• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: eksperci Unii biorą sprawy we własne ręce

rb
28 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Urzędnicy wciąż wierzą, że Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy pod koniec 2011 roku. Urzędnicy wciąż wierzą, że Budowa Kolei Metropolitalnej ruszy pod koniec 2011 roku.

Studium wykonalności, czyli dokument mówiący o tym jak i za ile najkorzystniej wybudować Trójmiejską Kolej Metropolitalną, powinno być gotowe już wiele miesięcy temu. Wciąż nie jest, ale wygląda na to, że Unia Europejska postanowiła wziąć sprawy we własne ręce.



Na życzenie Gdańska w studium wykonalności KM ma pojawić się także wariant tramwajowo-kolejowy. Chodzi o odcinek zaznaczony na rysunku kolorem fioletowym. Na życzenie Gdańska w studium wykonalności KM ma pojawić się także wariant tramwajowo-kolejowy. Chodzi o odcinek zaznaczony na rysunku kolorem fioletowym.
Rok temu Urząd Marszałkowski, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiły opracowanie trzech różnych wariantów kolei. Problem w tym, że kilka miesięcy później, na życzenie Gdańska, dorzucono jeszcze kolejne - pisze "Polska Dziennik Bałtycki"

Trzy najstarsze warianty zakładały, że między Wrzeszczem a Rębiechowem powstanie: w pierwszym - wyłącznie linia tramwajowa, w drugim - niezelektryfikowana linia kolejowa, w trzecim - zelektryfikowana linia kolejowa.

Dopiero po kilku miesiącach prac, jeden z inwestorów - Gdańsk - zażądał uwzględnienia nowego wariantu kolejowo-tramwajowego, czyli takiego, w którym po 3-kilometrowym fragmencie linii między ul. Wita Stwosza i Rakoczego, będą mogły kursować zarówno pociągi, jak i tramwaje.

Czy wierzysz w powstanie Kolei Metropolitalnej?

Problem w tym, że konsorcjum IVV, które wygrało przetarg na opracowanie studium, zakończyło prace nad trzema pierwotnymi wariantami. Za dotychczasową pracę firma dostanie 1,338 mln zł. IVV jednak uznało, że przystąpienie do dalszych prac wymaga aneksowania umowy i dodatkowej zapłaty.

- Mieliśmy już wynegocjowane wstępne warunki, ale 15 grudnia, w ostatnim dniu obowiązywania umowy z IVV, czyli w ostatnim momencie, w którym można było podpisać aneks do umowy, IVV zażądała większych pieniędzy i dłuższych terminów - mówi reporterowi "Polski Dziennika Bałtyckiego" Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Województwa w Urzędzie Marszałkowskim. - To nie było możliwe nawet fizycznie, taka decyzja wymaga bowiem zgody m.in. rad miast i sejmiku województwa. Umowa z IVV została zatem zakończona.

Studium na razie nie ma, ale powstać musi, choćby po to, by móc wystąpić o decyzję środowiskową i lokalizacyjną. Teraz pojawiła się szansa, że dokument powstanie - i to za darmo - przy pomocy ekspertów unijnej agendy JASPERS [Joint Assistance to Support Projects In European Regions - Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów].

- Przedstawiciele JASPERS deklarują, że sami dokończą studium. Tuż po Nowym Roku spodziewamy się ostatecznej decyzji w tej sprawie. Jeśli będzie pozytywna, zaoszczędzimy pieniądze. JASPERS nie oczekuje bowiem wynagrodzenia za pracę, dostaje pieniądze z Komisji Europejskiej. Na wszelki wypadek, przygotowujemy jednak przetarg na dokończenie studium i będziemy gotowi go w styczniu ogłosić - dodaje Rudziński.

Główny inwestor KM, czyli Urząd Marszałkowski wciąż utrzymuje, że budowa linii z Wrzeszcza do Rębiechowa rozpocznie się pod koniec 2011 r.
rb

Opinie (191) 4 zablokowane

  • wspaniałe plany tylko,że .. (1)

    Ja chcę zobaczyć poszerzanie wału w okolicach osiedla VII Dwór,jak również budowę kolejki koło Willi Polanka, paru innych domów,w które ich mieszkańcy włożyli pieniadze, chcę zobaczyć jak odbudowują wiadukty ,hehe. I wszystko po to,aby przewieźć ludzi w okresie Euro 2012. A miało być tak pięknie i zamiast kolejki miała powstać długa droga rowerowo spacerowa. Ale po co skoro zamiast spaceru urokliwym rejonem będzie można zasłuchać się w ten jakże odprężający stukot pociągu. ach.... nie mogę się doczekać

    • 10 13

    • Właśnie, właśnie elementarne przeszkody dla władz Gdańska nie istnieją, bo całe POłączenie albo jest nastawione na kasę, albo na niepowodzenie przecież tego nikt nie kontroluje ciągnie się to w nieskończoność Gdańsk zadłużony po uszy a jeszcze miasto jak co to wypłaci zadość uczynienia nagłe POprawki i nieoczekiwane modernizację (jak okazyjnych Dortmundów) ciekawe jakie złomy Adamowicz ściągnie na kombinowane POłączenia

      • 6 2

  • Adamowicz może jeszcze jeden projekt ze świecącej głowy

    Niech na lotnisko z Wrzeszcza jeżdzą drenzyny, albo zróbmy przekop i puścimy statki białej floty, które gniją przy nabrzeżu. PO-prostu włodarze Gdańska są nie z 3 miasta ale z 3 Świata gdzie marnotrawią kasę i rządzą samowolnie jak chcą

    • 27 1

  • "Trzy najstarsze warianty zakładały, że między Wrzeszczem a Rębiechowem powstanie: "

    Kolejny plan zakładałby połączenie lotnicze, następny promowe, a jeszcze kolejny rakietowe via Bajkonur.

    • 26 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane