- 1 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (47 opinii)
- 2 Masz interes? Zostaw kartkę (118 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 4 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (188 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 6 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (107 opinii)
Kolej Metropolitalna: Ruszył konkurs na projekty architektoniczne stacji
Jak będą wyglądały stacje Kolei Metropolitalnej? Okaże się już w lipcu, gdy rozstrzygnie się ogłoszony właśnie konkurs architektoniczny na ich projekt. Pula nagród wynosi 80 tys. zł.
W piątek ruszył międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczną stacji zlokalizowanych przy linii Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Organizator - spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna - dla zwycięzcy konkursu zarezerwowała 50 tys. zł, dla pozostałych nagrodzonych - w sumie 30 tys. zł.
Termin składania wniosków o dopuszczenie do konkursu upływa 27 maja, natomiast termin składania gotowych prac - 14 lipca.
Każdy z dopuszczonych do konkursu uczestników, będzie musiał przygotować koncepcje wszystkich ośmiu planowanych przystanków PKM: Abrahama, Niedźwiednik, Rakoczego (dla wersji przystanku kolei metropolitalnej powiązanego z przystankiem tramwajowym), Wróbla Staw, Kiełpinek, Budowlanych, Port Lotniczy, Barniewicka.
Udział w konkursie jest też kuszący z innego względu. Jak zapowiadają władze PKM, najlepsza koncepcja będzie wykorzystana podczas projektowania linii.
Na początku maja PKM wybrała firmę, która wykona projekt techniczny kolei. Przygotuje go firma Transprojekt Gdański, która otrzyma za to 4,9 mln zł. Konkurs architektoniczny nie pokrzyżuje planów projektantom, bowiem skupiają się oni póki co nad projektem linii tymczasowej między lotniskiem, a Osową, po której pojadą w maju przyszłego roku pociągi z Gdyni.
Projektowanie całej linii rozpocznie się tuż po ogłoszeniu wyników konkursu na koncepcję architektoniczną stacji PKM na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Nie jest to pierwszy konkurs PKM na koncepcję architektoniczną stacji Kolei Metropolitalnej. W tym roku rozstrzygnięto podobny plebiscyt wśród studentów Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej. O sprawie pisaliśmy w styczniu. Prace mogą stać się inspiracją zawodowych architektów. prezentujemy je w galerii poniżej.
Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.
Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.
Miejsca
Opinie (100) 2 zablokowane
-
2011-05-23 17:23
Sprzęty jeździły - odpowiadam
nie będą bo: Są za drogie :więc i tory będą dostosowane i siec trakcyjna
PESA W Bydgoszczy ma takie (podobne) jak w waw na Okęcie , wiec będziemy mieli takie same tym bardziej ze Gdańsk ma umowę z Bydgoszczą a nie DB (np. na tramwaje ) i wystarczy rozszerzyć o ciuchcie – bez kosztowo!
Drugie primo – po tych torach będzie jeździła także zapewne spalinówka np. z helu (te regionalne szyno busy) wrz – hel via Osowa
Po trzecie primo – jeśli ma kursować co 15 min z czego w stronę Osowej co 30 min i w stronę Żukowa co 30 min, to jak na razie nie ma tam sieci trakcyjnej a jak będzie to raczej nie za naszego żywota – bo to dooogo prąd pociągnąć taki kawał drogi (nawet jeśli starczy na siec do Osowej no to dalej nie starczy i pewnie trzeba będzie się przesiadać na szynobus lub szynobusy będą jeździły po torach już zelektryfikowanych to niczemu nie przeszkadza by było po polskiemu
Po czwarte – chyba nie sądźcie że te pociągi będą drałować tylko na tarsie Wrzeszcz – Banino i z powrotem , to będzie długa podróż (z Żukowa i Gdyni a na zbiegu torowisk łącząc się w Baninie co 15 min do Wrzeszcza (no a jeśli elektryfikacja jest tylko do Banina???)
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.