• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka św. Ducha jak ulotna symboliczna rzeźba na wodzie

Katarzyna Moritz
24 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Najnowszy film pokazujący widok i działanie planowanej kładki.


Niedawno minął miesiąc od uruchomienia kładki na Ołowiankę, a jeszcze w tym roku ruszy budowa kolejnej, unikatowej, obrotowej kładki, prowadzącej z Długiego Pobrzeża na Wyspę Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Szczegóły związane z jej konstrukcją, wyglądem, a także z kłopotliwymi formalnościami, wyjaśnia Cezary Bednarski, architekt o międzynarodowej sławie, tworzący i mieszkający w Londynie.



Podoba ci się obrotowa kładka św. Ducha?

Katarzyna Moritz: Czym się pan inspirował, projektując kładkę w formie obrotowej?

Cezary Bednarski, architekt, właściciel Studio Bednarski Ltd. w Londynie: Funkcjonalną logiką i kontekstem urbanistycznym. Moim zdaniem podnoszone kładki w kontekście Gdańska są nieporozumieniem, tak wizualnym, jak i funkcjonalnym. Wizualnie naszym celem było stworzenie obiektu, który po tym, jak kładka połączy się z wyspą, stanie się ulotną symboliczną rzeźbą na wodzie.

Czytaj też: Jesienią ruszy budowa kładki św. Ducha

Jak mówi moja znajoma, która zrobiła plan generalny dla Wyspy Spichrzów, to projekt dla jubilera, a nie dla kowala, tak na etapie projektowania jak i wykonawstwa.

Założenia konkursowe były takie, by kładka jak najmniej ingerowała w przestrzeń, niemniej pewna ingerencja jest niezbędna, choćby przy nabrzeżach.

- Ingerencja będzie minimalna. Jedynie unoszone słupkowe bramki, które parkowane będą pod poziomem chodnika, będą zainstalowane na krawędzi nabrzeża. Będą one odcinały dostęp na kładkę zanim nastąpi jej obrót.

Jakie ciekawe materiały będą wykorzystane przy budowie kładki?

- Nie będzie niezwykłych materiałów. Strukturalny kadłub kładki będzie wykonany ze stali nierdzewnej. Jego widoczne strony będą wykończone procesem Pintex, który ma dwie funkcje - wizualnie tworzy delikatną fakturę, a jednocześnie polepsza odporność stali na warunki klimatyczne. Boczne, górne pochylone panele okładzinowe na linii poręczy, będą wykonane z polerowanej stali nierdzewnej i jak lustro będą odbijały wodę.
 
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
Bardzo ważnym elementem kładki będzie wyspa, czy może pan szerzej wyjaśnić jej funkcje i wygląd? 

- Wyspa ma dwie funkcje, praktyczną i symboliczną. Kładka po obróceniu musi być chroniona przed kolizją ze statkiem. Betonowa wyspa obłożona kamieniem chroni kładkę przed uderzeniem przez jednostki pływające. Inna opcją byłyby odbojnice, które nie tylko by zawęziły szerokość kanału nawigacyjnego, ale też byłyby agresywne wizualnie w kontekście wąskiej rzeki, tak jak agresywne są odbojnice nowej kładki na Ołowiankę.

Symbolika wyspy jest otwarta do rożnych interpretacji, dla nas nawiązuje ona do okrętu podwodnego ORP Orzeł, który tragicznie zaginał na początku II wojny światowej.
 
Czytaj też: Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Czy pana pracownia będzie realizować projekt wykonawczy i będzie nadzorowała budowę kładki? Będzie pan osobiście przyjeżdżał?

- Podejmujemy tylko projekty, nad którymi mamy całościową kontrolę. Oglądany z perspektywy brytyjskiej projekt jest trochę dziwny, jeżeli chodzi o to jak się rozwija. Dziwna jest tez nasza pozycja przy nim, bo zmuszono nas do przyjęcia roli podwykonawcy dla lokalnej firmy inżynierów i nie mieliśmy wyboru z kim byśmy chcieli współpracować.
 
Jest pan architektem z wieloletnim doświadczeniem, mosty to jedna pana głównych specjalizacji. Który z projektowanych obiektów był najbardziej wymagający lub spektakularny?

- Do tej pory wygrałem 13 międzynarodowych konkursów na mosty rożnej wielkości, brałem też udział w projektowaniu ponad 40 mostów i kładek. W zeszłym roku skończyliśmy rozsuwany most pieszo-rowerowy przez główny port w Kopenhadze. W tamtym konkursie pobiliśmy śmietankę projektantów, włącznie ze śp. Zahą Hadid. Posiwiałem przy realizacji tego projektu, ale to długa historia.

  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.


Dane techniczne kładki św. Ducha, której inwestorem, nie jest miasto, ale deweloperska spółka Granaria, zabudowująca północy cypel Wyspy Spichrzów.

  • czas otwierania przęsła 2 minuty
  • długość całkowita 49,31 m
  • rozpiętości przęseł 28,85 m + 20,29 M
  • szerokość całkowita 4,5 m
  • szerokość użytkowa 4,0 m
  • minimalny prześwit pionowy pod obiektem 1,18 m (dla średniej wody)
  • maksymalny prześwit pionowy pod obiektem ok. 2,22 m (dla średniej wody)
  • pozioma skrajnia żeglowna 25,9 m
  • kąt obrotu konstrukcji 90º


Cezary Bednarski Cezary Bednarski
Architekt Cezary Bednarski, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej (rok 1979). 35 lat oświadczenia zawodowego, rozpoczętego od nadzoru budowlanego przy budowie 44-piętrowego hotelu Marriott w Warszawie, obejmuje szeroką gamę budynków o różnych funkcjach, wnętrza, mosty, estetykę inżynieryjną, jak i planowanie urbanistyczne. Zwycięzca w 23 międzynarodowych i brytyjskich konkursach architektonicznych i urbanistycznych, w tym 13 na mosty i kładki (m.in. Kopenhaga, Gdańsk, Paryż, Cardiff, Helsinki, Rzym i Carlisle).

Laureat różnorodnych nagród, w tym Manser Medal 2001, nadany za najlepszy dom jednorodzinny zrealizowany na terenie Królestwa Wielkiej Brytanii miedzy 1998 i 2001, i dorocznych nagród RIBA. Członek Królewskiego Instytutu Architektów Brytyjskich (RIBA) i członek puli sędziów konkursowych RIBA.

Założyciel i dyrektor mieszczącego się w Londynie Studio Bednarski Ltd i były dyrektor, współzałożyciel firmy Studio E Architects w Londynie. Wykłada i publikuje na forum międzynarodowym na tematy związane z architekturą, projektowaniem mostów, transportem, fotowoltaiką i projektowaniem energooszczędnym.

Miejsca

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • Piękna kładka ... (4)

    • 93 87

    • Może nie piękna

      ale na pewno ciekawsza i bardziej estetyczna niż ta zwodzona na Ołowianke. To jest jakiś koszmar.

      • 0 1

    • To fetysz jakis kladkowy?

      • 2 0

    • Kłatka sie pisze !

      • 1 1

    • Kladke bedzie obsługiwał cyborg

      • 8 1

  • po co to komu?

    Kolejna kładka????? A może jeszcze z 10 się zmieści???

    • 2 1

  • oho (6)

    Coraz więcej bogatych snobów sprowadza sie na wyspe i nie chce im sie używać nóg żeby iść naokoło? A dlaczego by nie zmienić biegu motławy? Wtedy już możnaby dojsć zewsząd do swojego apartamencika, nie niszcząc drogich buciorków.

    • 207 88

    • Nie zazdość i tylko tez sobie kup.Tak zdrowiej dla wlasnej psychiki.

      • 1 0

    • tam starsczy promik oraz 2 małe motorówki właściceli powstających tam hoteli i apartamentowców

      • 5 0

    • Czy planowana jest zmiana nazwy na

      Wyspa Słoików?

      • 9 8

    • Oho przez aamo h? Jedzies po bandzie

      • 3 1

    • Sprzedali butelki to teraz maja

      • 12 2

    • Narobili dzieci i teraz sie zyje ..

      • 10 7

  • hmmm (2)

    moze niech zrobia lepiej cos jakby podwodny tunel ,bedzie mozna podziwiac syf w Motławie..jak juz snoby kase daja to niech bedzie z wielka petardą ,moznaby nawpuszczac rekinow itp..taki przezroczysty tunel,tuba..a dookoła rekiny i sledzie...

    • 6 0

    • i smieci (1)

      i muł

      • 1 0

      • to zmobilizuje do sprzątania

        chociaż... oh wait!, to Gdańsk.

        • 1 0

  • ta kładka (55)

    to absurd, nikomu nie potrzeby

    • 259 193

    • Kolejny "MIś" (5)

      1. psuje charakterystyczną panoramę Motławy i pobrzeża z Żurawiem
      2. nie jest potrzebny - most zielony + kładka na ołowiankę w bliskiej odległości
      3. sam projekt ciekawy, ale oczywiście architekt z górnej półki weźmie jak "przysłowiowy" "Pągowski za wykrzyknik"

      • 23 3

      • Jaką "panoramę" ??? (4)

        Czy dziś połowa komentujących ma jeszcze po łykędzie wzionte ? Jaką panoramę psuje? Panoramę z poziomu wody? Często chodzisz po wodzie? A jak Czarna Perła przepływa, albo ONYX, albo kajaki - to do nich strzelasz, bo ci psują panoramę? :P

        • 6 18

        • popatrz na pocztówki (stare i nowe) to doznasz olśnienia (3)

          np. z mostu zielonego

          • 17 1

          • No i co widzisz na starych pocztówkach z Mostu Zielonego? (1)

            Jakąś panoramę? Jaką? Ja widzę mnóstwo parowców ziejących dymem w niebo. Taką Motławę chcesz przywracać? :/

            • 2 8

            • to jeszcze spójrz na stosunek + do - pod powyższym wpisem, może to ty masz "skrzywione spojrzenie" ?

              • 1 0

          • Właśnie patrzę. Jest tyle statków na Motławie, że lsatra wody prawiebnie widać.

            • 1 6

    • nie znasz się

      Kolego, po prostu się nie znasz. Będzie procencik od inwestycji dla kolegów i krewnych Budynia i się interes kręci. Kolejny "Miś na miarę naszych czasów, Miś na miarę naszych możlwości". To jest napędzanie prywatnej kasy urzędnikom, przez bezsensowne inwestycje. zobacz po całej Polsce, jest tego dużo. Aquaparki w zapadłych i już mocno zadłużonych dziurach (a basen byłby 10 razy tańszy), mosty bez dochodzących do nich dróg stojące bez użytku, galerie handlowe w centrach miast jedna na drugiej. Polacy dają się "robić" jak stado baranów. A jak podnoszą głowę to jest inwazja niemieckich mediów i "stado baranów" znowu wychodzi na ulicę i protestuje. Mamy to na co zasłuzyliśmy.....

      • 2 0

    • Znowu budyniowicz robi dobrze deweloperce! (18)

      • 43 32

      • ta kładka jest absolutnym skandalem i lizaniem się z deweloperem (12)

        za kasę Gdańszczan. To jest dojście do ich hotelowców, bo Zielonym się nie chce łazić. Straty wizualne, korki, straty dla białej floty wreszcie finansowe, w końcu to Gdańsk będzie utrzymywał prywatną przeprawę dla hotelu i apartamentów, tę kadkę!, to my wszyscy będziemy robili bogaczom na kolanach.

        • 25 16

        • (2)

          Trochę przykre, że przez kilkadziesiąt lat nie wybudowano kładki dla mieszkańców półmilionowego miasta, a teraz powstanie przeprawa z uwagi na inwestycje dla bogaczy na Wyspie Spichrzów.

          • 9 0

          • A po co byłaby tam kładka, do tych chaszczy... (1)

            • 3 1

            • Pewnie chodziło o Sobieszewo...

              • 1 0

        • jest budowana w ramach prywatnej inwestycji (6)

          Nie miasto za nia placi.

          • 8 10

          • Tyle, że przestrzeń Głownego Miasta nie jest prywatna... (2)

            • 11 2

            • Jest prywatna (1)

              Zawsze była prywatna, prawie zawsze, oprócz dosłownie kilku małych lokali - w socjalizmie! :P

              • 5 6

              • nie jest trąbo, jest nasza, wspólna, to Polacą ją odbudowali

                a wspólnotę tworzy wpis do rejestru zabytków i Pomnik Historii

                • 7 3

          • miato będzie utrzymywało! 600 tysięcy rocznie kosztuje ta nowa na Ołowiankę (2)

            ta też ma iść z kasy Gdańska, tego artykuł ci nie powie, bo to agitka

            • 14 5

            • "tego artykuł ci nie powie, bo to agitka" (1)

              Rozumiem, że tylko ty znasz prawdę, i tylko ty jesteś w stanie nam ją powiedzieć. Że tylko ty jesteś jedynym sprawiedliwym, i że tylko ty nie prowadzisz "agitki" :P

              • 2 11

              • przecież były artykuły, że kładka ma być utrzymywana przez Miasto

                kim ty jesteś człowieku, że tak bezkarnie bajdurzysz?

                • 13 1

        • To nie "za kasę Gdańszczan"... (1)

          ... jeśli chcesz się z sensem wypowiedzieć, to najpierw przeczytaj dokładnie...

          • 1 5

          • czytam dokładnie, za kasę i to podwójnie

            inwestycje w ramach PartnerstwaPublicznoPrywatnego a więc w zamian za nasz grunt, dew robi sobie kładkę. :D Koszty utrzymania kładki w c a ł o ś c i po stronie Miasta

            • 15 0

      • Znowu trol z PiS-u (4)

        • 27 33

        • W Internecie aż roi się od pisowskich trolli (3)

          Rząd się boi, bo poparcie leci na łeb na szyję, więc płatne trolle ciągle w natarciu.

          • 27 32

          • (2)

            Jakie wy sobie bajki nawzajem wmawiacie hehe.

            • 17 4

            • "Lajki" - myślałem, że chociaż PiS-trolle używają języka polskiego. (1)

              • 6 6

              • ta POpierdółki to dopiero ciemnota

                tylko czemu najwięcej jej jest w Gdańsku ? zza Buga ?

                • 4 6

    • Widzę, że zatrzymałeś się na etapie dłubanek, ale nie musisz się bać, przejście kładka nie odbiera duszy.

      • 2 3

    • (5)

      Za prywatne pieniądze w przestrzeni publicznej - ja jestem za. Przyda się.

      • 9 9

      • jesteś pewien ? (4)

        autor mówi o projekcie: "Dziwna jest tez nasza pozycja przy nim, bo zmuszono nas do przyjęcia roli podwykonawcy dla lokalnej firmy inżynierów i nie mieliśmy wyboru z kim byśmy chcieli współpracować"
        A tak z innej beczki: to jak ktoś wyłoży kasę, to może zrobić wszystko np. zasłonić ratusz ?

        • 13 0

        • Nie... (3)

          ...ale takich decyzji nie podejmuje się w głosowaniach internetowych :P

          • 1 8

          • ani na fb, bo "kocham" Gdańsk... (2)

            • 5 1

            • Nigdzie ani nigdy (1)

              nie twierdziłem, że u mnie się takie decyzje podejmuje.
              Nigdzie ani nigdy nie miałem takich ambicji, ani ich nie będę miał.
              Zawsze i wszędzie mówię, że każdy ma swoją działkę, działkę jego decyzji.
              Nigdy nie pozwolę, aby ktoś mieszał mi się do moich decyzji.
              Ani w pracy, ani w życiu prywatnym.
              Zresztą - nikt z was na to sobie nie pozwoli.
              Więc po co tu trolujecie? :P

              • 1 8

              • Sądząc po ilości Twoich wpisów- fb: Kocham Gdańsk

                to Ty jesteś głównym trollem

                • 7 0

    • Pożyjemy, zobaczymy...
      ps Wizualizacja - linia zabudowy na drugim planie 0:38 - tak to Gdańsk na pewno nie wygląda.

      • 5 0

    • po co

      Po co kolejna kładka??? jeśli ma być tak cudowana jak na Ołowiankę że 2 miechy kolejna awaria to dziękuję za takie coś...

      • 6 1

    • (5)

      Ja lubie obrotowe kładki

      • 28 7

      • zupełnie jak w Hogwarcie

        • 8 0

      • nawet mogła by być ale nie z barierkami ze star treka (3)

        Konserwator powinien zadbać o barierki pasujące do klimatu tego miejsca.
        Mam nadzieje że wśród pięknych kamieniczek nie powstanie jakaś szklano ledowa kupa bo tego nie chciał bym mieć na pamiątkowym zdjęciu z Gdańska.

        • 4 10

        • Na "pamiątkowym zdjęciu z Gdańska"... (1)

          ...będziesz miał Neptuna i całe Główne Miasto. Obok GM są realizowane nowe inwestycje, którymi my, Gdańszczanie, jesteśmy żywotnie zainteresowani. Gdańsk jest miastem nowoczesnym, rozwijającym się. Nie jesteśmy żadnym skansenem. Nie znam żadnego współczesnego miasta, w którym turyści mieliby decydować, jak mają żyć mieszkańcy... :P

          • 8 20

          • zabytki nie są dla turystów, są na obecnych i przyszłych pokoleń

            coś bajdurzysz

            • 8 2

        • Na "pamiątkowym zdjęciu z Gdańska"...

          / fb

          • 1 2

    • Do kogo można złożyc odwołanie w sprawie budowy tego czegoś? (5)

      • 19 8

      • projekt jest w konflikcie z zabudową historyczką, do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków (1)

        jesteśmy w sercu Pomnika Historii

        • 10 3

        • Jesteśmy w centrum Gdańska...

          ... nie w żadnym "sercu Pomnika Historii". My tu mieszkamy, nie czujemy się jak na pomniku, my tu żyjemy, chcemy tu spacerować, a nie przyjeżdżać na dwa dni na wakacje, jak większość chcących decydować o naszym całorocznym życiu... :/

          • 7 11

      • doskonałe pytanie!

        ale T.pl tego nie zada, oni się liżą z każdą szumowiną deweloperską i każdą władzą

        • 6 1

      • Można złożyć pismo do córki leśnika, spróbuj

        • 13 5

      • do inspektoratu nadzoru budowlanego jezeli budowa stoi w sprzecznosci z prawem budowlanym,

        do rzgw jezeli ma negatywny wplyw na akwen

        do konserwy jezeli projekt jest w konflikcie z zabudowa historyczna

        do UM bo w planach miejscowych nie ma tam nic o nowej kladce

        • 11 1

    • ten artykuł to skandal, bezczelna agitka

      gdzie artykuł albo wywiad z przeciwnikami? Gdzie wywiad z konserwator wojewódzką????

      • 9 2

    • Tak samo jak ty.

      • 1 0

    • (1)

      Mnie potrzebny.

      • 22 18

      • Ty z Grobli Angielskiej. Jakby tata tyle nie pił a mama nocowała w domu to byś wiedział, że ta kładka drogi do meliny tobie nie skróci. Nawet trzeźwemu.

        • 18 20

    • zgadzma sie ona jest nie potrzebna, a jezel juz to powna beć szkalna - cala szkalna klsxzl oprzezroczysr i biale

      • 2 8

    • A koniem bedsie mozna wjechac tak zeby nie zniszczyl podków?

      • 9 1

    • Bedzie mozna sie obrocic. W koncu siebie od tylu zobacze.

      • 11 0

    • A jqk sie zakręce na kladdzce?

      • 5 0

  • no i Motawę szlag trafił

    jeszcze sekunda dwie i osuszą ("bo nic tam nie pływa"), zrobią parking, stację paliw i droższą biedrę, z nazwą Motława Gallery Mall, a to nadal będzie biedra

    faktycznie, to Dynia jest morską stolicą Polski. Gdańsk zdechł.

    • 4 0

  • (5)

    Zamiast kładek, odbudujcie mosty na Motławie! Może tak przykład z Wrocławia!

    • 38 2

    • A może my chcemy sami nadawać trendy? (2)

      Tak, jak było zawsze w historii. To inne miasta wzorowały się na Gdańsku. Znasz przykłady dwóch innych dworców na świecie "zerżnięte" z naszego? :P Cały świat podziwia Gdańsk za jego wyjątkowość, a tu ktoś każe nam się na kimś wzorować... :P

      • 4 6

      • (1)

        Dobre przykłady warto naśladować! Wrocław jest super. Do tego przyjaciele LG

        • 1 1

        • do wrocka nie wchodzą jachty morskie

          m o r s k i e

          • 0 1

    • Mamy odbudowywać mosty we Wrocławiu?!

      • 1 0

    • Gdańsk nadaje trendy, w lizaniu się z deweloperami

      tak kładka to w 100% lodzik dla inwestora kosztem 1000 lat historii, przyszłości i teraźniejszości

      • 7 0

  • (3)

    Po pierwsze - może i wymyślne, ale jestem zdania że most powinien mieć formę mostu, tak jak sąd sądu, muzeum - formę muzeum, a teatr formę teatru. Po drugie - jeśli gość skopał maksymalnie kładkę w Kopenhadze to zlecanie mu budowy nowego mostku jest czymś nienormalnym ekonomicznie. Po trzecie - na cholerę te kładki nad Motławą???

    • 15 4

    • (2)

      Na taką cholerę, że ludzie jak do tej pory nie opanowali umiejętności chodzenia po wodzie.

      • 1 8

      • Ale opanowali umiejętności innego przemieszczania się przez wodę - łódką, promem, albo choćby mostem obok.

        • 3 0

      • jesteś deweloperskim trollem albo pieknoduchem

        z "pięknym" umysłem

        • 3 0

  • ta kładka jest podobna to mostu w Kopenhadze...

    ...czyżby bazą był ten sam projekt?......Mam wrażenie, że konieczność pokazania wypracowanego stylu projektanta wzięła górę nad poprawnym "wpisaniem" tej kładki w architekturę miasta.

    • 1 1

  • a może by tak

    zasypać Motławę, deweloperzy mieliby gdzie budować kolejne obrzydliwości na zlecenie handlarzy i producentów kiełbasy

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane