• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka to sukces, ale potrzebne poprawki

Michał Stąporek
19 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Podczas sobotniego wieczoru i przez całą niedzielę z nowej przeprawy skorzystały tysiące chętnych. Ruch na kładce nie ustawał ani na moment. Podczas sobotniego wieczoru i przez całą niedzielę z nowej przeprawy skorzystały tysiące chętnych. Ruch na kładce nie ustawał ani na moment.

Z ostateczną oceną funkcjonowania kładki przez Motławę na Ołowiankę warto się jeszcze wstrzymać, ale pierwsze dni po jej otwarciu już dostarczają garści przemyśleń na ten temat.



W jakim cyklu kładka powinna być otwierana i zamykana?

Tłumy spacerujące po kładce na Ołowiankę, nie tylko w weekend, ale i w pracujący poniedziałek, są najlepszym dowodem, jak bardzo ta przeprawa była potrzebna. Nie znaczy to jednak, że wszystko działa w niej bez zarzutów.

Tłumy na kładce - zarówno w sobotni wieczór, gdy przeprawę otwarto, jak i przez całą niedzielę, tłum przelewał się przez kładkę w obu kierunkach. Z pewnością spacerujących było wielokrotnie więcej niż pasażerów na pokładach statków, które przepłynęły w tym samym czasie Motławą. Gdańszczanie i turyści poznawali nową kładkę, traktując ją przede wszystkim jako atrakcję turystyczną, bo na Ołowiance nie było więcej osób niż zawsze (poza zlokalizowaną tuż przy kładce restauracją). Choć nie spędziłem przy przeprawie całego dnia, to wyglądało na to, że spacerowicze stosują się do zasad bezpieczeństwa i nie wchodzą na kładkę po zamknięciu furtek.

Statki pod kładką - jachty, motorówki i statki białej floty, które gromadzą się przy kładce tuż przed jej uniesieniem, okazały się niespodziewaną atrakcją przeprawy. Formowana przez nie samoistnie armada sprawia, że przez kilka chwil Motława wygląda jak podczas parady żaglowców, gdy rzekę wypełnia sznur jednostek pływających. To bardzo malowniczy moment.

Złe proporcje czasu uniesienia i opuszczenia kładki - choć w dyskusjach o funkcjonowaniu kładki zwracano głównie uwagę na tempo podnoszenia i opuszczania przęsła (niespełna 2 min na każdą operację), szybko okazało się, że nie ma to żadnego znaczenia. Problem w tym, że kładka jest opuszczona dla pieszych przez pół godziny, a uniesiona dla żeglugi przez kolejne 30 minut. Te proporcje stawiają pod znakiem zapytania sensowność budowy przeprawy: skoro działa ona tylko przez połowę dnia, to trudno w oparciu o nią planować poruszanie się po mieście. Wydaje się, że proporcje powinny wynosić 45 do 15 min, na korzyść kładki dostępnej dla pieszych, a więc opuszczonej. Z dostosowaniem rozkładów białej floty do takiego harmonogramu nie powinno być problemu. W awaryjnych sytuacjach kładka powinna być oczywiście otwierana na żądanie.

Otwarcie kładki z perspektywy załogi jachtu



Przęsło w panoramie miasta - podczas wyłaniania projektu kładki argumentowano, że musi ona być niska i filigranowa, by jak najmniej ingerować w panoramę Głównego i Starego Miasta. I to się udało, choć dla niektórych sterownia kładki jest zbyt masywna i zbyt nowocześnie zaprojektowana. Cóż jednak z tego, że konstrukcja kładki jest delikatna, skoro 40-metrowe przęsło przez pół godziny wycelowane jest w niebo? To kolejny argument za tym, aby kładka była dłużej niż dziś udostępniania pieszym.

Okolica ożyła - poza wodniakami jest jeszcze jedna grupa, której na rękę jest długie otwarcie kładki dla żeglugi i zamknięcie jej dla pieszych. To właściciele lokali gastronomicznych, zlokalizowanych po obu stronach kładki. Czekający na otwarcie przeprawy po 10 minutach nudzą się podziwianiem statków i szukają miejsca, w którym mogą doczekać otwarcia kładki na siedząco. Na przykład przy kawie lub piwie. To bardzo ożywia tę okolicę, zwłaszcza po stronie Ołowianki.

W najbliższych tygodniach Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, który nadzoruje kładkę, powinien zdecydować, czy i jak zmienić zasady jej funkcjonowania. Oby były to przemyślane zmiany.

Na tablicy informacyjnej przy kładce znalazły się trzy błędy:

- kładka jest podnoszona przez całą dobę o pełnych godzinach, a nie jak to wskazano o godz. 20:30 i z pominięciem godziny 21.
- kładka jest podnoszona na żądanie od północy do godz. 7, a nie od godz. 7 do północy
- harmonogram działa do ostatniego dnia października, a więc do 31 a nie 30 dnia tego miesiąca


Tłumy na sobotnim otwarciu kładki na Ołowiankę

Opinie (288) ponad 10 zablokowanych

  • Bez sensu, żeby kładka działała z określoną częstotliwością, szczególnie jeśli chodzi o przepłwające jednostki (5)

    Natężenie ruchu wodnego w tamtym miejscu, chyba nie jest, aż tak duże. Wystarczy jak kładka będzie otwarta cały czas dla pieszych, a jak podpłynie jednostka, to niech obsługa ją otwiera i tyle. Nie widzę sensu, żeby jednostki wodne czekały 45 minut, żeby przepłynąć.

    • 15 7

    • No dokladnie cały czas opuszczona podpływa statek podnoszą przepływa opuszczają (3)

      • 5 1

      • a jak akurat bedzie natezenie to co? (2)

        w ogole nie zamykac?

        • 2 0

        • Człowieku, wtedy trzeba dostosować się do sytuacji (1)

          • 1 3

          • to sie dostosuj i dopasuj

            • 1 0

    • nie za duzo bys chciala?

      • 1 3

  • A kto poświęcił kładkę? (1)

    Jakiś biskup?

    • 5 2

    • poczekaj, bedzie uroczystosc nadania im. A Malysza skoczni / kladce

      to przyjdzie biskup i urzedasy.

      • 0 0

  • Romek sobie kładkę wymyślił i Romek ją dostał (1)

    to słowa prezydenta Pawła, "to wyście wybrali projekt kładki", to też P.A. ale nie ten projekt zyskał największe poparcie społeczeństwa, a odrzucony z konkursu (!) projekt półkola z wagonikami na 20 osób, z widokiem na panoramę Gdańska i nie ingerujący w ruch wodny na Motławie. To co powstało, jest szpetnym tworem wśród estetyki przedwojennego miasta. Ktoś tu nie czuje ducha miejsca!!!

    • 10 1

    • Wagonik na 20 osób

      To jednak chyba za mało, patrząc co się wczoraj i dzisiaj na kładce dzialo

      • 2 1

  • (4)

    Troszkę za nowoczesna konstrukcja moim zdaniem. Tłem ceglana filharmonia oraz tuż na zejściu/wejściu na kładkę ceglany hotel czy pensjonat z restauracją. Może by ten punkt dowodzenia osłonić jakimiś ładnymi rozbiórkowymi cegłami?!

    • 82 26

    • (2)

      Z jednej strony ceglana filharmonia, ale z drugiej strony szachulec z dominacją białego po stronie Ołowianki oraz biało-szary (z cegłami na parterze) apartamentowiec przy Grodzkiej.

      • 4 5

      • przy Ance? (1)

        • 2 1

        • przy Krzysztofie

          • 1 0

    • Albo gustownymi parawanami względnie szmatami

      • 4 1

  • (3)

    Bez sensu z tym otwieraniem. Kładka może mi bardzo skrócić drogę ale jak tam dotrę i akurat będą ja otwierać to muszę czekac pół godziny. Szybciej będzie po staremu dookoła.

    • 132 12

    • Proponuję otwierać kładkę raz w tygodniu. Powstanie wtedy pole biwakowe dla osób oczekujących na otwarcie kładki. Jeszcze bardziej ożywi to turystykę. Potrzeby należy kreować, a nie na nie odpowiadać.

      • 23 0

    • Przecież masz harmonogram

      Jak będziesz musiał czekać to na własne życzenie

      • 4 12

    • Zawsze bedziesz miał wytłumaczenie ze jestes spóźniony bo pól godziny na opuszczenie kładki czekales

      :)

      • 14 4

  • (2)

    "Harmonogram otwierania kładki" dla pieszych czy dla jednostek pływających??

    • 80 1

    • za kazde

      podniesienie kladki dla wodniakow oplata od kazdego z nich.jak zaplaca to przestana sie ktecic jak g... w ptzerebli....

      • 4 4

    • Jak sama nazwa wskazuje dla jednostek pływających. Dla pieszych jest harmonogram zamykania.

      • 13 3

  • Schody (3)

    Warto dodać, że przy samej kładce od str. Głównego Miasta jest za dużo schodów. Przy samym Długim Pobrzeżu nie ma rampy dla wózków. Na Podwale Staromiejskie między kamienicami kolejne schody. Nie tak to powinno wyglądać. Nie mam jak poruszać się z dzieckiem z wózkiem.

    • 9 5

    • Dostajesz 500+ to walcz :D kilka lat to uzbierasz i oplacisz rampy :D

      • 1 1

    • schody schody

      Jak w Casino de Paris

      • 4 1

    • Michał, czy sugerujesz ze powinny byc ruchome schody?

      • 4 3

  • Nawet w Gdańsku widać widać efekty dobrej zmiany i podnoszenia się Polski z kolan.

    • 4 3

  • Nobla dla tego, kto po przeczytaniu tablicy informacyjnej zrozumie kiedy kładka jest otwarta, a kiedy zamknięta. (2)

    Tyle w temacie;)

    • 16 3

    • noo Andrzej (1)

      ja zrozumiałem

      • 2 2

      • Dla Ciebie Nobel

        • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Otwarcie kładki z perspektywy załogi jachtu

    Pytanie, może głupie, może mądre, nie wiem (2)

    Jak przepłynąć pod kładką jak się mechanizm podnoszenia zepsuje? (wszytko się kiedyś psuje)

    • 10 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Otwarcie kładki z perspektywy załogi jachtu

      Wtedy to będzie Incydent!

      Możesz być przez takie głupie pytania prześladowany!

      • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Otwarcie kładki z perspektywy załogi jachtu

      Oooo, na to my nie wpadli jeszcze.

      Pomyslimy o tym w przyszlym tygodniu to odpiszemy na Twitterze.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane