• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: dwa tory i spaliny?

Michał Brancewicz
23 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Prawdopodobnie kolej metropolitalna będzie miała dwa torowiska, choć rozważany jest także wariant z jednym torem i mijanką na przystankach. Prawdopodobnie kolej metropolitalna będzie miała dwa torowiska, choć rozważany jest także wariant z jednym torem i mijanką na przystankach.

Opóźnia się odbiór studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Ten kosztowny dokument ma zarekomendować przebieg i charakter trasy łączącej Gdańsk i Gdynię z lotniskiem oraz zwiększyć szansę na otrzymanie dofinansowania z Unii Europejskiej.



Studium miało powstać do 10 kwietnia. Teraz jest już nowy termin: - Dokument powinien być gotowy pod koniec kwietnia - zapowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego - Opóźnienie wynika z tego, że projekt jest niezwykle skomplikowany, a zainteresowane strony miały wiele uwag w trakcie jego powstawania.

Wykonawca dokumentu, firma IVV uspokaja: - Dobiega końca drugi etap prac, czyli wieloaspektowa analiza techniczna - mówi Iwona Wacławiak z IVV. - W tym czasie powstaje również analiza finansowo - ekonomiczna.

Co znajdzie się w studium, które powstaje kosztem 1,3 mln zł? Będzie ono zawierać trzy główne propozycje, wraz z podwariantami. Każda z nich wskaże nieco inny przebieg trasy, ilość przystanków i częstotliwość kursowania pociągów, a także koszt inwestycji.

- W zależności od wariantu, koszt budowy może się wahać od 650 mln do 1 mld zł - wyjaśnia wicemarszałek. - Jednak bez względu na wybór wariantu możemy otrzymać połowę dofinansowania z programu Infrastruktura i Środowisko. Kłopoty mogą być z uzbieraniem drugiej połowy kwoty.

Na razie ani zamawiający, ani wykonawca studium nie chcą zdradzać konkretów i różnic w poszczególnych wariantach. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że rekomendowany wariant będzie zalecał budowę dwóch torowisk idących starym nasypem kolejowym, ale bez trakcji elektrycznej.

Wśród propozycji wymieniony będzie także wariant z tramwajem, który miałby połączyć lotnisko ze śródmieściem Gdańska, a nawet tzw. wariant zero. Opisywałby on konsekwencje niewybudowania żadnego połączenia szynowego lotniska z centrami Gdyni i Gdańska.

Zwycięski wariant wskaże zamawiający, czyli samorządu województwa pomorskiego.

Z racji ogromnych kosztów inwestycji będzie realizowana etapami. Do Euro 2012 powstanie najprawdopodobniej jedynie połączenie Rębiechowa z Gdynią, co wymaga "tylko" modernizacji fragmentu istniejącej linii kolejowej i jej nieznacznego przedłużenia.

Głównym założeniem Kolei Metropolitalnej jest połączenie centrów Gdańska i Gdyni z trójmiejskim Portem Lotniczym, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Ma to spowodować znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Kolej usprawni również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem.

Opinie (174) 1 zablokowana

  • BUDOWAĆ TO I TYLE (9)

    nasz system komunikacyjny jest do d***

    • 112 11

    • zobaczcie ludzie jak sie w Polsce buduje i to nie w 1980 a w 2009 roku (7)

      Zamiast z rozmachem, myslac o przyszlosci, dopuszcza sie pomysl tramwaju, mijanek i spalinowego skladu, smierdziucha dla lasow i mieszkancow. To sie w glowie nie miesci ze miasto marnuje nasze pieniadze na prace nad tak glupimi krotkowzrocznymi rozwiazaniami.

      Niemcy wybudowali by 2 porzadnej jakosci tory i do Gdanska i doSopotu i do centrum Gdyni, postawili by slupy z trakcja, zamowili nowoczesne szybkie i wygodne sklady i zajeli sie rownie szybko budowa - "problem rozwiazany, zajmijmy sie kolejnymi sprawami"

      Adamowicz, Szczurek - wy osobiscie odpowiadacie za ten burdel i stracone pieniadze na durne projekty, ktore z gory wiadomo sa idiotyczne - tramwaj, mijanka i spalinowka. Teraz ktos siedzi tam w biurze i pracuje nad czyms krotkowzrocznym i pozbawionym sensu, za nasze pieniadze.

      • 58 3

      • nie przesadzaj (4)

        Niektore linie metra we Frankfurcie nad Menem obsluguja pojazdy wyprodukowane w 1968 r., a wiekszosc skladow pochodzi z polowy lat 80-tych.

        • 2 12

        • moze i sa z 1980 ale spelniaja standardy... (2)

          ... i przede wszystkim są. U nas wszystko dopiero będzie i osobiście nie wierze, że do 2012 r. Boje się szczerze mówiąc co będzie po 2012 kiedy stracimy magiczny mobilizator w postaci ME.

          • 14 0

          • (1)

            za to zamiast budować będziemy musieli spłacać długi za ME

            • 17 2

            • chyba Ty bedziesz musiał spłacać jak wezmiesz kredyt na swietowanie ME

              • 1 8

        • jak dobrze sam zauwazyles tam juz od kilkudziesieciu lat maja metro!

          • 7 1

      • rownie

        rownie dobrze mozna powiedziec ze myslac przyszlosciowo nie warto budowac metra bo i tak jak podniesie sie poziom wod jeszcze bardziej to pol gdanska zniknie i szkoda wydanej kasy na ogromne inwestycje w metro od zera

        • 1 3

      • Coś w tym jest

        U nas zawsze jakoś tak po najkrótszej lini oporu, aby sie nie wychylić zbytnio czy jak? Nie wiem skąd taki brak zaangażowania władz i brak wizji na 30 lat naprzód. Bylejakość i tandeta górą u nas. Ale z drugiej strony ktoś kto by chciał to towarzystwo ruszyć i ten syf wywalić zaraz będzie faszystą, komuchem czy innym...

        • 3 0

    • 2 TORY!!! DWAAA!!!!

      Mijanki to dupa to potęgu n-tej, jak w ogóle w takiej metropolii można coś takiego brać pod uwagę?!?

      • 13 0

  • kolejne mrzonki Adamowicza,ale ciemny lud to kupuje.. (11)

    • 61 55

    • i ten sam ciemny lud zaglosuje na kumpla budynia gdy ten go wskaze (2)

      zobaczycie, polecicie glosowac na nastepce budynia ktorego ten wskaze. oczywiscie bedzie to swietny fachowiec, prywatnie kumpel lasucha itd.

      • 18 5

      • (1)

        tego nie robi miasto, tylko Urzad Marszałkowski

        • 13 3

        • nie jest platfusowy?

          ?

          • 9 0

    • debilu (3)

      Swoje obsesje idź leczyć do psychiatry a nie na forum
      Akurat Adamowiczowi nic do tego projektu bo jest to inwestycja samorządu województwa oraz PKP PLK.
      Nastepnym razem napisz coś o rzucaniu kamieniem w wiatę bo tylko na tym się znasz.

      • 12 11

      • sam jestes debilu, pusta lepetyno (2)

        Kto rzadzi wojewodztwem? PiS i SLD? Zlodziejska sitwa z PO zgnije w pierdlu jeszcze i ty tez dpo wlazie.

        • 12 13

        • taaa

          naprawde żal mi takich ludzi ....

          • 7 1

        • Nikogo nie zamkną. To są dobrzy koledzy(PO,PIS,LID,PSL, inni), krzywdy nie dadzą sobie zrobić. Prędzej wyciągną tobie ostatnią złotówkę z portfela i ty na to zagłosujesz.

          • 4 1

    • (2)

      czytałeś artykuł? słowem tam nie ma o Adamowiczu

      • 7 5

      • grubas zajety jest sprawdzaniem konta

        i kombinowaniem jak tu by pozrec i zabawic sie za kase sponsorow.

        • 11 5

      • Kolo czytasz posty?!

        Odpowiedział na post kolegi mówiącym o "mrzonkach Adamowicza"....

        • 1 1

    • Wygra wariant ZERO tylko czemu kosztuje on 1300000 PLN ?

      od kiedy bezkosztowe zero oznacz minus 1,3mln

      jednak może warto zapłacić tyle żeby nie robić nic - myślą sobie lenie kiedy mają przerwę na myślenie

      • 8 1

  • Czyli co? Przez Szczecin do Warszawy?!

    W sumie, czemu nie? Też można! PARANOJA.

    • 14 33

  • PATOLOGIA (5)

    TO JEST FLUSTRUJąCE żE SYTUACJA W TRóJMIESCIE TAK WYGLąDą

    • 13 37

    • (4)

      frustrujące jest to, że niektórzy nie wiedzą o itnieniu tego słowa i wydaje im się że isnieje słowo "flustracja"

      • 10 2

      • moj blad FRUSTRACJA

        • 6 4

      • (2)

        frustrujące jest również to , ze niektóre mądrale nie wiedzą o istnieniu słowa iStnienie i wydaje im sie że istnieje slowo iTnienie

        • 4 5

        • hmmmm

          czyli jak juz ktos szybko pisze to nie ma prawa sie przejezyczyc!?
          Spoko gratulacje dla PAna

          • 2 0

        • hehehe... dokładnie

          • 2 1

  • Po co to wszystko? (1)

    • 5 30

    • proponuje wariant "zero" czyli nie robić nic , bo i po co skoro na euro nie będzie połączenia gdańska z lotniskiem wiec budowa tego mija się z celem, a kase przeznaczyć na podernizację węzła okopowa- podwale-armi krajowej tam to się bardziej przyda

      • 4 0

  • Te studia wykonalności są za mega kase a i tak zawsze zawierają błędy (3)

    Płacimy wszędzie i za wszystko podatki a i tak mamy infrastruktrę jak z XIXw . Ale dobrze że '"coś" robią

    • 32 6

    • Błędne to są decyzje, co będzie wykonane. Pewnie za tę kasę jest jeden porządny projekt a dwa kolejne zrobione na kolanie. i założę się, że wybrany będzie któryś z tych dwóch.

      • 2 0

    • infrastruktura z XIXw?

      gdybyśmy mieli infrastrukturę kolejową z XIX wieku to byśmy skakali z radości :D

      Na początku XXI w. nie budujemy nowych linii, tylko ODBUDOWUJEMY wcześniej zlikwidowane

      • 6 0

    • mega kasę?

      maks 2 promile kosztów przedsięwzięcia!

      • 0 1

  • Własnie! Budować, a nie dywagować! (1)

    Może jeszczę dożyję czasów kiedy będę miał możliwość dojazdu do Gdańska koleją, a nie zdzierczym PKSem (brak ulg dla studentów) oraz jadącym okrężnymi trasami Gryfem.

    • 43 2

    • Moze jednak warto pomyslec co sie chce budowac

      a nie wydac 650mln miec bezsensowne rozwiazanie. Tak kolej jest bez sensu. Koniec, kropka.

      • 0 0

  • Ruszcie się!!! (2)

    Dajcie sobie spokój z tramwajami,patrzycie jak tu tylko oszczędzić na czymś. Kolej jest w stanie przetransportować wiecej ludzi jednoorazowo,a tramwaje ciągle się psują i tamuja ruch. kolej już łączy całe 3 miasto trzeba ją tylko rozbudować

    • 62 3

    • (1)

      wariant "zero" czyli nie robić nic , bo i po co skoro na euro nie będzie połączenia gdańska z lotniskiem wiec budowa tego mija się z celem, a kase przeznaczyć na podernizację węzła okopowa- podwale-armi krajowej tam to się bardziej przyda

      • 2 0

      • i zarazem g... da.
        Miniesz to skrzyżowanie - wpieprzysz się w korek przy Hucisku.
        Gites, nie?

        • 1 0

  • (3)

    PKP = poczęstuj kolejarza piwem
    SKM = szukam kobiety mlodej

    • 22 37

    • nie widze zwiazku kolezko

      • 6 3

    • A gdzie WKW...

      ...czyli Wolna Kolej Wiejska. Ja bym inaczej przetłumaczył SKM chociaż nie jest aż tak źle - SKM - Syf Kiła Mogiła :D

      • 4 0

    • SKM=serek kontra masło

      • 0 1

  • od razu poproszę też studium wykonalności (8)

    jak wymusić na ludziach, żeby się przesiedli z samochodów do tego transportu miejsko-wiejskiego ??? tu niestety może już nie być tak kolorowo - ja bardzo chętnie się przesiądę, a inni ?? już perspektywa płatnego parkowania w centrum wywołuje w 3mieście konflikty zbrojne, a co dopiero takie projekty;
    poza tym sądzę, że ewentualną garstkę chętnych odstrasza skutecznie cenami biletów - bo przecież inwestycja za 650 mln złotych musi się zwrócić
    a może zamiast tak rzeźbić ktoś pomyślałby nad puszczeniem kilku autobusów na CNG jadących z GdyniaCentrum przez Karwiny do Wrzeszcza, albo i centrum Gdańska.........ale nie, no bo po co

    • 26 10

    • Autobusy zginą w korkach...
      A co do zmuszania - 3 lata jeździłem SKMką na trasie Gdańsk - Gdynia. Nikt mnie do tego nie zmuszał. Mimo posiadania auta raczej nie przyszło mi do głowy jechać nim do pracy. Byłem w o tyle komfortowej sytuacji, że miałem blisko przystanek SKM i z domu i z pracy.
      A co do jazdy na lotnisko... turyści autami jeździć nie będą. Mieszkańcy Trójmiasta też wybiorą SKMkę zamiast płacenia za parking przy lotnisku lub fatygowania najbliższych w odwożenie. Do tego mieszkańcy osiedli na trasie też pewnie będą zadowoleni z czegoś, co jeździ "zgodniej" z rozkładem niż autobusy.

      • 12 1

    • proste

      zapewnic im sensowne połaczenia!!!

      • 0 2

    • ...

      wyczyścić autobusy i zabronić jeżdzenia "kloszardom". Na początek wystarczy tyle

      • 5 3

    • (1)

      gdynia centrum - gdynia karwiny - gdansk wrzeszcz?

      nieźle wymyśliłeś

      • 1 1

      • był na drugach chyba wtedy

        albo mieszka na Fikakowie... co jest równoznaczne z pierwszym

        • 0 1

    • (1)

      1. duża częstotliwośc kursowania
      2. 2 tory + dodatkowo 'mijanki' - jak na 1 padnie kolejka, mozna korzystać z drugiego dla 2 kierunków
      3. rozsądne ceny
      4. punktualnośc kursowania
      5. nie za duzo przystanków (aby śr.prędkośc była duża)
      6. rozsądne rozkłady jazdy na stacjach docelowych (by łatwo dojechac wszedzie)

      ... i ludzie zaczynają zostawiać samochody pod domami

      • 4 0

      • zgadzam sie z przedmówca.
        Zerknijcie np. na Oslo, lotnisko jakies 45 km od miasta i co 10 minut kursuje kolej (średnio 20 minut z jednym przystankiem i jest się w centrum). Bilet w jedna stronę 170 NOK, co w porównaniu do TAXI wynosi ok 1/5 ceny. Drogo? Hm.. bilet autobusowy kosztuje 35 NOK.
        Ale wygoda straszna, nikt już prawie nie jeździ na lotnisko inaczej niż ta koleją i sie nie dziwię, wygoda i szybkość, brak korków itp.

        • 0 0

    • "jak wymusić na ludziach, żeby się przesiedli z samochodów do tego transportu miejsko-wiejskiego ???"

      Ja bym jeździł komunikacją, gdyby jeździła dość często i zgodnie z rozkładem. Ale ja mieszkam na osiedlu Cztery Pory Roku, i zdaniem Miasta Gdańsk komunikacja miejska potrzebna mi nie jest.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane