• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Klimatyzacja oczami ZTM - uchylne okna i wywietrznik w dachu

Krzysztof Koprowski
23 lipca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 18:53 (23 lipca 2008)
ZTM oczekuje autobusów nie starszych niż z 2007 roku, przystosowanych dla potrzeb osób niepełnosprawnych i spełniających normy emisji spalin EURO4. Ale mogą być bez klimatyzacji, a w zamian za to muszą mieć uchylne okna. ZTM oczekuje autobusów nie starszych niż z 2007 roku, przystosowanych dla potrzeb osób niepełnosprawnych i spełniających normy emisji spalin EURO4. Ale mogą być bez klimatyzacji, a w zamian za to muszą mieć uchylne okna.

Nad Trójmiasto właśnie nadciąga fala upałów. Podczas, gdy urzędnicy z dumą mówią, że w Gdańsku jest coraz więcej klimatyzowanych pojazdów, Zarząd Transportu Miejskiego ogłasza przetarg na obsługę 15 linii autobusowych, na których podróżnym za klimatyzację mogą posłużyć... uchylne okna!



Przetarg obejmuje obsługę niemal wszystkich linii, które łączą Gdańsk z gminami ościennymi (w tym m.in. Pruszcz Gdański). Są to: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Od stycznia 2009 aż do końca 2016 r. na tych liniach raczej nie będą jeździć klimatyzowane autobusy.

Zgodnie z zapisem przetargowym, w którym jedynym kryterium wyboru oferty jest cena, autobusy powinny być wyposażone w klimatyzację lub posiadać od 2 do 6 (zależnie od wielkości autobusu) otwieranych okien w części pasażerskiej. Co jest tańsze - czytaj: promowane w zamówieniu? Nie trzeba być żadnym ekspertem, by wiedzieć, że okna.

Na szczęście najwięcej kursować będzie autobusów przegubowych (17 sztuk), które powinny być wyposażone w 6 otwieranych okien. Zgodnie z wymogami ZTM Gdańsk, przy temperaturze powyżej 18 stopni, przewoźnik zobowiązany jest do otwarcia wywietrzników dachowych. I to one mają w głównej mierze zastąpić klimatyzację, która powinna utrzymywać stałą temperaturę 22 stopni wewnątrz pojazdu.

Jednak to nie koniec zaskakujących zapisów w przetargu. Firma, która go wygra, oprócz zapewnienia transportu, jest zobowiązana do umieszczania i utrzymywania rozkładów, schematów oraz informacji w kursowaniu autobusów i... tramwajów.

- Jest to niedopatrzenie ze strony ZTM Gdańsk i zostanie to poprawione - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM.

Na szczęście, są i pozytywne aspekty przetargu. Autobusy, którymi będziemy jeździć od przyszłego roku, muszą być z 2007 roku lub nowsze. Powinny być przystosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych i być w pełni niskopodłogowe. Muszą także spełniać normy emisji spalin (minimum EURO4).

Dobrą informacją dla pasażerów jest także zapis zakazujący zaklejanie szyb reklamami. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwać ma także system monitoringu.

Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi 27 sierpnia br.

Opinie (184) 2 zablokowane

  • (1)

    wszyscy to banda łobuzów, cwaniak co biora pensyjki i dobro pasażerów maja gdzies. gdzie jest prezydent supermarketów adamowicz czemu nic nie robi

    • 0 0

    • zwolnić cały zarząd! Przez nich Cierpią kierowcy i pasażerowie! Na taczki z nimi!

      • 0 0

  • ta klima jest do d... (2)

    w zeszłym roku jechałem zatłoczonym 127 na plażę - upał niemiłosierny, wszyscy sie gotują, wszyscy mokrzy. Powiedziałem kierowcy żeby wyłączył klimę i otworzył wyłazy dachowe - zrobił to bez problemu a wszyscy odetchnęli z ulgą kiedy poczuli przepływ powietrza. Także do bani z taką klimą, sprawdza się tylko przy temperaturze do 25°C

    • 0 0

    • bo o klimatyzacje trzeba dbac, to nie jest zwykly nawiew ktory nie wymaga konserwacji (1)

      klimatyzacja wymaga przegladow i napelniania preparatu

      • 0 0

      • Niestety to wymaga pieniędzy których ZKM nie ma

        • 0 0

  • jako były kontroler powiem wam...

    linia 127, 122, 117 zawsze klimatyzowane. czasem 124 ale nie citaro. nic tylko siedziec i bilety sprawdzac :) oczywiscie wyjatki sie zdazaja...

    • 0 0

  • I dobrze... (1)

    No i dobrze, po co miasto ma płacic większe pieniądze za klimatyzowane autobusy skoro "mądrzy" pasażerowie i tak otwierają okna mimo że klimatyzacja jest włączona?

    • 0 0

    • o to chodzi

      wlasnie o tym napisalem dwa posty nizej...

      • 0 0

  • ogorek

    gdzie sa moje stare jelczowskie ogorki sp atobusy nie smierdza tylko ludzie nim jezdzacy

    • 0 0

  • z drugiej strony medalu : (3)

    od kierowcow znam sprawe inaczej - szkoda ze autor tego pustego artykuliku nie zasiegnal jezyka tylko pisze płytko. Kierowcy włączaliby klime wszedzie ale nie panuja nad klientami ktorzy na sile otwieraja okna i wtedy klima nie dziala. Byl nawet pomysl zablokowania okien w autobusach zeby je poprostu nie mozna bylo otworzyc ale na to w pewnej czesci nie pozwalaja przepisy PPoż. Na drgi raz radze autorowi popytac u źródła a nie pisać jednostronnie. Dodam ze kierowcą nie jestem , a chetnie posłuchałbym ich zdania w tym temacie.

    • 0 0

    • (1)

      jak starszy czlowiek wsiadzie do nagrzanego autobusu to nic dziwnego ze otwiera okna

      • 0 0

      • napisał o klimatyzowanym

        • 0 0

    • Zgadzam się w 100%

      Klima dmucha powietrze do srodka własnie nad oknami i jak są ona otwarte to całe to powietrze idzie na zewnatrz wiec jak ma byc chłodno wsrodku

      • 0 0

  • (7)

    ha klimatyzacja to nic. Ja jestem mamą 5 miesięcznego malucha byłam zadowolona że mogę z nim podróżować autobusami przystosowanymi do przejazdu dziecka niestety rozczarowałam się!!! Panowie kierowcy całkowicie mamy z dziećmi ignorują nie obniżają wjazdu do autobusu co by było nie do pomyślenia w sopocie lub gdyni . Niestety ludzie też nie są tak uczynni jak kiedyś pewnego razu dziecko prawie mi z wózka wypadło przy wysiadaniu nie mówiąc o tym że jak jest za wysoko to małym tak wstrząsa podczas wysiadania że aż płacze ale to tylko kultura naszych gdańskich kierowców ja sądze że jest wielu chętnych na ich miejsce pracy bo zkm płaci nieźle

    • 1 0

    • Wcisnęła Pani przycisk przeznaczony dla Pani (z namalowanym wózkiem spacerowym)? Kierowca nie jest cudotwórcą - potrzebuje informacji o potrzebie i czasu na obniżenie pojazdu.

      • 0 0

    • przeciwnie Kasiu, szukają kierowców

      • 0 1

    • Ważna jest też technika wysiadania z wózkiem, często widzę jak kobiety wózek wypychają, to błąd. Można w ten sposób wysypać dzieciaczka lub zaklinować koła wózka między krawężnikiem a autobusem.

      • 0 0

    • Gruba przesada . Jeśli tylko jest normalny krawężnik to nie trzeba nic opuszczać . Wystarczy trochę sprytu i dobrej woli i wszystko jest ok . Ciekawe jak sobie radziła twoja mama jak jezdziła z wózkiem Ikarusem .

      • 0 0

    • Przechył i rampa jest dla inwalidów.

      Ostatnio przez taką mamuśkę musieliśmy czekać na następny autobus. Po co kupują używane autobusy?! Tam się wszystko sypie na potęgę. Zachciało sie jej przechyłu i autobus się już nie podniósł z tego przechyłu i musiał zjechać do bazy z takim ślicznym napisem ,,AWARIA''.

      • 0 0

    • Pokaż na co Cię stać kulturalna Katarzyno z Gdańska.

      Widziałem kilka kobiet za kierownicą autobusów, nawet w ZKM. Możesz spróbować się nająć, potrzebują kierowców, ale jeśli już umiejętne wysiadanie z wózkiem sprawia problem, to nie wiem, potrzebują chyba bardziej rozgarniętych.

