• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: Ruszył konkurs na projekty architektoniczne stacji

Maciej Naskręt
21 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Już w lipcu tego roku dowiemy się, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, Już w lipcu tego roku dowiemy się, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej,

Jak będą wyglądały stacje Kolei Metropolitalnej? Okaże się już w lipcu, gdy rozstrzygnie się ogłoszony właśnie konkurs architektoniczny na ich projekt. Pula nagród wynosi 80 tys. zł.



Tak wyobrażała sobie stację Gdańsk-Rakoczego studentka Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej - Aleksandra Mierzwa. Praca wygrała  konkurs organizowany przez spółkę PKM wraz z władzami uczelni wśród studentów w ubiegłym półroczu. Tak wyobrażała sobie stację Gdańsk-Rakoczego studentka Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej - Aleksandra Mierzwa. Praca wygrała  konkurs organizowany przez spółkę PKM wraz z władzami uczelni wśród studentów w ubiegłym półroczu.
W piątek ruszył międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczną stacji zlokalizowanych przy linii Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Organizator - spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna - dla zwycięzcy konkursu zarezerwowała 50 tys. zł, dla pozostałych nagrodzonych - w sumie 30 tys. zł.

Termin składania wniosków o dopuszczenie do konkursu upływa 27 maja, natomiast termin składania gotowych prac - 14 lipca.

Każdy z dopuszczonych do konkursu uczestników, będzie musiał przygotować koncepcje wszystkich ośmiu planowanych przystanków PKM: Abrahama, Niedźwiednik, Rakoczego (dla wersji przystanku kolei metropolitalnej powiązanego z przystankiem tramwajowym), Wróbla Staw, Kiełpinek, Budowlanych, Port Lotniczy, Barniewicka.

Czy konkurs architektniczny to dobry pomysł?

- Architekci będą musieli zaprojektować rozpoznawalny architektoniczny "znak graficzny", wspólny dla wszystkich przystanków. Może to być chociażby projekt jednakowych zegarów na każdej ze stacji - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Udział w konkursie jest też kuszący z innego względu. Jak zapowiadają władze PKM, najlepsza koncepcja będzie wykorzystana podczas projektowania linii.

Na początku maja PKM wybrała firmę, która wykona projekt techniczny kolei. Przygotuje go firma Transprojekt Gdański, która otrzyma za to 4,9 mln zł. Konkurs architektoniczny nie pokrzyżuje planów projektantom, bowiem skupiają się oni póki co nad projektem linii tymczasowej między lotniskiem, a Osową, po której pojadą w maju przyszłego roku pociągi z Gdyni.

Projektowanie całej linii rozpocznie się tuż po ogłoszeniu wyników konkursu na koncepcję architektoniczną stacji PKM na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.

Nie jest to pierwszy konkurs PKM na koncepcję architektoniczną stacji Kolei Metropolitalnej. W tym roku rozstrzygnięto podobny plebiscyt wśród studentów Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej. O sprawie pisaliśmy w styczniu. Prace mogą stać się inspiracją zawodowych architektów. prezentujemy je w galerii poniżej.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Miejsca

Opinie (100) 2 zablokowane

  • Sprzęty jeździły - odpowiadam

    nie będą bo: Są za drogie :więc i tory będą dostosowane i siec trakcyjna

    PESA W Bydgoszczy ma takie (podobne) jak w waw na Okęcie , wiec będziemy mieli takie same tym bardziej ze Gdańsk ma umowę z Bydgoszczą a nie DB (np. na tramwaje ) i wystarczy rozszerzyć o ciuchcie – bez kosztowo!

    Drugie primo – po tych torach będzie jeździła także zapewne spalinówka np. z helu (te regionalne szyno busy) wrz – hel via Osowa

    Po trzecie primo – jeśli ma kursować co 15 min z czego w stronę Osowej co 30 min i w stronę Żukowa co 30 min, to jak na razie nie ma tam sieci trakcyjnej a jak będzie to raczej nie za naszego żywota – bo to dooogo prąd pociągnąć taki kawał drogi (nawet jeśli starczy na siec do Osowej no to dalej nie starczy i pewnie trzeba będzie się przesiadać na szynobus lub szynobusy będą jeździły po torach już zelektryfikowanych to niczemu nie przeszkadza by było po polskiemu

    Po czwarte – chyba nie sądźcie że te pociągi będą drałować tylko na tarsie Wrzeszcz – Banino i z powrotem , to będzie długa podróż (z Żukowa i Gdyni a na zbiegu torowisk łącząc się w Baninie co 15 min do Wrzeszcza (no a jeśli elektryfikacja jest tylko do Banina???)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane