• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: Ruszył konkurs na projekty architektoniczne stacji

Maciej Naskręt
21 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Już w lipcu tego roku dowiemy się, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, Już w lipcu tego roku dowiemy się, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej,

Jak będą wyglądały stacje Kolei Metropolitalnej? Okaże się już w lipcu, gdy rozstrzygnie się ogłoszony właśnie konkurs architektoniczny na ich projekt. Pula nagród wynosi 80 tys. zł.



Tak wyobrażała sobie stację Gdańsk-Rakoczego studentka Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej - Aleksandra Mierzwa. Praca wygrała  konkurs organizowany przez spółkę PKM wraz z władzami uczelni wśród studentów w ubiegłym półroczu. Tak wyobrażała sobie stację Gdańsk-Rakoczego studentka Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej - Aleksandra Mierzwa. Praca wygrała  konkurs organizowany przez spółkę PKM wraz z władzami uczelni wśród studentów w ubiegłym półroczu.
W piątek ruszył międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczną stacji zlokalizowanych przy linii Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Organizator - spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna - dla zwycięzcy konkursu zarezerwowała 50 tys. zł, dla pozostałych nagrodzonych - w sumie 30 tys. zł.

Termin składania wniosków o dopuszczenie do konkursu upływa 27 maja, natomiast termin składania gotowych prac - 14 lipca.

Każdy z dopuszczonych do konkursu uczestników, będzie musiał przygotować koncepcje wszystkich ośmiu planowanych przystanków PKM: Abrahama, Niedźwiednik, Rakoczego (dla wersji przystanku kolei metropolitalnej powiązanego z przystankiem tramwajowym), Wróbla Staw, Kiełpinek, Budowlanych, Port Lotniczy, Barniewicka.

Czy konkurs architektniczny to dobry pomysł?

- Architekci będą musieli zaprojektować rozpoznawalny architektoniczny "znak graficzny", wspólny dla wszystkich przystanków. Może to być chociażby projekt jednakowych zegarów na każdej ze stacji - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Udział w konkursie jest też kuszący z innego względu. Jak zapowiadają władze PKM, najlepsza koncepcja będzie wykorzystana podczas projektowania linii.

Na początku maja PKM wybrała firmę, która wykona projekt techniczny kolei. Przygotuje go firma Transprojekt Gdański, która otrzyma za to 4,9 mln zł. Konkurs architektoniczny nie pokrzyżuje planów projektantom, bowiem skupiają się oni póki co nad projektem linii tymczasowej między lotniskiem, a Osową, po której pojadą w maju przyszłego roku pociągi z Gdyni.

Projektowanie całej linii rozpocznie się tuż po ogłoszeniu wyników konkursu na koncepcję architektoniczną stacji PKM na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.

Nie jest to pierwszy konkurs PKM na koncepcję architektoniczną stacji Kolei Metropolitalnej. W tym roku rozstrzygnięto podobny plebiscyt wśród studentów Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej. O sprawie pisaliśmy w styczniu. Prace mogą stać się inspiracją zawodowych architektów. prezentujemy je w galerii poniżej.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Miejsca

Opinie (100) 2 zablokowane

  • koledzy z UM Gdańsk

    i tak wygra ktoś z grupy kolegów i nie dopuszczą kogoś młodego. Nie może być tak aby w każdym konkursie w mieście było to samo jury. Trochę otwartości a nie hermetyczności...

    • 3 0

  • Projektanci - przdłużcie o jeden przystanek- do stadionu - lotnisko - stadion

    • 0 0

  • Szkoda tylko, zę trzeba dostać zaproszenie do brania udziału w tym konkursie... nie dają szansy wszytskim, tylko wybranym...

    • 2 0

  • a moze byscie tak w koncu most na Olszynce zaprojektowali nowy

    • 1 0

  • "Udział w konkursie jest też kuszący z innego względu. Jak zapowiadają władze PKM, najlepsza koncepcja będzie wykorzystana

    podczas projektowania linii." Wow!
    Niesamowite!

    Trzeba być naprawdę debilem, żeby organizować konkurs, którego zwycięska koncepcja NIE byłaby wykorzystywana podczas projektowania linii. Czy to coś niesamowitego, że jednak będzie?

    • 4 0

  • Projekty za free ! za samo nazwisko - dla mlodych projektantow wystarczy

    jako zaliczenie prac - na koniec studiow ! ich nazwisko na budynku wiecej da niz jakies tam 20.000 -to sa DRZWI !!!!!!

    • 2 2

  • To jakie są w końcu nazwy przystanków ? (1)

    Z tego co wiem to nazwy przystanków ogłoszone w plebiscycie przystankowym PKM są zupełnie inne niż te ogłoszone w konkursie ?

    • 1 0

    • Nowe nazwy dopiero od poniedziałku 23.05.

      Byłem na sobotnim przemarszu trasą PKM i tam rzeczywiście ogłoszono wyniki plebiscytu na nazwy przystanków i w przypadku Wróbla Staw nową nazwą będzie Jasień - co mnie bardzo cieszy :)
      Ale jak mówili przedstawiciele PKM, nazwy te oficjalnie obowiązywać będą od poniedziałku 23.05.2011 - kiedy wyniki plebiscytu zostaną podane do publicznej wiadomości na łąmach "DB", który zorganizował to głosowanie wspólnie z PKM.
      Natomiast konkurs architektoniczny był ogłoszony wcześniej, kiedy jeszcze obowiązywały nazwy robocze z projektu, więc trudno oczekiwać, aby były w nim nazwy, których jeszcze oficjalnie nie ma... :)

      • 1 0

  • niezły wałek !

    "ie jest to pierwszy konkurs PKM na koncepcję architektoniczną stacji Kolei Metropolitalnej."

    i na pewno nie ostatni !

    tu 50 tysięcy, tam 50 , to dla "swoich" też coś się uszczknie

    a i projektanci z Transprojektu którzy wezmą przecież niezłą kasę za projekt, będą mieli super gotowca

    • 3 0

  • "Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok.

    93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie wojewódz Można tylko pogratulować jak umiejętnie robi się UE w konia, tj. wyciąga kasę na obecnie zbędne inwestycje. Priorytetem w Gdańsku są nowoczesne drogi, a nie upadła kolej do obsługi pasażerów. Środki (prawie 100 milionów zł) powinny zostać przeznaczone na budowę nowoczesnej linii kolejowej łączącej porty w Gdańsku oraz Gdyni z innymi rejonami Polski i świata, odciążając tym samym transport drogowu. W przyszłości należy wyeliminować drogowe zawalidrogi - Tiry.
    Jeszcze nie rozpoczeto budowy, a już wiadomo, że inwestycja ta będzie i droższa, i nieekonomiczna (województwo będzie musiało dopłacać - z naszych kieszeni (znów podatki wzrosną)).

    • 0 1

  • Znajomość rzeczy u planistów kolei identyczna jak znajomość ortografii u niektórych internatów

    Antoni ABRAHAM przewraca się w grobie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane