu.
- 0 0
-
2016-04-12 11:36
Ale wiadomość, normalnie sensacja !!! (1)
Od lat wiadomo że kierowcy kombinują z tachografami , wiadomo że nie robią tego wszyscy, a ci zdesperowani, ja im się nie dziwie, kierowca sam wie kiedy jest zmęczony i kiedy powinien zrobić pauzę ,czasem kierowcy brakuje 15 minut do miejsca docelowego i musi niepotrzebnie stać na parkingu, a mógłby spokojnie dojechać, te przepisy nie odpowiadają na rzeczywiste potrzeby kierowców ,wiadomo bezpieczeństwo jest najważniejsze, ale niestety rzeczywiste zmęczenie i przymusowe przerwy nie są ze sobą zbieżne, a często bywa odwrotnie, często kierowca nie jest wcale zmęczony, jest wyspany rześki i bardzo dobrze się czuje a musi stać ,i odwrotnie kiedy jest zmęczony i śpiący musi jechać ,ba akurat tachograf mu na to pozwala .
- 19 1
-
2016-04-13 13:36
Odp.
Niby kolego masz racje. Sam nieraz musze robic pauze chociaz nie czuje takiej potrzeby, lub jechac mino ze delikatnie mowiac, powinienem natychmiast zjechac z drogi na odpoczynek. Ale ile z drugiej strony byloby akordowcow co by jezdzilo do przesady, non-stop, az do tragicznego w skutkach zasniecia za kierownica?? Nam, mimo iz tez nie powinno, czasem sie zdaza prowadzic gdy organizm wola - chce mi sie spac! U akordowcow bylaby to codzienna norma....
- 0 0
-
2016-04-13 12:48
Polski burdel
- 0 0
-
2016-04-12 10:37
(7)
Dobra zmiana.
- 43 110
-
2016-04-12 10:45
Spadaj! (2)
- 25 20
-
2016-04-12 12:32
(1)
Dzięki dobrej zmianie, Ojczyznę dojną nam zwróciłeś panie....
- 16 21
-
2016-04-13 10:15
Dlaczego pana wczoraj nie było na wizycie?
- 1 2
-
2016-04-12 12:00
A co ma PiS z tym wspólnego? (2)
Może jeszcze powiesz, że w POlsce Tuska nie było wypadków tirów, a wszyscy kierowcy jeździli bez przekrętów i zgodnie z przepisami?
- 27 7
-
2016-04-12 16:00
Tyle samo co Platforma. Zawsze można przyłożyć aktualnie rządzącym. Tylko dziwne jest przykładanie tym co skończyli rządzić ponad pół roku temu:)
- 6 2
-
2016-04-12 12:27
Oczywiście ze tak...
....tylko ty gamoniu swoim tępym pisowskim umysłem i tak tego nie pojmiesz...
- 8 27
-
2016-04-12 11:07
#dojna zmiana
- 15 10
-
2016-04-13 09:27
Niech się pan staniszewski
Zajmie swoimi podwładnymi co to większe wały robią niż my kierowcy ... Nazwiskami i firmami można sypać jak z wywrotki
- 1 0
-
2016-04-13 08:54
MAGNESY....
w większości samochodów ciężarowych tych już nowszych, seria Euro 4, Euro 5, Euro 6, Euro 7 NIE MA MOŻLIWOŚCI założenia magnesu. Gdyby nawet skały s...! Pan M.Nakręt powinien sprawdzić szczegóły tematu zanim zacznie pisać. Mamy ograniczenia w czasie jazdy kierowcy i tachograf cyfrowy wylicza wszystko sam i pilnuje. Ale to dłuższa opowieść....A takie bzdury jak w artykule trochę drażnia
- 3 0
-
2016-04-13 08:22
Kary ?"??
Wnioskować można , ze kary nakładane na kierowców i przedsiębiorców są niskie. skoro takie " sztuczki " stosują.
Nałożoną kara musi " bolec | zarówno kierowce jak i przedsiębiorcę .- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.