• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nieliczne perełki na kolejowych torach Trójmiasta

Maciej Naskręt
27 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Większość pociągów obsługujących ruch kolejowy w Trójmieście to stare i wyeksploatowane składy, na których awarie czytelnicy Trojmiasto.pl narzekają niemal każdego dnia. Na szczęście co jakiś czas (choć zdecydowanie za rzadko) pojawiają się informacje o nowych pociągach, które pasażerom oferują znacznie wyższy standard. Które to składy?



1. Szynobusy spalinowe Pesy



Czy jechałe(a)ś już szynobusami Pesy?

Przeznaczone do obsługi linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojazdy mają klimatyzację, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny oraz system zliczania pasażerów. Wszystkie składy są dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Rowerzyści skorzystają z miejsca do przewozu rowerów, a wszyscy pasażerowie umilą sobie podróż korzystając z bezprzewodowego Internetu. Szynobusy mogą podróżować z prędkością 120 km/h.

Będą to jednocześnie jedne z najbezpieczniejszych autobusów szynowych w naszym kraju. Jako jedne z pierwszych produkowanych seryjnie pojazdów pasażerskich w Polsce wyposażone są w urządzenia systemu sterowania ruchem ERTMS poziomu 2.

Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł.

Szynobusy Pesy na linii PKM. Szynobusy Pesy na linii PKM.

2. Elektryczne składy serii EN76 tzw. Elfy



Czy jechałe(a)ś już pociągiem EN76?

Każdy z nich może pomieścić 450 pasażerów (205 miejsc do siedzenia i 245 miejsc stojących). Prędkość konstrukcyjna to 160 km/h. Mają klimatyzację, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny oraz system zliczania pasażerów. Koszt zakupu takiego składu to ok. 17-18 mln zł.

Niestety składy nie należą do żadnego z przewoźników na Pomorzu. Dojeżdżają one do nas w ramach połączeń województwa kujawsko-pomorskiego z Pomorzem - jeżdżą w emblematach wspomnianego województwa.

Pociąg EN76 w barwach Przewozów Regionalnych. Pociąg EN76 w barwach Przewozów Regionalnych.

3. Impulsy dla SKM



Czy jechałe(a)ś już pociągiem Impuls?

Impulsy są pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz zupełnie nowe składy pojawiły się u nas w 1993 roku. Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących.

Pociągi, mogące osiągać prędkość do 160 km na godz., będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe. Sęk w tym, że wspomnianą prędkość składy osiągną wyłącznie na trasie z Gdańska Głównego do Tczewa. Koszt zakupu jego takiego składu wynosi nieco ponad 17 mln zł.

Pociąg Impuls w barwach spółki Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Pociąg Impuls w barwach spółki Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

4. Flirty z PKP Intercity



Czy podróżowałe(a)ś już pociągiem Flirt?

To elektryczny zespół trakcyjny, który wyposażony jest w ergonomiczne fotele, nowoczesne toalety oraz klimatyzację. Przy każdym fotelu zamontowane jest gniazdko elektryczne oraz indywidualne oświetlenie. Składy rozpędzają się do prędkości 160 km/h.

Jeden skład z 15-letnią gwarancją kosztuje nieco ponad 80 mln zł. Składem można podróżować m.in. z Trójmiasta do Katowic kupując bilet u przewoźnika PKP Intercity.

Pociąg Stadler w barwach PKP Intercity. Pociąg Stadler w barwach PKP Intercity.

5. Pendolino z PKP Intercity



Pendolino produkowane we Włoszech w firmie Alstom, eksploatowane jest w wielu krajach Europy i Chinach. Pociągi mają prawie 190 metrów długości i ważą 395,5 tony. Na pokładzie są 402 miejsca. 293 km/h - taką maksymalną prędkość osiągnął pendolino podczas przejazdu na jurajskim odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej, między Górą Włodowską k. Kroczyc a Włoszczową w listopadzie 2013 r.

Pociąg Pendolino regularnie pojawia się w Trójmieście od grudnia 2014 r. Zakup jednego składu to wydatek nieco ponad 20 mln euro.

Pociąg PKP Intercity nazywany "pendolino". Pociąg PKP Intercity nazywany "pendolino".

Dodatek. Najstarszy skład pasażerski w Trójmieście



By jednak nie było tak pięknie, przypominamy że województwo pomorskie ma najpoważniejsze opóźnienia w wymianie składów dla podróżnych na nowe. Przykład? Na trójmiejskich torach porusza się skład EN57 o numerze 838 wyprodukowana w 1971 r. To prawdziwy oldtimer na torach.

W tym składzie nie ma już prawie żadnych oryginalnych części więc ma się stosunkowo nieźle jak na wiek z metryki. Niedawno musiał przejść tzw. naprawę rewizyjną - przegląd podzespołów z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Jeszcze starsze jednostki kursują w gdyńskim oddziale Przewozów Regionalnych. Od wspomnianego składu EN57-838 w tej firmie jest aż 13 starszych pojazdów, o numerach niższych niż 838. Najstarszym z nich jest EN57-641 wyprodukowany w 1967 roku, zatem w tym roku mija 51 lat jego eksploatacji.

Najstarszy pociąg na trójmiejskich torach EN57 838. Najstarszy pociąg na trójmiejskich torach EN57 838.

Opinie (245) 9 zablokowanych

  • Kolej na polnocne dzielnice Gdyni (12)

    Tylko kolej rozwiaze problem korkow!!!

    • 174 18

    • tak, tylko parowozy

      • 1 1

    • To przeprowadź się do miasta!

      Wioska rybacka i trochę składu węgla - Gdynia.

      • 1 3

    • kolej na północ (4)

      Jak będzie i tak wszyscy będą jeździć samochodem

      • 7 26

      • lubisz kisić się w korkach (3)

        przyrastaj dalej do siedzenia w samochodzie

        • 18 2

        • Stan równowagi to jednak korek (2)

          Dopóki korka nie ma, jest mało powodów żeby wybrać pociąg.

          • 3 6

          • Koszty, brak miejsc parkingowych itp.

            • 2 3

          • Są, np. koszt.

            Ale zgadza się - i jakoś nie mam obaw, że stojących zabraknie. Nawet jak remontowali lewoskręt przy Klifie i z Sopotu do Gdyni piechotą się szło tyle samo czasu co jechało samochodem, było piękne słoneczko, i tak SKMki nie były oblegane a rowery (wtedy najszybsze) były może ze 2x liczniejsze niż zwykle...

            • 7 0

    • Korki nadal będą, tylko więcej ludzi będzie jeździło pociągiem (1)

      • 19 6

      • Tak bedzie

        Coraz wiecej sloikow z warm maz

        • 3 8

    • (1)

      Gdyni juz nic nie pomoze z wiochy rybackiej miasta nie zrobisz a z rybakow lordow

      • 6 16

      • Dzban

        Co za dzban...
        Wniosłeś prosty pusty dbanie 0 do dyskusji

        • 10 1

    • Teraz to możecie mnie cmoknąć

      • 21 3

  • Przepiękne, wygodne i nie skrzypiące jak 'pindolino' ryżego polskie pociągi jeżdżą z prędkością 160 km/h! (24)

    Ale za nie odsypu "zegarmistrz" by nie dostał...Czemu do dziś tego gnoja za ten przewał nie ścignięto?! Zapłacił od razu za wszystkie, choć dosyłano sukcesywnie-przekręt ewidentny!!!

    • 64 129

    • 293km/h - tyle jeździ Nasze Polskie Pendolino (5)

      Proponuje doczytać ile rozpędzili na potrzeby homologacji.
      Homologacja jest na 250km/h !

      A na odcinku Wrocław - Warszawa jechałem nim 220km/h wg. wskazania GPS w telefonie.

      To inna klasa pociągu. Do dziś żaden polski producent nie produkuje pociągów o podobnych możliwościach.

      • 10 4

      • Bez pudła wychylnego - nic nie pojedzie bez dłuuuuugiej prostej tak szybko (1)

        Niestety nasze pociągi dlatego są przezywane Pin***olino, bo nie ma wahadełka (pendolino z włoskiego) a kontrakt na nie podpisywał człowiek z ultraśną ksywką - Lolo Pin***olo. Tak Sławka przezywali jego koledzy.

        • 2 1

        • Akurat na CMK to nie problem.

          Linia ta ma niewiele łuków, a nawet jeśli są, to o bardzo dużym promieniu. Gorzej już z odcinkiem Wawa-Trojmiasto, choć przy zastosowaniu wychylnego pudła oszczędność czasową wynosiłaby ok. 10 min.

          • 0 0

      • 220 km/h jechać nie mogłeś. (2)

        V max na CMK to 200 km/h. Prędkości rzędu 220/230 km/h będą tam wprowadzone dopiero za kilka lat.

        • 5 0

        • Czyli co, GPS oszukał ? (1)

          Jechał, jechał. Wielu to mierzyło i GPSy pokazują ponad 200km/h na prostej ;-)
          Chyba 50km odcinek jest, z 20 min tak jedzie.

          Ja ostatni raz z kolegą jechałem z 3-4 lata temu.

          • 0 1

          • Nie ma opcji.

            Pociągi jeżdżą tam pod nadzorem systemu ETCS poziomu 1, który uniemożliwia przekroczenie prędkości 200 km/h.

            • 2 0

    • Dlaczego nie wspieramy swojej produkcji? (1)

      15 krajów zakupiło Pendolino w 14 są procesy o korupcję z tym związaną. Zgadnij w którym nie?

      • 2 4

      • Chyba rok temu ogłoszono, że nie Polscy producenci nie będą kontynuować programu 200km/h i więcej.

        To poniekąd odpowiedź na twoje pytanie. W Polsce nie ma gdzie zbudować pociągu na takie prędkości. Nie mamy technologii dziś a co dopiero przed tyloma laty.
        Do tego dochodzi brak toru testowego na 300km/h i szybciej. Testy można robić jedynie na regularnych torach a to ryzykowne.

        • 3 0

    • piso mendo trolu .... (1)

      chciałem ci coś napisać ale z takimi typkami się nie rozmawia

      • 28 13

      • Ale ci żal d*pe sciska nieudaczniku pełowsko peselowski ?i

        • 2 10

    • zegarmistrz jest teraz specem na ukrainie (6)

      w sumie to całkiem niezła strategia byśmy wrogom podsyłali takich speców. Ugramy wszystko bez jednego wystrzału.

      • 17 17

      • (5)

        Ukrainiec wróg ? To kto przyjaciel ? Niemiec ?

        • 16 13

        • No tak Niemiec, a czemu nie?

          • 4 0

        • nie zadawaj głupich pytań ukr czy szwab

          państwo nie ma przyjaciół,ma interesy.

          • 9 1

        • To przecież jasne (1)

          Nasz wielki sojusznik zza Oceanu oraz Węgierski satrapa

          • 14 6

          • Oczywiście sojusznik tylko jak trzeba komuś wcisnąć drogi gaz

            Albo sprzedać paru żołnierzy za kilka miliardów.

            Bo jeżeli chodzi o wizy, to już bez przesady z tym sojuszem...

            • 11 4

        • PiSowiec nie ma przyjaciół. Ma tylko wrogów. Nawet Orban zdrajca ;)

          • 33 5

    • (3)

      Skoro robimy tak za...ste pociągi, to dlaczego PESA pada?

      • 10 5

      • (1)

        Jest to firma bazująca na starych technologiach (spawanie i do przodu) i jednej technice zdobywania udziału w rynku (walki cenowej). Więc jak spawaczom trzeba płacić więcej i koszty zrównują się z lepszą technologicznie konkurencją, a ceny nie ma jak podnieść (jakość, pozycjonowanie produktu na rynku) to masz klops.

        • 13 2

        • Czekaj, czekaj

          Komu płacić więcej !? Ktoś na zachód od Polski zarabia mniej od Nas !? Przecież za jednego Niemca w Fabryce masz trzech Polaków tutaj. Jak się ma zarobek 3000 PLN z 3000 Euro !?

          • 3 0

      • bo przeszarżowała z ilością podpisanych kontraktów i ma kłopoty z wywiązaniem się z nich

        • 20 0

    • Jeżeli Ci Pendolino skrzypi, Dart nie skrzypi a Stadler jest polski, to żyjesz w jakimś alternatywnym świecie (albo nie korzystasz z kolei).

      • 24 2

    • Dobrze, że nowy rząd już nie powtarza błędów Tuska (1)

      I wstrzymali inwestycje całkowicie...

      • 50 16

      • w Pomorskim?

        Struk rozpie.rzył kolej i będzie to robił dalej... i skuteczniej, bo jest ich teraz dwóch.

        • 15 22

  • Kupować impulsy

    Tanie i komfortowe!

    • 2 0

  • PiS = Przeproście i Spadajcie (1)

    • 5 4

    • Po

      POpaprani
      Zaraza levac ka!
      Komuchy
      Targovica
      Bredzislaw BUL 1szy prez dent analfabeta
      Rudy nie mieć zdradliwy
      Mafia eeu watoska
      Makrela & makaron
      I marksi środka POpaganda!

      • 2 1

  • Tylko pesa

    Polski produkt, podatek i serwis w Wielkiej Polsce!

    • 0 2

  • Czy pociągi są nowe, kolorowe, spalinowe, państwowe albo samorządowe nie gra żadną rolę. (1)

    Rolę grają wieloletnie cele, które nie udało się wdrożyć w województwie Pomorskim. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego zlecił utworzenie „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa Pomorskiego”. Minęły 4 lata i plan leży nadal w szufladach urzędników. Opisane cele nie są realizowane. Jak mało do powiedzenia ma urząd marszałkowski, widać po takich drobnostkach, jak numeracja linii kolejowych. Urząd zamawia przewozy kolejowe, ale nie jest w stanie zmusić przewoźników, aby ponumerowali pociągi tak jak zapisali urzędnicy w planie. Już przy tak małej drobnostce widać niemożność urzędników z Okopowej.

    Urzędnicy wyznaczyli, że na trasie Tczew – Gdańsk Główny obowiązuje klasa częstotliwości obsługi „1”. Jak jest to możliwe, że przez ponad 100 minut przedpołudniem nie kursuje żaden pociąg regionalny pomiędzy Gdańskiem a Tczewem?

    Jak jest to możliwe, że klasa częstotliwości obsługi SKM pomiędzy Gdynia a Gdańskiem ma być taka sama jak na linii PKM Gdynia Głowna – Gdańsk Osoba – Gdańsk Wrzeszcz a tymczasem SKM kursuje co 10 minut a PKM co 60 minut?

    Jeżeli pomiędzy Tczewem a Gdańskiem zaplanowano dwie linie z klasą częstotliwości obsługi 1 i trzy linie z klasą częstotliwości obsługi 2 – czyli tyle samo co pomiędzy Gdynią a Gdańskiem – to dlaczego takt na tych odcinkach różni się istotnie?

    Jeżeli zamawia urząd marszałkowski przejazdy u Polregio i SKM, to dlaczego nie ogłasza przetarg na każdą linię osobno albo w mniejszych pakietach? Przetarg jest publikowany tak aby mogli wziąć w nim udział tylko swoi. Dla tego się nic nie zmienia.

    Dlaczego operator linii w Niemczech bierze udział w konkursie na operatora 5 lat przed uruchomieniem linii i wie 3-4 lata wcześniej, że będzie ją obsługiwał? W woj. Pomorskim urząd marszałkowski i operator nie mogą dogadać się ze sobą parę dni przed wejście w życie umowy.

    Jeżeli urząd wojewódzki zamawia przewozy, to dlaczego nie dyktuje, że musi istnieć wspólny bilet na obszarze związków komunikacyjnych?

    Dlaczego zagranicą odpowiedniki naszego urzędu marszałkowskiego przy zamówieniu pociągów zwracają uwagę na to, że będzie tabor budowany w ich województwie i personał zatrudniony do budowy taboru jest później zatrudniany w warsztatach, gdzie te pociągi są odstawiane do przeglądu. Są przypadki, gdzie producent pociągów buduje nowe zajezdnie dla nowego taboru. Producent pociągów gwarantuje przez 30 lat niezawodność taboru. U nas Pesy psują się i trzeba czekać na ich zreperowanie przez producenta, który z 3 letnim opóźnieniem dostarcza tabor klientom.

    • 6 0

    • Czysta prawda.

      Kocham te urzędnicze plany, opracowania, które nijak mają się do rzeczywistości. To pokazuje, w jak fikcyjnym świecie żyją urzedasy. A papier przyjmie wszystko...

      • 1 0

  • (2)

    Skansen złomu w Polregio - witamy w woj. Pomorskim
    Ale Marszałek zaniedbał temat.
    Zmarnowane perspektywy unijne

    • 20 4

    • (1)

      Skansen złomu który jest niezawodny. Co powiesz za 20 lat o aktualnie nowych pojazdach? Epicentrum recyklingu?

      • 0 3

      • Kible niezawodne?

        Dobre sobie!

        • 1 0

  • Mam w du ..co jeździ po Trójmieście. Wybory się skończyły. (1)

    WS, kiedy PKM do północnej i zachodniej Gdyni ?

    • 3 0

    • jeździły za Gierka

      dlaczego by go nie wybrać jeszcze raz?

      • 1 0

  • Szynobusy PESY okazały się w czasie eksploatacji bublem. Chłodzenie latem polegało na tym, że w (2)

    jednej części pociągu był huraganowy nadmuch mroźnego powietrza, który dochodził do drugiej części, gdzie nadmuchu nie było. Temperatura średnia - 21 stopni ! Brak danych o minimalnej i maksymalnej. Na oko to gdzieś około 12 stopni. Aby klimatyzacja była bezpieczna dla zdrowia pasażerów to maksymalne różnica pomiędzy temperaturą miejsca chłodnego i ciepłego nie powinna przekraczać 0,25 stopnia, a nadmuch 0,1-0,15 m/s. Oczywiście, konstruktorzy pesy olali te zasady całkowicie !
    W pociągach duńskich obowiązuje cisza, pasażerowie nie mogą nawet między sobą rozmawiać ! Gdyby mucha czy komar jakimś cudem znalazłby się w pociągu, to każdy by to usłyszał ! A w pociągach PKM ? Sprężarki, wentylatory i inne, niezidentyfikowane maszyny hałasują tak, że nie da się zrozumieć mowy człowieka siedzącego obok ! Wydaje się, że hałas znacznie przekracza dopuszczalne wartości nawet wg absurdalnie liberalnych przepisów (normalnie, dla człowieka długotrwały poziom hałasu nie powinien przekraczać 32-33 dB)
    Wniosek: Województwo powinno zwrócić te buble do PESY, które są sprzeczne z elementarnymi zasadami szacunku dla pasażera. A Decydenci powinni przejechać się pociągami szwedzkimi i duńskimi, żeby zrozumieć o czym piszę. Składy mające jeździć po elektryfikacji należy zamówić tak gdzie produkuje się pociągi jeżdżące po duńskich szynach. Krajoznawcza wycieczka decydentów na pewno się opłaci (pasażerom !).

    • 17 1

    • mam nieodparte wrażenie że ten co decydował o zakupie tego złomu ,( za nasz szmal) (1)

      to głupiec do potęgi albo cwaniak który wziął łapówę od producentów tego złomu. Nie do pomyślenia aby coś takiego produkować w XXI wieku i za łapówę wciskać gminom.Dziękuję za rzeczowe podsumowanie , scyzoryk mi się w kieszeni otwiera jak banda cyników w biały dzień robi z nas wała hm "perełkami na szynach " !!!!! tfu

      • 2 0

      • Patrzac na szynobusy i tramwaje pesy to przede wszystkim slaba jakosc i niska precyzja wykonania... lepsza jakosc maja poniemiec

        • 0 0

  • Zła wizytówką (9)

    Dlaczego na relacji Gdańsk-Berlin jeździ skład z lat siedemdziesiątych. Lokomotywa jest zmieniana w Słubicach ale wagony jadą dalej aż do Berlina,nie wiem czy jest to dobra wizytówka Gdańska .

    • 7 8

    • Co Ty bredzisz gościu? (4)

      Najstarsze wagony w tym pociągu są z lat 90-tych, a niektóre mają ledwie po kilka lat. Ciągnie je już od Trójmiasta jedna z najlepszych lokomotyw w Europie: Eurosprinter Siemens-a. Chyba pomieszałeś pociągi?

      • 3 2

      • (1)

        Nawet jeśli z lat dziewięćdziesiątych to mają już prawie 30 lat!

        • 2 2

        • No i...?

          Tabor kolejowy ma to do siebie, że jest bardzo żywotny. A spora część z tych wagonów jest już po gruntownych modernizacjach i niewiele różni się od fabrycznych nówek.

          • 1 0

      • (1)

        Co pomoże doskonała lokomotywa jeśli tory są do niczego, poza tym na granicy i tak jest zmieniana na niemiecką. Chodzi o wagony które są w katastrofalnym stanie.

        • 2 2

        • Nadal bredzisz.

          Lokomotywa jedzie do samego Berlina. A co Ci w tych wagonach przeszkadza? Moim zdaniem są na naprawdę niezłym poziomie, co pokazuje frekwencja w pociągu.

          • 2 0

    • Niech jeżdżą te starocie (1)

      A dleczego chcesz aby na tych trasa jeździły stare pojazdy?

      • 1 1

      • Chyba myślisz o nowych składach a nie o starociach bo jest to wizytówką naszego kraju za granicą, i tak jak w przysłowiu: jak cię widzą tak cię piszą.

        • 1 0

    • Wiytówka (1)

      Mało się znasz. Te wagony są z lat dziewięćdziesiątych i jeszcze młodsze. Wagon restauracyjny serii 407A jest produkowany od... 2013 roku więc jest zupełnie nowy! Itp itd.

      • 3 2

      • A jechałeś kiedyś pociągiem Intercity w Niemczech?

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane