• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: dwa tory i spaliny?

Michał Brancewicz
23 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Prawdopodobnie kolej metropolitalna będzie miała dwa torowiska, choć rozważany jest także wariant z jednym torem i mijanką na przystankach. Prawdopodobnie kolej metropolitalna będzie miała dwa torowiska, choć rozważany jest także wariant z jednym torem i mijanką na przystankach.

Opóźnia się odbiór studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Ten kosztowny dokument ma zarekomendować przebieg i charakter trasy łączącej Gdańsk i Gdynię z lotniskiem oraz zwiększyć szansę na otrzymanie dofinansowania z Unii Europejskiej.



Studium miało powstać do 10 kwietnia. Teraz jest już nowy termin: - Dokument powinien być gotowy pod koniec kwietnia - zapowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego - Opóźnienie wynika z tego, że projekt jest niezwykle skomplikowany, a zainteresowane strony miały wiele uwag w trakcie jego powstawania.

Wykonawca dokumentu, firma IVV uspokaja: - Dobiega końca drugi etap prac, czyli wieloaspektowa analiza techniczna - mówi Iwona Wacławiak z IVV. - W tym czasie powstaje również analiza finansowo - ekonomiczna.

Co znajdzie się w studium, które powstaje kosztem 1,3 mln zł? Będzie ono zawierać trzy główne propozycje, wraz z podwariantami. Każda z nich wskaże nieco inny przebieg trasy, ilość przystanków i częstotliwość kursowania pociągów, a także koszt inwestycji.

- W zależności od wariantu, koszt budowy może się wahać od 650 mln do 1 mld zł - wyjaśnia wicemarszałek. - Jednak bez względu na wybór wariantu możemy otrzymać połowę dofinansowania z programu Infrastruktura i Środowisko. Kłopoty mogą być z uzbieraniem drugiej połowy kwoty.

Na razie ani zamawiający, ani wykonawca studium nie chcą zdradzać konkretów i różnic w poszczególnych wariantach. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że rekomendowany wariant będzie zalecał budowę dwóch torowisk idących starym nasypem kolejowym, ale bez trakcji elektrycznej.

Wśród propozycji wymieniony będzie także wariant z tramwajem, który miałby połączyć lotnisko ze śródmieściem Gdańska, a nawet tzw. wariant zero. Opisywałby on konsekwencje niewybudowania żadnego połączenia szynowego lotniska z centrami Gdyni i Gdańska.

Zwycięski wariant wskaże zamawiający, czyli samorządu województwa pomorskiego.

Z racji ogromnych kosztów inwestycji będzie realizowana etapami. Do Euro 2012 powstanie najprawdopodobniej jedynie połączenie Rębiechowa z Gdynią, co wymaga "tylko" modernizacji fragmentu istniejącej linii kolejowej i jej nieznacznego przedłużenia.

Głównym założeniem Kolei Metropolitalnej jest połączenie centrów Gdańska i Gdyni z trójmiejskim Portem Lotniczym, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Ma to spowodować znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Kolej usprawni również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem.

Opinie (174) 1 zablokowana

  • (2)

    Mijanka?Czy ich kompletnie popieprzylo?
    Poza tym rozumiem ze studium moze kosztowac,ale 1,3 mld zeta?:) Adamowicz kolesiom pomaga,by zylo im sie lepiej?Co za powalony system.Nie zebym narzekal ale cosik tu nie gra:)

    • 8 2

    • (1)

      Chciałeś powiedzieć 1,3mln.
      Jeżeli będzie dobrze pomyślane to szybko się zwróci... ale to chyba nie u nas... niestety...

      • 3 0

      • sory,literowka ;)

        • 0 0

  • Jak to bez trakcji elektrycznej?? (1)

    Mam nadzieje że zmienią zdanie.

    • 13 0

    • Ta koncepcja jest słuszna

      Zanim to wybudują już nigdzie na świecie nie będzie prądu.

      • 2 0

  • (4)

    Do Euro 2012 powstanie najprawdopodobniej jedynie połączenie Rębiechowa z Gdynią,

    To jest jakas nowa koncepcja Euro 2012? Bedzie w Gdyni?
    Nie lepiej by było zeby za taka kase przebudowac słowackiego?

    • 18 3

    • tak ta kolej jest zbędna (3)

      słowackiego zrobić i będzie o.k.
      zrobią kolej a po euro2012 zamkną bo nie bedzie klijętów

      • 0 3

      • (2)

        chyba nie mieszkasz na Osowej :/ gdy bedzie skm bedzie duzo latwiej i szybciej dotrzec do Gdyni i Gdanska a nie stac w korka na spacerowej czy slowackiego !!

        • 2 0

        • (1)

          Pewnie, ze łatwiej, tylko czemu wszystko nalezy podpierac teorią
          Euro 2012?
          Inwestycja jest potrzebna.Ale jesli mówia o kolei z Rebiechowa do Gdynia w kontekście Euro, to jest to pomieszanie z poplataniem.
          Lepiej, spokojnie, bez pośpiechu dobrze wszystko opracować,wybrac własciwa opcję, nie spalinową i konsekwentnie realizować.
          Robić kolej metropolitarna nie z pozycji kibiców na tygodniowe igrzyska, tylko z pozycji mieszkańców, którzy tu zyja, pozostana, a tak kosztowna inwestycja nie moze byc robiona "na chybcika"

          • 4 0

          • Chyba jednak spalinowy wariant jest lepszy. Nowoczesne diesle nie hałasują tak, jak kiedyś, a poza tym żaden pociąg elektryczny do Kościerzyny czy Kartuz nie dojedzie. A nowa trasa ma przecież obsługiwać również i ten kierunek...

            • 0 0

  • A wiecie skąd wziąć drugą połowę pieniędzy na budowę Kolei? (2)

    Po prostu nie budować niepotrzebnego stadionu na EURO 2012...

    • 24 2

    • Ale jest jeden problem

      Te jedna czesc dostajemy bo u nas jest Euro.

      • 0 0

    • Zabrac 'czarnej mafii' lub jak kto woli Kosciolowi Katolickiemu

      • 0 0

  • Jeśli jednym z wariantów kolei metropolitalnej (1)

    jest połączenie tramwajowe śródmieścia z lotniskiem, to proszę rozważyć jeszcze wariant połączenia promowego, kolejki linowej i dla zakochanych gondolami ale tylko w księżycowe noce

    • 17 2

    • Najlepij samollotem

      • 0 0

  • moze być drut, moze byc ropa

    ale niech to zrobią!!!

    • 4 2

  • całość studium ma być chyba gotowa do czerwca. do kwietnia miały być opisane i wycenione poszczególne warianty.

    • 0 0

  • skandaliczny projekt (1)

    To jest oburzające żeby Kolej metropolitalna jako szlagierowy projekt Trójmiasta miała byc brudna smierdzacą i trującą koleja spalinową to cofniecie się do XIX wieku. Jeżeli ma to być spalina to lepiej oddac pieniądze UE z powrotem skandal

    • 14 2

    • teraz są nowoczesne diesle, takie jakie mamy w samochodzie. posiadaja filtry cząstek stałych i nie raz są bardziej ekologiczne niz denzyniaki.

      patrioto, a skąd się bierze prad? z elektrowni! a czym pala w elektrowni? węglem! i kółko się zamyka...

      • 5 1

  • studium wykonalności

    Nie widzę sensu płacenia jakiejś firmie 1,3 mln złotych za polecenie planu torowiska bez trakcji elektrycznej. za chwilę polecą nam jeszcze parowozy. A najtańsze wagony będą ze złomowiska. W ogóle skandaliczne jest, że kolej metropolitalna, a w szczególności połączenie Zaspy z Rębiechowem, nie zostanie wykonane do 2012 r. A miało być tak pięknie! Po co nam jakieś obwodnice południowe (obwodnica w środku miasta!), drogi zielone itp., jeśli nie ma szybkiego, niezawodnego połączenia głównego ciągu komunikacyjnego Trójmiasta z lotniskiem i osiedlami (także centrami handlowymi) na górnym tarasie? Kibole mają z lotniska jechać na stadion rozbudowaną Słowackiego. Czym? Wynajmą samochody, czy w korkach będą stać raczej w autobusach? Tylko kolej mogłaby dowieźć ich szybko i bez problemów, a inwestycja (w odróżnieniu np. od stadionu) służyłaby wszystkim mieszkańcom miasta długo po mistrzostwach.

    • 14 1

  • WYGRA WARIANT "0" (1)

    hehe

    • 12 1

    • hehe też tak obstawiam

      mało tego pewnie pójda na niego grube miliony i łapówki ;)

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane