• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju

Krzysztof Koprowski
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
  • Tak mogłaby wyglądać ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Miasto rozważa możliwość rezygnacji z sieci trakcyjnej, więc tramwaje pokonywałyby ją na akumulatorach.
  • Tak obecnie prezentuje się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Propozycje poprowadzenia tras tramwajowych przez centrum Wrzeszcza z kosztami pełnych przebiegów poza obszarem mapy. Wariant zielony zakłada pełne wykorzystanie rezerwy Nowej Politechnicznej, dwa pozostałe - poprowadzenie trasy przez Piecki-Migowo (Morenę).

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Choć urzędnicy podkreślają, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, to z analiz wynika, że taki przebieg jest najkorzystniejszy.



Czy należy budować tramwaj przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego?

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od samego początku sprzeciwiali się poprowadzeniu trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem przez ich ulicę.

Pomysł ten pojawił się po rezygnacji z pierwotnych planów budowy trasy tramwajowej w poszerzonej ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

Po przeprowadzeniu analiz, wariant budowy trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego okazał się najbardziej korzystny pod względem czasu przejazdu, kosztów budowy i kosztów dalszej eksploatacji (kolorowe plansze z wyliczeniami poniżej).

Projektanci trasy uznali też, że włączenie torów tramwajowych biegnących z Moreny do tych biegnących al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, nie spowolni ruchu na Grunwaldzkiej i pozwoli zarazem na utworzenie jednego wspólnego przystanku dla tramwajów jadących w kierunku Moreny oraz jadących do centrum Gdańska.

  • Warianty przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.


Ale te argumenty nie przekonują mieszkańców.

- Nie uważam, by najwyższym priorytetem było utrzymanie maksymalnej przepustowości al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie Do Studzienki z Grunwaldzką i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska i tak wymaga reorganizacji, m.in. pod kątem czasów skrętu i jazdy na wprost, ponieważ w obecnej formie jest niebezpiecznie. Tymczasem puszczenie tramwaju zaledwie kilka metrów od okien budynków przy Bohaterów Getta, zamiast spowolnienia ruchu na al. Grunwaldzkiej, na pewno nie poprawi bezpieczeństwa ruchu - przekonuje Michał Błaut, aktywista miejski i jednocześnie mieszkaniec ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jednak jeszcze większe obawy mieszkańców budzą warunki geologiczne w tym rejonie miasta.

- Wstępna opinia geotechniczna (format PDF) przedstawiona przy okazji projektu, podaje jedynie, że sytuacja w tej części Wrzeszcza jest skomplikowana. Z naszych ekspertyz wynika, że pod dwoma metrami ziemi i gruzu znajduje się torf i cieki wodne. Umocnienie gruntu na potrzeby trasy tramwajowej może spowodować przecięcie cieków wodnych, a w efekcie doprowadzić do niestabilności naszych domów - argumentuje Błaut.
Zdaniem projektanta Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi tramwaju, obawy mieszkańców są na wyrost.

- Mieszkańcy mają rację mówiąc, że obecny stan infrastruktury ulicy jest zły. Odnoszą się jednak do stanu bieżącego: do starego kolektora, do problemów z instalacjami w ulicy, które w dużej mierze pochodzą jeszcze z czasów przedwojennych. Jeżeli jednak tramwaj powstanie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, to cała ta infrastruktura ulicy zostanie zbudowana od nowa, zgodnie z najnowszymi technologiami - zapewnia Marek Nakonieczny.
Zwraca też uwagę, że wbrew obawom mieszkańców ich ulica nie umrze, ale raczej ożyje.

- Ta ulica zmieni całkowicie charakter, stanie się bardziej elegancka. Inwestycja nie skończy się przecież na instalacjach pod ziemią i położeniu szyn, ale też na nowej nawierzchni, małej architekturze. Będzie to pretekst do uporządkowania całego fragmentu miasta.

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.



Działania mieszkańców negatywnie ocenia też Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, czyli stowarzyszenia, które zainicjowało publiczną dyskusję o odejściu od wyburzeń na ul. Do Studzienki. FRAG wprawdzie nie proponował budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ale obecnie uznaje ten wariant za najbardziej odpowiedni.

- Tramwaj jest ogromną szansą dla tej części miasta, która wymusi remont nawierzchni, instalacji i ucywilizowanie ruchu. Prawdziwym uśmierceniem ulicy byłoby pozostawienie jej w obecnym kształcie. Bo jeśli tramwaj pojawi się na Do Studzienki i zablokuje skrzyżowanie z Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, to uciekną stamtąd kierowcy, którzy pojawią się m.in. właśnie na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Jego zdaniem duża część protestujących nie jest świadoma konsekwencji zablokowania budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Spełnienie postulatów mieszkańców tej ulicy zaszkodzi nie tylko wszystkim naokoło, ale także im samym - dodaje Spieglanin.
Tymczasem miasto wciąż nie wybrało ostatecznego przebiegu nowej linii tramwajowej.

- Nie mamy podjętych jeszcze żadnych decyzji. Czekamy na koreferat Kazimierza Jamroza z PG, który ma wykazać, czy przyjęte w procesie wielokryterialnej oceny wskaźniki były słuszne i prawidłowe, czy może należało wziąć pod uwagę jeszcze inne kwestie - informuje Włodzimierz Bartosiewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za projekt nowej trasy.
Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki. Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki.
Przypomnijmy, że dotychczas Politechnika Gdańska negowała każdy wariant przebiegu, który w jakikolwiek sposób ingerował w tereny uczelni. Wśród argumentów wymieniano przede wszystkim ten, że przy planowanej trasie tramwaju stoją czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Wariantem alternatywnym wobec dotychczasowych propozycji było skierowanie tramwaju okrężną trasą przez ul. Traugutta zobacz na mapie GdańskaPark Akademicki zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska lub powrót do pierwszego wariantu przez ul. Do Studzienki.

Trasowanie przebiegu Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz z prowadzeniem przez Piecki-Migowo (Morenę) i wariantami przez ul. Do Studzienki i Siedlicką

Miejsca

Opinie (483) 6 zablokowanych

  • Przesadzacie z tym protestem !!! (4)

    Oczywiscie wielkie protesty itp.
    A co mieli by powiedziec mieszkancy ul. Do Studzienki?
    Tam wogole miasto planowala wyburzac kamienice i walnac taka pasmowke ze to dopiero dalo by czadu ludziom mieszkajacym przy tej ulicy ...
    Na milosc Boska ludzie zastanowcie sie troche !!!
    To jest na maxa egoizm z waszej strony bo na waszej ulicy by przejezdzal tylko tramwaj a one teraz sa duzo cichsze, po za tym teraz sa takie technologie ze nic zabudownie by sie nie stalo a i dla was bylo by lepiej bo mieli byscie blizej do tramwaju czyli lepsze przemiszczanie sie !!!
    I tak mieli byscie spokojniej pod oknami jak mieszkancy ul. Do studzienki, ktorzy i tak juz dostaja w kosc od nadmiaru ilosci aut pokonujacych te ulice, autobusy, bliskosc Grunwaldzkiej ... Uwazam ze przesadzacie nie liczac sie z sasiadami ... Byle wam bylo wygodnie a reszta niech ma przekichane totalnie !!!

    • 1 9

    • (2)

      O budowie NP mieszkańcy Do Studzienki pewnie wiedzieli od dziesiątek lat. # rudery do wyburzenia i tak są w takim stanie, iż trzeba je wyburzyć. Bo nie remontowano ich mając na uwadze NP.

      • 2 2

      • Dokładnie.

        • 2 2

      • owszem sa tam budynki ktore mozna podpisac ,, rudera ,, ale sa tez takie kamienice jak na ul. Obroncow Getta Warszawskiego wiec do takich wpisow przydala by sie chwila zastanowienia ...

        • 3 3

    • Miasto da wam nowe mieszkania zamiast tych tymczasowych ruder

      A po drugie w planach miasta zawsze było zaznaczone że dawna Hibnera obecna Do Studzienki ma zabudowę tymczasową do czasu budowy nowej drogi

      • 1 2

  • Gumowe koła (1)

    No i proponuję na "gumianych kołach" . Nie będą hałasować !

    • 1 1

    • W kilku miastach we Włoszech takie jeżdzą i wcale nie są takie ciche.

      • 1 0

  • Organizacja Pana Koprowskiego zablokowała budowe tramwaju po przygotowanej przez Niemców w 30 latach

    ścieżce i ul Do Studzienki i chce na siłe wcisnąć tramwaj w wąskie uliczki .
    Władze miasta powinny przestać patyczkować się z FRAGIEM i we wszystkim im ulegać ( patrz zwężenie Kartuskiej i w tym roku zwężenie Podwala Przedmiejskiego) a liczyć ze słowami mieszkańców .

    • 6 0

  • dobry pomysł (2)

    Popieram pomysł tramwaju w tamtym miejscu! Dzięki temu cała okolica ożyje i może dzięki temu da się uratować te piękne kamienice które teraz niszczeją i straszą! w nocy strach chodzić w tych oalicach a może dzięki nowej inwestycji to wszystko się zmieni na lepsze

    • 2 9

    • A tramwaj je upiększy ?

      • 2 0

    • :)

      Też popieram budowę tramwaju

      • 0 2

  • tramwaj jest potrzebny

    Dojaz w tamte miejsca jest ograniczony wyłącznie o autobusy które stoją w korkach i często źle podjeżdżają na przystanki a tramwa ma tory i zatrzymuje się bardzo blisko przystanku. Wiem bo poruszam się na wózku inwalidzkim i jeżdżę w tamte okolice na rehabilitację

    • 2 2

  • Tramwaj w Sopocie

    A kiedy bedzie tramwaj w Sopocie

    • 2 0

  • Troszka przesada

    Moim zdaniem to dobrze że miasto chce rozbudować trasę tramwajów ale zawsze znajdą się ludzie którym się coś nie podoba ja bym na nich nie zwracał uwagi ale też nie można ich ignorować bo to nie za ładnie. Jak się boją tramwajów to niech się boją ale niech dadzą innym jeździć a jak będzie ta nowa trasa to najwyżej nie będą z niej korzystać. Rozumiem że chcą mieć spokuj od Hałasów ale i tak w taki sposób się od nich nie odizolują! Tym bardziej że w tamtych okolicach tramwaje są potrzebne,ponieważ autobusy są wiecznie zapchane.

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane