• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Szymon Zięba
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Przesuń aby
porównać

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Miejsca

Opinie (466) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • paranoja tramwaj na wąskiej ul. bohatera getta warszawskiego (19)

    • 50 34

    • Tramwaj w wąskich ulicach

      A może wziąć przykład z Lizbony?

      • 0 0

    • No cóż (4)

      gdyby miasto uwzględniało wszystkie protesty lokalnych grup interesu....to nic w Gdańsku nie dało by sie wybudować....A tramwaj na tej ulicy nie zmieni niczego...no cóz, moze nie bedzie gdzie zaparkowac, no i ruch samochodowy bedzie mniejszy....

      • 9 6

      • (1)

        Poza tym, ze ze spokojnej ulicy ze szczątkowym ruchem samochodowym (sprawdź na Google maps) zmieni się w dudniącą przelotowkę dla skręcających tramwajów, to rzeczywiście nic... szczerze współczuje mieszkańcom tej ulicy, ze padają właśnie ofiarą arogancji władzy miasta.

        • 8 7

        • A dlaczego oni maja miec lepiej niz reszta mieszkancow Wrzeszcza? Ta dzielnica staje sie coraz glosniejsza dla wszystkich jej mieszkancow.

          • 0 1

      • problem w tym że miasto jednych słucha a innych już nie. Centrum miasta ma najwięcej do powiedzenia - nie chcą parkingów, nowych dróg a ulice do zwężenia(miasto przychyla się prośbom). Czym różni się Podwale Przedmiejskie od Grunwaldzkiej? Gdyby ulica Bohaterów Getta Warszawskiego była w Centrum to tramwaj by nie powstał(przynajmniej na tej ulicy)

        • 4 2

      • Może właśnie miasto uwzględniło interesy odpowiednich grup, możliwe ze tych samych co zawsze w ostatnich 20 latach w Gdańsku...

        • 9 4

    • Bardzo dobra opcja. Tam malo kto chodzi, tylko studenci.

      • 0 1

    • To wytłumacz na czym polega ta "paranoja". (9)

      Tak na serio i rzeczowo.
      No chyba, że jesteś mieszkańcem tejże i po prostu masz w d**pie kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdańska, którym bardzo ta trasa ułatwi życie.
      A czy ty byłeś może w ogóle poza swoim miastem? Czy byłeś w innych metropoliach europejskich czy nawet polskich? Czy widziałeś po jakich uliczkach jeżdżą tramwaje?
      Pytam oczywiście retorycznie bo odpowiedź już znam.
      P.S.
      Naucz się człowieczku pisać po polsku.

      • 19 27

      • (5)

        No jeżdżą w innych krajach, a nawet w Polsce, tramwaje po wąskich uliczkach. I wiesz co? Zdaniem ekspertów od ruchu drogowego, to największy błąd, bo średnia prędkość na takich odcinkach nie przekracza 5km/h !!! Także powodzenia kolego w podróży tramwajem, gdy będą wyprzedzać Cię piesi.

        • 20 11

        • Tak rzeczywiście (2)

          przez 200 m tramwaj będzie jechał 5 km/h, trwać to będzie jakieś 20 sekund, doprawdy przeżerające. Masz rację, to jednak odpuśćmy tę trasę w ogóle.

          • 9 18

          • tak, nalezy ją odpuścić

            Powinny ja zastąpić nitki przez Słowackiego i Smoluchowskiego

            • 3 0

          • Jak się zrobi precedens, to później pójdzie już z górki. 20 sekund tu, 20 sekund tam i godzinka schodzi, a szybki tramwaj szlak trafił.

            • 10 8

        • Średnia prędkość tramwaju w mieście, wliczając przystanki, to jakieś 15-20 km/h (1)

          Więc średnia 5 km/h na odcinku 200m naprawdę jest do przyjęcia

          • 9 6

          • Nie ma co, szybki transport. I na takie g*wno przeznaczamy kilkaset milionów? Masakra.

            • 7 3

      • (2)

        Kilkudziesięciu tys. Mieszkańców południa to nie turystyczny tramwaj jest potrzebny, a przedłużenie SKM-ki w tamtą stronę. Ta koncepcją powinno się miasto na serio zająć, tym bardziej ze jest gotowa, a nie prowadzić tramwaj po górach i dolinach, tak aby dobrze sprzedawały się przyszłe mieszkania mieszkania deweloperów przy tej trasie świetnie skomunikowane tramwajem. Grubszy wałek wyczuwam za tym przebiegiem trasy... sprawdźcie własności gruntów w tych okolicach.

        • 14 4

        • Buduje Górski na dawnym poligonie we Wrzeszczu

          I o to chodzi. Tam będzie duże osiedle w lesie, będą mieli blisko do tramwaju jak wybudują przez Wileńską

          • 2 1

        • Chodzi o zwolnienie "pasa rezerwy" czyli dzikiej drogi równoległej do Sobieskiego i ogródków działkowych.

          • 4 1

    • Tramwaj przez Bohaterów Getta to jedynie dobry wariant (1)

      • 17 27

      • Podszywanie się pod inną osobę jest wyjątkowo podłe

        • 6 2

  • Precz z tramwajami

    Hałas, korki i zagrożenie epidemiologiczne = tramwaj. Autobus tam gdzie sa problemy ale nie tramwaj który zabiera miejsce, jest niewydajny i nieekologiczny (prąd jest z węgla w PRL Bis)

    • 0 0

  • te tereny to jest chyb a ostatnie miejsce gdzie mozna isc z psem na dluzszy spacer (9)

    serio wszystko juz niszczycie w ten sposob. jakiekolwiek ludzkie tereny. do tego jeszcze glupi pomysl by tunel stawiac?

    • 18 12

    • (2)

      Jak chcesz terenow na spaceryto wyprowadz sie na wies

      • 1 4

      • to akurat sa okoliczne wioski. nie znasz historii okolic Gdańska. (1)

        miasto to tam gdzie mury Gdanska oraz dwie ulice do Oliwy oraz Nowego Portu.

        Sprowadzilem sie na te wies i nie ma powodu by sie stad teraz majac tu dom przeprowadzac.

        • 2 0

        • Chyba dostając w spadku po Niemcach

          Za to ty znasz? Ciekawe skąd jesteś z Zamojszczyzny czy z Podola

          • 0 0

    • Pies kiedys zdechnie a tramwaj zostanie.

      • 2 0

    • (2)

      Chcemy tego tramwaju i chcemy ścieżki rowerowej

      • 6 5

      • rowerem tam teraz mozna jezdzic

        a bo torach tramwajowych juz nie pojedziesz

        • 1 0

      • Nie chcemy!

        I basta!

        • 3 2

    • Znaczy sr*lnik dla kundli? (1)

      Miejsce kundla jest przy budzie na wsi.

      • 5 11

      • a i**oty w klatce z grubymi kratami

        • 8 2

  • nie radze tego wykonywac (2)

    na taczkach was ludzie wywiozą za te tramwaje pod nosem

    • 7 5

    • Za Obwodnicą jest spokój

      Proponuję tam się przenieść. Te mieszkania sprzedacie, tam kupicie i jeszcze na życie wam starczy, no i las za darmo.

      • 0 0

    • No, juz to widze.

      • 0 0

  • Widzę dwie opcje

    1. Albo ktoś grubo planuje jakąś nową zabudowę i pod to chce mieć tramwaj Wileńską a tereny przy Sądzie też pójdą na sprzedaż deweloperce.
    2. Albo władze robią specjalnie najbardziej i**otyczny projekt (najpierw rezygnacja z przebiegu pod wiaduktem Rakoczego, a teraz przez BGW), żeby dosłownie wszyscy się oburzyli i to skrytykowali i wtedy, będzie nagle wspaniałomyślność władz, które powiedzą: słuchamy mieszkańców inwestycji nie będzie.

    • 0 0

  • trasa przez Morenę jest bez sensu (13)

    godziny jechania, gdy tym czasem do Wrzeszcza jedzie mnóstwo autobusów znacznie krócej

    • 131 48

    • sam jesteś bez sensu. Jak najardziej jest to korzystne rozwiązanie (1)

      bo przy korkujacej sie jaskowej gdzie autobusy stoja w korku to jest przyjemna alternatywa.
      no chyba ze proponujesz buspasy na całej dlugosci jaskowej czyli w zasadzie zamkniecia jej dla jakichkolwiek innych pojazdów.

      • 33 17

      • A jaki będzie zatem czas przejazdu z Moreny do Wrzeszcza na kolejkę SKM?

        Bo prawdopodobnie nadal szybciej będzie autobusem w korku niż tym śmiesznym tramwajem, który dowiezie Cię do Wrzeszcza, ale zanim skręci i dojedzie w stronę węzła komunikacyjnego włączając się na ruchliwą Zwycięstwa/Grunwaldzką. Ten tramwaj w ogóle jest bez sensu i tylko zwiększy korki na węźle Rakoczego/Bulońska/Jaśkowa. Problem z korkami na Jaśkowej nie polega na braku buspasów, lecz na mizernym rozwiązaniu skrzyżowania przy Manhattanie oraz skrzyżowania Jaśkowej z Wileńską i Rakoczego. Samą Jaśkową jedzie się zgrabnie, tylko problem jest na tych dwóch węzłach. Zwiększenie ruchu tramwajowego na tych skrzyżowaniach nic nie ułatwi.

        • 0 0

    • Nowa bulonska zamuruje Jaśkową do końca (1)

      I nie będzie już jak zjechać do Wrzeszcza.

      • 13 1

      • całe szczęście z Moreny do Wrzeszcza biegnie droga dla rowerów

        Korzystałem z niej wielokrotnie w godzinach szczytu na dojazd do Wrzeszcza i dalej śmigałem SKM korzystając z opcji rower+ kolej+ MEVO.

        • 3 4

    • metro podziemne powinni wybudowac (2)

      • 3 3

      • Chyba z metra w godzinach szczytu albo zimą nie korzystałeś (1)

        Metro wydaje się wygodne tym, co nim nie jeździli.

        • 3 2

        • koszt budowy 1 km linii metra jest kilkanaście razy wyższy niż koszt budowy 1 km linii tramwajowej

          • 2 0

    • skąd wziąłeś te "godziny jechania"? (1)

      • 6 2

      • no dobra

        40 minut

        • 6 3

    • jak sie tramwaj zepsuje to jeszcze dluzej (2)

      a ze tam prad bedzie siadal to jest pewne.

      • 5 8

      • dokładnie, we wrzeszczu problem z prundem jest, a do tego prond nie lubi płynonć do góry...

        • 9 4

      • A jak się samochody zderzą to autobusem jeszcze dłużej

        • 5 3

    • Jechałeś autobusem?

      Autobusy wcale nie są szybsze. Snują się w korkach.
      A będzie gorzej po otwarciu al. Adamowicza - Morena i Jaśkowa Dolina zatkają się kompletnie. Wtedy to piechotą będzie szybciej, niż autobusem.

      • 26 1

  • Opinia wyróżniona

    Jeśli nie zbuduje się linii kolejowej od Oruni do osiedli Gdańsk Południe (17)

    to mało kto się przeciądzie z samochodu na projektowany tramwaj i mieszkańcy Gdańska będą nadal odczuwali coraz większe uciążliwości wywołane nadmiarem ruchu samochodów w mieście. Budowa linii kolejowej do południowych dzielnic Gdańska jest dużo ważniejsza niż budowa trasy tramwajowej (a co gorsza: kolejnej arterii ruchu samochodowego) łączącej Gdańsk Południe z Wrzeszczem. Coraz więcej ludzi pracuje w biurowcach w okolicach stacji Gdańsk Przymorze Uniwersytet, więc trzeba zwiększać częstotliwość ruchu SKM na całym odcinku Gdańsk Śródmieście - Wejherowo.

    • 105 23

    • (13)

      po co linia kolejowa? wystarczy szybki tramwaj

      • 3 11

      • z tramwajem to wielu kierowców próbuje (5)

        z pociągiem nieliczni...
        I żaden nie wygrał...
        Inna metodologia planowania linii kolejowych powoduje, że wymuszane są likwidacje kolizji.
        Dlatego pociągi jeżdżą szybciej i zabierają więcej ludzi.
        W przypadku tramwaju łatwo o zgniły kompromis, co zniweczy całą korzyść...
        I ani taniej, ani szybciej...

        • 8 2

        • (4)

          Poznań Kraków Szczecin postawiły na szybki tramwaj.Bydgoszcz zbudowała linie tramwajową na Fordon. Jak widać nie trzeba budować skm martwić sie o znacznie droższy tabor i do tego zwiększoną jego ilość

          • 3 4

          • Te miasta nie maja kolei miejskiej (3)

            I maja zupelnie inna konstrukcje niz Trojmiasto. Londyn wcale nie ma tramwajow.
            Kazdy ma swoja sciezke, wazne by spojna z rzeczywistoscia.

            • 8 1

            • Londyn....

              To że nie widać tramwajów w centrum to wcale nie znaczy że ich w ogóle nie ma... No chyba że chodzi i inny Londyn;)

              • 0 0

            • (1)

              Warszawa ma skm metro i buduje tramwaj na wilanów jak widzisz można. W Krakowie robi się coś na kształt skm podobnie w szczecinie

              • 4 1

              • Kto bogatemu...

                ... zabroni?
                Tylko, ze my nie sa bogaci. A biedaka nie stac na eksperymenty i sprawdzanie koncepcji bojem spotkaniowym.

                • 3 0

      • (6)

        SKM-ka ma tę niezaprzeczalną zaletę, że jest szybsza i może zabrać jednorazowo znacznie większa liczbę pasażerów. Poza tym dowiezie ich bez przesiadek do wszystkich węzłowych stacji aż do Wejherowa.

        • 23 1

        • (1)

          Ciekawe czemu więc nie dojeżdża do nowego portu?

          • 6 1

          • Bo nie wszyscy dostrzegaja te zalety

            I jest im dobrze, tak jak jest...

            • 2 2

        • (3)

          to od razu proponuje SKM na Przymorze blisko falowców( czyli przymorską SKM). W ogóle po co się przesiadać? Niech każda dzielnica ma swoją SKM

          • 4 10

          • były takie plany (2)

            za komuny...
            Zostały z nich autobusy dojazdowe do SKM i brak wspólnej taryfy komunikacyjnej, znakomicie podnoszący koszty przemieszczania sie po Trójmieście...

            • 12 2

            • (1)

              Gdy planowano przymorską skm też nie było wspólnej taryfy a do tego ceny biletów w Gdyni różniły się od gdańskich. Ludziom to nie przeszkadzało

              • 1 3

              • Dlatego pisze "zostal brak"

                Bo jeszcze wczesniej byla to jedna firma komunikacji miejskiej a bilet SKM pozwalal na jazde nawet pospiesznymi. Integracji taryf kolejowych z autobusowymi nie bylo ale tez nie bylo takiego cisnienia.
                Po prostu, praca byla tam, gdzie ludzie mieszkali i nie wymagalo to krajoznawczych wypraw...
                Ale juz o tym myslano...

                • 4 0

    • A wiesz ,ze jak oddadza Nowa Bulonska...Morena stanie? (1)

      Jak chcesz uplynniac ruch jak autobusy beda staly w korku?Tramwaj musi powstac i to nie fanaberia. Inna sprawa jest,ze tak jak mowisz powinny powstan linie pociagowe 2 lub 3 na polodnie Gdanska.

      • 7 6

      • Wie.

        I dlatego pisze, co pisze.
        O stawaniu Piecek to trzeba bylo wczesniej myslec, gdy przewalano kase na PKM i kastrowano z tramwaju Slowaka.

        • 7 2

    • nikt nie neguje konieczności rozwoju komunikacji

      ale proponowane rozwiązanie przez Dolinę Królewską jest najgorszym z możliwych.

      Klasyczne urzędnicze "jak zrobić aby nie zrobić a zarobić"...

      Ale ludzie się przyzwyczają... Lub oleją i dalej będą jeździć samochodami.
      A kasa w odpowiednich kieszeniach...

      • 7 7

  • Pieknie wyglada Boh. Getta na tym zdjeciu.

    Wreszcie ulica odzyje!

    • 0 2

  • Macie coś z głową (4)

    Mieszkam na getta Warszawskiego od 30 lat, kamienice na tej ulicy liczą 115 lat budynki stoją na drewnianych belkach które są przegnite z uwagi że nasza ulica była wielokrotnie zalewana po deszczach zalane mieszkania piwnice klatki schodowe od sklepu Lewiatan do Fiszera ludzie pływali pontonami. Wystarczy że przejedzie auto dostawcze przez getta i czuć wibracje w kamiennicy wibrują okna i podłoga. Ulica jest wąska a i tak na siłę wszędzie studenci parkują samochody. Moje pytanie brzmi czy osoby rządzące miastem nie mogą w inny sposób wyprać pieniędzy ?? Linia tramwajowa jest tu potrzebna jak majtki prostytutce kamienice się zawalą lub popękają podkreślam były zalewane wielokrotnie i mają na karku 115lat po drugie taką trasę dużo szybciej pokona autobus niż tramwaj i nie trzeba kłaść torów. Po trzecie dojazdów z Wrzeszcza na morenę Chełm Ujeścisko Jasień itd jest pełno nie macie na co kasy wydawać ?? Ludzie nie chcą tej linii na tym osiedlu politechnika nie wyraziła zgody i zmieniliście trasę na getta tu też ludzie nie chcą tego g*wna przecież mamy tramwaj 50 metrów od klatki po co następny pod oknami. Aha i kto odda pieniądze za uszkodzenia kamienicy wynikające z przejazdów tego gnojowiska

    • 14 12

    • No przeciez macie! A co was obchodzi,ze inni nie maja.

      • 0 0

    • Jaaasne!

      To się przejdź Do Studzienki (od strony Grunwaldzkiej) - tam też są stare, piękne kamienice, obok których od dziesięcioleci przejeżdżają autobusy i ciężarówki. Też odczuwamy drgania murów, też pękają nam ściany i...nikt nas nie pytał, czy chcemy autobusów pod oknami. Teraz czas na zmiany - trochę wytchnienia się doczekamy po tylu latach koszmaru

      • 1 5

    • Przedsmak tego dalo kilka dni palowania

      Pod nowy blok na rogu Fiszera i BGW. To dno doliny i jest slabo stabilne. Sasiednie budynki zaczely pekac.

      • 3 1

    • To jest niepojęte, że wcisną tam tramwaje. Dulkiewicz za karę powinna tam zamieszkać.

      • 6 4

  • najlepsza trasa (2)

    z Boh. Getta przez Politechnikę, tam juz jest ulica Siedlicka i prowadzi wprost na Sobieskiego. Nie trzeba żadnego tunelu, tylko trzeba pokonać opór profesorów

    • 7 4

    • Ciekawe, kim sa ci, co minusuja...

      • 0 0

    • z "noblistami" z tytułami profesorskimi w życiu nie wygrasz

      podobnie jak z klanem kamienniczników i dzierżawców miejskich

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane