- 1 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (49 opinii)
- 2 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (53 opinie)
- 3 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (161 opinii)
- 4 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (442 opinie)
- 5 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (67 opinii)
- 6 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (146 opinii)
Kolej Metropolitalna coraz bliżej. Jest projekt, są pieniądze
W ręce samorządowej spółki PKM trafił projekt budowlany Kolei Metropolitalnej na odcinku z Wrzeszcza do Osowej. Inwestycja zostanie dofinansowana ok. 501 mln zł z kasy Unii Europejskiej. Przetarg na budowę ma ruszyć w czerwcu.
Biuro projektowe - Transprojekt Gdański - przekazało władzom samorządowej spółki PKM S.A. ostateczną wersję projektu budowlanego Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Za projekt kolejarze z województwa zapłacą gdańskim projektantom niecałe 5 mln zł.
Spółka PKM uzyskała niemal całą niezbędną do rozpoczęcia budowy Kolei Metropolitalnej dokumentację - m.in. studium wykonalności, koncepcję programowo-przestrzenną, analizę marketingową, raport oddziaływania na środowisko, projekt budowlany i decyzję lokalizacyjną. Teraz pozostaje władzom samorządowej spółki złożenie wniosku u wojewody o udzielenie pozwolenia na budowę kolei. Jego zgoda da ostatecznie zielone światło do realizacji inwestycji kolejowej. Przetarg na budowę linii kolejarze planują ogłosić w czerwcu.
- Spółka PKM otrzyma finansowy zastrzyk z Unii w kwocie ok. 501 mln zł - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM. - Z tych pieniędzy będziemy finansować nie tylko budowę. Część tej kwoty zostanie wydana na odszkodowania za wykupione tereny pod linię kolejową. Rozmowy z właścicielami rozpoczną się w czerwcu - dodaje rzecznik prasowy.
Przypomnijmy, że do tej pory spółka PKM przeprowadziła niezbędne konsultacje społeczne, prace saperskie i dendrologiczne wzdłuż całej linii, a także międzynarodowy konkurs architektoniczny na przystanki, który wyłonił przyszły kształt stacji Kolei Metropolitalnej.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ostatecznie 742 mln zł (netto), z czego ok. 501 mln zł pochodzić będzie z wspomnianego wcześniej unijnego dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia - Kościerzyna.
Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w nieco ponad 20 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w 2015 roku.
Miejsca
Opinie (184) 8 zablokowanych
-
2012-05-14 07:14
bez sensu inwestycja (2)
a kto bedzie jezdzil ta linia? do Wrzeszcza? I tak wszyscy beda jezzic samochodami, tak jak ramwaj z Łostowic mial zmniejszyc korki w poludniowej czesci Gdanska. Niestety tramwaje jezdza puste, korki, jak byly, a kasa w bloto...
- 8 29
-
2012-05-14 08:46
no własnie też sie zastanawiam
Z osowy ludzie pewnie nie będą bo musieli by i tak dojeżdżać autobusem na przystanek. Banino to wieś. Kiełpinek, jasień, nie wieś ale podobnie. Matrania - tu może ktoś skorzystać - kilku mieszkańców oraz klienci i pracownicy IKEI.
Lotnisko - to chyba jedyny sens tej lini.- 1 8
-
2012-05-14 08:05
Niestety tramwaje jezdza puste, korki, jak byly, a kasa w bloto...
taa, szczególnie że linię otwarto w ubiegłą sobotę.
- 10 0
-
2012-05-14 08:43
A władze Gdańska wiedzą, co to jest rozwój zrównoważony?
Sądząc po ich decyzjach, to nie mają o tym pojęcia - zielonego, zielonego tak jak liście zniszczonych w przyszłości tysięcy miejskich drzew.
- 4 5
-
2012-05-14 08:42
MASAKRA
JAK ZWYKLE, BYŁY FAJNE PROJEKTY, A WYBUDUJE SIĘ BADZIEWIE....
NA CHOLERĘ TE CZERWONE ZADASZENIA...CZEMU WSZYSTKIE STACJE BĘDĄ WYGLĄDAŁY TAK SAMO ....
CZEMU W TYM MIEŚCIE NIE WYGRYWAJĄ FAJNE PROJEKTY, TYLKO WSZYSTKO PO KOSZTACH I BEZNADZIEJNE.....
TAK SAMO JAK Z ESC... PROJEKTY BYŁY LEPSZE OD TEGO, KTÓRY JEST JUŻ PRAWIE NA NIESZCZĘŚCIE ZREALIZOWANY....
GDAŃSK MIASTO BRZYDOTY....- 14 3
-
2012-05-14 08:30
Ja również twierdzę, że władze przeholowały
Chcą zbudować komunikacyjnego "potworka". Robią ludziom w głowach budyń, stąd ta akceptacja planów. Tylko nikt nie patrzy na zagadnienie systemowo z wyprzedzeniem czasowym. Klapa murowana - za kilka lat po uruchomieniu.
A pan Struk kiedyś mówił w TV, że kolej będzie kosztowała 1 miliard złotych, więc gdzie reszta forsy?- 5 6
-
2012-05-14 08:20
Wróbla Staw (2)
Czy z mapki wynika,że nie bedzie przystanku Wróbla Staw :
http : / / ii.forum.mojeosiedle.pl/f9/27/wrbla_staw_100.jpg- 1 6
-
2012-05-14 08:25
przystanek wróbla staw to na mapce przystanek jasien. wiec bedzie tylko poprostu jest tu inaczej nazwany
- 2 0
-
2012-05-14 08:24
Jest, tylko nazywa się Gdańsk-Jasień
- 3 0
-
2012-05-14 08:13
W sumie jeszcze jedno. (1)
Jaki sens mają takie stacje jak Niedźwiednik. Bardzo oddalone od osiedli?
- 3 4
-
2012-05-14 08:23
Niedźwiednik to jeszcze pikuś.
Stacja Banino - to jest dopiero dramat.
- 2 1
-
2012-05-14 08:03
Czy te stacje
nie mogły by być po prostu estetycznymi przystankami, a nie rozbudowanymi molochami. Prostota nie oznaczqa szpetoty, a koszty na pewno znacznie można by obniżyć i np. kupić więcej taboru by pociąg częściej kursował? Stsacja Strzyża aż prosi się o skromną architekturę bo budowanie w tym rejonie tego czegoś czerwonego to porażka.
- 10 1
-
2012-05-14 07:50
Pomysł jest,są pieniądze...
...ale robota i tak stoi
- 7 0
-
2012-05-14 07:48
Jakoś nie widzę
Przystanku Wrzeszcz. Pewnie pozostanie obecny koszmar. tyle że zasłonięty kotarą.
- 5 2
-
2012-05-14 07:47
Oj, to już pieniążki podzielone
będzie można znów nakraść
- 13 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.