• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło

Maciej Naskręt
22 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowe przystanki w Gdyni będą nawiązywały architektonicznie do tych w Gdańsku. Nowe przystanki w Gdyni będą nawiązywały architektonicznie do tych w Gdańsku.

Gdynia Stadion, Gdynia Karwiny i Gdańsk Osowa - to przystanki, które kosztem 23,6 mln zł mają powstać lub zostać zmodernizowane w ramach przebudowy odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, od lotniska w Rębiechowie do śródmieścia Gdyni.



- Rozszerzamy nasz dotychczasowy projekt kolejowy wraz z Gdynią, wzdłuż linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. To efekt starań miasta i porozumienia z władzami spółki PKP PLK - poinformował marszałek pomorski Mieczysław Struk, podczas wtorkowej konferencji "Pomorska Kolej Metropolitalna - przyszłość, rozwój, inwestycje", która odbyła się w Urzędzie Marszałkowskim,

Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna zobacz na mapie Gdańska. Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Koszt realizacji projektu PKM wynosi ok. 720,5 mln zł netto.

Na początek stacja i dwa przystanki

Spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna, która nadzoruje budowę 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Rębiechowa, wiosną zwróci się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i Komisji Europejskiej.

Koszt inwestycji jest stosunkowo niewielki. - To dlatego, że podążamy wzdłuż gotowej linii kolejowej nr 201. Według naszych wstępnych wyliczeń, na przebudowę stacji Osowa przeznaczymy nieco ponad 6 mln zł i tyle samo na budowę przystanku Stadion. Prawie 9 mln zł pochłonie budowa przystanku Karwiny - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Stacja Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska w ramach generalnego remontu zyska nowe parkingi na 67 aut, zmodernizowane zostaną także perony, do których dojść będzie można wyłącznie tunelem. Oznacza to, że pasażerowie nie będą już tam spacerować między peronami, w poziomie torowiska.

W Gdyni natomiast PKM zleci budowę przystanku Karwiny zobacz na mapie Gdyni przy ul. Wielkopolskiej. Przystanek architektonicznie nawiązywać ma do tych budowanych w Gdańsku. Będzie wyposażony w kładkę dla pieszych nad torami i dwa perony po zewnętrznej stronie linii. Przy przystanku Karwiny pojawi się też pętla autobusowa i wielopoziomowy parking, ale decyzja o ich budowie należy wyłącznie do władz miasta. Ciekawym rozwiązaniem ma być planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Kolejny przystanek wytypowany do realizacji to Stadion zobacz na mapie Gdyni. Jego lokalizacja i nazwa podyktowane są bliskością obiektów sportowych. I tak ma on posiadać po zewnętrznej stronie linii dwa perony, z których dotarcie do ul. Sportowej zapewnią schody lub winda.

Przy planowanych przystankach w Gdyni pojawi się także infrastruktura towarzysząca.

- Do przystanków będzie można dotrzeć zarówno autem, rowerem jak i komunikacją publiczną. Pomoże w tym budowa węzłów przesiadkowych, których budowę rozpoczniemy w latach 2014-2020 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

W dalszej perspektywie (do 2020 r.) planowana jest też budowa stacji Gdynia Fikakowo, a także rozbudowa o jeden peron przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Tym ostatnim ma się zająć inwestor pobliskiego centrum handlowego Riviera.

Zobacz jak dziś wygląda stacja Gdańsk Osowa.

Przetarg na tabor w przyszłym miesiącu

Choć za budowę linii kolejowej i stacji odpowiada spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, to za wybór i kupno obsługujących je pociągów już nie. To zadanie dla urzędników marszałka Województwa Pomorskiego.

- W listopadzie uruchamiamy przetarg na zakup 10 szynobusów spalinowych, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zapowiada Mieczysław Struk.

Zobacz budowę stacji PKM Brętowo w Gdańsku.

By zapewnić systematyczne przejazdy (co ok. 15 minut), parametry przyszłych maszyn muszą być mocno wyśrubowane. Składy mają być wyposażone w mocną jednostkę napędową i taką przekładnię, która umożliwi im szybkie przyspieszanie na wzniesieniach i oraz jazdę z prędkością do 120 km/h. Ponadto nowe pociągi muszą posiadać bardzo dobre parametry układu hamulcowego.

Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która musi wynosić 76 centymetrów od wierzchołka szyny, by pasować do budowanych peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.

Wizualizacja linii PKM wiodącej przez Gdańsk.

Budowa PKM w Gdańsku wyprzedza harmonogram

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ruszyła w w czerwcu, już wyprzedza założony plan.

- Wiele osób zarzucało nam, że proces przygotowania inwestycji przedłuża się. Sprawdziła się tu jednak wojskowa zasada: im więcej potu wylejemy na ćwiczeniach, tym mniej krwi stracimy w boju. Wyprzedzamy teraz harmonogram prac budowy, co ma dla nas kluczowe znaczenie ze względu na nadchodzącą zimę. To co zyskamy teraz, będziemy mogli spożytkować w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Krzysztof Rudziński, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Odległe plany - kolej na Obłuże, Chwarzno i Wiczlino

Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brana pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. Z tym trzeba jednak będzie poczekać. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk.

Pieśnią przyszłości jest budowa linii PKM do Wiczlina i Chwarzna. Wszystkie te plany opiszemy jednak już w następnym artykule o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (218) ponad 20 zablokowanych

  • Kocham narzekaczy i malkontentów.

    Trole, zamknąć copmy i pobiegać po lesie. Może wtedy cos Was zadowoli.
    Placzki i beczki przed compem.
    Do niedawna 3/4 z Was krzyczalo że PKM to sci-fic. Prosze a tutaj jest coraz lepiej i nawet sie ruszy kolej... Szok!! Nieprawdaż? ;)

    • 2 3

  • Niemożliwe,kolej metropolitarna także w Gdyni.Wysupłał marszałek jakąś resztkę pieniędzy i udaje,że także Gdynię zalicza do Metropolii.Zamknąć krzykaczom pyski,skoro wszelkie potrzeby Gdańska zostały zaspokojone.Takie jest myślenie Platformy,która przytakuje tylko swoim wodzom z Gdańska.Dziwią się decydenci,czemu Ci ludzie na Pomorzu są tak podzieleni.

    • 3 2

  • A co z Chwarznem???? (1)

    Pomysł swietny tylko jak długo prężnie rozwijająca się Gdynia Zachód ( przede wszytskim Chwarzno) ma czekać na dostep do lepszej komunikacji????!!!! Czy nowe dzielnice to tylko smakowity kąsek dla Deweloperów???!!!!

    • 7 0

    • Wszystko w swoim czasie.

      Jezeli nie bedzie dobrego dojazdu w godzinch szczytu do Chwarzna to i mieszkania przestana sie tam sprzedawac. Poki co ta dzielnica jest chyba najbardziej popularna jezeli chodzi o zakup nowych mieszkan. Ja godziny pracy mam takie, ze do centrum dojezdzam w 8-12 minut ale Ci co jada w godzinach szczytu to maja juz troche gorzej. PRzebudowuja Chwarznienska i na pewno troche ta przebudowa pomoze ale nie na dluzsza mete. Zbyt szybko rosnie liczba mieszkancow w tym regionie i linia tramwajowa lub kolejowa rozwiazalaby problem bo na obwodnice Witomina nie ma co liczyc. Raz za pewnie zbyt duzy koszt a dwa by trzeba bylo poprowadzic droge przez Trojmiejski park narodowy a na to pewnie nikt by nie wyrazil zgody.

      • 2 0

  • Brakuje literki l w slowie lini

    Budowa (l)inii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

    • 0 0

  • Fajnie jakby do lotniska w Gdyni doprowadzili (1)

    • 2 1

    • takie sa plany i doprowadzą

      przeciez w Kosakowie na lotnisku jest bocznica kolejowa bardzo blisko estakady Kwiatkowskiego.

      • 1 0

  • Wszyscy sie mądrzą, tylko nikt nie zamieścił opinii specjalistów od planowania przestrzennego

    Nie tych skoligaconych z UM i marszałkiem. Wizja Gdańska wielkiego miasta to fikcja. Ludzie nie wytrzymają hałasu, smrodu itp. Miasta będzie kawałkowane, powstaną swoiste getta. Więc do sprawy PKM należy podchodzić z otwartą głową, śledząc światowe tendencje w planowaniu przestrzennym: mniej betonu, a więcej zieleni i przestrzeni.
    W Gdańsku mamy najwięcej przypadków chorób psychicznych w skali Polski. Przypadek?

    • 2 0

  • No przecież to cały Gdańsk, dla nich metropolia to przejęcie
    pieniędzy wszystkich miast. No przecież ktoś tą "wielkość" Gdańska i p. Adamowicza musi utrzymać- oczywiście bardzo dobrze dogadaują się z p.Strugiem. Ciesz się Gdynio - AŻ DWA PRZYSTANKI ,ALE ZAPŁACISZ ZA WSZYSTKIE!!!!!!!!!!

    • 1 2

  • Lotnisko Kosakowo

    Ktoś coś wie na temat linii do lotniska w Gdyni? Gdy decydowałem o kupnie domu w gminie Kosakowo było o tym głośno. Teraz cisza :/

    • 0 0

  • Czy PKM projektowały osoby zupełnie nie znające topografi trójmiasta, wcześniejszych polączeń kolejowych i obecnych potrzeb

    Rzeczą oczywistą jest, że powstająca PKM nie może przede wszystkim pogorszyć ogółu ofert komunikacyjnych w Trójmieście.
    Mało tego, PKM powinna z obecnymi ofertami ściśle współgrać, uzupełniać je, a gdzie się da wzbogacać.

    W tym celu PKM wraz z SKM powinny być przede wszystkim traktowane jako główne kręgosłupy komunikacyjne Trójmiasta i okolic.
    O ile jednak SKM Trójmiasto "swój znany i sprawdzony kręgosłup" już ma, o tyle trasowanie PKM już na samym starcie winno ulec modyfikacji.
    Trzeba obowiązkowo powydłużać jej projektowany przyszły przebieg tak, ażeby faktycznie spełniła rolę drugiego kręgosłupa Trójmiasta,
    obsługując Jego drugą połowę mieszkańców-pasażerów w kierunkach płn. wschodnim i płd. zachodnim, dokładnie prostopadle do SKM.
    Winno to się odbyć głównie starymi śladami PKP (niewielkie koszty), z ew. częściowym wybudowaniem nowej linii na docinku maksymalnie 8 kilometrów na północ od Gdyni w kierunku Rewy.

    Nadmienię, że w obecnie budowanym kształcie będzie ona wyłącznie kolejką służącą obsłudze pasażerów lotniska i małej części wielkiego Gdańska.
    Czy taki był cel tego wielkiego i drogiego przedsięwzięcia ??? Przecież to ma być PKM, czyli Pomorska Kolej Metropolitarna. Jaki więc zasięg obsługi pasażerów ma obejmować? Wyłącznie zachodniej części Gdańska i południowego kawałka Gdyni?

    Tak więc zaczynając od północy, trasowanie PKM powinno już na samym starcie obejmować wydłużenie szlaku z Gdyni Głównej do Chyloni, Pogórza, Obłuża i Oksywia (łącznie jakieś 50 tys. potencjalnych pasażerów), z nową odnogą w kierunku lotniska i miejscowości Kosakowo, Mosty i Rewa. (ok. 30-35 tys. potencjalnych pasażerów, w sezonie dochodzących nawet do ok. 100 tys pasażerów).
    Szlak w kierunku Oksywia powiódłby starym szlakiem PKP, całkowicie zmodernizowanym już przez wojsko 3 lata temu, zaś odnoga w kierunku Rewy wymagałaby zbudowania nowego 8 kilometrowego odcinka torów.
    Proponuję głęboko wziąć pod rozwagę tę "Rewską" propozycję, gdyż w sezonie letnim trasa PKM objęłaby obszar na północ od Gdyni z ponad 100 tys. przyszłych pasażerów i wypełniłaby w pełni potrzeby komunikacyjne regionu-gminy Kosakowo.

    Przypomnę, że kiedyś 15 lat temu jeździły z Gdyni Gł. do Oksywia pełne pociągi piętrowe w relacji Kościerzyna - Gdynia - Oksywie, umożliwiając w ten sposób szybką łączność mieszkańcom północnych i południowych dzielnic Gdyni, a także szybki wyjazd z całej prawie Gdyni na Kaszuby.
    Taka linia na pewno w pełni spełniłaby założenia Pomorskiej Kolej Metropolitarnej.

    Co do południowego odcinka PKM, to bardzo wiele tu już napisano na różnych portalach, ale oczywiście jak najszybciej wydłużyłbym ją w kierunku Kartuz i Kościerzyny wraz z Bytowem, oraz odnowił relacje z Kartuz do Lęborka przez Sierakowice, póki są tam jeszcze tory i pasażerowie w regionach chętni do podróżowania koleją.

    • 1 0

  • przystanek przy ul.Kielnieńskiej

    Dlaczego nie powstanie przystanek przy ul.Kielnieńskiej w Osowej.Kto za tym stoi,ze go skreślono?Przecież
    to jest absurd,żeby jeździć autobusem do przystanku
    kolejowego obecnie istniejącego.Pasażerowie z Chwaszczyna i okolic będą musieli przesiadać się 2 razy.A co z chodnikiem na ul.Barniewickiej?
    Myslę,że brak tu logicznego myślenia.Może jeszcze cos w tej sprawie można zrobić?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane