• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: dwa tory i spaliny?

Michał Brancewicz
23 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Prawdopodobnie kolej metropolitalna będzie miała dwa torowiska, choć rozważany jest także wariant z jednym torem i mijanką na przystankach. Prawdopodobnie kolej metropolitalna będzie miała dwa torowiska, choć rozważany jest także wariant z jednym torem i mijanką na przystankach.

Opóźnia się odbiór studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Ten kosztowny dokument ma zarekomendować przebieg i charakter trasy łączącej Gdańsk i Gdynię z lotniskiem oraz zwiększyć szansę na otrzymanie dofinansowania z Unii Europejskiej.



Studium miało powstać do 10 kwietnia. Teraz jest już nowy termin: - Dokument powinien być gotowy pod koniec kwietnia - zapowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego - Opóźnienie wynika z tego, że projekt jest niezwykle skomplikowany, a zainteresowane strony miały wiele uwag w trakcie jego powstawania.

Wykonawca dokumentu, firma IVV uspokaja: - Dobiega końca drugi etap prac, czyli wieloaspektowa analiza techniczna - mówi Iwona Wacławiak z IVV. - W tym czasie powstaje również analiza finansowo - ekonomiczna.

Co znajdzie się w studium, które powstaje kosztem 1,3 mln zł? Będzie ono zawierać trzy główne propozycje, wraz z podwariantami. Każda z nich wskaże nieco inny przebieg trasy, ilość przystanków i częstotliwość kursowania pociągów, a także koszt inwestycji.

- W zależności od wariantu, koszt budowy może się wahać od 650 mln do 1 mld zł - wyjaśnia wicemarszałek. - Jednak bez względu na wybór wariantu możemy otrzymać połowę dofinansowania z programu Infrastruktura i Środowisko. Kłopoty mogą być z uzbieraniem drugiej połowy kwoty.

Na razie ani zamawiający, ani wykonawca studium nie chcą zdradzać konkretów i różnic w poszczególnych wariantach. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że rekomendowany wariant będzie zalecał budowę dwóch torowisk idących starym nasypem kolejowym, ale bez trakcji elektrycznej.

Wśród propozycji wymieniony będzie także wariant z tramwajem, który miałby połączyć lotnisko ze śródmieściem Gdańska, a nawet tzw. wariant zero. Opisywałby on konsekwencje niewybudowania żadnego połączenia szynowego lotniska z centrami Gdyni i Gdańska.

Zwycięski wariant wskaże zamawiający, czyli samorządu województwa pomorskiego.

Z racji ogromnych kosztów inwestycji będzie realizowana etapami. Do Euro 2012 powstanie najprawdopodobniej jedynie połączenie Rębiechowa z Gdynią, co wymaga "tylko" modernizacji fragmentu istniejącej linii kolejowej i jej nieznacznego przedłużenia.

Głównym założeniem Kolei Metropolitalnej jest połączenie centrów Gdańska i Gdyni z trójmiejskim Portem Lotniczym, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Ma to spowodować znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Kolej usprawni również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem.

Opinie (174) 1 zablokowana

  • trakcja w torowisku (5)

    nie wiem dlaczego ludzie ,ktorzy dostana taka kase, nie znaja wariantu poprowadzenia trakcji elektrycznej na poziomie szyn, jak w metrze, w anglii jest to rozwiazanie powszechnie stosowane w kolejach regionalnych.

    • 5 0

    • trakcji elektrycznej tzw 3 szyny (4)

      nie stosuje się "na wierzchu" prawdopodobnie ze względów bezpieczeństwa, do tunelów metra nie ma nikt wstępu oprócz pracowników, ekip remontowych itd... - perony są monitorowane
      zwróc uwage też na wysokość peronów, tylko dee... bil, i zatwardziały samobójca tam wejdzie...

      po zwykłych torach niestety chodzi masa ludzi, dzieci itd - i Ty chcesz tam położyć szynę o napięciu kilkaset czy kilk tys voltów

      • 1 0

      • a jednak w anglii stosuje takie sie rozwiazanie nie tylko w metrze (3)

        jezdze czesto , to wiem. po prostu cala linia jest ogrodzona plotem, jak autostrada, wiec raczej nie ma mozliwosci przejscia swobodnie po torach.

        • 0 0

        • (2)

          Trzecia szyna ogranicza prędkość pojazdu do max 70-80 km/h.
          A pod drutem to się na świecie jeździ i 300 km/h.

          • 0 0

          • no prosze cie!!! kolej metropolitalna 300 km/h????? dobre sobie.

            • 0 0

          • Eurostar jeździł przez hrabstwo Kent do niedawna na "płozie" 160 km/h

            Trzecia szyna to kłopotliwa sprawa w naszym klimacie - przy opadach śniegu są zwarcia/przebicia.

            Na dzikich przejściach - zgony i wypadki.

            • 0 0

  • na tym torze jeźdzą pociągi szynowe. działa na akumulatorze/spalinie.

    • 0 1

  • ciekawe

    ostatnio jechałem skmką - tą czerwoną...miałem wrażenie, że kolejka się rozyspuje.

    • 7 0

  • tak to już jest

    przy tym projektowym stole odbyła się zakrapiana alkoholem impreza co najwyżej.i myslą sobie: ciemny ten naród...
    a my dostaniem stare kolejki podłączone do kilku nowych składów albo drezyny.

    • 1 0

  • oby jak najszybciej powstała ta kolejka

    dziś w korku na kartuskiej stałem 1,5 godz

    • 5 0

  • Interes życia - wziąć 1,3 mln złotych i opracować wariant zero:)

    • 6 0

  • im więcej dusz w temacie

    tym dalej do realizacji, to typowe dla tego kraju, za komuny przynajmiej nikt nikogo się nie pytął tylko budował i to był okres kiedy cos powstawało, teraz każdy musi się wypowiedzieć i wtrącic swoje 235 groszy, a już najgorzej jak powstanie jakiś komitet typu nasze miasto, nasz gdańsk, czy nasza dzielnica, wtedy wiadomo że trzeba doliczyć 5% wartości projektu n auciszenie zadymiarzy........

    • 2 2

  • Oto moje studium na rok 2012

    Riksze latem
    Kibitki zimą

    Linia niebieska Wrzeszcz -Rębiechowo
    Linia czerwona Obłuże -Babie Doły

    • 2 0

  • tylko metro, dobry wieczór (1)

    • 5 3

    • idź dalej pić menelu!

      • 2 3

  • POród bez znieczulenia:-)

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane