• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Wyspę Spichrzów przypłynęła do Gdańska

Katarzyna Moritz
23 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Główny element obrotowej kładki przypłynął z Elbląga do Gdańska.

W piątek przypłynął do Gdańska holownik z głównym elementem obrotowej kładki, która połączy Długie Pobrzeże z północną częścią Wyspy Spichrzów. Przeprawa zostanie zamontowana na istniejącej już, specjalnej wyspie, zbudowanej na środku Motławy . Kładką przejdziemy jednak najwcześniej jesienią.



Będziesz korzystał(a) z nowej kładki?

Wyspa, która powstała na środku Motławy między Wyspą Spichrzów, a Długim Pobrzeżem, od dawna czekała na zwieńczenie, czyli obrotowy element kładki św. Ducha.

W czwartek w elbląskim porcie, nastąpił załadunek kładki na specjalny ponton, który holownik Hetman pchał rzeką Elbląg, Nogatem, Szkarpawą i Martwą Wisłą do Gdańska. Operacja nieco się przeciągnęła, ale nic dziwnego, gdyż chodzi o sporą konstrukcję, która ma 50 metrów długości, 4,5 metra szerokości i waży ok. 180 ton.

Kładka zostanie nasunięta



- Do montażu kładki w Gdańsku nie będziemy używali dźwigu, będzie ona nasuwana przy pomocy systemu hydraulicznego, po tym, jak ponton stanie równolegle do wyspy. Ta operacja będzie trwała kilka godzin, po czym kładka zostanie przymocowana do wyspy. Mamy nadzieję, że w piątek uda się zsunąć konstrukcję na wyspę z pontonu - wyjaśnia nam Jacek Wenta z Midroc Rodoverken Production, firmy, która zleciła wykonanie kładki elbląskiej firmie Metal Service Center na zlecenie inwestora z firmy Granaria Development Gdańsk.
Obrotowy element kładki św. Ducha w czwartek wypłynął z Elbląga. Konstrukcja ma 50 m długości i waży 180 ton. Obrotowy element kładki św. Ducha w czwartek wypłynął z Elbląga. Konstrukcja ma 50 m długości i waży 180 ton.

Konstrukcja powstawała w Elblągu od zera



- Wykonaliśmy ją w trzech częściach w hali, potem elementy przetransportowaliśmy na nadbrzeże i scaliliśmy. Prace trwały pół roku, przy kładce pracowało czasami 30 osób. Musieliśmy wykonać specjalny 40-tonowy stelaż, by uzyskać kształt wymyślony przez projektanta. Po wykonaniu konstrukcji, prace rozpoczęły inne firmy, które wykonały balustrady, nawierzchnię kładki i elementy ozdobne - opowiada Witold Polakowski z firmy MSC portalowi Portel.pl.
Kładka św. Ducha powstaje na zlecenie oraz za środki spółki Granaria Develpment Gdańsk, powołanej w formule partnerstwa prywatno-publicznego między miastem a firmami Immobel i Multibud. Gdańsk wniósł do spółki grunty na Wyspie Spichrzów, a partnerzy wybudują na nich mieszkania, hotel i lokale usługowe oraz zrealizują inwestycje tzw. celu publicznego. Jest nią m.in. wspomniana kładka.

Kiedy będzie można przejść się nową kładką?



- W związku z awarią, która miała miejsce na Długim Pobrzeżu, wstrzymane zostały prace związane z budową podpory dla kładki, co spowoduje, że jeżeli kładka w najbliższych dniach będzie posadowiona, to i tak nie będzie mogła podlegać obrotowi - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu Granarii.
Kładka będzie czekała na wykonanie podpory po stronie Długiego Pobrzeża oraz montaż elementów nośnych, systemów sterowania, oświetlenia oraz na prace wykończeniowe.


- Prace wykończeniowe mają potrwać do końca października i wtedy kładka będzie uruchomiona. W międzyczasie będziemy procedować prace administracyjne, czyli wnioskowanie pozwolenia na użytkowanie, tak żeby zgodnie z dyspozycją wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego definitywnie oddać ten obiekt do dyspozycji właściciela czyli miasta - wyjaśnia Kurbiel.
Powstanie kładki zostało zapowiedziane jeszcze w 2015 roku. Projekt został wyłoniony w międzynarodowym konkursie, który wygrało Studio Bednarski z Londynu.

Obrotowa konstrukcja będzie otwierać się w czasie dwóch minut od zgłoszenia operatorowi. W razie awarii kładki będzie możliwość przesunięcia jej siłą ludzkich rąk (po przyczepieniu lin do konstrukcji) w czasie do 15 min.

Zmiana trasy tramwaju wodnego linii F5



W piątek i sobotę, 23 i 24.08.2019 r., ze względu na prace związane z budową kładki przewidywane są czasowe ograniczenia żeglowności pomiędzy Mostem Zielonym a północnym cyplem Wyspy Spichrzów.

W tych dniach dla tramwaju wodnego linii F5 (relacja: Żabi Kruk - Westerplatte - Brzeźno) wyłączone z użytkowania będą przystanki "Żabi Kruk" oraz "Zielony Most".

Przystankiem początkowym i końcowym dla tramwaju wodnego linii F5 w tych dniach będzie przystanek - nabrzeże "Targ Rybny". Rozkłady rejsów pozostają bez zmian.

Opinie (358) ponad 10 zablokowanych

  • Pytanie do dziennikarzy (4)

    Jakie konsultacje społeczne poprzedziły wybór budowy Kładki na Wyspę Spichrzów, jako jednego z celów PPP? Obok jest most, który przydało by się wyremontować i zrobić zwodzonym jak kiedyś. Ale lepiej dbać o interes wybranych deweloperów, gardząc mieszkańcami miasta.

    • 64 14

    • (1)

      ale wiesz że ta kładka też jest dla ciebie nikt ci nie będzie zabraniał po niej chodzić

      • 0 1

      • A znasz takie powiedzenie: Uspołeczniamy koszty, prywatyzujemy zyski.
        Tym właśnie jest ta kładka.

        • 0 0

    • i między innymi dzięki tej kładce ten remont będzie o wiele mniej uciążliwy

      • 3 9

    • nie było żadnego, dziennikarze poparli.

      W tym pisząca ten artykuł Katarzyna Moritz i Krzysztof Koprowski. Nie mówiąc już o GW gdzie Chrzan poparłbym Belzebuba na spowiednika i kastrowanie niemowląt, gdyby tylko Budyń zarządził

      • 12 7

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kładka św. Ducha przypłynęła do Gdańska

    Brakuje jeszcze tyrolki i mostu z bambusa

    Będzie komplet

    • 6 0

  • O losie.. (5)

    Widok na Żuraw został oszpecony, bezpieczeństwo żeglugi zagrożone.
    Rozebrać kladke.

    • 56 28

    • co więcej, rękami tych zbrodniarzy z UM i biura konserwatora (4)

      którzy ten holokaust Motławy zatwierdzili

      • 12 5

      • (3)

        Wy tak naprawdę myślicie??? Holokaust??Dobrze ze tacy ludzie jak Wy nie maja wpływy na decyzje bo do dziś nie byłoby pewnie kościoła mariackiego czy zielonego mostu.

        • 7 10

        • zamordowali Motławę (2)

          i Stary Port. Dla własnej kasy, naszą kasę i pomyślność stawiając. Trzeba wysokich kwantyfikatorów.

          • 5 5

          • (1)

            w jakim ty świecie żyjesz? świat idzie do przodu a ty ze swoją ciemnogrodzką mentalnością to najchętniej być widział wszystko jak w czasie kiedy św. wojciech przypłynął.

            • 2 1

            • nie, wystarczy przestrzegać ustawy o ochronie zabytków

              • 1 0

  • Wyspa Spichrzów (4)

    Z lotu ptaka pokazujecie w kółko to samo, prosze się przespacerować na ulicę Wspornikową, Owsianą, wiecie gdzie to jest??syf syf Romka

    • 31 14

    • (1)

      W każdym mieście na Świecie są miejsca syfu.

      • 2 1

      • Tylko z dojazdem może jest lepiej.

        • 0 0

    • Tam też idą zmiany. Wyspa jest ogromna i była zapuszczona przez cały Prl

      a potem przez lata wolności...

      • 1 0

    • Apartamenty (burdele).

      Chmielną do tych przybytków rozkoszy ciężko dojechać.Po tych wstrząsach wszystko opada.

      • 7 1

  • (7)

    Niech oni wyremontują Most Zielony!

    • 63 12

    • Wkrótce (3)

      I zrobią z niego most zwodzony. Pasuje?

      • 3 2

      • (2)

        Most zwodzony ma być przy krowiej bramie. Co do mostu zielonego to balustrada i beton do remontu.

        • 2 1

        • Most zielony będzie zwodzony (1)

          Na zakończenie II etapu Granarii. Umowy są zawarte. Liczę tylko, że będzie to historycznie zrekonstruowane, choć krowi most też ma być rekonstruowany i zielony nie był historycznie zbyt udany, więc mogliby go upodobnić do krowiego właśnie.

          • 0 0

          • Najprawdopodobniej będzie pontonowy,mają wykorzystać stare pontony mostu z Sobieszewa.

            • 0 0

    • a cu mu jest? (2)

      • 2 2

      • Porównaj sobie zdjęcia przed wojną i teraz to może uda ci się zauważyć.

        • 1 1

      • Jest już zielony.

        • 3 1

  • Wiadukt okopowa, wiadukt bulonska i kladka obrotowa, jakie plany kolejne? (6)

    ?

    • 9 2

    • Lot na księżyc. (4)

      • 7 1

      • Chyba na Marsa. (2)

        • 2 0

        • Na Marksa (1)

          • 2 0

          • Z Marksem na Marsa

            • 2 0

      • rydwanem?

        • 5 2

    • Rydwan dla każdej gdańszczanki i każdego gdańszczanina.

      Taki jest kolejny plan i na kampanię wyborczą.

      • 1 3

  • (7)

    Frajerstwo pod developerow A mieszkancy jeżdżą po ohydnych drogach,chodzą po nieremontowanych nigdy chodnikach,jeżdżą najgorsza komunikacja w kraju, że Pani są betonem z kazdej strony

    • 17 9

    • (6)

      Ohydne to są kłamstwa które wypisujesz!
      Gdansk się zmienia i to bardzo pozytywnie. Odkąd tu zamieszkałem wyremontowano i zbudowano wiele nowych dróg i chodników oraz ścieżek rowerowych, wybudowano wiele rożnego rodzaju budynków, które spełniają funkcje mieszkaniowe, handlowe, sportowe, kulturalne lub służą turystom, którzy chętniej niż przed Laty przyjeżdzają do Gdańska.
      Odkąd mieszkam w Gdańsku na plus zmieniła się komunikacja, są nowe połączenia autobusowe, nowe linie tramwajowe a kolejne są w budowie.
      Miasto się ożywiło, rozwinęło pod każdym względem i oby tak dalej!

      • 6 6

      • Tylko skąd korki na drogach? (4)

        • 3 0

        • (3)

          Korki stad, ze ludzie stali się wygodni i wolą wieźć swoj tyłek w samochodzie zamiast skorzystać z komunikacji. Większość samochodów poza kierowcą nie wiezie nikogo. Potem zapychają nasze drogi tworząc korki w których tez niestety autobusy stoją. Poza tym emitują ogromne ilości spalin, które mają niszczący wpływ na otoczenie i ludzi. No i jeszcze narzekają na korki które sami powodują. Utrudniają tez funkcjonowanie mieszkańcom nie zmotoryzowanym bo muszą gdzieś te auta zaparkować i zastawiają chodniki i przejścia. I narzekają na opłaty parkingowe, które są wyższe niż bilet. I narzekają na drogie paliwo a przecież można kupić bilet miesięczny i jeździć komunikacją co jest tańsze.
          Generalnie zamiast narzekać i wszystko krytykować czasem lepiej zmienić styl życia, nawyki, przyzwyczajenia, sposób myślenia...

          • 0 4

          • (2)

            Na Stogi nie można dojechać rowerem,remont przeciągnie się pewno jeszcze ze dwa lata,tramwaj jeździ do Przeróbki,planowanym jest ponowny remont mostu Siennickiego,także nie wypisuj nieprawdy,to jest Twoja wyimaginowana wizja Gdańska,rzeczywistość wygląda inaczej.

            • 2 0

            • (1)

              Remonty są zawsze uciążliwe ale remontuje się po to, żeby było lepiej. To nie wyimaginowana wizja Gdańska miasto się zmieniło i nadal zmienia na plus. A wszyscy narzekający ze nie ma dróg, ze wszystko co nowe jest złe i niepotrzebne, ze komunikacja najgorsza, ze korki największe, ze miasto najbrzydsze, ze się kończy, upada... wszyscy co tak mówią to zwyczajnie sr*ją we własne gniazdo.

              • 0 2

              • Samouwielbienie bezkrytyczne jak w CCCP i w klapę po 200 medali .

                • 2 0

      • Jak rowerem dojechać do Wisłoujście? Tylko samochodem tunelem pod Martwą Wisłą.

        Żeby dostać się rowerem to skorzystać z pomocy Latającego Holendra? Sam wypisujesz ohydne kłamstwa.

        • 2 0

  • Lepiej u nas w Elblągu niż u Niemca albo Chińczyka. (2)

    Kapitał zostaje u nas. I oby więcej takich inwestycji robiło się w Polsce.

    • 21 3

    • Tylko fizycznie wykonali ją Ukraińcy (1)

      Więc już tak nie do końca zostaje.

      • 1 2

      • Bzdura w MSC pracują w większości Polacy.

        • 0 0

  • Po co przekop??? (5)

    Halo! Jak to??? To można do Elbląga dopłynąć bez przekopywania kanału w mierzeji?????

    • 12 19

    • (2)

      Można dopłynąć, ale niedużymi barkami i białą flotą o małym zanurzeniu, poza tym są tam ograniczenia w szerokości jednostek przez śluzy i mosty zabytkowe, których nie można przebudowywać, a przekop ma być dla jednostek większych i o większej ładowności i zanurzeniu, tak aby można było w Elblągu produkować i transportować jeszcze większe konstrukcje niż ta kładka i kilkusettonowe turbiny energetyczne tam produkowane i duże filtry przemysłowe bezpośrednio do portów nad Bałtykiem na małych kabotażowcach.

      • 11 3

      • (1)

        a potem się obudziłeś. to podaj maksymalne wymiary barek które będą przepływać przez przekop.

        • 2 4

        • Przecież wymiary są znane- 100 metrów długości, 20 m szerokości i 4 m zanurzenia czyli będą to dużo większe jednostki niż te, które mogą pływać przez Szkarpawe, np taki Katamaran morski, który zamówił w Trójmieście Rafael Nadal spokojnie przepłynie przez przekop, albo nieduże jachty morskie np Delphia, którą Tomasz Cichocki opłynął kulę Ziemską bo ma zanurzenie niewiele większe niż 2 m. Po Bałtyku pływa dużo takich małych statków o ładowności od 2500 do 4500 ton, które mogą np przypłynąć do elbląskiego elewatora nad rzeką Elbląg po zboże. To dużo tańsze niż wysłanie S7 takiego samego ładunku zboża z kilkudziesięcioma kierowcami i cignikami siidliwymi. Przy okazji w lato omijasz korki.

          • 3 0

    • Kajakiem wszędzie doplyniesz nawet po większych kałużach.

      • 12 1

    • Skołowany jak ci pomóc?

      • 10 2

  • Po co przekop przez mierzeje? (3)

    skoro barka z konstrukcja 50m doplynela do Gdanska z Elblaga to po co jest wykonanie przekopu przez mierzeje z kosztami siegajacymi na poczatek 1mld zl, a docelowo pewnie z 5mld (poszerzenie i poglebienie toru oraz przebudowa portu w Elblagu)???

    • 15 14

    • Po to, żeby większe konstrukcje mogły tam być produkowane, poza tym w Elblągu produkuje się kilkusettonowe turbiny energetyczne i dzięki przekopowi będzie je można dostarczać bezpośrednio do portów bałtyckich i północnych Niemiec i Francji. Turbiny z Elbląga idą na cały świat w tym do USA czy Chin i Malezji i przekop usprawni i ułatwi ich transport. Poza tym są tutaj inne firmy nad rzeką Elbląg i w okolicy produkujące ponadgabaryty właśnie jak MSC, Midroc, Proxmus co produkuje duże filtry przemysłowe i też je wysyła wodą do Niemiec. Produkuje się tutaj też wielkie zbiorniki na materiały sypkie i płynne i są 3 odlewnie żeliwa i staliwa produkujące odlewy o masie ponad 60 ton. Dodatkowo po przekopie ruszy ruch turystyczny, bo na Zalewie są wyremontowane przystanie w ramach pętli żuławskiej. Teraz na Zalew mogą wpływać jednostki tylko polskie i rosyjskie, a z innych krajów muszą mieć zgodę wydawaną w Moskwie i zgłosić to trzeba 15 dni przed planowanym wypłynięciem na Zalew i nie wiadomo czy taka zgoda będzie. W dodatku przekop rozwinie przeładunki zboża i soji oraz torfu i materiałów budowlanych, keramzytu piasku formierskiego do odlewni i pasz dla lokalnego przemysłu.

      • 3 0

    • Po co most w Sobieszewie ?

      • 4 1

    • Lubisz się kłaniać ruskim? Ja nie.

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane