• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Wyspę Spichrzów przypłynęła do Gdańska

Katarzyna Moritz
23 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Główny element obrotowej kładki przypłynął z Elbląga do Gdańska.

W piątek przypłynął do Gdańska holownik z głównym elementem obrotowej kładki, która połączy Długie Pobrzeże z północną częścią Wyspy Spichrzów. Przeprawa zostanie zamontowana na istniejącej już, specjalnej wyspie, zbudowanej na środku Motławy . Kładką przejdziemy jednak najwcześniej jesienią.



Będziesz korzystał(a) z nowej kładki?

Wyspa, która powstała na środku Motławy między Wyspą Spichrzów, a Długim Pobrzeżem, od dawna czekała na zwieńczenie, czyli obrotowy element kładki św. Ducha.

W czwartek w elbląskim porcie, nastąpił załadunek kładki na specjalny ponton, który holownik Hetman pchał rzeką Elbląg, Nogatem, Szkarpawą i Martwą Wisłą do Gdańska. Operacja nieco się przeciągnęła, ale nic dziwnego, gdyż chodzi o sporą konstrukcję, która ma 50 metrów długości, 4,5 metra szerokości i waży ok. 180 ton.

Kładka zostanie nasunięta



- Do montażu kładki w Gdańsku nie będziemy używali dźwigu, będzie ona nasuwana przy pomocy systemu hydraulicznego, po tym, jak ponton stanie równolegle do wyspy. Ta operacja będzie trwała kilka godzin, po czym kładka zostanie przymocowana do wyspy. Mamy nadzieję, że w piątek uda się zsunąć konstrukcję na wyspę z pontonu - wyjaśnia nam Jacek Wenta z Midroc Rodoverken Production, firmy, która zleciła wykonanie kładki elbląskiej firmie Metal Service Center na zlecenie inwestora z firmy Granaria Development Gdańsk.
Obrotowy element kładki św. Ducha w czwartek wypłynął z Elbląga. Konstrukcja ma 50 m długości i waży 180 ton. Obrotowy element kładki św. Ducha w czwartek wypłynął z Elbląga. Konstrukcja ma 50 m długości i waży 180 ton.

Konstrukcja powstawała w Elblągu od zera



- Wykonaliśmy ją w trzech częściach w hali, potem elementy przetransportowaliśmy na nadbrzeże i scaliliśmy. Prace trwały pół roku, przy kładce pracowało czasami 30 osób. Musieliśmy wykonać specjalny 40-tonowy stelaż, by uzyskać kształt wymyślony przez projektanta. Po wykonaniu konstrukcji, prace rozpoczęły inne firmy, które wykonały balustrady, nawierzchnię kładki i elementy ozdobne - opowiada Witold Polakowski z firmy MSC portalowi Portel.pl.
Kładka św. Ducha powstaje na zlecenie oraz za środki spółki Granaria Develpment Gdańsk, powołanej w formule partnerstwa prywatno-publicznego między miastem a firmami Immobel i Multibud. Gdańsk wniósł do spółki grunty na Wyspie Spichrzów, a partnerzy wybudują na nich mieszkania, hotel i lokale usługowe oraz zrealizują inwestycje tzw. celu publicznego. Jest nią m.in. wspomniana kładka.

Kiedy będzie można przejść się nową kładką?



- W związku z awarią, która miała miejsce na Długim Pobrzeżu, wstrzymane zostały prace związane z budową podpory dla kładki, co spowoduje, że jeżeli kładka w najbliższych dniach będzie posadowiona, to i tak nie będzie mogła podlegać obrotowi - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu Granarii.
Kładka będzie czekała na wykonanie podpory po stronie Długiego Pobrzeża oraz montaż elementów nośnych, systemów sterowania, oświetlenia oraz na prace wykończeniowe.


- Prace wykończeniowe mają potrwać do końca października i wtedy kładka będzie uruchomiona. W międzyczasie będziemy procedować prace administracyjne, czyli wnioskowanie pozwolenia na użytkowanie, tak żeby zgodnie z dyspozycją wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego definitywnie oddać ten obiekt do dyspozycji właściciela czyli miasta - wyjaśnia Kurbiel.
Powstanie kładki zostało zapowiedziane jeszcze w 2015 roku. Projekt został wyłoniony w międzynarodowym konkursie, który wygrało Studio Bednarski z Londynu.

Obrotowa konstrukcja będzie otwierać się w czasie dwóch minut od zgłoszenia operatorowi. W razie awarii kładki będzie możliwość przesunięcia jej siłą ludzkich rąk (po przyczepieniu lin do konstrukcji) w czasie do 15 min.

Zmiana trasy tramwaju wodnego linii F5



W piątek i sobotę, 23 i 24.08.2019 r., ze względu na prace związane z budową kładki przewidywane są czasowe ograniczenia żeglowności pomiędzy Mostem Zielonym a północnym cyplem Wyspy Spichrzów.

W tych dniach dla tramwaju wodnego linii F5 (relacja: Żabi Kruk - Westerplatte - Brzeźno) wyłączone z użytkowania będą przystanki "Żabi Kruk" oraz "Zielony Most".

Przystankiem początkowym i końcowym dla tramwaju wodnego linii F5 w tych dniach będzie przystanek - nabrzeże "Targ Rybny". Rozkłady rejsów pozostają bez zmian.

Opinie (358) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kładka św. Ducha przypłynęła do Gdańska

    Latanie dronem

    Najpierw poczytaj kolego o strefach lotniczych a potem sie wypowiadaj kto może a kto nie może latać dronem i na jakiej wysokości. Wiesz ile ważył ten dron? Wiesz na jakiej wysokości latał?

    • 0 0

  • Opóźnienie kładki straszne, a Dulkiewicz z Karnowskim chodzą po knajpach i piją sobie bez ochrony. Widziałem. (5)

    • 13 18

    • A moze histori sie uczy, bo po tym co wyczynia to chyba słabo ją zna ona?

      • 0 0

    • (1)

      Zamnij się swoją rodziną .

      • 2 1

      • coś insynuujesz?

        • 0 0

    • Ty z Kacprem łoisz tanie wina w piwnicy

      • 3 3

    • Bo tylo to POtrafia chyba?

      • 4 8

  • Da sie ? Da sie (4)

    Motorowka z Elblaga bez przekopu w 1.5 godziny jestem w Gdansku po jaka cholere ten przekop ?

    • 13 12

    • poco kanał sueski, kanał panamski....

      zawsze można opłynąć.

      • 2 0

    • Przede wszystkim przekop skróci drogę do morza z Elbląga o ok 100 km. Nie będziemy zdani na łaskę Rosji, która juz wielokrotnie blokowała ruch statków po Zalewie i port w Elblągu, dodatkowo pobierają opłaty za odprawy i wizy, niepewność ruchu statków zniechęca potencjalnych inwestorów. Natomiast nad Rzeką Elbląg znajdują się liczne zakłady ciężkiego przemysłu metalowego-General Electric produkujące turbiny energetyczne, Siemens, Kromet, Maag Gear produkujący przekładnie przemysłowe dla kopalni, cementowni i cukrowni, fabryka łożysk ślizgowych i elementów do budowy wiatraków, 3 odlewnie żeliwa i staliwa, producenci armatury okrętowej i cystern Stokota, producent agregatów na biomasę, browar Elbaski- 1 z największych w Polsce. Firmy produkujace stalowe konstrukcje wielkogabarytowe i zbiorniki na plyny i materiały sypkie jak MSC i Proxmus, Metal Expert, Eltech, W porcie jest utwardzony plac, obrotnica dla statków, elewator zbożowy, Mariny dla jachtow, nabrzeża pasazerskie można z Elbląga przez jezioro Druzno i Kanał Elbląski dopłynąć do Ostródy i Iławy a także do Wisły przez Szkarpawę. Nad Rzeką Elbląg są też firmy zajmujące się przeladunkiem węgla i sprowadząjace torf do Pasłęka, także jest co wozić, a po przekopie znajdą się nowi inwestorzy w okolicy. Kiedyś Elbląg był portem morskim, gdzie produkowano niszczyciele, torpedowce, promy kolejowe i inne jednostki jak małe okręty podwodne ,,seehund'' wyprodukowano tutaj też ponad 5 tys. parowozow, a elbląska stocznia była siedzibą koncernu Schichau- Werke, który był także właścicielem Stoczni Gdańskiej i Piławskiej. Wtedy się opłacało produkować to i w przyszłości przemysł może się rozwijać na tych terenach oczywiście w innej skali i formie. Dlatego przekop jest potrzebny i korzystny dla gospodarki. A lotnisko w polu to pobudowały akurat władze województwa, które są z PO-PSL.

      • 4 2

    • przekop jest dla gawiedzi z pis.

      podobnie jak jakies tam lotnisko w środku pola z dala od cywilizacji.

      • 4 5

    • Jak to możliwe

      Jak na Szkarpawe jest ograniczenie prędkości 12 km/h

      • 3 2

  • Bednarski co prawda spieprzył most rowerowy w Kopenhadze ale niewielka kładka piesza to nie tak zaawansowana inwestycja.

    • 0 0

  • Gdansk - moje miasto tu sie urodzilem i wychowalem. Kocham to miasto i cierpie strasznie ze zycie zmusilo mnie przed laty do wyjazdu i dorabiania sie w obcym kraju ale robie wszystko zeby wkrotce zamieszkac w moim pieknym miescie! w moim domu!

    • 6 1

  • ?

    Co się dzieje na tym portalu? To już jest po prostu zlot różnej maści trolli. Prawie wszystkie wpisy to jakieś oderwane od tematu bzdety. Nie możecie sobie wziąć innego miasta za cel?

    • 4 3

  • Ta kładka to zemsta Budynia

    Komu na służyć ta kładka? Nowakowi i cwaniakom którzy bezpowrotnie zniszczyli Wyspę Spichrzów. Kto z Gdańszczan lub turystów będzie przechadzał się tymi betonowymi wąwozami o prymitywnej architekturze. Ludzie co najwyżej przejdą się na około po ścieżce, którą Miasto Gdańsk wyremontowało w ramach prezentu dla deweloperów za miejskie pieniądze.

    • 9 5

  • No nareszcie (4)

    nie wiedziałem, że kładki mogą same pływać ;) Jak w tytule.

    • 26 34

    • A jak wejdziesz i się obróci o 180 stopni

      to dokąd dojdziesz?

      • 0 0

    • to mało jeszcze widziałeś ...

      w Japonii jest kładka pływająca .... umocowana tylko za dziób ... reszta robi za motorówkę /- coś jak wojskowy most pontonowy/

      • 2 0

    • A samoloty?

      Pewnie nigdy nie mówisz że dokądś poleciałeś. :-)

      • 2 2

    • Czy lepiej byłoby napisać w formie biernej "kładka została przypłynięta"?

      • 11 6

  • (1)

    Mosty i kładki, to typowe obiekty dla miast położonych nad rzekami i kanałami! Dlaczego w Gdańsku miało by być inaczej? Dlaczego miało by ich nie być? Dlaczego miało by się ich nie budować? Nowa kładka jest potrzebna, wpisze się w obraz i funkcje i nowy charakter miasta wciąż odbudowującego się po wojennych zniszczeniach i bardzo dobrze że powstaje!

    • 12 14

    • Masz rację ,widziałem piękne miasto Sankt Petersburg,ileż tam jest mostów .

      • 3 0

  • Uspołeczniamy koszty, prywatyzujemy zyski.

    Tym właśnie jest ta kładka.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane