• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty jachtu z Gdańska na Morzu Północnym

Maciej Naskręt
28 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
aktualizacja: godz. 09:58 (30 marca 2015)
Portem macierzystym jachtu jest Gdańsk. Portem macierzystym jachtu jest Gdańsk.

18-metrowy polski jacht - Magnus Zaremba - miał problemy na wodach nieopodal Bergen. Złamał się maszt i jednostka nabrała nieco wody.



Aktualizacja 30 marca godz. 9:58. Według norweskich mediów w niedzielę ok. godz. 15 tamtejsza służba przybrzeżna odnalazła jacht Magnusa Zarembę dryfującego 40 mil morskich od Marstein. Jednostka nie ucierpiała po opuszczeniu załogi. Jacht został odholowany do portu w Bergen.


Ok. godz. 19 doszło do niebezpiecznego incydentu z udziałem polskiego jachtu na wodach Morza Północnego. Maszt jednostki Magnus Zaremba uległ złamaniu przez co jacht przechylił się i zaczął nabierać wody.

Na pokładzie jednostki było pięć osób - wszyscy byli Polakami. Nikt na szczęście nie doznał obrażeń.

Problem w tym, że w rejonie wypadku był silny wiatr i fale o wysokości 2 do 3 metrów. Utrudniało to poważnie akcję ratowniczą. Śmigłowiec ratowniczy ok. godz. 22:25 odnalazł jacht i oczekiwał na decyzje jego załogi, która analizowała, czy pozostawić jacht na wodach. Ostatecznie załoga jachtu skorzystała z pomocy.

O podjęciu załogi poinformowała norweska służba ratownictwa morskiego na Twitterze. Wszyscy są cali i zdrowi. Śmigłowiec przetransportował Polaków na lotnisko w Stavanger/Sola.




Ostatnia dostępna lokalizacja jachtu Magnus Zaremba. Ostatnia dostępna lokalizacja jachtu Magnus Zaremba.
Jacht żaglowy Magnus Zremba przeznaczony jest do żeglugi w trudnych warunkach. Jednostka wielokrotnie docierała do wód Arktyki. Umożliwia to mocny kadłub, który wykonany jest z aluminium. Jacht określany jest czasem jako jednostka naukowa-badawcza.

W październiku i listopadzie 2013 roku przeszedł pomyślnie próby morskie. Jednostka ma długość 17,3 m i szerokość 5,72 m, a zanurzenie 2,83 m (zanurzenie minimalne 0,83 m). Wnętrze wykończone jest z drewna jesionowego. Masa całkowita: 23 tony. Autonomiczność żeglugi na silniku do 3000 mil morskich, pod żaglami - 15000 mil morskich.

Poza standardowym wyposażeniem elektronicznym jest jeszcze sonar i umieszczona na maszcie kamera telewizyjna.

Opinie (114) ponad 10 zablokowanych

  • wysokość fali to różnica pomiędzy grzebietem a doliną (1)

    czy połowa z tego?

    • 1 0

    • jest różnica pomiędzy wysokością fali

      a amplitudą?

      • 1 0

  • Fale mają wysokość od 6 do 11 metrów! (21)

    W taką pogodę, chyba nie powinni w ogóle wypływać z portu?

    • 28 67

    • RE

      mają fale o wysokości 2 do 3 metrów.
      przeczytaj uważnie może ;)
      Czytaj więcej na:
      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Klopoty-jachtu-z-Gdanska-na-Morzu-Polnocnym-n89025.html#tri

      • 0 0

    • ... (7)

      Koniecznie proszę się z nami skontaktować przed naszą kolejną wyprawą. Może zrobi Pan nam tę przyjemność i zostanie doradcą przy następnym wyzwaniu. Oczywiście zapewniamy pełen dostęp do internetu tak by w każdej chwili mógł nam Pan służyć pomocą.

      Z takim wsparciem na pewno nie popełnimy podobnych błędów.

      • 50 10

      • czyli jeszcze sie chwalicie swoją głupotą!! (6)

        w mediach właśnie informują eksperci inni żeglarze z Norwegi ze trzeba było być głąbem by wychodzić przy takiej pogodzie i jeszcze najpierw naucz się dziecko pisać Rzeglaże!!!

        • 11 22

        • A ktoś (4)

          A ktoś może się zastanowił,nad tym, skąd że jacht wraz załogą wracał?? Oni nie wypłynęli prosto z portu tylko wracali z wyprawy badawczej na Spitsbergenie, byli w morzu od dobrych kilku miesięcy bez zawijania do portu. Norwegowie mogli sobie trąbić o złej pogodzie, jak oni byli na środku Północnego to co? Mili sie teleportować do Begren? Najważniejsze ze cali. AAAA co najważniejsze kpt Moczydłowski mając zaledwie 20 czy 21 lat opłynął przylądek Horn!! MA za sobą setki tysięcy mil morskich. To naprawdę doświadczony żeglarz!!

          • 36 8

          • w marcu WRACALI ze Svalbardu... (2)

            komu wciskasz te głodne kawałki?!

            to nie jest portal dla Warsiafiaków,
            tu mieszkają też ludzie, którym się nie mylą zima z latem,
            którzy nie używają w pracy lakierek, garniturów, ani miniówek

            • 6 7

            • Po co z nim dyskutujecie. Wiadomo, ze wiosna na Polnocnym i Baltyku to ryzyko sztormów.

              Dodatkowo są zegarki - wbudowany barometr i ostrzeżenie przed burzą. Przy takim plywaniu na pewno mają GRIP, NAVTEX i telefon satelitarny.

              • 1 0

            • Poczytaj sobie projekt i założenia Magusa Byli latem na pierwszej wyprawie badawczczej przez Grenlandię do Svalbardu za co dostali wyróżnienie Rejs roku Srebrny sekstant! A teraz zmierzyli sie z zimową wyprawą. Jako że docelowo chcą popłyną badać Antarktydę.

              • 2 1

          • jedyny sensowny komentarz

            Na 50 bełkotów znudzonych idiotów przed komputerem. Pozdrawiam kolegę żeglarza.

            • 26 6

        • Myślę, że miał na myśli rzyglarzy

          • 12 1

    • (4)

      Kocham usłyszeć opinie polskiego eksperta.
      Polscy eksperci są wszędzie cenieni na świecie.

      • 66 15

      • Co za nieudana kalka jezykowa z angielskiego ,,kocham usłyszeć''. Skad pochodzisz? Czy to narzecze srodkowo afrykanskie???

        • 7 3

      • (2)

        A ty z jakiego kraju pochodzisz?

        • 16 26

        • (1)

          On jest ekspert od ekspertow.

          • 5 1

          • Ta lodka ma cos z Wazy. Oblala z testu losia.

            • 7 1

    • a moze wlasnie chcieli sie sprawdzic w takiej pogodzie, czasem na wyprawach w pip daleko nie ma szans na pomoc, a nie wszystko da sie zorganizowac w symulatorze.

      • 3 0

    • dokladnie tak dostali ostrzezenie ze niepowinni wypławac ale cymbały chcieli zostac bochaterami przez głupote i zniszczyli jacht (1)

      • 7 17

      • Nie ma złej pogody.

        Jest tylko niedostosowanie jachtu do warunków lub "słabość" załogi.

        Bardzo dużo zależy od postawy kapitana.

        • 8 7

    • Pogoda (1)

      Nie wychodzili w taką pogodę. Pogoda lubi się zmieniać.

      • 31 5

      • dostali ostrzezenie ze by niewychodzili bo bedzie taka pogoda wiedzierli ze tak bedzie

        • 12 6

    • falowanie

      nie pisz bzdur o falowaniu morza bo nie masz o tym pojecia

      • 5 2

    • Nie dość, że brzydki to jeszcze się popsuł.
      Dwa w jednym.

      • 12 9

  • czy to nie jest kuriozalna i komiczna sytuacja, kiedy załoga czmyha

    ze statku, a statek sobie dalej sam pływa i jest wydany na pastwę ratowników ub piratów (złodziei)?

    • 3 2

  • czy niezatapilane jachty lub trudniej zatapialne (1)

    płacą niższe składki ubezpieczeniowe?

    • 1 3

    • pewnie im solidniejszy statek i młodszy, to składki

      niższe

      • 1 0

  • (2)

    odnaleziony kolo godz.15.00 jest holowany do Bergen

    • 1 1

    • kapitan powinien na nim być do końca,

      aby nie płacić za wykup? przecież jacht praktycznie niezatapialny.

      • 1 1

    • ile koszt wykupienia? 3 bańki?

      • 1 1

  • nie ma niezatapialnych (2)

    lodzi/statkow/okretow/kajakow. Sa jedynie trudno zatapialne :) To po pierwsze

    A pod drugie fala 11m... co oznacza fala 11-15metrowa najlepiej wytlumaczyl na kolosach Aleksander Doba....

    Niech niektorzy nie mysla, ze to fala o wysokosci 15metrow... oczywiscie, ze tak ale rozlozona w dlugosci pomiedzy dwoma punktami :P

    • 4 1

    • wysokość fali to pomiędzy maks. a minimum

      czy pomiędzy maks. a poziomem zero fali? pierwsze jest 2 razy większe od drugiego.

      • 0 0

    • kolosy to ten spęd dla snobów bogatych, co to nie znają smaku pasztetowej i parówek z biedronki?

      • 2 3

  • Jestem pełen podziwu dla stanu i nowoczesności nabrzeża w Gdańsku - na zdjęciu... (1)

    • 7 0

    • po tej stronie Europy

      takie biedanabrzeża, jak biedaszyby...

      • 1 0

  • autonomicznosc??? (1)

    O co tu chodzi? Na silniku 3000 mil a na żaglach 15000 mil :) wytłumaczy mi ktos to?

    • 0 2

    • bo jak dorzucisz panie wungla do silnika to starcyz sztrumu na 3000 mil, a jak na żaglach to starczy wiatru na 15000...

      potem siem drom. (się drą - dla nieqmatych)

      • 3 1

  • Magnus odnaleziony

    Norweskie media podają iż Magnus został odnaleziony.

    http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Kystvakten-fikk-napp-pa-ulykkesbat---3330746.html

    Niezatapialny!

    • 1 0

  • Mało zdjęć. (3)

    Ciekawe jak jest w środku jachtu.
    I ile kosztuje.

    • 0 4

    • (2)

      kosztowal ok 2 milionow

      • 1 0

      • Dzięki za odpowiedź

        :D

        • 0 0

      • w srodku spartansko wkoncu jednostka badawcza

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane