• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Wyspę Spichrzów przypłynęła do Gdańska

Katarzyna Moritz
23 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Główny element obrotowej kładki przypłynął z Elbląga do Gdańska.

W piątek przypłynął do Gdańska holownik z głównym elementem obrotowej kładki, która połączy Długie Pobrzeże z północną częścią Wyspy Spichrzów. Przeprawa zostanie zamontowana na istniejącej już, specjalnej wyspie, zbudowanej na środku Motławy . Kładką przejdziemy jednak najwcześniej jesienią.



Będziesz korzystał(a) z nowej kładki?

Wyspa, która powstała na środku Motławy między Wyspą Spichrzów, a Długim Pobrzeżem, od dawna czekała na zwieńczenie, czyli obrotowy element kładki św. Ducha.

W czwartek w elbląskim porcie, nastąpił załadunek kładki na specjalny ponton, który holownik Hetman pchał rzeką Elbląg, Nogatem, Szkarpawą i Martwą Wisłą do Gdańska. Operacja nieco się przeciągnęła, ale nic dziwnego, gdyż chodzi o sporą konstrukcję, która ma 50 metrów długości, 4,5 metra szerokości i waży ok. 180 ton.

Kładka zostanie nasunięta



- Do montażu kładki w Gdańsku nie będziemy używali dźwigu, będzie ona nasuwana przy pomocy systemu hydraulicznego, po tym, jak ponton stanie równolegle do wyspy. Ta operacja będzie trwała kilka godzin, po czym kładka zostanie przymocowana do wyspy. Mamy nadzieję, że w piątek uda się zsunąć konstrukcję na wyspę z pontonu - wyjaśnia nam Jacek Wenta z Midroc Rodoverken Production, firmy, która zleciła wykonanie kładki elbląskiej firmie Metal Service Center na zlecenie inwestora z firmy Granaria Development Gdańsk.
Obrotowy element kładki św. Ducha w czwartek wypłynął z Elbląga. Konstrukcja ma 50 m długości i waży 180 ton. Obrotowy element kładki św. Ducha w czwartek wypłynął z Elbląga. Konstrukcja ma 50 m długości i waży 180 ton.

Konstrukcja powstawała w Elblągu od zera



- Wykonaliśmy ją w trzech częściach w hali, potem elementy przetransportowaliśmy na nadbrzeże i scaliliśmy. Prace trwały pół roku, przy kładce pracowało czasami 30 osób. Musieliśmy wykonać specjalny 40-tonowy stelaż, by uzyskać kształt wymyślony przez projektanta. Po wykonaniu konstrukcji, prace rozpoczęły inne firmy, które wykonały balustrady, nawierzchnię kładki i elementy ozdobne - opowiada Witold Polakowski z firmy MSC portalowi Portel.pl.
Kładka św. Ducha powstaje na zlecenie oraz za środki spółki Granaria Develpment Gdańsk, powołanej w formule partnerstwa prywatno-publicznego między miastem a firmami Immobel i Multibud. Gdańsk wniósł do spółki grunty na Wyspie Spichrzów, a partnerzy wybudują na nich mieszkania, hotel i lokale usługowe oraz zrealizują inwestycje tzw. celu publicznego. Jest nią m.in. wspomniana kładka.

Kiedy będzie można przejść się nową kładką?



- W związku z awarią, która miała miejsce na Długim Pobrzeżu, wstrzymane zostały prace związane z budową podpory dla kładki, co spowoduje, że jeżeli kładka w najbliższych dniach będzie posadowiona, to i tak nie będzie mogła podlegać obrotowi - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu Granarii.
Kładka będzie czekała na wykonanie podpory po stronie Długiego Pobrzeża oraz montaż elementów nośnych, systemów sterowania, oświetlenia oraz na prace wykończeniowe.


- Prace wykończeniowe mają potrwać do końca października i wtedy kładka będzie uruchomiona. W międzyczasie będziemy procedować prace administracyjne, czyli wnioskowanie pozwolenia na użytkowanie, tak żeby zgodnie z dyspozycją wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego definitywnie oddać ten obiekt do dyspozycji właściciela czyli miasta - wyjaśnia Kurbiel.
Powstanie kładki zostało zapowiedziane jeszcze w 2015 roku. Projekt został wyłoniony w międzynarodowym konkursie, który wygrało Studio Bednarski z Londynu.

Obrotowa konstrukcja będzie otwierać się w czasie dwóch minut od zgłoszenia operatorowi. W razie awarii kładki będzie możliwość przesunięcia jej siłą ludzkich rąk (po przyczepieniu lin do konstrukcji) w czasie do 15 min.

Zmiana trasy tramwaju wodnego linii F5



W piątek i sobotę, 23 i 24.08.2019 r., ze względu na prace związane z budową kładki przewidywane są czasowe ograniczenia żeglowności pomiędzy Mostem Zielonym a północnym cyplem Wyspy Spichrzów.

W tych dniach dla tramwaju wodnego linii F5 (relacja: Żabi Kruk - Westerplatte - Brzeźno) wyłączone z użytkowania będą przystanki "Żabi Kruk" oraz "Zielony Most".

Przystankiem początkowym i końcowym dla tramwaju wodnego linii F5 w tych dniach będzie przystanek - nabrzeże "Targ Rybny". Rozkłady rejsów pozostają bez zmian.

Opinie (358) ponad 10 zablokowanych

  • Kolejny koszmar na Motławie.

    Niech władze Gdańska wreszcie zabetonują wszystko. Wyburzą Długą i Długi Targ, zamiast Neptuna postawią zakupiony świeżo rydwan, a pani Dulkiewicz będzie machała z okienka zamiast panienki. Lubi przecież publiczne wystąpienia. Wreszcie będzie pięknie.

    • 20 13

  • Porażka

    Turyści przyjeżdżali i jeszcze przyjeżdżają dla Gdańska historycznego, nienaruszonej architektury od lat, przyjemnej dla oka, teraz rządzą w Gdańsku Deweloperzy zainstalować jeszcze z pięć kładek, właściwie już nie będzie różnicy, czy 2 czy 5. Po Niemieckiej wojnie zostało nam tylko kawałeczek historycznego Gdańska i tam władze akurat muszą wpuszczać deweloperów, paranoja...

    • 26 8

  • Wspaniale, już się nie mogę doczekać tego widoku :) (1)

    Brawo Gdańsk!

    • 16 18

    • Założę się, że wizualizacja jest dla gawiedzi.

      Mostowcy postawią coś z grubsza podobnego.

      • 1 1

  • Skoro ponton był pchany, to pchacz Pani redaktor, holownik by holował. (5)

    • 10 6

    • Element napływowy nie rozróżnia takich drobiazgów. Statek, okręt, pchacz czy holownik. (1)

      • 1 1

      • Urodziłem się na holowniku

        • 1 0

    • Nie wymądrzaj się (1)

      • 1 3

      • Stwierdzam fakty

        • 4 0

    • Holownik jest jednostką uniwersalna ,moze holowac,może pchać ,

      • 6 0

  • (1)

    Kolejny szpetny element, zupełnie niepotrzebny.

    • 26 13

    • Projekt jest bardzo wartościowy. Jednak nie w takim miejscu.

      Das boot na Motławie?

      • 2 3

  • (1)

    Wspaniała informacja. Teraz będę mogła szybciej śmignąć rowerkiem z Szerokiej na Ogrody do Biedronki.

    • 12 4

    • Na Szerokiej Biedronkę zlikwidowali?

      • 3 0

  • Pani Redaktor (3)

    To co przywlekło kładkę ,to się fachowo nazywa ..pchacz'' a nie holownik....

    • 10 2

    • (2)

      Sam jesteś pchacz,holownik ma wiele funkcji,

      • 5 3

      • Ursuc C-25 twojego papy tak. (1)

        Kaszebe

        • 3 1

        • Nie,Zetor.

          • 3 1

  • Miasto ewidentnie podkłada się pod developerów (6)

    To widać na każdym kroku. Nowe kładki dla nowych osiedli. A stali mieszkańcy potykają się na dziurach w drogach, są zalewani przy byle deszczyku. Gdańsk bardziej dba o właścicieli apartamentów pod wynajem niż o stałych mieszkańców Gdańska, chociaż to oni głosują w wyborach. Może mi ktoś wytłumaczyć, dlaczego?

    • 95 25

    • (1)

      Zagłosowali .... wiec chyba im pasuje.

      • 7 7

      • Terrain ahead!

        • 2 0

    • Głosowanie

      Bo i tak na nich durnie zagłosują,robią więc co chcą.

      • 10 1

    • (2)

      Żeby miasto miało kasę na Twoje dziury, to musi zainwestować, aby z zysku wyremontować m.in. dziury. Myślisz, że jak nie sprzeda terenu deweloperowi, to kasa na dziury spadnie z nieba?

      • 8 13

      • miasta tak inwestuje, że dało ziemię na Wyspie Spichrzów

        a w "nagrodę" otrzymało kładkę do utrzymania. Milion PLNów rocznie. Ono tego ternu nie sprzedało.

        • 12 3

      • Od tych którym wybudowano kładkę na pewno nie spadną.

        Bo podatki płacą gdzie indziej

        • 14 2

  • Ależ muza w filmie, jestem wręcz rozdygotana ;) (1)

    • 3 2

    • Nie dygaj.

      • 1 1

  • Miasta dba ale nie o swoich (1)

    A na Wyspie Spichrzów mieszka w ogóle jakiś Gdańszczanin czy to znowu wszystko dla "turystów" wynajmujących tam pokoje na dni lub godziny ?

    • 35 12

    • Most pontonowy z Sobieszewa przydałby się na Stogi i przez Martwa Wisłę połączyłby Stogi z Rudnikami,szykuje się remont mostu Siennickiego.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane