Fakty i opinie

stat

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju


Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Choć urzędnicy podkreślają, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, to z analiz wynika, że taki przebieg jest najkorzystniejszy.



Czy należy budować tramwaj przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego?

tak, to najlepsze możliwe rozwiązanie 62%
tak, ale pod warunkiem, że zgodzą się na niego sami mieszkańcy ulicy 6%
nie, tramwaj należy poprowadzić inną drogą, np. przez ul. Do Studzienki lub GUMed 22%
nie, należy całkowicie odstąpić od budowy tramwaju z Południa do Wrzeszcza 10%
zakończona Łącznie głosów: 1430
Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od samego początku sprzeciwiali się poprowadzeniu trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem przez ich ulicę.

Pomysł ten pojawił się po rezygnacji z pierwotnych planów budowy trasy tramwajowej w poszerzonej ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

Po przeprowadzeniu analiz, wariant budowy trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego okazał się najbardziej korzystny pod względem czasu przejazdu, kosztów budowy i kosztów dalszej eksploatacji (kolorowe plansze z wyliczeniami poniżej).

Projektanci trasy uznali też, że włączenie torów tramwajowych biegnących z Moreny do tych biegnących al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, nie spowolni ruchu na Grunwaldzkiej i pozwoli zarazem na utworzenie jednego wspólnego przystanku dla tramwajów jadących w kierunku Moreny oraz jadących do centrum Gdańska.



Ale te argumenty nie przekonują mieszkańców.

- Nie uważam, by najwyższym priorytetem było utrzymanie maksymalnej przepustowości al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie Do Studzienki z Grunwaldzką i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska i tak wymaga reorganizacji, m.in. pod kątem czasów skrętu i jazdy na wprost, ponieważ w obecnej formie jest niebezpiecznie. Tymczasem puszczenie tramwaju zaledwie kilka metrów od okien budynków przy Bohaterów Getta, zamiast spowolnienia ruchu na al. Grunwaldzkiej, na pewno nie poprawi bezpieczeństwa ruchu - przekonuje Michał Błaut, aktywista miejski i jednocześnie mieszkaniec ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jednak jeszcze większe obawy mieszkańców budzą warunki geologiczne w tym rejonie miasta.

- Wstępna opinia geotechniczna (format PDF) przedstawiona przy okazji projektu, podaje jedynie, że sytuacja w tej części Wrzeszcza jest skomplikowana. Z naszych ekspertyz wynika, że pod dwoma metrami ziemi i gruzu znajduje się torf i cieki wodne. Umocnienie gruntu na potrzeby trasy tramwajowej może spowodować przecięcie cieków wodnych, a w efekcie doprowadzić do niestabilności naszych domów - argumentuje Błaut.
Zdaniem projektanta Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi tramwaju, obawy mieszkańców są na wyrost.

- Mieszkańcy mają rację mówiąc, że obecny stan infrastruktury ulicy jest zły. Odnoszą się jednak do stanu bieżącego: do starego kolektora, do problemów z instalacjami w ulicy, które w dużej mierze pochodzą jeszcze z czasów przedwojennych. Jeżeli jednak tramwaj powstanie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, to cała ta infrastruktura ulicy zostanie zbudowana od nowa, zgodnie z najnowszymi technologiami - zapewnia Marek Nakonieczny.
Zwraca też uwagę, że wbrew obawom mieszkańców ich ulica nie umrze, ale raczej ożyje.

- Ta ulica zmieni całkowicie charakter, stanie się bardziej elegancka. Inwestycja nie skończy się przecież na instalacjach pod ziemią i położeniu szyn, ale też na nowej nawierzchni, małej architekturze. Będzie to pretekst do uporządkowania całego fragmentu miasta.

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.



Działania mieszkańców negatywnie ocenia też Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, czyli stowarzyszenia, które zainicjowało publiczną dyskusję o odejściu od wyburzeń na ul. Do Studzienki. FRAG wprawdzie nie proponował budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ale obecnie uznaje ten wariant za najbardziej odpowiedni.

- Tramwaj jest ogromną szansą dla tej części miasta, która wymusi remont nawierzchni, instalacji i ucywilizowanie ruchu. Prawdziwym uśmierceniem ulicy byłoby pozostawienie jej w obecnym kształcie. Bo jeśli tramwaj pojawi się na Do Studzienki i zablokuje skrzyżowanie z Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, to uciekną stamtąd kierowcy, którzy pojawią się m.in. właśnie na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Jego zdaniem duża część protestujących nie jest świadoma konsekwencji zablokowania budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Spełnienie postulatów mieszkańców tej ulicy zaszkodzi nie tylko wszystkim naokoło, ale także im samym - dodaje Spieglanin.
Tymczasem miasto wciąż nie wybrało ostatecznego przebiegu nowej linii tramwajowej.

- Nie mamy podjętych jeszcze żadnych decyzji. Czekamy na koreferat Kazimierza Jamroza z PG, który ma wykazać, czy przyjęte w procesie wielokryterialnej oceny wskaźniki były słuszne i prawidłowe, czy może należało wziąć pod uwagę jeszcze inne kwestie - informuje Włodzimierz Bartosiewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za projekt nowej trasy.
Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki.
Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki. mat. prasowe
Przypomnijmy, że dotychczas Politechnika Gdańska negowała każdy wariant przebiegu, który w jakikolwiek sposób ingerował w tereny uczelni. Wśród argumentów wymieniano przede wszystkim ten, że przy planowanej trasie tramwaju stoją czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Wariantem alternatywnym wobec dotychczasowych propozycji było skierowanie tramwaju okrężną trasą przez ul. Traugutta zobacz na mapie GdańskaPark Akademicki zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska lub powrót do pierwszego wariantu przez ul. Do Studzienki.

Trasowanie przebiegu Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz z prowadzeniem przez Piecki-Migowo (Morenę) i wariantami przez ul. Do Studzienki i Siedlicką

Opinie (483) 6 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.