• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nieliczne perełki na kolejowych torach Trójmiasta

Maciej Naskręt
27 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Większość pociągów obsługujących ruch kolejowy w Trójmieście to stare i wyeksploatowane składy, na których awarie czytelnicy Trojmiasto.pl narzekają niemal każdego dnia. Na szczęście co jakiś czas (choć zdecydowanie za rzadko) pojawiają się informacje o nowych pociągach, które pasażerom oferują znacznie wyższy standard. Które to składy?



1. Szynobusy spalinowe Pesy



Czy jechałe(a)ś już szynobusami Pesy?

Przeznaczone do obsługi linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojazdy mają klimatyzację, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny oraz system zliczania pasażerów. Wszystkie składy są dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Rowerzyści skorzystają z miejsca do przewozu rowerów, a wszyscy pasażerowie umilą sobie podróż korzystając z bezprzewodowego Internetu. Szynobusy mogą podróżować z prędkością 120 km/h.

Będą to jednocześnie jedne z najbezpieczniejszych autobusów szynowych w naszym kraju. Jako jedne z pierwszych produkowanych seryjnie pojazdów pasażerskich w Polsce wyposażone są w urządzenia systemu sterowania ruchem ERTMS poziomu 2.

Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł.

Szynobusy Pesy na linii PKM. Szynobusy Pesy na linii PKM.

2. Elektryczne składy serii EN76 tzw. Elfy



Czy jechałe(a)ś już pociągiem EN76?

Każdy z nich może pomieścić 450 pasażerów (205 miejsc do siedzenia i 245 miejsc stojących). Prędkość konstrukcyjna to 160 km/h. Mają klimatyzację, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny oraz system zliczania pasażerów. Koszt zakupu takiego składu to ok. 17-18 mln zł.

Niestety składy nie należą do żadnego z przewoźników na Pomorzu. Dojeżdżają one do nas w ramach połączeń województwa kujawsko-pomorskiego z Pomorzem - jeżdżą w emblematach wspomnianego województwa.

Pociąg EN76 w barwach Przewozów Regionalnych. Pociąg EN76 w barwach Przewozów Regionalnych.

3. Impulsy dla SKM



Czy jechałe(a)ś już pociągiem Impuls?

Impulsy są pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz zupełnie nowe składy pojawiły się u nas w 1993 roku. Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących.

Pociągi, mogące osiągać prędkość do 160 km na godz., będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe. Sęk w tym, że wspomnianą prędkość składy osiągną wyłącznie na trasie z Gdańska Głównego do Tczewa. Koszt zakupu jego takiego składu wynosi nieco ponad 17 mln zł.

Pociąg Impuls w barwach spółki Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Pociąg Impuls w barwach spółki Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

4. Flirty z PKP Intercity



Czy podróżowałe(a)ś już pociągiem Flirt?

To elektryczny zespół trakcyjny, który wyposażony jest w ergonomiczne fotele, nowoczesne toalety oraz klimatyzację. Przy każdym fotelu zamontowane jest gniazdko elektryczne oraz indywidualne oświetlenie. Składy rozpędzają się do prędkości 160 km/h.

Jeden skład z 15-letnią gwarancją kosztuje nieco ponad 80 mln zł. Składem można podróżować m.in. z Trójmiasta do Katowic kupując bilet u przewoźnika PKP Intercity.

Pociąg Stadler w barwach PKP Intercity. Pociąg Stadler w barwach PKP Intercity.

5. Pendolino z PKP Intercity



Pendolino produkowane we Włoszech w firmie Alstom, eksploatowane jest w wielu krajach Europy i Chinach. Pociągi mają prawie 190 metrów długości i ważą 395,5 tony. Na pokładzie są 402 miejsca. 293 km/h - taką maksymalną prędkość osiągnął pendolino podczas przejazdu na jurajskim odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej, między Górą Włodowską k. Kroczyc a Włoszczową w listopadzie 2013 r.

Pociąg Pendolino regularnie pojawia się w Trójmieście od grudnia 2014 r. Zakup jednego składu to wydatek nieco ponad 20 mln euro.

Pociąg PKP Intercity nazywany "pendolino". Pociąg PKP Intercity nazywany "pendolino".

Dodatek. Najstarszy skład pasażerski w Trójmieście



By jednak nie było tak pięknie, przypominamy że województwo pomorskie ma najpoważniejsze opóźnienia w wymianie składów dla podróżnych na nowe. Przykład? Na trójmiejskich torach porusza się skład EN57 o numerze 838 wyprodukowana w 1971 r. To prawdziwy oldtimer na torach.

W tym składzie nie ma już prawie żadnych oryginalnych części więc ma się stosunkowo nieźle jak na wiek z metryki. Niedawno musiał przejść tzw. naprawę rewizyjną - przegląd podzespołów z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Jeszcze starsze jednostki kursują w gdyńskim oddziale Przewozów Regionalnych. Od wspomnianego składu EN57-838 w tej firmie jest aż 13 starszych pojazdów, o numerach niższych niż 838. Najstarszym z nich jest EN57-641 wyprodukowany w 1967 roku, zatem w tym roku mija 51 lat jego eksploatacji.

Najstarszy pociąg na trójmiejskich torach EN57 838. Najstarszy pociąg na trójmiejskich torach EN57 838.

Opinie (245) 9 zablokowanych

  • (1)

    Super te artykuły piszesz Naskręcie!

    • 11 3

    • Na skręty tylko stare składy w pendolino przypau

      • 3 0

  • Wytłumaczcie mi, czemu one w większości mają tak małe szyby czołowe dla maszynisty (5)

    i strasznie rozbudowane słupki boczne aż zachodzą na przód. Czy to nie ogranicza widoczności maszyniście?

    • 12 1

    • Szczególnie podczas manewru wyprzedzania... (2)

      • 25 1

      • (1)

        jest duzo manewrow gdzie potrzeba widocznosci ... wyprzedzanie, wlaczanie sie do ruchu (np ze stacji benzynowej) , parkowanie, zawracanie na 3 ...

        • 13 0

        • A lusterka

          ja sie pytam gdzie sa lusterka kto dopiscil taki bubel

          • 2 0

    • Głos rozsądku

      Chodzi o sztywnosc kabiny w czasie zderzenia. Normy sa coraz ostrzejsze, mozna wiec wydluzac nos albo poszerzac slupki. Widocznosc na boki nie jest az tak istotna

      • 4 0

    • Jak pierd...

      Bedzie slychac.

      • 0 0

  • Należy 0dodać (1)

    Za kolej w wojewodztwie odpowiada
    nie kto inny tylko marszałek Struk.
    Więc pretensje o ten złom na torach kierujemy do urzędu marszalkowskiego.
    Popatrzmy na koleje sasiednich województw: Zachodniopomorskie -same nowe pociagi, Kujawskie, Śląskie, Dolnośląskie -w większości nowe sklady.
    Nawet Swiwtokrzyskie nie chce odstawać od reszty.
    Wstyd na kolach Marszalku.

    • 37 3

    • SKM nalezy do pissuarowego PKP i to nie tylko pociagi ale tory i stacje tez ...wiec to zalezy od pissuaru i warszawy

      • 3 1

  • tytuł ogłoszenia... (2)

    "przypominamy że województwo pomorskie ma najpoważniejsze opóźnienia w wymianie składów dla podróżnych na nowe"
    No ale czego wymagać, skoro województwem od lat rządzi PO.

    • 40 14

    • samorząd bezskutecznie próbuje przejąć np skm ale działacze pisosolidarności wolą złom na torach niż utratę synekurek

      • 9 5

    • To piss a nie po

      Czy piss ci płaci za te twoje wypociny!????
      “Województwo pomorskie ma najpowazniejsze opóźnienia w wymianie składów dla podróżnych na nowe,no ale czego wymagac, skoro wojewodztwem od lat rzadzi PO” ...to ty masz najpoważniejsze opóźnienia stanu twojego umysłu, poniewaz kolej nawet ta regionalna jest w rękach piss-u, no i ten twoj msciwy piss stara sie jak moze zycie nam utrudnic! Bo nie moze pojac i strawic iz jeden z najbogatszych i rozwijajacych sie (wg. Mnie to pomorze z trojmiastem jest najlepsze, najpiekniejsze i najbardziej normalne w polsce ;-P ) nie wybrało jedynej slusznej partii z malym pseudo-dyktatorkiem na czele (co do dyktatorka, To by pasowal do korei polnocnej, niech tam buduje ten swoj kaczystan, chociaz, i nawet ta biedna korea polnocna zasługuke na coś lepszego), wiec sie mszcza jak moga. No ale czego od ciebie wymagać, skoro twoim “mozgiem” od lat rzadzi pisss...

      • 0 0

  • Intercity

    Pociągi z lokomotywą i wagonami IC i EIC (np. Mieszko, Sobieski) może nie robią takiego wrażenia jak Pendolino, ale też są wygodne, mają klimę i jeżdżą 160 km/h. Lepiej napisać o IC-kach niż o szynobusach Pesy, które totalnie nie dają rady na PKM-ce...

    • 36 0

  • (3)

    To jakieś kłamstwo, jechałem SKM i tabliczka znamoniowa PaFaWag 1969. Więc bujda na resorach że 1971.

    Wiele jednostek Przewozów Regionalnych też jest z lat 60-tych. Jak się pisze artykuł to się sprawdza, a nie wmawia kłamstwa, byle nabić wierszówkę.

    • 32 1

    • Potwierdzam

      Na linii SKM kursuje sklad wyprodukowany w 1969 r (wg tabliczki znamionowej). Ktos Redaktora wprawadzil w blad.

      • 3 0

    • To jest nieistotne

      Projekt EN57 pochodzi z 1961 roku i to wystarczy. Nawet gdyby te pociągi były wyprodukowane w 1990 roku (a niektóre były! ponad 30 lat zerowego postępu!), nie zmienia to faktu, że są jednostkami muzealnymi.

      • 5 0

    • Oj, jeden z E57 jest nawet bodaj z 68'

      A tabliczki znamionowe raczej nie kłamią... Zmodernizowane AKM-y, które nieźle wyglądają, też są ze wczesnych lat 70. XX wieku.

      • 2 0

  • a ja myślałem, że chodzi o PKM do Gdańska Głównego, to jest dopiero perełka i to jaka...

    • 19 0

  • Kolej do północnych dzielnic Gdyni to była kiedyś. (1)

    "Do 1993 w godzinach szczytu linią kursowały 4 pary pociągów z Gdyni Chyloni do stacji Gdynia Port Oksywie. Pierwszy kurs pociągu na Oksywie przyjeżdżał z Kościerzyny i tam też wracał ostatni kurs z Oksywia. Pociągi te zestawione były przeważnie z wagonów piętrowych Bipa/Bhp ciągniętych lokomotywą spalinową SP42 lub SU42, a w sezonie zimowym - ze względu na trudny profil trasy - lokomotywą serii SU46. Przed wprowadzeniem trakcji spalinowej obsługę trakcyjną zapewniały parowozy. Pociągi te dowoziły pracowników na Oksywie na godziny siódmą i ósmą oraz odwożąc do domów po piętnastej i zwane były potocznie baną (kaszb. ban, bana = pociąg) lub - z uwagi na porę odjazdu z Oksywia - 15.10 do Jumy."

    Gdynia Chylonia - Gdynia Rzeźnia - Gdynia Pogórze - Gdynia Obłuże Leśne - Gdynia Obłuże - Gdynia Port Oksywie

    • 24 5

    • Mylisz się

      Były dwie pary pociągów.
      Pozatym,tory są i to w doskonałym stanie,
      gorzej z peronami i dojaciem do nich.
      Ta, tak potrzebna kolej nie wymaga jakiś nadzwyczajnych środków finansowych.
      Tylko czym jeździć skoro marszałek nie inwestuje w nowy tabor?

      • 5 0

  • Gdańsk Srodmiescie - kiedy bedzie mozna wsiasc w kierunku Tczewa? (1)

    Panie Macieku, moze przy okazji oiszac o ladnych skladach kolejej napisze Pan o absurdzie przystanku Gdańsk- Srodmiescie. Ze jak go budowano,to wszystkie wladze cmokaly, ze rozwiaze problemy Gdanska Glownego, gdzie jest "waskie gardo" dla przesiadajacych sie z kolejki. W realiach okazalo sie,ze ten co pisal ten projekt, to nie zaplanowal mozliwosci zatrzymania sie dla kolejek z pruszcza i tczewa. pikanterii dodaje fakt,ze w budowie tego przystanku finansowo uczestczniczyly gminy( powiaty) na poludnie od Gdanska....
    I dalej osoby jadace kolejka z Tczewa czy Pruszcza musza jechac do Gdanska Glownego i cofaja sie do srodmiescia gdzie pracuja lub ucza sie ( urzad wojewodzki, marszalek, banki urzad skarbowy, szkoly, itp.)
    Jak dlugo jeszcze bedzie trwal ten absurd?????

    • 21 3

    • Maszynista

      Kolejkę możesz sobie w domu złożyć

      • 0 1

  • Nazywanie złomu perełkami powinno byc karane publicznym biczowaniem.Przypominam ze dzisiaj pociagi stoja czekajac na zmiane (3)

    W tym buraczanym gnijącym PKP czas się zatrzymał w PRLu dlatego dzisiaj pociągi będą miały przymusowy postój godzinny w nocy by tego godzinne stracić i by podróż była 1 godzinę dłużej bo tylko dtak potrafią w 21wieku się dostosować do rozkładu.

    A o tym bagnie jakim jest PKP a które jest jednocześnie dojną krową dla POlityków i ich kolesiów. Pseudolino i ten cały cyrk z brakiem internetu cyrk z brakiem wuzka od którego pochodzi nazwa składu ,oraz cyrk z tym jakie predkosci może osiągać !!

    • 16 7

    • (2)

      wózka

      • 3 0

      • ja (1)

        Tak wózka wychylnego (pendolino to wahadełko). Po prostu kupiliśmy atrapę która znacząco różni się (delikatnie mówiąc) od Pendolino jeżdżących we Włoszech czy wspomnianych Chinach.

        • 3 0

        • Nie no pewnie. A najszybsze egzemplarze Pendolino z rekordem tego modelu to gdzie są?

          W Polsce. Rekord 293km/h

          Jak się ma proste tory to można nie płacić za dodatki.
          Gdyby na odcinku Gdańsk-Warszawa byly same strzeżone przejazdy i mniej stacji to ponad 200km/h by mknął. A tak rozpędza się tylko na odcinku Warszawa - Wrocław.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane