• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło

Maciej Naskręt
22 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowe przystanki w Gdyni będą nawiązywały architektonicznie do tych w Gdańsku. Nowe przystanki w Gdyni będą nawiązywały architektonicznie do tych w Gdańsku.

Gdynia Stadion, Gdynia Karwiny i Gdańsk Osowa - to przystanki, które kosztem 23,6 mln zł mają powstać lub zostać zmodernizowane w ramach przebudowy odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, od lotniska w Rębiechowie do śródmieścia Gdyni.



- Rozszerzamy nasz dotychczasowy projekt kolejowy wraz z Gdynią, wzdłuż linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. To efekt starań miasta i porozumienia z władzami spółki PKP PLK - poinformował marszałek pomorski Mieczysław Struk, podczas wtorkowej konferencji "Pomorska Kolej Metropolitalna - przyszłość, rozwój, inwestycje", która odbyła się w Urzędzie Marszałkowskim,

Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna zobacz na mapie Gdańska. Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Koszt realizacji projektu PKM wynosi ok. 720,5 mln zł netto.

Na początek stacja i dwa przystanki

Spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna, która nadzoruje budowę 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Rębiechowa, wiosną zwróci się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i Komisji Europejskiej.

Koszt inwestycji jest stosunkowo niewielki. - To dlatego, że podążamy wzdłuż gotowej linii kolejowej nr 201. Według naszych wstępnych wyliczeń, na przebudowę stacji Osowa przeznaczymy nieco ponad 6 mln zł i tyle samo na budowę przystanku Stadion. Prawie 9 mln zł pochłonie budowa przystanku Karwiny - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Stacja Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska w ramach generalnego remontu zyska nowe parkingi na 67 aut, zmodernizowane zostaną także perony, do których dojść będzie można wyłącznie tunelem. Oznacza to, że pasażerowie nie będą już tam spacerować między peronami, w poziomie torowiska.

W Gdyni natomiast PKM zleci budowę przystanku Karwiny zobacz na mapie Gdyni przy ul. Wielkopolskiej. Przystanek architektonicznie nawiązywać ma do tych budowanych w Gdańsku. Będzie wyposażony w kładkę dla pieszych nad torami i dwa perony po zewnętrznej stronie linii. Przy przystanku Karwiny pojawi się też pętla autobusowa i wielopoziomowy parking, ale decyzja o ich budowie należy wyłącznie do władz miasta. Ciekawym rozwiązaniem ma być planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Kolejny przystanek wytypowany do realizacji to Stadion zobacz na mapie Gdyni. Jego lokalizacja i nazwa podyktowane są bliskością obiektów sportowych. I tak ma on posiadać po zewnętrznej stronie linii dwa perony, z których dotarcie do ul. Sportowej zapewnią schody lub winda.

Przy planowanych przystankach w Gdyni pojawi się także infrastruktura towarzysząca.

- Do przystanków będzie można dotrzeć zarówno autem, rowerem jak i komunikacją publiczną. Pomoże w tym budowa węzłów przesiadkowych, których budowę rozpoczniemy w latach 2014-2020 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

W dalszej perspektywie (do 2020 r.) planowana jest też budowa stacji Gdynia Fikakowo, a także rozbudowa o jeden peron przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Tym ostatnim ma się zająć inwestor pobliskiego centrum handlowego Riviera.

Zobacz jak dziś wygląda stacja Gdańsk Osowa.

Przetarg na tabor w przyszłym miesiącu

Choć za budowę linii kolejowej i stacji odpowiada spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, to za wybór i kupno obsługujących je pociągów już nie. To zadanie dla urzędników marszałka Województwa Pomorskiego.

- W listopadzie uruchamiamy przetarg na zakup 10 szynobusów spalinowych, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zapowiada Mieczysław Struk.

Zobacz budowę stacji PKM Brętowo w Gdańsku.

By zapewnić systematyczne przejazdy (co ok. 15 minut), parametry przyszłych maszyn muszą być mocno wyśrubowane. Składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i taką przekładnię, która umożliwi im szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i oraz jazdę z prędkością do 120 km/h. Ponadto nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która musi wynosić 76 centymetrów od wierzchołka szyny, by pasować do budowanych peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Wizualizacja linii PKM wiodącej przez Gdańsk.

Budowa PKM w Gdańsku wyprzedza harmonogram

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ruszyła w w czerwcu, już wyprzedza założony plan.

- Wiele osób zarzucało nam, że proces przygotowania inwestycji przedłuża się. Sprawdziła się tu jednak wojskowa zasada: im więcej potu wylejemy na ćwiczeniach, tym mniej krwi stracimy w boju. Wyprzedzamy teraz harmonogram prac budowy, co ma dla nas kluczowe znaczenie ze względu na nadchodzącą zimę. To co zyskamy teraz, będziemy mogli spożytkować w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Krzysztof Rudziński, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Odległe plany - kolej na Obłuże, Chwarzno i Wiczlino

Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brana pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. Z tym trzeba jednak będzie poczekać. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk.

Pieśnią przyszłości jest budowa linii PKM do Wiczlina i Chwarzna. Wszystkie te plany opiszemy jednak już w następnym artykule o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (218) ponad 20 zablokowanych

  • :-)

    A słyszeliście, że Sopot również chce wybudować lotnisko, bo pozazdrościł Gdańskowi i Gdyni. Wypowiada ekonomiczną wojnę z sąsiadami. Samoloty będą startować na Bohaterów Monte Cassino i rozbijać się przed startem.

    • 5 3

  • rzucenie ochłapu:(( (14)

    Nawet słowa o znikających przedwojennych polskich stacjach i odgałęzieniach, co prawda doprowadzono ostatnimi czasy, że linia kiedyś najnowocześniejsza jest dzisiaj niemal skansenem kolejowym.

    I ani słowa jak to Władze Gdańska broniły się przed PKM, dziś odwracają kota ogonem a Gdyni rzucają na odczepnego opisany tu ochłap. Szkoda, że nic marszałek nie robi, aby linia Pom.K.M. dopiero w terminie późniejszym zahaczy o Oksywie oraz lotnisko Gdynia-Kosakowo. Wielka szkoda także, że tory łączące niegdyś Gdańsk Osowę z Polifarbem oraz nie ma propozycji w ramach "nowego rozdania środków unijnych" ich przedłużenia na Dąbrowę - bo właśnie w ten sposób można by utworzyć nową tak potrzebną linię - inna okazja się nie powtórzy bo więcej kasy nie otrzymamy:(((. Jestem przekonany, że własnie to mogłoby pozytywnie wpłynąć na rozwój Gdyni i komfort życia mieszkańców, ale też faktycznie a nie w gadce zintegrować mieszkańców Trójmiasta.

    Oczywiście modernizować Gdańsk-Osowa, ale uruchomić następne - Gdynia Dąbrowa np. Rdestowa (przy Zielonym Zakątku), Gdynia Dąbrowa Góra Donas (Centrum Sportów Zimowych), Gdynia Dąbrowa Łanowa oraz Gdynia Wiczlino. Co prawda nad tym należałoby debatować i być przedmiotem jeszcze wielu innych analiz. Tylko takie działania w nowym rozdziale środków finansowych spowoduje realne rozwinięcie w szybkim tempie Trójmiasta i stworzy jedno milionową metropolie i skoczymy na drugie miejsce po W-wie. No ale do takich śmiałych decyzji trzeba mieć jaja, wizje i odwagę. Transport to krwiobieg metropolii a najlepszym jego środkiem jest nowoczesny transportu szynowy.

    I jeszcze na dodatek brzydko zaprojektowany i wykonany SKM Wzgórze św.Maksymiliana, Gdynia Główna, dalej to już szkoda nawet pisać. Jedyna szansa i nadzieja w CHRiwiera, najlepiej gdyby to była kładka zamknięta przerzucona od CH aż do Świętojańskiej zamknięta i poszerzona tak aby w jej można umieścić cały rząd mniejszych kiosków, drobnych usług, małych biur itd.

    • 8 11

    • marszałek nie robi, aby linia Pom.K.M. dopiero w terminie późniejszym zahaczy o Oksywie

      miało być:

      marszałek WSZYSTKO robi, aby linia Pom.K.M. dopiero w terminie późniejszym zahaczy o Oksywie....

      • 1 0

    • Dziękuj i za to (5)

      Stolica , a ty do Stolicy chcesz równać wieś ?

      milcz.

      • 0 1

      • Właśnie moglibyśmy zbliżyć się do STOLICY (4)

        a tak za sprawą Gdańska będziemy zawsze ZADUPIEM:(( I takich chorych małych ludzików jak tY;))

        • 2 4

        • Gdańsk zawsze ciągnął całe Pomorze (3)

          w przepaść!!!

          Gdynia musi się orientować tylko na Warszawę!!

          • 3 2

          • w Warszawie siedzi Gdańsk. (2)

            Gdynia była potrzebna Warszawie gdy Gdańsk był niegrzeczny...

            Dzisiaj Warszawa ma gdzieś to zadupie :p

            • 1 1

            • Gdańsk jest potrzebny tylko Niemcom (1)

              i mi tu nie pitol o warszawce. I to oni razem z Gdańskiem przechwytują kasiorę z unii robiąc dla siebie Danzig, a marszałek im jeszcze pomaga:((

              • 4 3

              • Niemcy nie mogą sobie poradzić z byłym NRD...

                a ruskie i nie tylko oni nie pozwolą by Niemcy szli na Wschód ponownie...

                • 1 1

    • Przecież Gdynia może sobie uruchomic (5)

      już dzis SKM na trasie W.Kack-Gdynia G.-Oksywie.
      Gdańsk nie jest tu do niczego potrzebny. Dlaczego tego nie robi?

      • 4 3

      • OOoooo tak może też przejąć PKP, PKL, PKM,.... (3)

        skąd się urwałeś????

        • 3 1

        • Gdyby Gdynia wykupiła udziały w SKM (2)

          proporcjonalnie do tego co zrobiły Gdańsk, Sopot, Rumia, Pruszcz to bylibyśmy bliżej przejęcia SKM.
          2. Nie rozumiem o co ten krzyk gdynian, że linia nieodbudowana 65 lat temu jest teraz odbudowywana przez Marszałka. Wszystkie linie kolejowe w Gdyni zostały odbudowane przez państwo i jakoś Gdynia niedorzucała się do tego.

          • 2 3

          • jakie udziały ??? (1)

            niech oddadzą te które tam ma w spółce. A za brzydotę wykonanych przystanków w Gdyni naliczyć kary uznaniowe!

            • 2 0

            • nie żadne "naliczyć kary uznaniowe"

              a surowe kary OBLIGATORYJNE!!!!

              Nie mogę korzystać z gdyńskich przystanków PKP,SKM, PLK, bo mi się na wymioty zbiera, a do tego mam psychicznego doła. Może ktoś ma specjalistę - med.sądowej, który wystawi stosowną opinie, abym mógł zaskarżyć w sadzie PKP,SKM,PKL o ogromne koszty z tytułu zwyczajnego niezadowolenia z wyglądu przystanków przeradzającego się w chorobę, permanentny lęk przed brzydotą proponowanym w tych miejscach publicznych Gdyni?

              SORRY,ALE JESTEM ESTETA ;)

              • 0 0

      • bo czekają by się podpiąć do innych

        albo innym podstawić nogę.

        • 2 3

    • a tak wogóle to niech ten pociąg Wgl nie rusza bo zanim się rozpedzi to już będzie hamował...

      stary, to co napisałeś to totalny bezsens. chyba z 5 przystanków tam umiesciles xd

      • 1 2

  • Wizualizacja

    A czy trzy dodatkowe przystanki będą spójne wizualnie z gdańskimi?

    • 1 1

  • A nie wystarcza nam już robotników z okolic Gdańska by PKM ciągnąć do Gdyni ?? (1)

    :-)

    • 2 4

    • baran

      • 0 2

  • Gdynia kibolska

    Z tego nie będzie nic dobrego tylko straty .

    • 3 3

  • kolej metropolitalna

    A czemu nie można do oksywia pociągnąć tej koleji skoro wymieniono całe tory i podkłady.To by ułatwiło dużo ludziom dojazd do pracy gdzie znajduję się Marynarka Wojenna Akademia i Stocznia.Proponuję pomyśleć nadtym rozwiązaniem.

    • 8 2

  • Tunel w Osowej...

    He, he, ciekawe co zrobia z poziomem wod gruntowych... tutaj teren bardzo podmokly...

    • 4 2

  • WSZYSTKO ZAJEFAJNIE TYLKO (1)

    Czy na etapie projektu nie można było pomyśleć o zunifikowaniu wysokości peronów I taboru oraz połączeniu PKM I SKM w jedną firmę z jednym prezesem I zarządem?!Ile to by dało oszczędności podczas późniejszej eksploatacji?!!!A co najważniejsze byłby jeden bilet!I czy szynobusy spalinowe to nie jest przypadkiem "strzał w kolano"?

    • 4 1

    • po takich komentarzach stwierdzam że ludzie to jednak bardzo ograniczone istoty są...

      temat już był poruszamy tyle razy że aż s****. odechciewa się komentować braku normalnego pojmowania rzeczywistości;]

      • 0 0

  • A GDZIE MAŁY KACK ? Taki mały jest, że pomijacie rejon ulicy

    Olkuskiej ?

    • 1 0

  • jak juz to już

    pdciągnąc ja jak najdalej się da

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane