- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (401 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (51 opinii)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 5 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (325 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło
Gdynia Stadion, Gdynia Karwiny i Gdańsk Osowa - to przystanki, które kosztem 23,6 mln zł mają powstać lub zostać zmodernizowane w ramach przebudowy odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, od lotniska w Rębiechowie do śródmieścia Gdyni.
Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna . Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Koszt realizacji projektu PKM wynosi ok. 720,5 mln zł netto.
Na początek stacja i dwa przystanki
Spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna, która nadzoruje budowę 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Rębiechowa, wiosną zwróci się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i Komisji Europejskiej.
Koszt inwestycji jest stosunkowo niewielki. - To dlatego, że podążamy wzdłuż gotowej linii kolejowej nr 201. Według naszych wstępnych wyliczeń, na przebudowę stacji Osowa przeznaczymy nieco ponad 6 mln zł i tyle samo na budowę przystanku Stadion. Prawie 9 mln zł pochłonie budowa przystanku Karwiny - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.
Stacja Gdańsk Osowa w ramach generalnego remontu zyska nowe parkingi na 67 aut, zmodernizowane zostaną także perony, do których dojść będzie można wyłącznie tunelem. Oznacza to, że pasażerowie nie będą już tam spacerować między peronami, w poziomie torowiska.
W Gdyni natomiast PKM zleci budowę przystanku Karwiny przy ul. Wielkopolskiej. Przystanek architektonicznie nawiązywać ma do tych budowanych w Gdańsku. Będzie wyposażony w kładkę dla pieszych nad torami i dwa perony po zewnętrznej stronie linii. Przy przystanku Karwiny pojawi się też pętla autobusowa i wielopoziomowy parking, ale decyzja o ich budowie należy wyłącznie do władz miasta. Ciekawym rozwiązaniem ma być planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.
Kolejny przystanek wytypowany do realizacji to Stadion . Jego lokalizacja i nazwa podyktowane są bliskością obiektów sportowych. I tak ma on posiadać po zewnętrznej stronie linii dwa perony, z których dotarcie do ul. Sportowej zapewnią schody lub winda.
Przy planowanych przystankach w Gdyni pojawi się także infrastruktura towarzysząca.
- Do przystanków będzie można dotrzeć zarówno autem, rowerem jak i komunikacją publiczną. Pomoże w tym budowa węzłów przesiadkowych, których budowę rozpoczniemy w latach 2014-2020 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
W dalszej perspektywie (do 2020 r.) planowana jest też budowa stacji Gdynia Fikakowo, a także rozbudowa o jeden peron przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Tym ostatnim ma się zająć inwestor pobliskiego centrum handlowego Riviera.
Zobacz jak dziś wygląda stacja Gdańsk Osowa.
Choć za budowę linii kolejowej i stacji odpowiada spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, to za wybór i kupno obsługujących je pociągów już nie. To zadanie dla urzędników marszałka Województwa Pomorskiego.
- W listopadzie uruchamiamy przetarg na zakup 10 szynobusów spalinowych, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zapowiada Mieczysław Struk.
Zobacz budowę stacji PKM Brętowo w Gdańsku.
Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która musi wynosić 76 centymetrów od wierzchołka szyny, by pasować do budowanych peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.
Wizualizacja linii PKM wiodącej przez Gdańsk.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ruszyła w w czerwcu, już wyprzedza założony plan.
- Wiele osób zarzucało nam, że proces przygotowania inwestycji przedłuża się. Sprawdziła się tu jednak wojskowa zasada: im więcej potu wylejemy na ćwiczeniach, tym mniej krwi stracimy w boju. Wyprzedzamy teraz harmonogram prac budowy, co ma dla nas kluczowe znaczenie ze względu na nadchodzącą zimę. To co zyskamy teraz, będziemy mogli spożytkować w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Krzysztof Rudziński, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Odległe plany - kolej na Obłuże, Chwarzno i Wiczlino
Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brana pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. Z tym trzeba jednak będzie poczekać. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk.
Pieśnią przyszłości jest budowa linii PKM do Wiczlina i Chwarzna. Wszystkie te plany opiszemy jednak już w następnym artykule o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (218) ponad 20 zablokowanych
-
2013-10-23 08:47
Gdynianie uważajcie bo zlikwidują wam komunikacę miejską przy trasie kolei metropolitalnej tak jak władze gdańska chcą zrobić ! na h nam ta kolej której wagony nie pasuje do wysokości peronów skm z powodu której zlikwiduje się albo bardzo ograniczy komunikacje miejską, która będzie posiadać swoje bilety a mieszkańców narazi na kilkakrotne przesiadki ! teraz już rozumiem skąd to parcie na bezsensowną inwestycję która nigdy nie połączy południowych osiedli z centrum trójmiasta ! tkm
- 4 0
-
2013-10-23 08:58
no i super:-)
teraz czekamy na przystanek przy kielnienskiej:-]
- 3 0
-
2013-10-23 09:43
jak silne jest lobby Panoramy - zmiana nazwy historycznej dzielnicy Gdyni (3)
Jak silne jest lobby firmy Panorama, że historyczną dzielnicę Wielki Kack i 'JEJ" część jaką jest niewątpliwie Fiakakowo (mieszkałem tam 10 lat i zawsze mówiłem ze mieszkam w Wielkim Kacku) potrafią tak łatwo zaprzepaścić. TO jest Wielki Kack a nie Fikakowo.]
Jak rozmawiałem z ludzmi z Polski to tej nazwy nawet powtorzyć nie umieli. A Wielki Kac... ;-) zawsze ...
Pamietajcie bloki Panoramy nie były tam pierwsze.
Chce stacji Gdynia Wielki Kack ...- 3 1
-
2013-10-23 10:27
Panorama to firma krzak, goła niczym szlachta zaściankowa.
- 2 0
-
2013-10-23 11:35
Prawdę prawisz.
Wlk. Kack pamiętam od dawna.
- 0 0
-
2013-10-23 11:49
Fikakowo
to niech najsampierw pobuduje tam u siebie pętle trolejbusową!!!
- 1 0
-
2013-10-23 10:00
Osowa
Super, że będzie tunel dla pieszych przy stacji Osowa. 500 metrów dalej jest przejazd kolejowy z rogatkami, przez który dziennie przejeżdza kilka tysięcy samochodów. A gdzie są plany zbudowania w tym miejscu tunelu drogowego? Przecież pociągi PKM będą jeździć zdecydowanie częściej niż obecnie!!!
- 2 2
-
2013-10-23 10:14
Lobbing developerów
wiadomo nie od dzisiaj,że magistrat siedzi w kieszeni developerów.
Budowa PKM pozwoli na nowe inwestycje mieszkaniowe w szczerym polu i sprzedaż mieszkań na dobrej marży bo przecież będzie skomunikowana z miastem.- 3 0
-
2013-10-23 10:26
A teraz żart roku (1)
Do lotniska w Rębiechowie większość gdynian będzie miało lepszy dojazd niż do wybudowanego w Kosakowie. A teraz fanboye Kosakowa mogą zaczynać swoje trololololo za 3, 2, 1.
- 4 2
-
2013-10-23 11:51
Pewnie do Berlina także
głupich nie sieją, a jednak w Gdańsku się rodzą
- 0 0
-
2013-10-23 11:06
Wreszcie!
Brawo, wyglada imponująco i na pewno umocni to Trójmiasto! Trzymamy kcuki za inwestycje!
- 1 1
-
2013-10-23 12:01
Dlaczego ktoś nie pomyślałi nie zaprojektował przystanku w Osowej przy ulicy Kielnieńskiej
Tam jest dużo miejsca na parking i wszyscy z rejestracją GWE GKA ITP mogliby się przesiąść do kolejki i nie stwarzać zagrożenia na ulicach Gdańska.
- 3 0
-
2013-10-23 12:22
Koniecznie trzeci pas u wylotu Sopockiej
Aby rozładować ogromne korki u wylotu Sopockiej w Wielkopolską konieczny jest trzeci pas z prawoskrętem w Wielkopolską. Dzięki temu będą dwa pasy do skrętu w kierunku obwodnicy i samochody skręcające w kierunku centrum nie będą blokowały tego ruchu. Przesunięcie wiaduktów uwolni miejsce na takie rozwiązanie.
- 1 0
-
2013-10-23 12:24
A co się stanie z zabytkową przedwojenną stacją Gdynia Wielki Kack?
Co ma oznaczać wyłączenie z ruchu? W Berlinie stare stacje schludnie zaadaptowano to ruchu współczesnych pociągów, wykorzystując ich historyczny wygląd
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.