- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (62 opinie)
- 2 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (77 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (260 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (67 opinii)
- 5 Masz interes? Zostaw kartkę (142 opinie)
- 6 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (216 opinii)
Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów
W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.
Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.
Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.
Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.
Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.
- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi rowerowe i ciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.
Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.
Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
Miejsca
Opinie (412) ponad 20 zablokowanych
-
2020-05-14 14:27
Pho! Już słyszę jak się kierowcom ręce w pięści zaciskają.
- 4 1
-
2020-05-14 15:04
Tak naprawdę (1)
To kierowcy sfinansują wypłaty nagród dla urzędasów.
- 8 3
-
2020-05-14 16:19
ciekawe czy finansujesz utratę swojego zdrowia z tytułu spalin i hałasu z własnych pieniędzy
tylko się pytam
- 1 1
-
2020-05-14 15:05
(2)
Po co drogi rowerowe skoro buraki jeżdżą raz ulicą raz chodnikiem a obok pusta ścieżka dla rowerów.
- 6 5
-
2020-05-14 15:28
Widzisz to tak dokładnie, bo nigdy dozwolonej prędkości nie przekraczasz?
- 2 1
-
2020-05-14 15:51
zluzuj trochę, będą pasy dla rowerów to też będziesz korzystał
- 3 0
-
2020-05-14 15:15
Zawsze najłatwiej
wydawać nie swoje pieniądze.
- 6 2
-
2020-05-14 15:52
Rowerzysta
W życiu nie wjadę w nic, co jest finansowane przez kierowców.
- 1 6
-
2020-05-14 16:45
to ciekawe
jak sobie cokolwiek sfinansuja jak przestana ludzie przyjeżdzać i i parkować staci gastronomia lokale usługowe i wszyscy na około tylko ped**arze znów mają coś zyskac można przez tydzień np nie przyjeżdzać do gd centrum i wtedy zobaczą jaki spokój beda mieli w finansach bo np recepcjonisty który przyjeżdza do hotelu do pracy i kończy o 20 nie opłaca sie na tyle godzin płacic za parking lepiej ogarnąc sobie prace w sopocie gdyni
- 7 1
-
2020-05-14 17:10
(1)
Pazerny Gdańsk, najdroższe parkingi na świecie. Jeszcze nigdzie nie widziałem, żeby za godzinę postoju trzeba było zapłacić ponad 50 % stawki godzinowej, a nawet 70 %
- 5 4
-
2020-05-14 18:31
za godzinę postoju trzeba zapłacić 100% stawki godzinowej
- 1 1
-
2020-05-14 17:13
Audyt w UM jest potrzebny !
- 5 1
-
2020-05-14 17:24
Brawo. Im wiecej dróg rowerowych tym lepiej rozwinięta komunikacja miejska. Samochody powinny mieć zakaz wjazdu do centrum. Wielkie metropolie jaką jest Gdańsk musi zrobić porzadek z tym jeżdżącym złomem.
- 2 3
-
2020-05-14 18:14
(1)
Uzyskane środki należałoby przeznaczyć na poprawę komunikacji zbiorowej w mieście - więcej kursów - i na zieleń.
- 3 3
-
2020-05-14 23:12
Takie mamy plany
przeznaczymy więcej srodków na piły do zieleni
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.