      • 0 0

    • Zeby tzn. Przyklęk działał

      To by było super

      • 0 0

  • I BARDZO DOBRZE ROBI ZTM (2)

    I TAK KLIMATYZACJA JEST WYLACZONA BO CALE TOWARZYSTWO PODROZUJACE AUTOBUSEM OTWIERA CO CHWILE OKNA!!!
    ZADNA KLIMATYZACJA TEGO NIE WY3MA I DLATEGO NIE WLACZANA!

    PO CO AUTOBUSY Z KLIMA KTORA SA KILKADZIESIAT TYSIECY DROZSZE OD SAMEGO MODELU BEZ KLIMATYZACJI SKORO I TAK NIE JEST ONA WLACZANA.

    DOSWIADCZENIE MOWI ZE W TYM PRZYPADKU NIE WARTO WYRZUCAC PIENIEDZY W BLOTO.

    • 0 0

    • Zadaj sobie pytanie kto za te autobusy placi???? (1)

      skarpeciarz sie odezwal

      • 0 0

      • skarpeciarza to poszukaj w swojej rodzinie przyglupie jeden

        • 0 0

  • (2)

    co z tego ze zakupia autobusy z klima jak nie jest ona wlaczana i to bardzo czesto,niech sie ktos z zkm-u od czasu do czasu przejedzie ktoryms z autobusow i sprawdzi wyrywkowo czy kierowcy ja wlaczaja

    • 0 0

    • (1)

      Chciałeś napisać czy autobusy ją włączają. Kierowca nie włącza klimy, odpowiada za to elektronika która w zależności od temperatury włącza ogrzewanie lub klimatyzacje samoczynnie po włączeniu stacyjki. Większość autobusów ma usterki i to jest główne źródło problemu. ZKM nie ma pieniędzy na naprawy. Zakupili klimatyzowane autobusy na których utrzymanie ich nie stać. Nie dziwie się prostym ludziom którzy nie mieli nigdy do czynienia z elektroniką pojazdów, dla nich to winny jest kierowca, bo to jest najbardziej oczywiste. Cóż prawda jest jednak gdzie indziej, a cierpią niewinni.

      • 0 0

      • Masz racje, w samochodach działa to na innej zasadzie. Nie ma to jak Ikarus, zero elektroniki. W autobusach też powinni instalować manualną klimę i ogrzewanie. Pstryk, i działa. Tak powinno być, a nie że elektronika decyduje czy ma się łaskawie załączyć czy nie.

        • 0 0

  • Zostanie bez zmian i to jest skandal! (10)

    Sprawa wygląda przecież tak, że też ZKM Gdańsk i ZKM Gdynia mogą próbować otrzymać te linie. Nie wiem czy komuś innemu będzie się opłacało startować w przetargu. Szczególnie kto już ma autobusy przegubowe? A co z kierowcami ZKM Gdańsk? Będą zwolnieni? Podają że będzie 17 przegubowców, na każdym dwóch do trzech kierowców, pewnie będą mogli pozbyć się 50 kierowców w ZKMie, jak przegrają przetarg. Do tego dochodzą załoga serwisantów i miejsce na pojazdy. Nowy przewoźnik będzie chciał przecież też zarobić. A kto chce dzisiaj gwarantować, że ceny benzyny nie podskoczą jeszcze bardziej w górę. Nawet jak ktoś wyruszy na ulice nowymi pojazdami, wiadomo że do 2016 będą one wyglądały jak stare Jelcze. Ceny przewozu może wyłącznie ktoś gwarantować, kto będzie jeżdził na wodorze. Dodatkowo w czasie obsługi tych linii będzie wprowadzenie waluty EURO i związane z tym wzrosty zarobków i inflacja. Oprócz ZKM żaden przewoźnik nie będzie mógł zagwarantować ceny do 2016. Może jest to interes na 2-3 lata, później nie obędzie się nikt bez zmian w kontrakcie.

    Co oznacza to dla Gdańska, czy zostaje w ten sposób zablokowany rozwój komunikacji miejskiej w Gdańsku? Przecież wożenie ludzi do Pruszcza autobusem jest największą głupotą. Przecież miała być rozbudowana SKM-ka w kierunku Pruszcza. Autobusy miały jeździć do dworców. Niech przestawią wpierw bieg tych linii i niech autobusy dowożą ludzi do dworców. Linia 126 też nie musi jeździć do Wrzeszcza, przecież będzie Trójmiejska Kolej Metropolitalna, do której będą mogli dojeżdżać ludzie z Żukowa. Wygląda że ktoś chce utrzymać status quo do 2016. Większość linii zostanie w rękach ZKM Gdańsk!

    • 0 0

    • A w Krakowie (9)

      A w Krakowie zaczynają wprowadzać klimatyzację w pojazdach i beda one jezdziły równiez po za granicę miasta.
      Panie Popiołek dlaczego mieszkańcy Sopotu, Pruszcza czy gminy Kolbudy maja jeździc w autobusach BEZ KLIMATYZACJI? Czy to sa obywatele drugiej kategorii?

      • 0 0

      • To ty nikt inny myslenie nie boli !!! (8)

        "Przecież wożenie ludzi do Pruszcza autobusem jest największą głupotą. Przecież miała być rozbudowana SKM-ka w kierunku Pruszcza. Autobusy miały jeździć do dworców. Niech przestawią wpierw bieg tych linii i niech autobusy dowożą ludzi do dworców".
        Faktycznie, Pruszcz jest oddalony od centrum Gdańska sto kilometrów!!! Wiesz co? Dojazd rano do pracy z Pruszcza zajmuje mi 15 minut, mniej niż chociażby ,może to śmieszne, z Oruni Górnej i innych nowych osiedli zakorkowaną ulicą. Peron PKP też nie leży u każdego pod nosem tak jak przystanki autobusowe i dojść do niego trzeba. Poza tym mój drogi SKMka jeżdzi kila razy dziennie, tak to pociągi dalekobieżne.
        Zanim napiszesz coś równie durnego to pomyśl najpierw o innych albo zamieszkaj w Pruszczu.

        • 0 0

        • (7)

          Szkoda, że nie napiszesz, jak długo do Pruszcza wracasz... 30, 45 minut w korku od Wojciecha?
          Ja wczoraj jechałem prawie godzinę i przeklinałem decyzję o wyborze autobusu zamiast SKM (akurat mogłem wybrać jedną z siedmiu (!) kolejek).

          Prawdę pisze przedpiszca: Pruszcz powinien mieć co 20-30 min. połączenia SKM (a nawet i Przewozów Regionalnych, byle na jednym bilecie), a autobusy powinny rozwozić ludzi po pruszczańskich osiedlach. Oczywiście, wszystko w rozsądnej cenie (góra 80 zł/m-c), a nie paskarskiej, jaką proponuje MZKZG (170 zł/m-c).

          No, ale to Polska. Po co ma być lepiej, skoro może być, jak jest?
          No po co, Panowie Adamowicz, Lisicki, Kołodziejski Wróbel i Szymański?

          • 0 0

          • (5)

            Kończę pracę o różnych porach, czasem stoję w korku, a gdzie korków nie ma? Z dzieckiem w wózku też trudno wsiąść do pociągu, dlatego jeżdżę autobusem.
            "Pruszcz powinien mieć co 20-30 min. połączenia SKM (a nawet i Przewozów Regionalnych, byle na jednym bilecie), a autobusy powinny rozwozić ludzi po pruszczańskich osiedlach".
            Niech będzie wogóle specjalny pociąg z napisem do Pruszcza Gdańskiego. A burmistrz niech kupi autobusy żeby rozwoziły ludzi po pruszczańskich osiedlach, a najlepiej pod same drzwi, a co!

            • 0 0

            • (3)

              "Niech będzie wogóle specjalny pociąg z napisem do Pruszcza Gdańskiego. A burmistrz niech kupi autobusy żeby rozwoziły ludzi po pruszczańskich osiedlach, a najlepiej pod same drzwi, a co!"

              ironia? Niepotrzebna. To powinien być standard.

              Naprawdę jesteś taka happy, jak masz jechać w korku godzinę autobusem do Pruszcza? Linią 207, gdzie jeżdżą stare trupy, w sam raz nadające sie na jazdę z wózkiem? Gdy czekasz godzinę, bo i tyle można poczekać na autobus?

              Nie - ty nie jeździsz autobusami. Bo wiedziałabyś, jaka to żenada: co z tego, że kurs jest w rozkładzie, skoro przez korki przyjeżdża na przystanek 20 minut po czasie...

              • 0 0

              • (2)

                Nie wcale nie jestem hepi, a jak mam jechać z wózkiem starym trupem to wolę wcale nie jechać albo czekam na 205 bo ten z reguły jest nowy. To prawda,że korki bywają okropne,ale nawet Sopot takie bogate miasto nie ma własnych autobusów i nie chodziło mi o ironię. Równie dobrze mogę powiedzieć "niech zlikwidują autobusy na Osowę, przecież też stoją w korku na spacerowej a i mieszkańcy mogą jechać skm-ką a autobusy rozwoziłyby mieszkańców po osiedlu", nieprawdaż?
                Nie o to mi chodziło. drażni mnie poprostu myślenie innych ludzi,że Pruszcz jest tak daaaaaaleko. Dla mnie to prawie Gdańsk...choć prawie robi wielką różnicę.

                • 0 0

              • (1)

                No to jesteśmy zgodni. Ale trzeba wskazać winnego:
                to burmistrz Pruszcza płaci za jazdę "dwusetek" po Pruszczu i mógł wymusić na Gdańsku (na zasadzie "płacę więc wymagam") podstawienie czegoś lepszego.

                Skoro nie potrafił postawić się Gdańskowi i powalczyć w interesie swoich mieszkańców - to kiepski z niego burmistrz...

                • 0 0

              • Masz rację, tylko nie wiadomo ile burmistrz płaci,może niewiele, dlatego dostajemy stare trupy. Poczekamy i zobaczymy czy od nowego roku faktycznie wszystkie autobusy będą nowe i do naszego miasteczka też. Jeśli nie,to może jakaś petycja do burmistrza by sie przydała?

                • 0 0

            • Pewnie!

              A dlaczego nie ma stawać autobus przed drzwiami? Po godzinie 20 mógł by raz zatrzymywać się między dwoma przystankami. Są takie oferty w niektórych krajach, żeby ludzie bezpiecznie docierali do domu. Nie obserwowałem nadużywanie serwisu.

              • 0 0

          • SKM dla Pruszcza ale niech zrobią porządne perony!

            Że gminy i miasta chcą oszczędzać to miło witam i nawołuje do dalszych oszczędności. Ale niech inwestują w infrastrukturę, np. w dworce, żeby mogły matki z wózkami i ludzie na wózkach inwalidzkich też jeździć pociągiem. Trzeba zakończyć dyskryminacje np. przez budowę porządnych peronów. Przecież perony mogą być budowane na zewnątrz trasy a podjazdy dla niepełnosprawnych umożliwiły by dostęp dla każdego. Perony można tak budować że ludzie będą wsiadać do pociągu bez schodka i przepaści między pociągiem a peronem. Wszystko już widziałem, niestety nie w trójmieście.
            Dlaczego 205, 207 i 209 nie podjeżdżają pod dworzec w Pruszczu? Dlaczego nie jest rozkład jazdy tak dopasowany że będzie przejazd obliczalny, bo nie będzie opóźnień przez korki. Na 205, 207 i 209 jeżdżą najgorsze trupy. W godzinach szczytu przypomina jazdę za czasów komuny. Po co rozbudowywać ul. Grunwaldzką i dodawać dalsze pasy, przecież wiemy wszyscy że i te będą po oddaniu do ruchu tak zatłoczone jak dzisiaj. Jedyną możliwością rozbudowa komunikacji miejskiej/transportu publicznego. Wszędzie tam gdzie pociągi/tramwaje/autobusy są nowoczesne, jeżdżą często i punktualnie są one używane przez całe społeczeństwo. Tam nie jest wstyd jeździć metrem i SKM-ką, bo parkingi są drogie a firmy trzymają miejsca na parkingi wolne dla klientów a nie dla pracowników. Sam byłem zdziwiony jak widziałem ile osób przyjeżdżało w Berlinie rowerem do miasta. W Monachium w ciągu ośmiu lat podwaja się ilość ludzi jeżdżących na rowerze po mieście. Drogi rowerowe nie wystarczają już jak w Warszawie, bo są za wąskie i nie przystosowane do tak dużej ilości "kolaży". W Pruszcz poszerza ulice przy ciągle rosnących cenach za benzynę.
            W Polsce śmieje się z partii zielonych jak kiedyś na zachodzie. Ale spojrzymy co 15 lat temu mówili zieloni w Niemczech: "Benzyna będzie kosztowała 2,5 Euro". Wtedy litr benzyny bezołowiowej kosztował 0,8 Euro. Dzisiaj kosztuje on 1,6 Euro. Ile za rok? 2 Euro? Poco budować ulice, przecież nikogo nie będzie stać na jazdę do pracy samochodem.

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane