• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka św. Ducha jak ulotna symboliczna rzeźba na wodzie

Katarzyna Moritz
24 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Najnowszy film pokazujący widok i działanie planowanej kładki.


Niedawno minął miesiąc od uruchomienia kładki na Ołowiankę, a jeszcze w tym roku ruszy budowa kolejnej, unikatowej, obrotowej kładki, prowadzącej z Długiego Pobrzeża na Wyspę Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Szczegóły związane z jej konstrukcją, wyglądem, a także z kłopotliwymi formalnościami, wyjaśnia Cezary Bednarski, architekt o międzynarodowej sławie, tworzący i mieszkający w Londynie.



Podoba ci się obrotowa kładka św. Ducha?

Katarzyna Moritz: Czym się pan inspirował, projektując kładkę w formie obrotowej?

Cezary Bednarski, architekt, właściciel Studio Bednarski Ltd. w Londynie: Funkcjonalną logiką i kontekstem urbanistycznym. Moim zdaniem podnoszone kładki w kontekście Gdańska są nieporozumieniem, tak wizualnym, jak i funkcjonalnym. Wizualnie naszym celem było stworzenie obiektu, który po tym, jak kładka połączy się z wyspą, stanie się ulotną symboliczną rzeźbą na wodzie.

Czytaj też: Jesienią ruszy budowa kładki św. Ducha

Jak mówi moja znajoma, która zrobiła plan generalny dla Wyspy Spichrzów, to projekt dla jubilera, a nie dla kowala, tak na etapie projektowania jak i wykonawstwa.

Założenia konkursowe były takie, by kładka jak najmniej ingerowała w przestrzeń, niemniej pewna ingerencja jest niezbędna, choćby przy nabrzeżach.

- Ingerencja będzie minimalna. Jedynie unoszone słupkowe bramki, które parkowane będą pod poziomem chodnika, będą zainstalowane na krawędzi nabrzeża. Będą one odcinały dostęp na kładkę zanim nastąpi jej obrót.

Jakie ciekawe materiały będą wykorzystane przy budowie kładki?

- Nie będzie niezwykłych materiałów. Strukturalny kadłub kładki będzie wykonany ze stali nierdzewnej. Jego widoczne strony będą wykończone procesem Pintex, który ma dwie funkcje - wizualnie tworzy delikatną fakturę, a jednocześnie polepsza odporność stali na warunki klimatyczne. Boczne, górne pochylone panele okładzinowe na linii poręczy, będą wykonane z polerowanej stali nierdzewnej i jak lustro będą odbijały wodę.
 
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
Bardzo ważnym elementem kładki będzie wyspa, czy może pan szerzej wyjaśnić jej funkcje i wygląd? 

- Wyspa ma dwie funkcje, praktyczną i symboliczną. Kładka po obróceniu musi być chroniona przed kolizją ze statkiem. Betonowa wyspa obłożona kamieniem chroni kładkę przed uderzeniem przez jednostki pływające. Inna opcją byłyby odbojnice, które nie tylko by zawęziły szerokość kanału nawigacyjnego, ale też byłyby agresywne wizualnie w kontekście wąskiej rzeki, tak jak agresywne są odbojnice nowej kładki na Ołowiankę.

Symbolika wyspy jest otwarta do rożnych interpretacji, dla nas nawiązuje ona do okrętu podwodnego ORP Orzeł, który tragicznie zaginał na początku II wojny światowej.
 
Czytaj też: Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Czy pana pracownia będzie realizować projekt wykonawczy i będzie nadzorowała budowę kładki? Będzie pan osobiście przyjeżdżał?

- Podejmujemy tylko projekty, nad którymi mamy całościową kontrolę. Oglądany z perspektywy brytyjskiej projekt jest trochę dziwny, jeżeli chodzi o to jak się rozwija. Dziwna jest tez nasza pozycja przy nim, bo zmuszono nas do przyjęcia roli podwykonawcy dla lokalnej firmy inżynierów i nie mieliśmy wyboru z kim byśmy chcieli współpracować.
 
Jest pan architektem z wieloletnim doświadczeniem, mosty to jedna pana głównych specjalizacji. Który z projektowanych obiektów był najbardziej wymagający lub spektakularny?

- Do tej pory wygrałem 13 międzynarodowych konkursów na mosty rożnej wielkości, brałem też udział w projektowaniu ponad 40 mostów i kładek. W zeszłym roku skończyliśmy rozsuwany most pieszo-rowerowy przez główny port w Kopenhadze. W tamtym konkursie pobiliśmy śmietankę projektantów, włącznie ze śp. Zahą Hadid. Posiwiałem przy realizacji tego projektu, ale to długa historia.

  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.


Dane techniczne kładki św. Ducha, której inwestorem, nie jest miasto, ale deweloperska spółka Granaria, zabudowująca północy cypel Wyspy Spichrzów.

  • czas otwierania przęsła 2 minuty
  • długość całkowita 49,31 m
  • rozpiętości przęseł 28,85 m + 20,29 M
  • szerokość całkowita 4,5 m
  • szerokość użytkowa 4,0 m
  • minimalny prześwit pionowy pod obiektem 1,18 m (dla średniej wody)
  • maksymalny prześwit pionowy pod obiektem ok. 2,22 m (dla średniej wody)
  • pozioma skrajnia żeglowna 25,9 m
  • kąt obrotu konstrukcji 90º


Cezary Bednarski Cezary Bednarski
Architekt Cezary Bednarski, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej (rok 1979). 35 lat oświadczenia zawodowego, rozpoczętego od nadzoru budowlanego przy budowie 44-piętrowego hotelu Marriott w Warszawie, obejmuje szeroką gamę budynków o różnych funkcjach, wnętrza, mosty, estetykę inżynieryjną, jak i planowanie urbanistyczne. Zwycięzca w 23 międzynarodowych i brytyjskich konkursach architektonicznych i urbanistycznych, w tym 13 na mosty i kładki (m.in. Kopenhaga, Gdańsk, Paryż, Cardiff, Helsinki, Rzym i Carlisle).

Laureat różnorodnych nagród, w tym Manser Medal 2001, nadany za najlepszy dom jednorodzinny zrealizowany na terenie Królestwa Wielkiej Brytanii miedzy 1998 i 2001, i dorocznych nagród RIBA. Członek Królewskiego Instytutu Architektów Brytyjskich (RIBA) i członek puli sędziów konkursowych RIBA.

Założyciel i dyrektor mieszczącego się w Londynie Studio Bednarski Ltd i były dyrektor, współzałożyciel firmy Studio E Architects w Londynie. Wykłada i publikuje na forum międzynarodowym na tematy związane z architekturą, projektowaniem mostów, transportem, fotowoltaiką i projektowaniem energooszczędnym.

Miejsca

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • hahshahahhh

    To Se gduńsk poleciał z tematem ostatnimi czasy :P za dużo pieniążków na wyrzucenie na zbędne badziewia? Nie no spoko :D hahahahhah teraz to przynajmniej kto inny sfinansuje....miasto odetchnie... :D Już nie wspomnę o tym ze te durne kładki dość mocno ingerują w historyczny wygląd tego miasta, ale no jak Gludyń woli niszczyć swoje miasto to pozostało życzyć powodzenia :D ahahah

    • 11 4

  • Dlaczego???

    Dlaczego obie kładki nie mogły być takie same?
    Totalny chaos architektoniczny...

    • 16 3

  • Piszcie skargi do wojewódzkiego konserwatora i T.pl z prośbą o uczciwy artukuł (2)

    i głosy różnych stron!!

    • 15 2

    • Total (1)

      Przecież to konserwatorzy dali tutaj totalnie d.

      • 2 0

      • więc trzeba ich maglować. To był inny konserwator, Tymiński teraz jest nowa Pani

        • 2 0

  • Będzie faliście..... (1)

    Pięknie, tylko jak ta fala z motorówek, skuterów, białej floty będzie się odbijać? Już teraz czasami nie da się pływać bo taki młyn na wodzie jest a co dopiero przy takim zwężeniu. Niestety małe jednostki już nie będą miały przyjemności tam pływać.

    • 14 2

    • Odpusć pływanie

      pozwól innym pływać, nie będzie tłoku :P

      • 0 3

  • Opinie o kładce w Kopenhadze

    Proponowałabym poczytać opinie na temat wcześniejszego projektu pana Bednarskiego – kładki w Kopenhadze.

    • 13 0

  • Zbedna

    Proszę was nie róbcie tego . Już niech urzędnicy zainwestują te pieniądze w coś innego .. nie w jakiś brzydki most który zepsuje ten piekny widok ;(

    • 18 1

  • (3)

    Przeprawa przez Motławę na wysokości św Ducha jest dużo bardziej potrzebna mieszkańcom niż ta ostatnio oddana kładka, potrzebna tylko developerom i turystom. Pamiętacie może gdzie pływał dawny prom? Co do projektów i wyglądu nie wypowiadam się, bo szkoda słów. Przez 20 ostatnich lat Gdańsk stał się zupełnie innym miastem, no ale ludzie, którym wmówiono, że są intelektualną elitą Tegokraju wiedzieli swoje i wybierali jak wybierali.

    • 9 13

    • (1)

      Gdańsk to miasto nie tylko dla mieszkańców ale i dla turystów, turyści zostawiają między innymi nam pieniądze. Kładka jest przede wszystkim potrzebna dla turystów i ożywienia ruchu na wyspie, jak ją zabudują będzie tam cudownie.

      • 3 9

      • A przez Zielony Most to nie łaska się pofatygować? Tak trudno przejść te 100m?

        • 9 1

    • to jest kładka dla deweloperów z hotelowca

      • 9 1

  • U-bot

    U-bot i tyle hehe

    • 8 0

  • Ohydna

    I naturalnie potwornie droga.

    • 14 0

  • (4)

    "Moim zdaniem podnoszone kładki w kontekście Gdańska są nieporozumieniem, tak wizualnym, jak i funkcjonalnym."
    Pan mieszka w Londynie, to może nie wie, że Gdańsk był miastem mostów zwodzonych własnie.

    • 11 1

    • (2)

      Tyle że "kładek" nigdy w miejscach ich obecnego stawiania nie było.
      Nigdy - czyli przez 1000 z górką lat...

      • 6 1

      • Można smiało załozyc, że i 100 000 lat tem też nie. (1)

        Nawet nabrzeży nie było.

        • 0 1

        • ale chronimy ustawami jej średniowieczono - nowożytny kształt

          wiec nie używaj argumentów z Sejmu.

          • 1 0

    • W Londynie dla pieszych i owerzystów zbudowano tunele a nie "kładki"!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane